Home cinema set kopen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:48

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Ik heb besloten om een set te gaan kopen om eindelijk eens mijn oude meuk te vervangen, en dan wel meteen goed.

Ok, als eerste het budget, dat is ongeveer 3000-3500 euro (in 2 delen te besteden denk ik). Ten tweede, het doel. Ik wil het voornamelijk gebruiken om films te bekijken en ook voor een goede stereo weergave te krijgen. Deze verdeling is ongeveer 50/50.

Ik heb zelf al heel veel op internet gezocht en informatie opgedaan. Ik heb nu ook een soort van shortlist gemaakt van de spullen die ik zeker wil beluisteren (dat is toch het altijd terugkerende advies.

De eerste keus die heb gemaakt is de volgende (richtprijzen tussen haakjes):

Receiver: Marantz SR7300 (1000 euro)
DVD-speler: Marantz DV6200 (500 euro)
Frontspeakers: B&W 603S3 (800 euro)
Rearspeakers: B&W 602S3 (450 euro)
Center: LCR 600S3 (400 euro?)
Sub: geen, voorlopig (frontspeakers moeten dit grotendeels opvangen).

Waarom deze keus? Marantz heeft buiten een goede home cinema weergave ook een bovengemiddelde stereoweergave, iets wat ik wel noodzakelijk vind. De 7300 heeft alle nieuwe snufjes en kan voorlopig lang genoeg mee, en ik vind deze ook nog erg mooi. De DVD-speler past hier mooi bij, en ook redelijk in het budget (500 euro).

Redelijk grote frontspeakers, omdat ik voor de bassweergave in stereo niet gebruik wil maken van een sub. Ook is de 603 voor de “groei” (grotere kamer/huis). De andere speakers krijgen altijd goede recensies en de ervaringen er mee zijn ook goed. Het past ook als geheel bij elkaar, alles uit dezelfde serie.

Dit is dus wat ik als eerste bij een goede hifizaak wil beluisteren. Ik ben er van bewust dat er ook van andere merken producten zijn die misschien wel beter zijn. Bij de receiver denk ik dan aan Onkyo, Denon, Harman Kardon, Yahama, NAD, Rotel. Bij de speakers aan KEF, Tannoy, Chario, Dynaudio. DVD-speler wil ik van hetzelfde merk als de receiver.

Ok, het is een heel verhaal geworden, maar zijn er nog mensen die advies hebben en wat ik zeker ook moet gaan beluisteren? Mijn kamer is nog niet zo heel erg groot, maar wil toch het spul gaan kopen op de groei (grotere kamer). Tevens zou ik willen weten wat goede zaken zijn waar ik goed kan luisteren naar diverse opstellingen.

Thanks! :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn persoonlijke tips heb je op IRC al veel gehoord, maar mijn mening is: Investeer zoveel mogelijk in de frontkanalen, daar luister je met films namelijk actief naar, rears hoeven er alleen maar mooi in te passen en goed weer te geven. De 303 van B&W matcht prima met de 600 lijn, dus zou ik zelf zoiets doen, de LCR600 vind ik een mooie center.

Mijn suggestie is: Ga ook eens naar dynaudio luisteren, is wat smoother. De 122 kost ongeveer net zoveel als een 604 en ik vind 'm zelf eigenlijk wel erg veel mooier :). Ook vind ik het er veel mooier uitzien, maar dat is persoonlijk.

Verder zou ik sparen op de DVD speler en een philips va 300 euro kopen en dat geld in speakers steken, gewoon puur omdat die veel belangrijker zijn :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
JvS schreef op 17 november 2002 @ 14:11:
Mijn persoonlijke tips heb je op IRC al veel gehoord, maar mijn mening is: Investeer zoveel mogelijk in de frontkanalen, daar luister je met films namelijk actief naar, rears hoeven er alleen maar mooi in te passen en goed weer te geven. De 303 van B&W matcht prima met de 600 lijn, dus zou ik zelf zoiets doen, de LCR600 vind ik een mooie center.

Mijn suggestie is: Ga ook eens naar dynaudio luisteren, is wat smoother. De 122 kost ongeveer net zoveel als een 604 en ik vind 'm zelf eigenlijk wel erg veel mooier :). Ook vind ik het er veel mooier uitzien, maar dat is persoonlijk.

Verder zou ik sparen op de DVD speler en een philips va 300 euro kopen en dat geld in speakers steken, gewoon puur omdat die veel belangrijker zijn :).
Dank je, inderdaad had ik al wat advies gekregen en ik ga ook zeker de Dynaudio's beluisteren (Staffhorst?). Die 200 euro verschil voor de DVD speler kan ik er ook nog wel bij hebben, misschien dat het budget dan uiteindelijk wordt overtroffen, ik koop het toch in 2 delen. Ik vind alles van eenzelfde serie toch wel mooier, toch zal ik ook de 303's er bij betrekken.

Nog adviezen voor kabels? TV<->receiver, speakerkabel, DVD<->receiver? :)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16
wat je bron niet weergeeft aan je speaker, kan je speaker niet goedmaken.

Het is waar dat speakers belangrijk zijn, maar onderschat ook de bron niet.

Ik heb zelf een vrij dure player (denon dvd3800), en ja, ik merk het verschil wel degelijk. Bovengemiddelde beeldkwaliteit en cd kwaliteiten die cd spelers van 1500 benaderen.

Maar het ligt er maar aan waar je prios liggen. Ik denk dat de set zoals je die uit hebt gekozen, en je redenatie daarvoor goed zijn. Mooie set!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Blue Eyes schreef op 17 november 2002 @ 14:30:

Het is waar dat speakers belangrijk zijn, maar onderschat ook de bron niet.

