Toon posts:

database op het web; suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag, maar ik kom er niet uit.

Ik wil op mijn server een produkt database benaderen en via html presenteren.

Het liefst via cgi, maar in welk programma kan ik het beste de database maken?
Is er een kant en klare oplossing? Want ik wil er natuurlijk wel afbeeldingen bij
hebben.

Is access een goed idee of is dan het benaderen via het web problematisch?

Groeten,

Peter

Verwijderd

ja, jij moet duidelijk nog eens wat gaan nalezen in de faq..

access kan heel goed voor een simpele database, zorg er dan wel voor dat je een windows server hebt, kun je met ASP ene heel eind komen, cgi snap je toch nooit als ik je post lees..

tip: www.w3schools.com

Verwijderd

Je zult wat specifieker moeten zijn, wat voor besturingssysteem draait de server, wat is je kennis etc. :)
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 15:12:
cgi snap je toch nooit als ik je post lees..
Zoveel valt er ook niet te snappen aan CGI, het is gewoon een interface/protocol.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En even Zef aanvullend: Hoe zwaar is de belasting (met concurrent users, grootte, vereiste betrouwbaarheid, etc.)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08 14:34
Er bestaan toch van die standaard webshop programma's?
Anders ga je kijken of iemand misschien tegen betaling een webshop naar jouw wensen wil ontwikkelen?

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge Mabit je suggerereert bijna dat er geen makkelijke vragen gesteld mogen worden...

Zef/gorgi_19:

Server is apache onder linux, mysql is aanwezig, perl5 ook.

Wil een 1 database met 1000+ artikelen uitlezen. Ongeveer 500 hits per dag

Probleem is dat ik in de database zowel tekst als images wil hebben, 1 database wil hebben, maar aan www zijde sub categorien wil suggeren. Doel is uiteraard de gevraagde records als tabel aan de gebruiker te presenteren. Maar ik wil zoveel mogelijk zelf aansturen.

SQL snap ik wel, dat deed ik in '84 al, maar blijft alleen de hamvraag, welk database formaat en welke wijze is voor een luie webmaster de beste van aansturen vanuit html..

Groeten Peter

• djluc
Gewoon ff een ideetje he, als je het zelf gaat maken(lijkt me trouwens niet echt egschikt voor een luie webmaster, das nogal wat werk.) Neem aan dat ej als je een apache servertje hebt ook wel PHP geinstalleerd hebt? Heb je dit niet? Doe het dan. Maak een mysql db, en werk met templates. De afbeeldingen laat je bijv 2515.jpg noemen, als het artikelnr 2515 is.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 15:47:
Server is apache onder linux, mysql is aanwezig, perl5 ook.
Als MySQL kan je ook als db gebruiken, heel goed zelfs! (Waarschijnlijk nog beter ook dan Access)
Wil een 1 database met 1000+ artikelen uitlezen. Ongeveer 500 hits per dag
Geen probleem, kan het met gemak in, in principe.
Probleem is dat ik in de database zowel tekst als images wil hebben
Waarom? Laat een database doen waar het goed voor is, opzoeken van gegevens en deze geordend presenteren. Laat verder een filesystem doen waar het goed in is, bestanden beheren. Anders gezegd: zet alleen een link in de database. Dit zal zowel je ruimte als je performance ten goede komen.
SQL snap ik wel, dat deed ik in '84 al, maar blijft alleen de hamvraag, welk database formaat en welke wijze is voor een luie webmaster de beste van aansturen vanuit html..
Als je het goed doet, neem ik aan dat een webmaster niet in de database direct komt, maar via een pagina of ander beheersysteem.
Groeten Peter
Het is heel vriendelijk dat je onder iedere post groeten doet, maar doe dat maar liever niet (dat gaat op den duur ontzettend rottig lezen)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 15:12:
cgi snap je toch nooit als ik je post lees..

tip: www.w3schools.com
En gebruikers met zo'n instelling en toon tegen personen die op dit forum gewoon netjes een vraag stellen, kunnen wat mij betreft ook meteen ophoepelen! :(

• djluc
En gebruikers met zo'n instelling en toon tegen personen die op dit forum gewoon netjes een vraag stellen, kunnen wat mij betreft ook meteen ophoepelen! :(
Helemaal mee eens!
Verder voor Peter een vraagje: wil je het zelf gaan maken of laat je dit door iemand anders, of door een bedrijf doen?

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Ik kan de topicstarter ook van harte PHP aanbevelen. :) Ik ben er van de zomer even goed voor gaan zitten en in 8 weken tijd was ik al dusdanig ver dat mijn site voor zo'n 60% vanuit een database draaide en ik ben nu nog bezig met wat bijschaaf- en uitbreidingswerk.

Wellicht een goed stappenplan om te volgen:

1. Maak een goede opzet van je database. Denk vooraf goed na welke informatie je wilt laten weergeven en opslaan. Je gaf al aan dat je al sinds 1984 ervaring hebt met SQL, dan denk ik dat de overstap naar MySql (wel iets beperkter) geen grote zal zijn.

