Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Schema controle

Pagina: 1
Acties:

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51
Hallo allemaal,

Ik had een idee maar niet de electronisch knowhow om het uit te voeren. Ik wou namelijk mijn fans aansturen met een drukknop en bij iedere druk een andere stand aanroepen. Bij elke stand zouden 2 ledjes de stand aan moeten geven.

Dus: Bootup fans 12 volt, ledje 1 brandt
Druk op knop, fans op 7 volt, ledje 2 brandt
Druk nog is, fans op 5 volt, bijde ledjes branden
NOg is drukken en de fan gaat uit,

nog is en hij gaat op 12 volt.

Maar zoals ik al zei had ik hier niet de technische knowhow voor en heb daarom 1 van de vriendelijk mede tweakers een mail geschreven (benadinski) Hij heeft voor mij het volgende schema getekend.

Ik begin er langzaam wijs uit te worden. Mede op zijn advies plaats ik hem hier ook even om te vragen of er geen foutjes inzitten of bijvoorbeel verbeterpunten.

Schema:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.westhuis1/tweakers/schemafanbus.gif

[ Voor 0% gewijzigd door Interstice op 17-11-2002 17:53 . Reden: plaatje nog iets kleiner gemaakt ]

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
kan het niet lezen.. dus is moeilijk te zeggen

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:19

w00Dy

Make soap, not war

tis click-a-ble ;)

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
Klik er maar es op ;)

E D I T:

Damn te laat..

• Interstice
hmmm leuk die comments over mijn clickable plaatje maare iemand met voldoenden electronische kennis die dit na kan kijken ?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Eigenlijk doet ie dit:

Bootup fans 12 volt, ledje 1 brandt
Druk op knop, fans op 7 volt, ledje 1+2 brandt
Druk nog is, fans op 5 volt, ledje 2 brandt
NOg is drukken en de fan gaat uit.
Weer drukken 12V, enzovoorts enzovoorts.

Bij het indrukken van het knopje krijgt de counter (74393) een puls. De uitgangen (BA) zijn achtereenvolgens 00, 01, 10, 11, 00 ...

Voor de fanaansturing heb ik 2x L293 motor driver IC's gebruikt. Een met voedingsspanning tussen 0 en 5V. De andere tussen 5V en 12V (7V dus eigenlijk). Hiermee kan ik 12V, 7V, 5V en 0V op de fan zetten. De IC's kunnen gekoeld trouwens 1A per fan schakelen.

code:
1
2
3
4
5
L293 (0/5V)    L293 (5/12V)    Voltage fan
    0              1              12V (12-0V)
    1              1              7V (12-5V)
    0              0              5V (5-0V)
    1              0              0V (5-5V)

Omdat de ene driver zijn ground aansluitingen op 5V heeft mag mag het logische ingangssignaal niet 0V worden. Daarom is een spanningsverhoger gemaakt met een opamp. Ik weet niet of dit stukje juist is. Volgens mij moet dit kunnen.

De LEDs worden gestuurd door een buffer IC-tje. Maximale stroom is 10mA per LED, misschien wordt het IC-tje warm, een klein koellichaampje kan nodig zijn.

Ook zit er een ontdenderschakelingetje in, stelt niks voor, maar weet ook niet of het erg goed werkt. Ligt eraan hoe erg je schakelaar nadenderd.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

ik kan niet zo erg goed schema lezen, maar het id is iig zeer lekker ;)
komt misschien in mn baybus :D

Gregor van Egdom Krekr

• Benadski
Oja, dit kan natuurlijk veel makkelijker met een microcontroller, dan maak je zo een extreem vette fanbus met maar twee IC-tjes.

Maar dit is gewoon leuker! :)

• Sine
  • Laatst online: 21:22
die mos buffertjes kunnen makkelijk 20mA leveren hoor

zonder ook maar in de buurt van warm te worden

persoonlijk had ik een l200 of een lm317 gepakt en dan met torren of een 4066 de weerstandjes in de spannings deler geschakeld

-------------
[edit]

TTL zelfs 8)7 k moet toch die type nr's eens lezen :) waar maak je je druk om ? 10mA is een makkie

waarom geen mos btw ? kun je alles op 12V houden

en ik heb de datasheet van de L200 er nog eens bij gepakt en truuk met torren staat er zelfs in

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/torl200.bmp

Repareren doe je zo.