Ik heb zelf een vrij dure player (denon dvd3800), en ja, ik merk het verschil wel degelijk. Bovengemiddelde beeldkwaliteit en cd kwaliteiten die cd spelers van 1500 benaderen.

Maar het ligt er maar aan waar je prios liggen. Ik denk dat de set zoals je die uit hebt gekozen, en je redenatie daarvoor goed zijn. Mooie set!
Dank je! Misschien ga ik ook nog wel voor een stel speakers uit de "betere" serie van B&W beluisteren en als mijn bankrekening het goed vindt dan ook aanschaffen ;) Probleem is dat je op den duur steeds duurder wilt, daarvoor moet ik mezelf even behoeden :+

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Hmm, inderdaad erg goede reviews over de Dynaudio Audience 122. Ik vind de B&W's er wel mooier uitzien, maar het is toch niet helemaal goed om daar je keuze op vast te pinnen. Ik ga deze dus zeker beluisteren (heeft Staffhorst deze?).

Welke audiozaken moet ik bezoeken om goed te kunnen luisteren? In het algemeen dan. :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blue Eyes schreef op 17 November 2002 @ 14:30:
Wat een ontzettend oud cliche weer. Het klopt wel, ware het niet dat een DVD speler van 250 euro al bijna een perfect apparaat is en dat een speaker van 1000 euro dat nog bij lange na niet is. De verbetering die je krijgt door betere speakers te nemen is dan ook VEEL en VEEL groter dan die je krijgt door een betere DVD speler te nemen, dus kan je je budget beter daar in stoppen.

Pas als je de mooie speakers hebt gevonden waar je van zegt "daar kan ik wat mee, die klinken goed" ga je kijken naar je budget en zoek je daar een set bij uit en luister je of dat klinkt (werken zal het altijd wel). Stel dat je budget 5000 euro is, en je hebt bij de nautilus805 iets van "ja dit is hem!", dan kan je die kopen en ben je met de bijpassende center gewoon 3000 euro kwijt. Dan nog twee surrounds die ook (zeg) 700 euro kosten voor een setje en dan heb je nog 1300 euro over. Dan ga je dus naar receivers luisteren en kom je bij 'goedkopere' receivers van zo'n 800 euro uit. Ik praat over een onkyo 656 of een Denon AVR 2802/3802 of een Sony QS1070 ofzo. Die zijn naar verhouding erg goedkoop, maar sturen die speakers prima aan en het klinkt dan ook prima. Uiteidenlijk vindt jij die onkyo het mooist klinken en neem je die. Je koopt er wat kabels bij voor max 150 euro en koopt voor 350 euro een leuk DVD spelertje (wel zorvuldig kiezen). Dan heb je IMO dus voor je budget het beste setje gekocht.

Volgens veel mensen zal dit totaal uit balans zijn, maar ik zal uitleggen waarom ik vindt dat dit soort cliche's doorbroken moeten worden.

Als je dan gaat denken als "ow m'n bron moet wel goed zijn hoor, anders heb ik niets aan mijn speakers!", dan ga je dus een DVD speler van 500 euro kopen en een receiver van 1500 ofzo en dan heb je dus gewoon niet genoeg geld voor de mooie bijpassende center of al helemaal niet voor de 805's, je gaat dus voor de (ik noem wat) dynaudio 122's (die je ook mooi vond klinken) ofzo en koopt daarbij je hele set die ook mooi en goed is, bijvoorbeeld een schitterende arcam AVR100 met mooie Marantz DVD speler van 500 euro.

De 122's vond ik eigenlijk wel mooi, maar die 805's vond ik zoveel mooier eigenlijk, dus ik ga die twee sets eens naast elkaar zetten... Moet je raden welke set ik dan kies. Toch echt die ene met een onkyo 656 receiver en B&W 805 fronts en de bijbehorende center en bijpassende rear speakertjes en philips DVD spelertje in plaats van de "uitgebalanceerde" set waarbij de "bron erg goed is", met speakers die ik eigenlijk toch wel veel minder mooi vind klinken dan die 805's.

Verschillen tussen speakers zijn gewoon zoveel groter, dat ik me pas zorgen zou maken over de rest van de set, zodra ik zeker weet welke speakers ik wil hebben. Zo zijn er vast ook mensen die het volle geluid van een dynaudio122 ver boven het cleane (maar IMO zo extreem geile) geluid van een 805 plaatsen. Die mensen houden budget over en moeten dan eens gaan luisteren naar verschillen tussen versterkers (die er ook zijn, zeker maar zoooooooveel subtieler dan de verschillen tussen speakers). Daarna moeten ze eens gaan luisteren naar verschillen tussen DVD spelers, die er in de A-merken ook zijn, zeker als het om audioweergave gaat, maar wederom zijn die verschillen WEER subtieler.

je moet natuurlijk ook niet een speaker met een gevoeligheid van 86db/watt en een enge impendantiecurve achter een draak van een instabiele versterker hangen, want dan zal die altijd op z'n achterste pootjes lopen en je vreselijk irriteren als er ergens een beetje dynamiek nodig is. Je moet dus niet lukraak de rest van je set kopen, zodra je je speakers hebt, maar vantevoren rekening houden met "de bron moet goed zijn" vind ik echt helemaal het andere uiterste!