2. Informatie over de combinatie PHP/MySql is voldoende voorradig op het net. Ga daar eens op je gemak in grasduinen.

3. PHP is (tenminste dat is mijn ervaring) geen moeilijke taal om te leren als je al wat programmeerervaring hebt. Het zal vast niet in 1 keer helemaal vlekkeloos lukken. Geen paniek, er zijn genoeg mensen die er verstand van hebben dus ga dan ook bij hen te rade.

4. Door een admin-systeem in je website op te nemen kun je gemakkelijk artikelen toevoegen, wijzigen en verwijderen en dat zal je veel tijd besparen..

Succes! :)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
[nohtml]
judgem schreef op 17 november 2002 @ 16:30:

1. Maak een goede opzet van je database. Denk vooraf goed na welke informatie je wilt laten weergeven en opslaan. Je gaf al aan dat je al sinds 1984 ervaring hebt met SQL, dan denk ik dat de overstap naar MySql (wel iets beperkter) geen grote zal zijn.
Kennis van SQL vergt geen overstap om naar MySQL te gaan.... je vergelijkt hier 2 verschillende dingen die wel een relatie met elkaar hebben;
SQL is een taal (Structured Query Language). SQL is de taal die gebruikt wordt om met databanken te communiceren: gegevens halen uit de databank, gegevens in de databank manipuleren (wijzigen, verwijderen, aanmaken), en de structuur van de databank maken/wijzigen (tabellen maken of aanpassen, relaties leggen, etc...).
MySQL is een DBMS, een database management system.

https://fgheysels.github.io/

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Er zijn talloze oplossingen om je doel te bereiken, LAMP (Linux, Apache, MySQL en PHP) is een mooie maar niet altijd even geschikt. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je precies zelf wil doen en wat je wil laten doen, wat je budget is etc.

Oplossingen in de vorm van een lokaal windows pakket die geheel automatisch HTML-pagina's genereerd zijn ook voor handen en vaak sneller op te zetten als een zelf gescripte website. Zonder een overzichtje van eisen, wensen, mogelijkheden en informatie over een huidige situatie kan er nooit echt een goed advies worden gegeven. Aangezien dat overduidelijk is werd er ook een beetje verwacht dat je dit in je openingspost plaatstte, vandaar dat ik de reactie van mabit wel enigszins kan begrijpen.

Klein detail nog: Pin jezelf niet teveel vast op het plaatsen van afbeeldingen in een database. De meeste database systemen (zoals ook MySQL) zijn hier niet erg voor geschikt. Een goed beheer-systeem (admin) bied je de mogelijkheid het toch als een database te laten lijken terwijl de plaatjes als afzonderlijke bestanden worden opgeslagen en er in de database slechts een verwijzing naar een dergelijk bestand staat.
whoami schreef op 17 November 2002 @ 16:34:
je vergelijkt hier 2 verschillende dingen die wel een relatie met elkaar hebben;
-1 Flauw
Het lijkt me overduidelijk dat judgem doelde op de SQL-syntax van MySQL. MySQL ondersteund slechts een deelverzameling van de bekende (gestandaardiseere) SQL commando's. Hierdoor moet je af en toe queries die je bijvoorbeeld het liefst met subqueries zou beantwoorden moeten transformeren naar queries die dat niet nodig hebben.

|_____vakje______|

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
CyberSnooP schreef op 17 november 2002 @ 17:20:
-1 Flauw
Het lijkt me overduidelijk dat judgem doelde op de SQL-syntax van MySQL. MySQL ondersteund slechts een deelverzameling van de bekende (gestandaardiseere) SQL commando's. Hierdoor moet je af en toe queries die je bijvoorbeeld het liefst met subqueries zou beantwoorden moeten transformeren naar queries die dat niet nodig hebben.

Niet flauw, maar gewoon de waarheid. Imho doelde judgem daar niet op.
MySQL ondersteunt wel alle SQL commando's (SELECT, DELETE, INSERT, UPDATE, CREATE, ....), maar kent dan wel idd geen subqueries, UNION, etc...

https://fgheysels.github.io/

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 15:56:
[...]

that's the spirit

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

whoami schreef op 17 November 2002 @ 17:59:
Imho doelde judgem daar niet op.
MySQL ondersteunt wel alle SQL commando's (SELECT, DELETE, INSERT, UPDATE, CREATE, ....), maar kent dan wel idd geen subqueries, UNION, etc...
Jongens jongens. Geen ruzie maken over wat ik denk (dat laat ik zelfs nog even in het midden in deze) maar uw beider uitleg zal voor de topicstarter neem ik aan wel goed duidelijk gemaakt hebben hoe een en ander werkt en ik denk dat dat het belangrijkste is in deze.. :+

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

judgem schreef op 17 november 2002 @ 22:52:
(dat laat ik zelfs nog even in het midden in deze)
-1 Flauw :P Maar jullie zijn allemaal liev, zelf whoami :>

|_____vakje______|

Pagina: 1