Toon posts:

Het grote Wetenschap & Levensbeschouwing boeken topic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jullie verwijzen telkens naar sites die meestal in het engels zijn geschreven(mijn engels is niet erg goed en al gaat het ook over wetenschap dan kan ik het helemaal niet meer volgen). En ik zelf kan niet uren op een beeldscherm turen. Vraag ik jullie om goede boeken die jullie hebben gelezen over geloof wetenschap etc. Hier neer te zetten

Het liefst zo:

onderwerp: Waar het boek over gaat etc bv geloof zeg dan niet alleen geloof maar ook wat voor geloof hetzelfde geld ook voor wetenschap)
titel: de titel van het boek spreek vanzelf
isbn nummer: al weet je het isbn nummer is het altijd handig
jaar uitgave:Dan weet je of je bij de tweedehandseboekhandel kan krijgen of bij een boekwinkel
beschrijving Een korte beschrijving is altijd handig.

Ik hoop dat jullie mee willen werken alvast bedankt.

ps ik hoop dat dit mag?

Verwijderd

Onderwerp: Zwarte gaten en levensloop van sterren en andere hemellichamen
Titel: Zwarte gaten in het heelal
isbn: 90 73035 82 1
jaar: 1997
beschrijving: Dit is een goed boek over het hoe en waarom van zwarte gaten en ook over andere grote hemellichamen. Het is een nederlandse vertaling van een oorspronkelijke uitgave: Gravity's fatal attraction

Verwijderd

Onderwerp: A.I., Gödels onvolledigheidsstelling, logische systemen, muziektheorie, zelfverwijzing, etc. te veel om op te noemen
Titel: Gödel, Escher, Bach: Een Eeuwige Gouden Band
ISBN: 90-254-6643-5 (gebonden) / 90-254-6637-0 (paperback)
Jaar uitgave: 1ste druk 1985, verschillende keren herdrukt (ik heb de 5de druk uit 1988)
Schrijver: Douglas R. Hofstadter
Beschrijving: Heel uitgebreid boek, duidelijk uitgelegd, echt een must have

Verwijderd

Onderwerp: Filosofie
Titel: De wereld van Sophie

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Zie de FAQ :)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Schrijver: Donald Palmer
Titel: Filosofie voor beginners
ISBN: 90-274-6439-1
Jaar: 1998
Onderwerp: Dit is een prima boek indien je een overzicht wil van de filosofie en je 'begint er net aan'. Dus prima voor zogenaamde 'beginners', maar dit boek is tevens ook prima geschikt voor mensen die er al een stuk meer van af weten. De stof wordt je op een erg duidelijke manier (en soms met erg hilarische cartoons) duidelijk gemaakt. Soms gaat het zelfs nog vrij diep.

Schrijver: Friedrich Nietzsche
Titel: De Vrolijke Wetenschap
Onderwerp: Wat moet ik vertellen over de filosoof met de hamer? Dit is een prima werk indien je voor het eerst een werk gaat lezen van Nietzsche. Let wel, een sterke maag is toegewenst!

Schrijver: Bertrand Rusell
Titel: De geschiedenis van de westerse filosofie
Onderwerp: Dit is tevens een prima overzicht van de filosofie, wel wat lastiger om door heen te komen dan 'filosofie voor beginners', maar deze gaat dan meestal wel een stukje dieper.

Verwijderd

onderwerp/beschrijving:
Boeken over de wetenschapper Richard Feynman. Weinig niet-wetenschappers zullen die naam kennen maar hij is zeer bepalend geweest voor de Quantum Mechanica, met name door de zgn Feynman-diagrammen.
Eea wordt op een voor de leek begrijpelijke wijze uitgelegd, maar de boeken zijn meer dan alleen wetenschapelijke verhandelingen (het zijn zeker niet primair wetenschappelijke studie boeken). Ze geven inzicht in hoe een wetenschapper denkt en wat hem motiveert, niet alleen als wetenschapper maar ook als mens. Bovendien heeft Feynman boeiend commentaar op andere disciplines, oa filosofie, geneeskundig onderzoek, en onderwijs.
De door studenten gemaakt aantekeningen van zijn lezingen over fysica zijn gebundeld en gelden tot op de dag van vandaag als standaardwerk in de fysica/QM.
Hij heeft meegewerkt aan het Manhattan Project (de atoombom), en hij heeft bij het onderzoek naar de ramp met spaceshuttle Challenger aantoonde dat de oorzaak lag bij de o-ringen. Toen was hij al een oude man, en hij is een paar jaar later overleden. Hij heeft het nog lang volgehouden ondanks een kankergezwel in z'n buikholte ter grootte van een voetbal, een souvenier die hij waarschijnlijk heeft overgehouden aan zijn werk bij het Manhatten Project.

GENIUS, RICHARD FEYNMAN AND MODERN PHYSICS
ISBN: 0349105324

THE BEAT OF A DIFFERENT DRUM, THE LIFE AND SCIENCE OF RICHARD FEYNMAN
ISBN: 0198518870

jaar v uitgave weet ik niet maar erg nieuw zijn ze niet. vrij veel kans bij dat ze 2e hands wel te krijgen zijn.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:46

AxzZzeL

maakt oogsnoep

onderwerp: Het universum en allerlei zaken zoals extra dimensies, wormgaten, tijdreizen.
titel: Het universum (van Stephen Hawking).
isbn nummer: 90 351 2364 6
jaar uitgave: 2001
beschrijving: Het boek legt duidelijk (soms wat minder) uit over zaken als tijdreizn, wormgaten, extra dimensies, hologrammen, tijd enz. enz. Prachtig boek er ziitten namelijk ook goede plaatjes in die de tekst ondersteunen. :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

onderwerp: ruimte- en tijdproblemen en de geldigheid van basisnatuurwetten in bewegende coördinaatstelsels
titel: Einstein: mijn theorie : over de speciale en de algemene relativiteitstheorie
isbn nummer: 9027457581
jaar uitgave: 1997
beschrijving: Het boek over de speciale en algemene relativiteitstheorie. Geschreven door Albert Einstein zelf om een breed publiek kennis te laten maken met het onderwerp. Het is wel oud, maar het is erg duidelijk en niet al te wiskundig. En nog steeds interessant om een keer te lezen als je nog niet bekend bent met de materie.
Pagina: 1