Wie weet zijn goedkopere speakers wel mooier; er zijn zat mensen die bijvoorbeeld bij een chario speakertje van 150 euro een dure set kopen, of bij een b&w van 250 euro, omdat die speakers gewoon vaak in de smaak vallen en de duurdere niet echt mooier bevonden worden. Dan moet je natuurlijk gewoon echt naar de audio gaan kijken en luisteren met je budget en gewoon het mooiste kopen. Maar kies aller allereerst die speaker uit en probeer niet extreem veel rekening te houden met "ik moet ook nog die DVD speler van 500 euro en die versterker van 1000 euro hebben, anders heb ik er niets aan". Sta open voor dingen die niet cliche zijn, koop eens een degelijke redelijk geprijsde receiver met veel mooiere speakers :).

laat je niet gekmaken door de "dat kan deze versterker niet aansturen" praatjes. Er zijn maar weinig speakers die niet door een simpele degelijke surroundversterker van 700 euro aangestuurd kunnen worden, en ook dat kan je toetsen in de winkel. Verkopers denken vaak vrij rechtlijnig, net als iedereen met audio. Ik zou zo zeggen neem dit mee in je overweging en maak de keuze aan de hand van je eigen luister ervaring :).

• blue eyes
Lekker lang bericht, altijd leuk die discussie, ware het niet dat dit hier niet thuis hoort. Niet dat ik die discussie niet aandurf, verre van dat.

Ik heb zelf de door jouw genoemde 3802, met de dvd3800 en jbl ti5000 speakers. Ik zal je vertellen dat de 3802 deze speakers niet voldoende naar mijn smaak kan aansturen. Ter info, dit zijn speakers a 2800 euro het stuk 3 jaar geleden.

Iets anders, jij geeft aan dat een speler van 250 al bijna perfect is. Dit waag ik ten zeerste te betwijfelen. Ik heb met de aanschaf van de dvd3800 (1700 euro) een significante verbetering gezien tov mijn oude speler (sony van 500 euro), en daarnaast heb ik een persoonlijke reden die buiten deze discussie valt: audiofiele kwaliteiten van deze speler.

Maar goed, ontopic. Ik kan wel in je verhaal meegaan, maar binnen het door mij gestelde item, over bron-weergave verhaal.

Nogmaals topicstarter: ga luisteren, dat helpt het best, luister naar anderen, neem dit aan, maar gebruik je eigen oren. Luister niet met iemands anders zijn oren! Voor dat geld, heb je een prima keuze gemaakt, en mocht je doorgaan met deze hobby, een prima set om uit te breiden. Ik denk niet dat je een miskoop doet. En daarnaast, in de door jouw genoemde prijsklasse, heb je zoveel keus, echt enorm, en echt slechte keuze hoeven daar niet bij te zitten. Succes!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Blue Eyes schreef op 17 november 2002 @ 14:30:
Hmmm, ben ik het niet mee eens.

Ik heb een pc, die beeld in 1024x768 digitaal naar de beamer stuurt. Kwaliteit van de apparatuur maakt geen drol uit, zolang de beamer nog maar een 1 van een 0 kan onderscheiden. Het enige wat nog van invloed kan zijn is de afspeelsoftware, en dan met name de DVD-decodering.

Het geluid gaat ook al digitaal naar de versterker. Die maakt van de AC-3 of PCM ingangs-stream zelf een hoorbaar signaal. De kwaliteit van de dvd-speler is wederom van geen belang.

Siditamentis astuentis pactum.

• blue eyes
Vroeger dacht ik ook zo, je kent de stelling wel: Een 0 is een 0, een 1 is een 1.

Ik ben vanmezelf uit vrij sceptisch, zeker tegen dit soort zaken. Ik kan ook geen technische verklaring geven, maar het feit blijft dat als je gaat luisteren en kijken je verschillen hoort en ziet.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Varienaja schreef op 17 November 2002 @ 17:23:
[...]

Hmmm, ben ik het niet mee eens.

Ik heb een pc, die beeld in 1024x768 digitaal naar de beamer stuurt. Kwaliteit van de apparatuur maakt geen drol uit, zolang de beamer nog maar een 1 van een 0 kan onderscheiden. Het enige wat nog van invloed kan zijn is de afspeelsoftware, en dan met name de DVD-decodering.

Het geluid gaat ook al digitaal naar de versterker. Die maakt van de AC-3 of PCM ingangs-stream zelf een hoorbaar signaal. De kwaliteit van de dvd-speler is wederom van geen belang.

Dat er geen verschil is, klopt niet. Met het afspelen van PCM audio heb je gewoon net als bij gewone CD spelers last van het feit dat er geen foutcorrectie is en je dus gewoon een zeer stabiel loopwerk moet hebben om het geluid zo correct mogelijk af te lezen, anders moet de foutcorrectie van de speler zelf dit geluid alweer gaan opschonen, en dat hoor je. Er kan dan ook veel meer PCM audiodata op een CD dan 'echte' data (op een 650MB cdr past 746MB PCM audio, omdat er geen data-foutcorrectie is)

Met DTS en Dolby Digital audio op DVD's heb je daar geen last van, dat is gewoon een datasignaal dat 100% correct wordt afgelezen (lang leve foutcorrectie) en naar de versterker gaat, die er dan pas audio van gaat maken, het videosignaal is weer iets heel anders, dat wordt door de speler verwerkt en er wordt gedecompressed en naar analoog omgezet, drie stappen waarbij erg veel verschillen waar te nemen zijn, maar die zijn bij de A-merk spelers van boven de 350 euro al behoorlijk subtiel :). Dan moet je naar contrast in donkere hoekjes gaan zoeken enzo of kijken naar de stabiliteit van een stilstaand beeld en dat soort triviale zaken. Ik zou denk ik zelf gewoon een normale DVD speler kopen en ernaast wellicht later een mooie CD speler.
Lekker lang bericht, altijd leuk die discussie, ware het niet dat dit hier niet thuis hoort.
Daar ben ik het niet mee eens, dit is juist goed. Directe tips geven heeft geen zin, de merken en de typen moet je echt helemaal zelf uitzoeken, alleen met de manier waarop en waarmee je het verdeeld is het juist heel leuk en nuttig om de verschillende meningen eens op een rij te hebben :).

