[XP] Gebruikersrechten (User Policies) - Hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 10:41
Ik moet over enkele dagen bij iemand Windows XP Pro installeren, ennuh... die mensen hebben dus kids, ennuh, als ik gewoon accounts aanmaak, en die kids beperkte rechten geef, kunnen ze niet branden en meer van dat soort onzin.

De ouders moeten met hun account iets meer kunnen, maar ook niet alles.

Ik moet met mijn account gewoon alles kunnen, voor als het weer eens in de soep is gelopen.

In Windows 98 kon je POLEDIT, de Policy Editor installeren van de ResourceKit. Daar kon je heel eenvoudig allerlei dingen instellen voor iedere gebruiker, wat ze wel en niet mochten. Zo konden ze in het configuratiescherm niet alles zien, geen regedit draaien, sommige programma's niet installeren, dat soort dingen.

Dit wil ik dus ook onder Windows XP Pro doen, iemand een idee hoe dit kan, of is er ergens een tutorial online?

Ik vind vanalles over Group Policies in Google maar dat is onzinnig gedoe als 'Het startmenu is klassiek, de taakbalk is altijd vergrendeld', 'de gebruiker heeft geen rechts-klik menu op de taakbalk' en nog maar van die dingen waar je niks aan hebt.

Ook kan ik in die Group Policy Editor ook niet kiezen voor welke groep die dingen allemaal gelden, dus dat klopt ook niet helemaal. Dingen die voor hun groep gelden (ik kan ze in een groep zetten) moeten dus niet voor mij gelden, maar het lijkt er nu wel op dat dat zo is.

Thnx.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
gpedit.msc al geprobeerd :?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als jij je aanmeldt als administrator kun je uiteraard alles.

Verder aparte gebruikers aanmaken in één of meerdere groepen. Per groep/gebruiker kun je de rechten instellen.

ARME AOW’er

• redah
Dick schreef op 17 november 2002 @ 13:04:
Als jij je aanmeldt als administrator kun je uiteraard alles.

Verder aparte gebruikers aanmaken in één of meerdere groepen. Per groep/gebruiker kun je de rechten instellen.
Beetje specifieker als het kan? Ik ben hier echt gewoon al dik n dag mee bezig geweest en ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb nu, naast mijn account (Redah, beheerder) een andere test account gemaakt (Lolly, met beperkte rechten) in de groep Snoepjes.

Waar verander ik nu de instellingen voor de groep Snoepjes? Als ik de Group Policy Editor start, waar zie ik dan of ik met mijn eigen account aan het rommelen ben (Administrators, daar kom je standaard in als beheerder) of met de Snoepjes groep?

Alvast bedankt!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jeminee.... specifieker....

Dan zul je hetzelfde moeten doen als ik. Veel de Windows helpfunctie gebruiken.
Kostte mij ook veel moeie en tijd om alles uit te vogelen. Toen ook maar een (te) dik boek gekocht.

ARME AOW’er

Verwijderd

hangt die machine in een domain of niet?

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06-2025
Dick schreef op 17 november 2002 @ 22:22:
Jeminee.... specifieker....

Dan zul je hetzelfde moeten doen als ik. Veel de Windows helpfunctie gebruiken.
Kostte mij ook veel moeie en tijd om alles uit te vogelen. Toen ook maar een (te) dik boek gekocht.
Jij geeft ook lekker zinnige opmerkingen zeg :/ , hier heeft toch niemand niks aan zo'n opmerking.
Als je gewoon een voorbeeld geeft hoe het intestellen, dan hebben wij hier ook wat aan.
Ik wil namelijk ook graag weten hoe dit zit.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor bestandsrechten e.v.t. FAT even converteren naar NTFS, werkt wat beter...

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
converteren kun je met de functie 'convert' in de console.
"convert c: /fs:ntfs" als ik me niet vergis.
Natuurlijk 'c:' vervangen door de gewenste drive.
En dan heb je nog wat extra functies zoals verbose-mode en force-unlink van gelinkte pointers naar die disk/part.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06-2025
Kijk eens naar het programma , Security Administrator van softheap. ;)
http://www.softheap.com/ / www.download.com

Hiermee kun je verschillende dingen uitschakelen zoals het conifguratie scherm, bepaalde menu's in IE enz.

Of kijk eens op www.regedit.com voor veranderingen in het register zodat bepaalde menu's kunnen worden uitgeschakeld.

• redah
Thnx, janster :) 1st Security Agent van softheap is precies wat ik moest hebben. Lijkt erg veel op de oude vertrouwde POLEDIT in Win98 en ik kan alles verbergen waar ze geen toegang tot hoeven hebben. Thnx :D
Pagina: 1