watercooling newbie vraagje

Pagina: 1
Acties:

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
Hallo allemaal!

Eindelijk heb ik besloten om ook een watercooling systeem in mijn pc te installeren. Dit vooral om mijn PC STIL te krijgen. Ik heb besloten dit te doen met een innovatek kit.

Deze Innovatek kit komt met de Eheim 1048 pomp die 600 l/uur kan pompen.

Eheim heeft echter ook nog de 1250 pomp, die 1200 l/uur kan pompen en dus dubbel zo krachtig is.

Heeft het nut om eventueel voor de zwaardere pomp te opteren ? Zal de koeling beter of efficienter zijn daardoor ? Of kan een pomp ook TE krachtig zijn en zo het waterkoelings systeem eerder nadelig dan voordelig beïnvloeden?

Ter info : Ik wens enkel mijn CPU en VGA kaart te koelen, de rest van mijn systeem niet.

Bedankt!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Een zwaardere pomp is enkel nuttig als je gebruik gaat maken van meerdere radiatoren , of als je veel blokken (Lees : CPU , VGA , Chipset , 2X HDD) en een dikke radiator gebruikt . Die 1048 is meer dan genoeg .

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 22:57
Bedankt angel, zat met dezelfde vraag :)

Verwijderd

je moet ook begrijpen dat een zwaardere pomp ook weer meer geluid maakt en jij wil vooral stilte en ik gebruik zelf de 1048 en die moet je toch ook goed bij zijn voeten isoleren wil je hem echt niet meer horen!

Verwijderd

het is al vaker gebleken dat de waterflow niet heel veel uitmaakt.
als je het lekker basic wil houden en alleen je cpu en of gpu wil koelen ermee, dan heb je echt zat aan die 600l/u pomp.
ga je echter een hele zooi dingen paralel aansluiten, dan kun je het misschien overwegen.

• Lentje
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 15:06:
je moet ook begrijpen dat een zwaardere pomp ook weer meer geluid maakt en jij wil vooral stilte en ik gebruik zelf de 1048 en die moet je toch ook goed bij zijn voeten isoleren wil je hem echt niet meer horen!
Bij xxlcases heb ik van die voetjes gezien. Je moet dan gaatjes in de onderkant van je kast maken. Die zet je erin, zit er stukje rubber tussen en dan daarop de pomp. Zou dan aardig stil moeten zijn?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:11
Hangt er ook beetje vanaf hoe je alles monteert. Heb zelf een 700L/u pomp, die nog aardig wat lawaai maakt helaas. Toen'ie paar maanden (!!!) ter reperatie weg was heb ik bij tuincentrum voor 10 euro ofzo klein pompje van 450L/u opgehaald, en die trok het gewoon niet! :|

Probleem was dat de radiator bovenin mn bigtower hing, en pomp op de bodem stond. Elke keer dat die pc aan ging moes'k dus eerst de kast plat leggen, even wachten tot het water ging stromen, en dan weer overeind. Deed ik dat niet, dan was er niet / nauwelijks stroming. Voordeel van deze pomp was echter wel dat'ie HEEL erg stil was :D

Conclussie: probeer die 600L/u gewoon, waarschijnlijk trekt'ie het wel, zorgt ervoor dat je minste herrie hebt tegenover maar weinig extra koeling :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Lentje schreef op 17 november 2002 @ 18:05:
[...]

Bij xxlcases heb ik van die voetjes gezien. Je moet dan gaatjes in de onderkant van je kast maken. Die zet je erin, zit er stukje rubber tussen en dan daarop de pomp. Zou dan aardig stil moeten zijn?
Die voetjes gebruik ik dus ook onder de Eheim 1048,

Werkt perfect, je hoort em echt niet meer, absoluut geen geluid, zonder de flowmeter moet je de pomp aanraken om de trilling te voelen zodat je zeker weet dat ie draait :)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
uhh is dat waterblok wat bij die innovatek kit zit niet een ontiegelijk kutblok?

wat pomp betreft zou ik inderdaad voor een eheim 1048 gaan, sterker nog ik heb er zelf een ;)

icm met een danger den maze3 waterblokje en een black Ice radiator

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Meestal maakt het vanaf een werkelijkesnelheid van 100l/u geen reet meer uit voor je temps. De doorvoersnelheid wordt meestal niet door de pomp maar door je blokje en aansluitingen bepaald.