Dat wij daarbij kunnen discusseren is alleen maar meegenomen :).

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

JvS schreef op 17 november 2002 @ 17:37:
Met het afspelen van PCM audio heb je gewoon net als bij gewone CD spelers last van het feit dat er geen foutcorrectie is en je dus gewoon een zeer stabiel loopwerk moet hebben om het geluid zo correct mogelijk af te lezen, anders moet de foutcorrectie van de speler zelf dit geluid alweer gaan opschonen, en dat hoor je.
Dat is mij wel bekend. De meeste PCM streams die ik hoor komen niet vanaf Audio-CD, maar vanaf mp3. Leesfouten bestaan daarbij niet (die zijn tijdens het rippen al gemaakt, maar wel met door EAC ge-dubbel-checked.) Fouten tijdens de datatransfer zou kunnen optreden, maar dan zou je tijdens AC-3 ook glitches kunnen horen. Aangezien die ik bij AC-3 niet hoor, ga ik er maar vanuit dat een PCM-stream behoorlijk foutloos is.
het videosignaal is weer iets heel anders, dat wordt door de speler verwerkt en er wordt gedecompressed en naar analoog omgezet
In mijn geval niet. Het wordt bij mij gedecompressed, gestretched van 720x576 naar 1024x576 (16:9), en dan door de beamer (DLP) pixel voor pixel overgenomen.

Siditamentis astuentis pactum.

• blue eyes
Ok, over dat de discussie hier niet thuis hoort, ik deel je mening, maar ik doelde meer richting de topicstarter. Uiteraard is zo een discussie handig, leerzaam, zeker voor mij, maar de topicstarter had een vraag, en deze discussie speelt daar niet direct, maar indirect op in, vandaar :)

Over die drie stappen, proefondervindelijk, veel spelers gehoord geluisterd?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mjah, IK heb anderhalf jaar die spullen verkocht in een audiozaak in Hilversum :). Mijn mening was overigens toch wel anders dan die van andere verkopers daar en ik had weleens het idee dat zij meer wilden horen en dat dan ook op klanten probeerden over te praten. Ik liet altijd iedereen zelf luisteren en de meesten vonden de verschillen tussen versterkers erg subtiel als je het er niet inpraatte en erg groot als je het extra benadrukte... Er zit IMO een groot stuk psychologie bij in elk geval :). Dat is niet erg, maar kan je wel veel centen schelen als je daar niet open voor staat (en je tegen de opmerkingen van verkopers kan die zeggen dat je dan iets niet goeds koopt :P).

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Over het feit of de discussie hier niet of wel thuis hoort, mij maakt het niet uit, integendeel, ik vind het erg interessant, dus schroom je niet :)

Als ik dus naar de insteek van JvS kijk, dan zou het betekenen dat ik eigenlijk een te dure receiver heb, en een te dure DVD-speler. Echter, het verschil tussen een iets mindere versterker zal in mijn geval hooguit een 500 euro zijn. Met een DVD-speler is dit hooguit 200 euro, dan scheelt dit 700 euro. Als ik dit geld in de speakers zou stoppen, en dan alleen de fronts, dan kan ik dus 350 euro max. per speaker meer besteden. Dit lijkt op zich wel goed, dan kom ik in een iets hoger segment uit met de speakers, echter, ik weet dan niet of de goedkopere receiver die duurdere speakers goed kan aansturen.

Het is dus puur een afweging, en ik denk vooral dat de filosofie van JvS toepasbaar is als je iets meer budget hebt. Toch ga ik dit nog op mij in laten werken om zo eventueel nog een andere keus te maken (eerst luisteren uiteraard, juist luisteren).

• blue eyes
ja, dan wordt alles anders cliffie :) Geintje.

Om de discussie samen te vatten: ik ben het best wel met Jvs eens, behalve dat hij minder verschillen hoort, of ik denk te horen, tussen de apparaten met prijsverschillen. Daarnaast blijf ik van mening dat je er nooit meer uit kan halen dan hetgeen je erin stopt.

Vervolgens heeft jvs een goed punt, hoe beter de speakers, hoe beter en hoe nauwkeuriger het aangeleverde signaal verwerkt wordt, hoe beter het door jou wordt waargenomen.

Als laatste. Ik luister vrij veel, maar ben technisch niet onderlegt in de verschillen. Ik ga af op mijn gehoor. Daarnaast zal er ongetwijfeld een deel van je waarneming tussen je oren liggen. Ik bedoel, je hebt toch geen cd speler van 10000 euro gekocht om geen verschil te horen met een speler van 1000 euro ;).

Veel luisteren in combinatie met je budget is de credo! En nogmaals, de set die je hebt uitgekozen is een prima basis om te starten, het is zelfs meer, veel meer dan een gemiddelde basisset. Na verloop van tijd leer je je zwakke en sterke punten van je set kennen, en ga je die vervangen, etc. En inderdaad, de opties die werden genoemd als vervangers van je speakers etc. zijn ook allemaal prima vervangers, maar dat vind ik een persoonlijke keuze die moet maken, wat vind jij het best klinken, wat vind jij het mooist eruit zien?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12 18:45

-Stef-

Slainthe!

