Toon posts:

[Delphi] Header van ListView knippert bij resizen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn MDIChild een panel staan met daarin een ListView (Style: Report). Van allebei heb ik de property DoubleBuffered op True staan.

Als ik het form alleen verticaal of horizontaal ga resizen, is er niks aan de hand. Wanneer ik allebei tegelijk resize (dus de muis rechts onder in het form) dan knippert de header als een gek van de listview.

Is dit te voorkomen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:46
Als je het form resized, resize je de listview dan mee?

Normaal gezien zou die DoubleBuffered Property er moeten voor zorgen dat het 'flikkeren' verminderd wordt.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 17 November 2002 @ 13:07:Normaal gezien zou die DoubleBuffered Property er moeten voor zorgen dat het 'flikkeren' verminderd wordt.
Precies, daarom gebruik ik dus die DoubleBuffered.

De listview resized mee met de form. (Sorry als dat nog niet duidelijk was.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
procedure Tfrm_ArtikelVerpakking.FormCanResize(Sender: TObject;
  var NewWidth, NewHeight: Integer; var Resize: Boolean);
begin
  if (NewWidth < 493) then
    NewWidth := 493;

if (NewHeight < 319) then
    NewHeight := 319;

pnl_ArtikelVerpakking.Width := ClientWidth - 2;
  pnl_ArtikelVerpakking.Height := ClientHeight - 58;

lstvw_Verpakkingen.Width := pnl_ArtikelVerpakking.Width - 9;
  lstvw_Verpakkingen.Height := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 68;

lbl_Afkorting.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 53;
  edt_Afkorting.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 57;

lbl_Omschrijving.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 26;
  edt_Omschrijving.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 30;

btn_Sluiten.Left := pnl_ArtikelVerpakking.Left + pnl_ArtikelVerpakking.Width - btn_Sluiten.Width;
  btn_Sluiten.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Top + pnl_ArtikelVerpakking.Height + 4;

Resize := True;
end;

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Je hebt kans dat alles knipperd, niet alleen de lsitview. Dat is namelijk het gevol van jouw acties. Je computer/video kaart kan het gewoon niet aan zo snel. Andere programma's en componenten hebben het ook.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 17 November 2002 @ 16:05:
Je hebt kans dat alles knipperd, niet alleen de lsitview. Dat is namelijk het gevol van jouw acties. Je computer/video kaart kan het gewoon niet aan zo snel. Andere programma's en componenten hebben het ook.
Oke, dan weet ik dat het dus niet mogelijk is.

Ik vind het wel vreemd, want alleen horizontaal of alleen verticaal werkt wel zonder knipperen. Resizen horizontaal en verticaal tegelijk lijkt me nou niet echt extreem veel extra werk.

Maar goed het is jammer.

Verwijderd

Alles wat je in dat OnCanResize event doet, is ook (en beter) te doen via de Anchors en Constraints properties van de componenten op je form. Misschien flikkert je ListView dan minder?
Zo nee, probeer dan 's LockWindowUpdate(lstvw_Verpakkingen.Handle) in 't OnCanResize event, en LockWindowUpdate(0) in het OnResize event.

Verwijderd

Topicstarter
Met LockWindowUpdate is inderdaad het probleem met de header van de listview opgelost. Alleen jammer genoeg ontstaan er een aantal andere problemen waardoor ik deze methode niet kan gebruiken. (Na een resize moet je eerst het form verplaatsen, voordat de listview weer werkt. De listview wordt soms niet goed getekent en niet goed vernieuwd)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 08:48:
Met LockWindowUpdate is inderdaad het probleem met de header van de listview opgelost. Alleen jammer genoeg ontstaan er een aantal andere problemen waardoor ik deze methode niet kan gebruiken. (Na een resize moet je eerst het form verplaatsen, voordat de listview weer werkt. De listview wordt soms niet goed getekent en niet goed vernieuwd)
Na je LockWindowUpdate geef je wel een LockWindowUpdate(nil) om het locken weer uit te schakelen??

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dan zou je weer TListView.Invalidate aanroepen, maar ik denk dat je dan weer op hetzelfde punt aanbeland bent :)

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Leuk dat M$ z'n API's ook zo lekker geimplementeerd heeft :(

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Tis te voorkomen door de FullRepaint property van alle panels BOVEN je listview op False te zetten. Let wel op dat dit voor TControl descendants een probleem kan zijn, omdat zij dan niet meer opnieuw getekend (kunnen) worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 13:13:
[...]
Precies, daarom gebruik ik dus die DoubleBuffered.

De listview resized mee met de form. (Sorry als dat nog niet duidelijk was.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
procedure Tfrm_ArtikelVerpakking.FormCanResize(Sender: TObject;
  var NewWidth, NewHeight: Integer; var Resize: Boolean);
begin
  if (NewWidth < 493) then
    NewWidth := 493;

if (NewHeight < 319) then
    NewHeight := 319;

pnl_ArtikelVerpakking.Width := ClientWidth - 2;
  pnl_ArtikelVerpakking.Height := ClientHeight - 58;

lstvw_Verpakkingen.Width := pnl_ArtikelVerpakking.Width - 9;
  lstvw_Verpakkingen.Height := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 68;

lbl_Afkorting.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 53;
  edt_Afkorting.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 57;

lbl_Omschrijving.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 26;
  edt_Omschrijving.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Height - 30;

btn_Sluiten.Left := pnl_ArtikelVerpakking.Left + pnl_ArtikelVerpakking.Width - btn_Sluiten.Width;
  btn_Sluiten.Top := pnl_ArtikelVerpakking.Top + pnl_ArtikelVerpakking.Height + 4;

Resize := True;
end;
Misschien helpt het als je in plaats van alle nieuwe hoogtes en breedtes hier in OnCanResize te zetten, de randen van je Componenten te verankeren aan de rand van het panel met de Anchors property in de Object inspector
- de Panel en Listview met Anchors:=[akLeft,akTop,akRight,akBottom] aan alle randen
- De labels met edit met Anchors:=[akLeft,akBottom] schuift met de onderrand mee
- De button met Anchors:=[akRight,akBottom] schuift met de onderkant, en met de rechterkant mee.