• Benadski
Hmm, dat kan inderdaad wat onderdelen schelen, maar dan gaat er weer vermogen verloren in die LM317, dus komt er warmte in je kast. Denk dat met normale fans dat eigenlijk ook wel mee valt, als je zware fans wilt gebruiken is dit misschien mooier.

Oja, die buffertje kunnen apart wel 20mA leveren, maar niet allemaal tegelijk! Volgens de specs maar 70mA totaal, dus ongeveer 10mA per LED.

• Sine
jah ok, rendement ligt iets hoger ja :)

maar ik moet zeggen dat ik die 7V schakeling toch nog altijd akelig vind
waarom hoef ik verder niet uit te leggen denk ik ;) (worst case scenario's met kortgesloten fans en dure hdd's worden dan heel akelig, hoewel ik vermoed dat bij een sluiting de 5V lijn wel zal winnen)

en met 4 leds per buffer zit je nog maar aan 40mA, met een in verhouding kleine inwendige weestand in de buffertjes gaat dat wat warmte ontwikkeling betreft wel goed

Repareren doe je zo.

• Interstice
Ik heb wel weer zin in wat geknutsel :)

Dus ik zal deze dingetjes binnenkort bestellen bij conrad. meteen weer wat krimpkous mee laten komen dat spul gaat ook best hard :P

edit

ik zie dat deze thread nog volop in beweging is tbv mij dus ik wacht nog even.

Hoe simpeler hoe beter. Ben allang blij dat ik geen 16 polige ic's hoef te solderen :)
Maar wat ik nog niet snap precies is waar ik nou die vier fans moet maken of dat ik een beplaad stukje 4 keer moet maken :x

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Hehe, da's wel leuk ja :). K had ook al zo'n idee (nu al maanden geleden, heb geen tijd+geld om het af te maken), maar de mijne is wat uitgebreider/anders:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Baybus/Schematic_preview.jpg

Voor ietsies meer info: Mijn idee.

System specs

• Sine
Interstice schreef op 17 November 2002 @ 23:44:
Ik heb wel weer zin in wat geknutsel :)

Dus ik zal deze dingetjes binnenkort bestellen bij conrad. meteen weer wat krimpkous mee laten komen dat spul gaat ook best hard :P

edit

ik zie dat deze thread nog volop in beweging is tbv mij dus ik wacht nog even.

Hoe simpeler hoe beter. Ben allang blij dat ik geen 16 polige ic's hoef te solderen :)
Maar wat ik nog niet snap precies is waar ik nou die vier fans moet maken of dat ik een beplaad stukje 4 keer moet maken :x
hehe ...

voor 4 fans moet je het hele ding 4x maken

en 16 polige ictjes zitten er volgens mij echt wel tussen hoor
zo niet dan 14 penners

* Sine is geen wandelende datasheet

Repareren doe je zo.

• Interstice
haha grappig hoe mensen dezelfde ideeen kunne ontwikkelen krijgen. Ik zie alleen dat jij wel ook de nodige electronische kennis had voor het idee :P

• Interstice
Sine schreef op 17 november 2002 @ 23:55:
[...]

hehe ...

voor 4 fans moet je het hele ding 4x maken

en 16 polige ictjes zitten er volgens mij echt wel tussen hoor
zo niet dan 14 penners

Ow okee :9

dan heb ik wel wat te doen. 16 pin okee ook leuk :o maar hoe weet ik dan wel van de pinnetjes ik moet solderen ?

Nu maar hopen dat benadinski niet het vertrouwen in me verliest :/

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Sine schreef op 17 November 2002 @ 23:55:
[...]

Nee ik ook niet, maar deze site is erg handig ;).