Exact, en zo zijn we weer terug bij regel #1: koop wat jij mooi vind klinken (in jouw eigen kamer trouwens).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Cliffie schreef op 17 november 2002 @ 14:29:
[...]
Dank je, inderdaad had ik al wat advies gekregen en ik ga ook zeker de Dynaudio's beluisteren (Staffhorst?). [...] :)
Op de website van dynaudio (www.dynaudio.nl) zelf staan wel winkels die dynaudio's verkopen.
Wat ik ervan heb gelezen is dat bij dynaudio je een goede versterker moet hebben met wat power om ze goed aan te kunnen sturen. Dan komt er ook goed geluid uit. Ik ga zelf ook rondkijken naar een nieuw systeem (met een behoorlijk goed budget) en dynaudio's wil ik zeker gaan luisteren :)

Verwijderd

Ik wilde hetzelfde zoals u ,en ben begonnen met een setje van JVC. van 1000€,goed voor DVD maar muziek..om te janken.
Na veel tijd en geld heb ik uiteindelijk een zeer zuivere sub gekocht,de mordaunt-short,en 2 B&w vm1,nu kan ik alles aan;mijn versterker een teac moet ik eventueel nog vervangen omdat ik nu met de 2 systemen zit..kwestie van een koper te vinden..
Het is zo als je een sub koopt je moet luisteren..naar de muziek.Bonkt hij alleen..enkel cinema..maar komt er een relatief zuivere bass uit dan is hij perfect voor muziek..de mijne staat trouwens ook op spikes en heeft 100watt RMS .Had eerst een genomen van 300Watt,JBL..veel gedaver,zag er enorm uit maar onmogelijk te gebruiken bij muziek,zo zie je ook dat zeker niet de grootte telt.

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Weet er iemand trouwens een paar goede zaken waar ze wel wat spul hebben staan om te kunnen beluisteren?

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:37 ]

Verwijderd

Juist ik ben ook van mening dat een subwoofer een must is.

Wat wel grappig is, is dat ik een tijd geleden ook hetzelfde "dillemma" had. Ik wilde een set die zowel in stereo als in surround erg goed presteerde. B&W is zeker niet slecht, maar toen ik bij mijn dealer binnen liep destijds had hij de volgende speakerset aangesloten op een Marantz sr 14MKII receiver ( nieuwaarde 11.000 gulden of zo ) en mijn mond viel letterlijk open van verbazing ( the mummy returns) bij deze speakers .. wat klonk dat MACHTIG en hard ik wist het toen meteen .. deze wil ik per sé hebben. Heb er wel voor moeten sparen en je kan ze in NL alleen als set kopen in 1 keer, maar in surround MEESTERLIJK en met muziek erg goed !!! er zitten 2 subwoofers in de front speakers ingebouwd, dus die heb je dan ook niet meer nodig en geloof me ze gaan laag :) Dialogen zijn heerlijk helder echt verrrukkelijk :)

het gaat hier om de Mordaunt-Short Declaration 500 THX select speakerset.

kost wel wat meer dan jouw gestelde budget, maar als je dan ook 2 losse sub's zou moeten aanschaffen van deze kwaliteit, dan zit je ook mindstens op dit bedrag. € 2699.

Afbeeldingslocatie: http://www.allec.nl/images/msthx.gif

ze zien er ook nog eens erg :9~ uit en ze schalen mooi mee met je apparatuur. IN what hi fi is deze set als winnaar uit de bus gekomen in zijn prijsklasse en ver daarboven en daar was ie dan aangesloten op de volgens what hi fi beste av versterker ooit, de Pioneer VSX A10 THX ultra 2.

Het mooi was , dat toen ze er een veel duurdere combi aanhingen, de set Nóg beter ging klinken.

Ik heb er zelf een Harman Kardon avr 7000 aanhangen, kon ik voor een mooie prijs krijgen en helaas kan ik geen SR 14MKII betalen. :P

Oh ja, Cliffie, ik had voor de harman kardon op deze speakers een Marantz sr 7200 zitten en dat was ook al een zalige combi... zet Gladiator op en ik hoef je niets meer te vertellen... MACHTIG mooi. Zelfs mijn vrienden waren het er over eens, die zelf toch ook geen al te misselijke set hebben staan, ( sr 5200 ) met infinity alpha reeks en velodyne CH10 sub, ook zij vonden het verschil erg duidelijk aanwezig :)

Omdat je achter ook die krachtige di-poles hebt, wordt er de indruk gewekt dat de ruimte waarin je zit te luisteren groter is, omdat er nog veel achter je terecht komt. Dat kan je dan nog met een losse center aanvullen, mocht je voor een Dolby digital EX of een DTS ES setup willen gaan.

Oh ja, nog even voor de critici onder ons, ik heb de set besteld en gekocht ( heb er 7 maanden op moeten wachten omdat hij niet leverbaar was) nog voordat hij uberhaubt ergens gereviewd was zo goed vond ik hem, de lovende reviews kwamen pas nadat ik hem al in mijn bezit had, dus dat is dan toch leuk om te lezen als de "EXPERTS" het dan met je eens zijn :)

Edit: Ik zie dat je geen gebruik wilt maken van een sub tijdens muziekweergave, maar geloof me laagweergave van de MS tijdens muziek verandert van de destructieve BOEM in subtiel aanvullend laag dat je echt laat genieten van de lage tonen in je muziek. I SHIT YOU NOT :)

Je kunt overigens ook voor de declaration 900 serie gaan, dit is de niet THX gecertificeerde lijn van MS en de fronts/center zien er exact hetzelfde uit, alleen wel iets andere specs, maar de center is subliem voor het geld ( niet thx centre 180 euro +-) en presteert erg goed. Een maat van me die mijn sr 7200 over gekocht heeft, heeft deze centre gekocht. mooie combi
Als fronts zou je dan voor de ms 908 kunnen gaan, die hebben ook beiden een subwoofer, maar deze is passief. en tapt af van het binnenkomende signaal.

Als rears kan je dan zelf kiezen wat je gebruikt, de 900 lijn heeft ook dipoles de ms 903

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Waar heb jij dan geluisterd Darkman? (kan even niet langer replieen, moet zo de trein halen :+ ).