Meer hierover in dit pittige topic: [rml][ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur[/rml]/

Verwijderd

Ener-G schreef op 17 november 2002 @ 23:54:
uhh is dat waterblok wat bij die innovatek kit zit niet een ontiegelijk kutblok?

wat pomp betreft zou ik inderdaad voor een eheim 1048 gaan, sterker nog ik heb er zelf een ;)

icm met een danger den maze3 waterblokje en een black Ice radiator
Zitten er geen alu blokjes bij die kit?

Meng liever geen alu met koper in je systeem, maar daarvoor gebruik je maar ff de search.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 15:06:
...en de 1048 is echt muisstil vergeleken bij de 1250. Ik heb de 1250 een dag of 5 in m'n systeem gehad (netjes ingebouwd uiteraard, op rubbers bevestigd) en toen ging ik overstag. De pomp zelf is behoorlijk stil, maar hij trilt zo hard dat je kast in z'n geheel mee gaat doen. Neem daarbij het feit dat de 1250 een stuk meer warmte produceert, behoorlijk wat groter is dan de 1048 en dat de grotere flowrate nauwelijks invloed zal hebben op de temperatuur, dan lijkt het me niet meer zo moeilijk: neem een 1048. ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ach zo'n zwaardere pomp heb je bij zo'n setup geen reet aan, integendeel, door de warmte productie van je pomp kunnen je temps zelfs omhoog gaan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

[rml][ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur[/rml] daar zijn ze het nu over aan het hebben, de algemene conclusie is dat je bij >100 l/u geen voordeel meer trekt uit sneller stromend water, aleen nadeel van warmteproductie van de pomp zelf (en herrie, wat dus meestal de oorzaak is om te watercoolen)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Flow maakt niets uit bij mij. Ik heb een Eheim 1046 300l/u vga en cpu gekoelt.
Als ik de flow afknijp zodat er bijna niets meer doorheen gaat loopt de temperatuur niet op

Die 1048 is een prima pomp hiervoor zou de 1250 niet nemen ivm wat hierboven gezegt word

Verwijderd

hmmz, dit zei gve een uurtje gelden dus ookal

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
Bedankt voor de snelle reacties allemaal !
Nu weet ik wat me te doen staat : ik blijf gewoon bij de 1048 pomp.
Hartelijk dank! _/-\o_

• Lentje
Hehe, bedankt he :)

Maare, ik heb zo'n setje gezien met de 1048 met een cpu blokje bij xxlcases. Als ik daar nou een vga blokje bij neem lijkt het mij een heel mooi paketje. Of is het bagger? Kan ik beter andere nemen? Het gaat om deze: http://www.xxlcases.nl/shop/docs/pd1032104067.htm

Verwijderd

Ja lijkt me een aardig setje. Op www.overclockers.com (heel veel goede WC artikelen) is Klax geloof ik eens getest.
Een autokachelradiator is wel beter dan die kant en klare dure dingen maar ook een stuk groter.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 12:56:
Ja lijkt me een aardig setje. Op www.overclockers.com (heel veel goede WC artikelen) is Klax geloof ik eens getest.
Een autokachelradiator is wel beter dan die kant en klare dure dingen maar ook een stuk groter.
Ja alleen was dat niet het blok waar Lentje naar verwijst. Het was die superdure unit van 100 euro ofzo. Dat is wel het beste blok in alle roundups... maar voor die 2 graden belachelijk duur ook.
Pagina: 1