Memory gebruik van je videokaart weergeven.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Lo medetweakers,

Ik heb al gezocht hier op Got en Google (mij kennende zou ik wel weer de verkeerde zoektermen hebben ingevuld ;) ) maar kon er niets over vinden.

Ik zoek een programma waarmee ik het memory gebruik van een (mijne ook) videokaart kan wordt weergegeven (net zoiets als taskmanager in win) en indien mogelijk ook kan testen.

Dus weten jullie toevallig een programma voor mij (een link zou ook aardig zijn).

Alvast bedank.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Voor zo ver ik weet bestaat het niet... welke videokaart heb je eigk?

[ Voor 0% gewijzigd door Rafe op 17-11-2002 16:48 . Reden: /typo -fix ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
is ook helemaal niet relevant om dat te weten

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Ik heb zelf een GF2 64MB. Ik vind het juist wel relevant om te weten, omdat ik me afvraag of ik een 128MB of 64MB grafische kaart moet gaan kopen.
Bedoel wat moet ik met 128MB als ik maar 40MB (bijv.) aan mem gebruik (Bij UT2003 alle details op het hoogst).
Op school een paar jaar terug, hebben we dit wel een keertje uitgerekend, maar dat ben ik allemaal al weer vergeten.

Verwijderd

Zoiets zou me ook heel erg handig lijken, maar heb er nog nooit van gehoord of het bestaat.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:04
volgens mij vreet dat proggie zoveel performance at de uitkomt helemaal niet meet klopt.

geheugen wordt gewoon nonstop gebruitk en valt (imo) niet te vergelijken met system memory

• KaMiKaZe
blijhoofd_bennie schreef op 17 November 2002 @ 16:59:
Ik heb zelf een GF2 64MB. Ik vind het juist wel relevant om te weten, omdat ik me afvraag of ik een 128MB of 64MB grafische kaart moet gaan kopen.
Bedoel wat moet ik met 128MB als ik maar 40MB (bijv.) aan mem gebruik (Bij UT2003 alle details op het hoogst).
Op school een paar jaar terug, hebben we dit wel een keertje uitgerekend, maar dat ben ik allemaal al weer vergeten.
het gaat er toch om hoe vloeiend je spel loopt en dat heeft niet alles te maken met geheugengebruik. dus wat boeit het nou of je kaart de volle 100% gebruikt of niet als je toch maar 30 fps haalt :?

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Reactie op SonyEricsson

Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt, dat proggie gebruikt namelijk geen videokaart memory he (ok in windows wel een beetje).
Kwa vluchtigheid is het (denk ik) niet veel anders dan het gewone systeem mem. Als je een spel speelt is het gebruik hoog, zit je je gewoon te internetten is dit minder (alleen wel afhankelijk van welke pagina je bekijkt natuurlijk)
KaMiKaZe schreef op 17 november 2002 @ 17:56:
[...]

het gaat er toch om hoe vloeiend je spel loopt en dat heeft niet alles te maken met geheugengebruik. dus wat boeit het nou of je kaart de volle 100% gebruikt of niet als je toch maar 30 fps haalt :?
Tuurlijk niet :|, kijk videokaarten fabrikanten promoten zo leuk met 128MB dit en dat. Ik kan me op school nog herinneren (toen waren 32MB kaarten de top), toen werd er bij 32bit etc. nog niet eens 16MB gebruikt. Waarom zou ik dan een 128MB kaart kopen die niets sneller is dan een 64MB kaart en waarvan misschien maar 1/4 van het memory wordt gebruikt.

• KaMiKaZe
blijhoofd_bennie schreef op 17 november 2002 @ 18:01:
Reactie op SonyEricsson

Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt, dat proggie gebruikt namelijk geen videokaart memory he (ok in windows wel een beetje).
Kwa vluchtigheid is het (denk ik) niet veel anders dan het gewone systeem mem. Als je een spel speelt is het gebruik hoog, zit je je gewoon te internetten is dit minder (alleen wel afhankelijk van welke pagina je bekijkt natuurlijk)

[...]

Tuurlijk niet :|, kijk videokaarten fabrikanten promoten zo leuk met 128MB dit en dat. Ik kan me op school nog herinneren (toen waren 32MB kaarten de top), toen werd er bij 32bit etc. nog niet eens 16MB gebruikt. Waarom zou ik dan een 128MB kaart kopen die niets sneller is dan een 64MB kaart en waarvan misschien maar 1/4 van het memory wordt gebruikt.
Ik denk dat je zowiezo weinig keus hebt tegenwoordig

ti4400, ti4600, 9700 allemaal 128MB

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 17 November 2002 @ 18:16:
[...]

Ik denk dat je zowiezo weinig keus hebt tegenwoordig

ti4400, ti4600, 9700 allemaal 128MB
Nope dat valt wel mee, zat 64MB kaarten (hier in de buurt tenminste).

Maar weet echt niemand of er zo'n programma bestaat?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
blijhoofd_bennie schreef op 17 november 2002 @ 18:30:
[...]

Nope dat valt wel mee, zat 64MB kaarten (hier in de buurt tenminste).

Maar weet echt niemand of er zo'n programma bestaat?
Volgens mij kan het wel, maar niet real time, en dat is wat jij wilt.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Volgens mij wordt het video geheugen ook gebruikt voor textures ed, zodat wanneer je gewoon bezig bent binnen windows er eigenlijk niet zo veel geheugen gebruikt word. Als je een 3d spel speelt dan zal er meer geheugen gebruikt worden. en zal het voornamelijk op gaan aan textures en berekeningen aan de andere functies van je videokaart.