Verwijderd

NAD blijft zeker goed... vooral max. geluid!

Verwijderd

Ik heb in mijn woonplaats Ede geluisterd bij Hifi Berkhout een goede eenmanszaak die weet wat service is :) behalve dan 7 maanden moeten wachten, maar dat lag aan het tijdelijk niet leverbaar zijn van een essentieel onderdeel voor de productie van de speakersets. Dit is tevens mijn vaste dealer en gelukkig ook een die Mordaunt-Short verkoopt. Daar zijn er helaas veels te weinig van in NL. Omdat Marantz de importeur is van het spul (enige) hebben ze veelal vaste prijzen die sets, da's wel een beetje jammer maar korting her en der moet wel te regelen zijn ;) zeker als je ergens vaste klant bent :P Duss... verder is de set verkrijgbaar bij www.allec.nl Alleen die zaak zit in Den-Helder.

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Hmm Darkman... Als ik zou zie lijkt me dat Mordaunt Short 500 THX systeem wel erg mooi. Helaas is dat dus op erg weinig plaatsen te beluisteren, omdat het zo weinig te verkrijgen is in NL. Ik neem aan dat het uitermate goed zal passen bij waarschijnlijk de Marantz A/V receiver, aangezien Mordaunt Short van Marantz is.

Alleen is dit setje van 2700 euro toch wel behoorlijk duurder dan een setje B&W boxen, tenminste, ik ga die namelijk eerst zonder sub kopen, ik denk dat uiteindelijk het geheel met sub dan niet zo veel zal verschillen, maar het is wel een hele hoop geld :) Dan komt het setje ineens wel op een 4200 euro namelijk. Dat is mij te gortig. Dan blijft er over om die 90x serie te gaan proberen, ik ga dat denk ik ook doen, maar ik las ergens anders van je dat de laagweergave van de 908 niet echt super was, dus dat je eigenlijk toch ook daar weer een sub bij nodig hebt.

Kortom, ik heb nog heel veel dingen te beluisteren, waaronder vooral veel speakers :) B&W, Mordaunt Short, KEF, Dynaudio en nog wel 1 denk ik :D Ik denk dat ik maar eens 2 weken vrij moet nemen 8)7

Verwijderd

Nee correctie, de laag weergave van de 908 is ook onwijs goed, alleen zijn de subwoofers hiervan passief... dus voor het .1 kanaal heb je nog een apart subwoofer kanaal nodig, snap je ?

De 502's hebben een interne crossover van 80 hz in de THX stand en de center en de rears dus ook crossover van 80 hz, alles daaronder wordt automatisch geredirect door je receiver naar de 502's subwoofers via het .1 kanaal
je kan zeg maar de subwoofer kabel naar 1 502 front speaker trekken en vandaar doorlussen naar de vo lgende speaker, een soort Daisy-chain ( klavertje vier) idee. het mooiste werkt dit als je een THX receiver hebt, maar wat niet is , kan nog komen ;)
dan zet je gewoon de receiver op THX en de speakers worden dan optimaal aangestuurd.

In het geval van de 7300 houdt dit gewoon in dat je alle speakers op small instelt, en de subwoofers van de 502 dit aanvullen tot 20 hz
voor normale muziek weergave. Dit lijkt vreemd omdat je toch vaak hoort dat full range het beste zou zijn, maar dit is nu eenmaal hoe THX werkt, crossover bij 80 hz, alles daaronder --> sub. De 502's hebben ieder een 150 watt subwoofer versterker ingebouwd zitten die ook nog eens automatisch aan/uit gaat of altijd aan kan blijven , aan jou de keuze :)

B&W vind ik erg goede speakers Dynaudio's ook, kef weinig ervaring mee maar hoor er goede dingen over , ook in what hi if. Wat ik je wel kan vertellen, is dat ik de b&w dm 603's en 602.5 eens goed aan de tand heb gevoeld, maar deze speakers halen het echt niet bij de MS THX set. Dit was ook op een marantz versterker. GEEN Receiver ;) het woord dat mordaunt short het beste omschrijft is Dynamiek. dit kan b&w ook aardig, maar mist gewoon de controle in het laag wat de MS wel heeft mede dankzij de geïtegreerde actieve woofer.

En laat het bedrag je niet bedriegen, het lijkt veel geld , maar als je het allemaal gaat ontleden valt het nog best wel mee. Ik zou dan eerder bezuinigen op een dvd speler dan op deze speakerset. Het is echt een killer

een quote uit de what hi fi ( uit het hoofd) This package is very skilled and potent. it was a package worth waiting for. ( want ook zij hebben er op moeten wachten om het te kunnen testen :)

Ik heb ook met een canadees gemailed toen ik nog zat te twijfelen omdat ik het ook veel geld vond. hij zei over de MS 502 front speakers... Het is ff klooien om alles perfect afgesteld te krijgen met de subwoofers, maar als dat eenmaal goed staat... Hij had naar minstens 8 complete speakersets van verschillende merken gekeken voordat hij voor de Engelse Mordaunt-Shorts ging. ( en dit voor een canadees, daar heb je zat speakermerken die goedkoper zijn dan MS die uit europa moesten komen en dus duurder zijn voor hem daar) hij zei " There are better speakers, but be prepared to pay double to hear any significant gain"

Over de 908 heb ik niet veel gelezen in review's, maar op www.audioreview.com zie je veel goede gebruikersreview's staan.

Van horen zeggen van een echte audiofiel ( heeft thuis Thiel speakers staan) $$$$ Ik vroeg hem of MS THX set wat was.. Hij zegt MS is een zeer interessant merk dat erg goed spul maakt voor weinig geld, helaas is het nog niet zo bekend, maar het is zeker goed spul.