System specs

• Benadski
Alles moet je vier keer maken, behalve dan het schakelaartje van de LEDs.

In de gebruikte IC's zit meestal (minstens) vier keer hetzelfde. Een uitzondering is de counter, hiervan heb je vier nodig, maar in het ic-tje zitten er maar twee, dus ook twee IC's.

Voor vier fans heb je dus totaal 8 IC's nodig.

Ik zelf ga dit trouwens niet maken, ik pak een microcontroller en één L293. Dan heb ik een intelligente 4 fan 1A per kanaal PWM controller met uitbreidingsmogelijkheden zoals display, terugkoppeling naar software (RS-232) en temperatuurmonitoring. :)

EDIT: Ik zal wel ff een tabelletje maken voor die pinnummers en aansluitingen, maar niet vandaag, ga zo slapen... :O

• Interstice
ehm ehm ehm.... :'(

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Sommige mensen (lees ik) hebben geen knowhow van microcontrollers en het programmeren ervan en dan is het toch best leuk om met een lading ic-tjes iets leuks te creeren :).

System specs

• Sine
precies :)

ik moet me er altijd nog eens in verdiepen
nu ben ik niet zo'n programmeur (behalve een plctje) dus dat kan nog wel ff duren :P

maar met losse ictjes lukt het prima :)

mijn laatste projectje :
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/nix1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/nix2.jpg

Repareren doe je zo.

• Benadski
Tentacle1 schreef op 18 november 2002 @ 00:03:
Sommige mensen (lees ik) hebben geen knowhow van microcontrollers en het programmeren ervan en dan is het toch best leuk om met een lading ic-tjes iets leuks te creeren :).
Jazeker... Maar het is ook leuk om te leren hoe je iets zonder microcontrollers kan maken als je daarin vertrouwd bent. En zonder software hoef je nooit bang te zijn dat ineens je programma crasht/flasht, er zit geen programma in...

Trouwens, er branden maximaal 8 LEDs tegelijk, dus 8*10mA is al eigenlijk te veel voor die buffers.

EDIT: Leuk, NIXIES!!! Heb er hier ook nog een zooitje liggen (radio twente aktie)

• Interstice
mijn kennis ligt toch wat lager dan ik dacht, waarom ben ej gestopt tentacle en waarom ben je niet online met msn :P

• Sine
Benadski schreef op 18 november 2002 @ 00:10:
[...]

Jazeker... Maar het is ook leuk om te leren hoe je iets zonder microcontrollers kan maken als je daarin vertrouwd bent. En zonder software hoef je nooit bang te zijn dat ineens je programma crasht/flasht, er zit geen programma in...

Trouwens, er branden maximaal 8 LEDs tegelijk, dus 8*10mA is al eigenlijk te veel voor die buffers.

EDIT: Leuk, NIXIES!!! Heb er hier ook nog een zooitje liggen (radio twente aktie)
ah 8 per ic ik was stiekem van 4 per ic uitgegaan :P (zoals ik al zij, k ben geen wandelend databoek)

niexies zijn super :P deze zijn iets groter dan die uit die ia btw (heb ik ook 2 printjes van) 5cm hoog met een cijfer van 30 mm geloof ik.
Let vooral ook ff op de 45 hoogspannings torren om het zaakje aan te sturen 8)7
en dat op gaatjes bord wat een rotwerk zeg :)

maar we gaan offtopic :p

Repareren doe je zo.

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Interstice schreef op 18 november 2002 @ 00:10:
mijn kennis ligt toch wat lager dan ik dacht, waarom ben ej gestopt tentacle en waarom ben je niet online met msn :P
Omdat ik tegen problemen was aangekomen die fysiek moeten worden opgelost (lees een schakelingetje bouwen en kijken of het werkt). Dit kost dus geld en daar moet ik nou op bezuinigen. Verder heb ik er nu even geen tijd meer voor (te druk met school). En ik was niet online omdat ik ging :Z.