Ik kan mij nog herinneren dat bij de Voodoo 2 je meer texture en detail kon kiezen als je meer geheugen had (verschil tussne 8 en 12 MB) dit zal nu nog steeds wel het geval zijn.

Meh ...

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:29

Klippy

Still Game

Ik heb hier toevallig iemand gehoord die dat had volgens hem. Volgens mij voor een TNT2 kaart. Misschien is dat progje alleen voor die kaart ofzo, maar dat weet ik niet.
Zal eens vragen zometeen als ik er aan denk.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:45
Volgens mij gaat doom3 al meer dan 64 mb ana textures gebruiken dus koop gewoon een 128 mb kaart. Ik d8 dat ut2003 op aalles ultrahigh al 96 mb vrat.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
OcNewB schreef op 18 November 2002 @ 13:20:
Volgens mij gaat doom3 al meer dan 64 mb ana textures gebruiken dus koop gewoon een 128 mb kaart. Ik d8 dat ut2003 op aalles ultrahigh al 96 mb vrat.
Geloof je het zelf? Waarom heb ik dan alles op High staan en mijn Radeon 8500 64 Mb DDR trekt het prima zonder haperingen?!

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25
doom3 moet 80MB aan textures gaan gebruiken ongeveer. samen met framebuffers ed kom je dan wel tegen je 128MB idd.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
LiquidSilver schreef op 18 November 2002 @ 12:39:
Ik heb hier toevallig iemand gehoord die dat had volgens hem. Volgens mij voor een TNT2 kaart. Misschien is dat progje alleen voor die kaart ofzo, maar dat weet ik niet.
Zal eens vragen zometeen als ik er aan denk.
Hier heb ik wel oren naar :)

Ff als toevoeging, ik hoef de mem use niet percee realtime te zien. Maar ik zou bijv. alleen een piek willen zien ofzo.

Reactie op de spellen lijst en mem use, hoe komen jullie aan deze (of deze geheel mocht kloppen ff terzijde) gegevens?

Heeft verder dan echt niemand van zo'n proggie gehoord?

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 22:05

Pnhers

--

blijhoofd_bennie schreef op 17 November 2002 @ 16:59:
...
Klopt er is een formule voor iets van resolutie x kleurdiepte x fps = geheugen
Ik zal wel even zoeken.
Voor de liefhebbers nog even een stukje rekenwerk:stel een videokaart werkt met Triple Buffering en heeft tevens een 24-bit Z-Buffer, zoals we die bij stap 3 besproken hebben. De gebruikte resolutie is 1024x768 bij 32-bit kleurdiepte. We kunnen nu met de volgende formule het benodigde geheugen uitrekenen:

( Aantal Buffers * x-resolutie * y-resolutie * kleur-bit-diepte/8 )
+ ( x-resolutie * y-resolutie * Z-buffer-bit-diepte/8 )

In ons voorbeeld komen we dan op (3x1024x768x4)+(1024x768x3) = 11796480 bytes = 11,25 MB! Als je dan ook nog bedenkt dat de textures voor 3d objecten ook zoveel mogelijk in het hoofdgeheugen worden opgeslagen is het logisch dat nieuwe generatie videokaarten al 32 MB geheugen on-board hebben!
De "/8" is om het resultaat in bytes te krijgen, en niet in bits. (1 Byte = 8 Bit). De Z-Buffer informatie wordt alleen maar onthouden voor de Back Buffer, aangezien in de Front Buffer(s) al voltooide 3D-scène staan. Z-Buffer informatie is daar dus niet meer van belang en wordt dus weggegooid.
bron
we komen in de buurt

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

In Sisoft Sandra 2003 kun je het geheugen gebruik van je videokaart tjekken ;)

Verwijderd

Klubbheads schreef op 19 november 2002 @ 00:59:
In Sisoft Sandra 2003 kun je het geheugen gebruik van je videokaart tjekken ;)
Waar dan precies in Sandra :?

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
KaMiKaZe schreef op 17 november 2002 @ 17:56:
[...]

Tsjongejonge... hij vraagt het toch omdat 'ie het wil weten! Op dit soort domme antwoorden zit niemand te wachten. Het zal hem dus wel boeien.

En ja, VETTE flame intended.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Pnhers schreef op 19 november 2002 @ 00:53:
[...]

Klopt er is een formule voor iets van resolutie x kleurdiepte x fps = geheugen
Ik zal wel even zoeken.

[...]

bron
we komen in de buurt
Precies :), zal het eens ff bekijken.
Weet wel in de tijd toen wij die formule op school gebruikten kwamen we niet aan 12MB, meende 4MB ongeveer. Times change B)

ProCal vindt jou reactie geen flame, wilde het alleen zelf niet zeggen >:)

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
blijhoofd_bennie schreef op 19 November 2002 @ 10:27:
[...]

Precies :), zal het eens ff bekijken.
Weet wel in de tijd toen wij die formule op school gebruikten kwamen we niet aan 12MB, meende 4MB ongeveer. Times change B)

ProCal vindt jou reactie geen flame, wilde het alleen zelf niet zeggen >:)
Offtopic:
offtopic:
Mwa... voor 't geval dat iemand weer ff wilde gaan zeiken ofzo, hebben ze 't antwoord iig. alvast...

Zodoende...
Pagina: 1