Hij verwees mij naar een review in HVT van ene Jo Mullers. Die zou de 908 hebben gereviewd. en toen hij de prijzen van de speakers zag belde deze Jo Mullers meteen de importeur om te vragen of er een fout was gemaakt want hij vond ze voor de geleverde prestaties Belachelijk goedkoop. Adviesprijs € 399 ;)

Dit zegt wel wat denk ik zo ...

Overigens wil ik nog wel even opmerken, dat ik redelijk veel "bovenmodale" speakers heb horen spelen op av receivers, maar nog NOOIT maakte een set zo'n indruk op mij als de MS THX set deed met gladiator en The mummy returns.

Dit was zo overwelmend dat ik gewoon net een klein kind met pretoogjes het geld overhandigde toen ik ze kwam ophalen.

Dus met alle respect, ik denk niet dat een losse B&W set de dynamiek en de bioscoop actige indruk van deze MS aankan, sterker nog .. ik weet wel zeker van niet :)

Deze MS set kan met gemak concurreren met de 750 THX select set van M&K speakers die bijna 2x zo duur is ;).

Koop iets als dit, je hebt er op lange termijn veel meer aan. Versterkers, receivers, je zal het allemaal nog wel vervangen in de toekomst, maar de basis , het hart van je setup zijn je speakers.. koop 1 x iets goeds en je wilt HEEL LANG niets anders meer. Die lichtzwaarden bij Star wars episode one .. of die pod race... breek me de bek niet open :) gruwelijk mooi.

Ik ben al sinds 98 bezig met home cinema en ben nu 22 dus begon op mijn 17e en al die tijd vroeg ik me ook af , wat kopen , waarom, ik stelde zulke vragen al jaren aan mijn dealer. Maar bij die MS hoefde hij het alleen maar aan te zetten en ik ging dood ;) omdat ik wist dat ik dat geld op moest hoesten omdat dit mijn nieuwe set ging worden O+

Nog een opmerking, toen ik van de sr 7200 wat toch geen misselijke receiver is overstapte op de harman kardon avr 7000, wat toch een ex topmodel is van 2001, merkte ik meteen dat de bass veel strakker was geworden en de sub out van deze receiver gewoon beter is, ( mag ook wel gezien de prijs) Maar het verschil was gewoon duidelijk aanwezig, wil nu eigenlijk graag een Pioneer VSX a10 hebben om met deze smakelijke set te combineren... wie helpt me aan 3500 euro !! :+

• Scarp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 15:53:
[...]
Omdat je achter ook die krachtige di-poles hebt, wordt er de indruk gewekt dat de ruimte waarin je zit te luisteren groter is, omdat er nog veel achter je terecht komt. Dat kan je dan nog met een losse center aanvullen, mocht je voor een Dolby digital EX of een DTS ES setup willen gaan.
[...]
Zijn er bij DD EX en DTS ES niet 2 rear speakers? Volgens http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html in ieder geval wel.
Maakt het uit als je er eenzelfde center neerzet als voor? Of zijn 2 rears een must daarvoor? Overigens zijn er zeer weinig dvd's met DD EX en DTS ES (Lord of The Rings Directors Cut bv)

Verwijderd

Lotr is surround EX en misschien DTS-ES in die nieuwe versie, blade II is de eerste echte DTS-ES die echt goed gebruik maakt van de extra achterkanalen heb hem regio 1 , wat is dat een VETTE soundtrack niet normaal :)

als je naast je 5.1 dus nog 2 extra rear speakers kan plaatsen wordt dat 7.1 genoemd. Echter 7.1 bestaat nog niet. het is gewoon 6.1 maar dan hoor je dat zesde kanaal gewoon over 2 speakers, dus niet stereo gewoon mono dus. Waarom dan 2 speakers gebruiken ? Nou heel simpel in hele grote ruimte's, de ruimtes waar je bijvoorbeeld een THX ultra speakerset zou plaatsen of de grotere huiskamers, staan de rear speakers soms heel ver uit elkaar. 1 speaker is dan vaak niet genoeg om dat "gat" te dichten vandaar dat ze er 2 gebruiken bij 7.1 receivers.

Daarom heb je aan een 6.1 receiver met 1 rear centre die dus in het ideale geval exact hetzelfde is als de front centre, of er heel dicht bij in de buurt komt, voldoende.

Ik had de mazzel dat mijn dealer van de MS thx set nog 1 incomplete had staan, hij had aan een klant enkel de THX fronts verkocht, in de veronderstelling dat hij ze los kon bestellen. Dit bleek dus niet te kunnen en nu had hij een centre en 2 dipole's over. Kon ik mooi die centre kopen :P voor de 6.1

Nog even iets ik hoor van veel mensen dat dat ES en EX en zo toch niets is en dat ze er niet op willen wachten omdat er nog niet zo veel titels voor zijn, let op mijn woorden volgend jaar zijn alle films in deze formaten opgenomen en dan balen die mensen allemaal als een stekker :) het is VETTT !!! ;)

• Scarp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 19:56:
Lotr is surround EX en misschien DTS-ES in die nieuwe versie, blade II is de eerste echte DTS-ES die echt goed gebruik maakt van de extra achterkanalen heb hem regio 1 , wat is dat een VETTE soundtrack niet normaal :)

[...]
Zeker weten dat de nieuwe LOTR versie (Extended directors cut) een DTS ES (Discrete) geluidstrack heeft. En ook DD EX. Nieuwe starwars heeft ook DD EX.

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Dem Darkman, je bent er wel ERG enthousiast over :) Pfff, ik moet ze dus wel beluisteren, en het liefst met de receiver die ik wil kopen, die zaak waar jij je Mordaunt setje vandaan hebt, heeft die ook de 7300 van Marantz staan?