System specs

• Benadski
Sine schreef op 18 November 2002 @ 00:15:
[...]

ah 8 per ic ik was stiekem van 4 per ic uitgegaan :P (zoals ik al zij, k ben geen wandelend databoek)

niexies zijn super :P deze zijn iets groter dan die uit die ia btw (heb ik ook 2 printjes van) 5cm hoog met een cijfer van 30 mm geloof ik.
Let vooral ook ff op de 45 hoogspannings torren om het zaakje aan te sturen 8)7
en dat op gaatjes bord wat een rotwerk zeg :)

maar we gaan offtopic :p
Op experimenteerprint? Knap gedaan! Wat voor draad gebruik je om verbindingen te leggen?

En die transistors? MPSA-42? Van die andere inkoopactie? Heb er ook nog een zooitje van liggen! Altijd handig. De voeding voor de nixies haal ik meestal uit oude wegwerpcamera's met flits. Daar zit een 1,5 -> 300V converter in. Alleen jammer dat ik ze niet meer kan krijgen...

Ff ontopic: Is er behoefte aan een printje? Ik kan ze zelf niet etsen, maar een ontwerp maken moet lukken... Dan is het inelkaar zetten een stukje eenvoudiger!

• Sine
op experimenteerprint ja :P

mpsa42 kon ik zo snel niet krijgen dus heb ik BF422's gebruikt

en voor de voedings voerende draden vertind koperdraad, iets dunner dan de draden van een weerstandje.
en de signaal draden heel dunne teflon draad 0.15 (kun je gewoon de bout op zetten)

maar dat is idd veeeeel werk

Waar teken je printjes mee ??
ik heb hier nog een mooie hp plotter waar ik direct mee op print materiaal zou kunnen plotten :)
maar k heb me nog niet in de software verdiept

Voeding is gewoon direct uit de 220
gelijkrichten niet afvlakken en via een weerstandje de anodes op

Repareren doe je zo.

• Benadski
Leuk, niet aanraken dus! :D

Ik gebruik OrCAD 9.2 voor mijn printjes, werkt goed!

• Sine
Orcad ... hmm moet ik maar eens naar zoeken dan

en aanraken kun je hem prima zit in een 4mm dik pvc kastje :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

wil niet lullig zijn maar er zijn ook al regelbare potmeters met digitale toetsen. je zal er wel een transistor trapje aan moeten knopen maar dan heb je 100 stappen, en een kleiner printplaatje, de maker levert volgens mij gratis! ic's had ik ergens gelezen example ic's ofzo

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ga jij s ff lekker je fan's in 100 stappen regelen... tot morgen... :z

(Ja het zal heus ook wel met minder stappen kunnen :P).

System specs

• Sine
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 19:48:
wil niet lullig zijn maar er zijn ook al regelbare potmeters met digitale toetsen. je zal er wel een transistor trapje aan moeten knopen maar dan heb je 100 stappen, en een kleiner printplaatje, de maker levert volgens mij gratis! ic's had ik ergens gelezen example ic's ofzo
Dat kan idd ook ... dan krijg je een up/down id

maar 100 stappen is een beetje overkill :)

Repareren doe je zo.

• Interstice
Ehm, als ik een potmeter had gewild of iets om aan te draaien had ik dat wel laten weten :P of zeg ik nu weer wat doms :+

anyway 4 keer drukken op een toets is wat ik in eerste instantie wou, maar dat idee van tentacle is ook wel kewl...

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

zoiets wil ik ook ontwerpen/maken, alleen dat ie echt pwm-gestuurd is (Niet voltage verlagen/verhogen, maar pulsen van 12 volt geven, en deze pulsen langer/korter maken). En dit ook digitaal aangestuurd. Zodra ik hier mee verder ben, horen jullie er van.

Hiermee wil ik ook 2 led-display's maken. Eentje die de fan aan geeft die je hebt geselecteerd, en de 2e die de stand aan geeft waar ie op staat.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Sine
pwm is zelfs met losse componenten niet zo heel moeilijk ...

met een "zaagtand" van een 555 icm met een opampje kom je dan al een heel eind

Repareren doe je zo.

Pagina: 1