Enne, wat heb jij dan eigenlijk voor die set betaald als ik vragen mag ;) niet die 2700 als ik dat zo tussen de regels doorlees :P

Verwijderd

hahaha nee ok ik heb er 10 % korting op gekregen, dus dan mag je zelf berekenen hoeveel dat is geweest en ja ik ben er erg enthousiast over, super ;) Ze hebben momenteel de 7300 niet staan wel een 7200 , maar dat verschil kan nooit al te groot zijn ( al weet je maar nooit)
Maar ik ken die zaak dus al 5 jaar kom er vaak voor een praatje e.d. En help ze soms mee omdat ik vaak meer van de nieuwste dingen afweet dan de mensen die er werken, vinden ze wel leuk. Van de eigenaar krijg ik die korting. Wat wel grappig was overigens is dat toen ik www.allec.nl ( allec home cinema ) vroeg of zij de ms set wel hadden in de tijd dat mijn dealer ze niet binnen kreeg, was dat allec ze wel had !! lekker gedistribueerd marantz !! ik zat al maanden te wachten, afijn zij boden mij ook meteen aan die 10 % korting te geven dus ik denk dat het niet al te moeilijk moet zijn om ze daar te krijgen bovendien krijg je er dan ook nog 25 meter goede speakerkabel bij gratis. Dus dat is een goede deal ;)

mail ze eens mail adres vindt je op de site.. Hoe ver woon jij van Den helder af ? het is een stukkie rijden geef ik toe, maar die set is werelds.

Het mooie is dus dat die zaak in den helder een oproep had gevraagd voor freaks om daar blind te komen testen en luisteren naar av receivers nieuwste types en zo dus hoop dat daar de 7300 ook tussen zit, naast de harman 7500 en 8500 etc :9~

En aangezien zij daar de MS THX set standaard hebben opgesteld, kan ik eens mooi luisteren welke receiver het beste klinkt op die speakers :) Ik ga er aanstaande zondag heen als het goed is. Het is ff paar honderd km rijden, maar als ik daardoor kom te weten welke receiver mijn setje optimaal naar mijn smaak aanstuurt, ben ik een tevreden mensch. ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

je kan nooit iemand een enkele set aanraden boven een andere, dat heeft gewoon echt totaal geen zin. Je kan niet zeggen dat hij beter is dan een andere. Speakers verschillen onderling gewoon ZO sterk (ook per ruimte trouwens), dat je gewoon niet kan zeggen dat dat een goeie is.

Er zijn niet voor niets oneindig veel soorten en typen. Overigens kan een goeie grote frontspeaker best wel de weergave van een sub overnemen, het is geen must maar wel heel leuk. Het laag bij films uit een sub is toch wat anders dan uit een speaker. Sommige mensen zweren erbij, anderen vinden het uit de speakers juist veel mooier komen. Ik hou bij films wel van wat bioscooplaag (niet het allermooiste, wel lekker met films) dus ik heb een losse sub, maar zonder sub was het ook heerlijk filmpjes kijken hoor (Ook jurassic park enzo).

Verwijderd

Nee daar heb je wel gelijk in, maar ik zeg alleen dat het gewoon een rete goede set is en niet alleen ik, maar ook de pers is het daar mee eens. B&W vind ik zelf ook erg goed, maar haalt het hier echt niet bij. alles is perfect op elkaar afgestemd zo en zorgt voor een maximaal effect. En aangezien deze set zijn prijs ontstijgt, is het een beter koop dan voor het zelfde bedrag maar losse dingen kopen en hopen dat je zo'n beetje op hetzelfde niveau uit komt. Je mag best critisch zijn, niets mis mee, maar ga dan eerst deze set zelf eens beluisteren als ie goed staat afgesteld met een goede receiver, dan weet je genoeg.

Bovendien is deze set perfect in de gemiddelde huiskamer te integreren, ook kwa subs, je kunt ze namelijk ook phase inverted plaatsen, subs naar binnen ipv naar buiten. En wie zegt dat ik bij deze set geen sublaag heb ? het zijn echt geen flutsubjes hoor :) Bovendien hebben deze subs de eigenschappen om hard en rauw te klinken met films, wat dus mooi is, maar ook strak en gecontroleerd met muziek, wat dus lang niet iedere sub doet.

Dan zeg ik bespaar je het geklooi en ga zelf luisteren naar deze set , daarna mag je komen klagen :)

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Topicstarter
Mjah, het blijft allemaal leuk, ik ga toch maar eens luisteren volgende week, misschien deze week al als ik tijd heb :)

Op zich kan ik de sub wel ergens plaatsen als het moet, de ruimte is momenteel niet zo erg groot (tenminste, 4 bij 5 ongeveer, maar mag niet de hele opstelling van mijn vriendin gebruiken voor home cinema ;) ), dus te grote frontspeakers is ook niet goed, al hou ik wel van redelijke strakke bas. 604S3's zijn dus in deze kamer een beetje overdone denk ik, of klinkt dat juist wel mooi bij 602S3's als rears? Ik heb het idee dat namelijk 603 en 602 bij elkaar niet zo goed passen, dan past misschien een 601 er beter bij (voor elk van deze speakers kan ook een ander merk in gedachte worden genomen).

Voordeel van los de dingen aan te schaffen is dat ik kan sparen voor de eventuele sub. Dus dan kan ik eerst een receiver+DVD+fronts kopen en daarna de center en de rears en sub bijvoorbeeld.... dillemma's ;)

helaas zo weinig tijd om te luisteren, werk nog steeds fulltime :D

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Als versterker zou ik eens kijken naar de RSX1055.. Erg mooie versterker, zeer goed in surround, en ook nog eens superieur voor stereo weergave. (kost ca. 15-1600 euro in duitsland).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1