Voor de OnCanResize hoef je dan alleen maar de form-grootte op orde te houden
En zelfs deze kun je met een property (Constraints) instellen.
Ik heb geen idee of dit het flikkeren tegengaat, maar je hebt wel wat fllexibiliteit met het plaatsen van je componenten binnen de panel gewonnen.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Hehe, TS komt zeker van VB af :p

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

jopiek schreef op 18 november 2002 @ 09:32:
Leuk dat M$ z'n API's ook zo lekker geimplementeerd heeft :(
Mag ik vragen wat de API's van MS hiermee te maken hebben?
Listview is VCL, en wordt daar gemanaged. VCL is borland en niet MS. Dat VCL vervolgens de API's niet goed aanroept, daar kan MS niets aan doen. Dat het in andere applicaties wel werkt is een teken dat de niet aan die API's ligt.

Localhost, sweet localhost

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

In andere applicaties werkt het ook niet. TS vuurt gewoon veel te veel berekeningen/repaints af. Andere applicaties resizen niet op die manier dus je ziet het zelden.

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 18 November 2002 @ 10:43:
In andere applicaties werkt het ook niet. TS vuurt gewoon veel te veel berekeningen/repaints af. Andere applicaties resizen niet op die manier dus je ziet het zelden.
Ik zal alle componenten toch moeten resizen, dus het komt toch allemaal op hetzelfde neer? Dus als ik anchors of constraints gebruik, maken die toch ook de berekeningen die ik in de CanResize event doe?

• Creepy

Creepy

Als je anchor of restraints gebruikt, dan zal het form zelf bepalen wanneer er geredrawt moet worden. Nu word er bij jou bij elke .top:= .width:= opnieuw gerefresht.
Als je deze opzet wilt houden dan zou je de .setbounds nog kunnen gebruiken. Dan kan je de top, left, width en height in 1 keer zetten zonder dat er tussendoor word gerefresth.

Maar gebruik maken van constraints, anchors en de .align properties zou ik zeker doen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

kvdveer schreef op 18 November 2002 @ 10:37:
[...]

Mag ik vragen wat de API's van MS hiermee te maken hebben?
Listview is VCL, en wordt daar gemanaged. VCL is borland en niet MS. Dat VCL vervolgens de API's niet goed aanroept, daar kan MS niets aan doen. Dat het in andere applicaties wel werkt is een teken dat de niet aan die API's ligt.
Vraag: waar draait de applicatie op: antwoord: MS Windhoos. Vraag: hoe wordt een GUI getekend etc? Uiteindelijk via de API!

Het grootste probleem met flikkerende controls is imho MS, die heeft een verkeerde mplementatie keuze gemaakt bij het ontwerpen van de manier waarop programma's met de hardware communiceren...
Het hele platform is zo slecht geprogrammeerd dat het zaakje traag en onelegant is.
Ik ben eigenlijk een Mac-hater, maar toch vind ik dat Apple Mac OS (X) een stuk beter heeft gebouwd!
En door het leuke backward compatibility probleem kunnen we dus nog jaren wachten voor MS Windhoos eindelijk een fatsoenlijk OS is...

Cogito Ergo Credo

• Creepy

Creepy

jopiek schreef op 18 november 2002 @ 15:39:
[...]

Vraag: waar draait de applicatie op: antwoord: MS Windhoos. Vraag: hoe wordt een GUI getekend etc? Uiteindelijk via de API!
Dat heeft weinig te maken met het knipperen in dit geval. Dat is gewoon (het gebruik van) de VCL hier. Ik heb zelf ook vaak programma's in Windows met Delphi gemaakt (met de VCL), en ook dit soort rezise dingen gemaakt, complete graphics heen en weer versleept (at runtime!) zonder enige flikkering.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt inderdaad perfect met de property Anchors i.p.v. alle berekeningen in de CanResize event. Ik heb geen last meer van knipperingen.

Ik heb alleen nog 1 probleempje wat ik niet opgelost krijg.

Het gaat om een MDIChild form. Als ik in de Create event niet de hoogte en breedte van het form instel, dan werkt het resizen van alle componenten gewoon goed en zijn ze ook allemaal zichtbaar. Alleen het form is uiteraard te groot. Aan de onderkant en aan de rechterkant is er veel lege ruimte over.

Als ik wel de hoogte en breedte instel in de Create event (wat ik dus ook had voordat ik met Anchors werkte), is uiteraard de grootte van het form goed, alleen zijn alle componenten niet zichtbaar (of alleen een paar als ik het form heel groot maak).

Ik hoop dat het duidelijk is.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Dus wel de grootte instellen en dat de componenten allemaal gewoon zichtbaar zijn zoals in design time.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dat is een vervelend iets in Delphi. Een MDI form veranderd nog van grote voordat Delphi zegmaar zn ankers uitgooit. Daarom zijn de verhoudingen scheef.

Je kan wel mbv Align en lege hulp panels hetzelfde effect bereiken.

MDI support binnen Windows en ook Delphi is wat ouderwets. Dus dit zal zeker niet je laatste probleem zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 18 november 2002 @ 22:03:Je kan wel mbv Align en lege hulp panels hetzelfde effect bereiken.
Hoe bedoel je dit precies?
MDI support binnen Windows en ook Delphi is wat ouderwets. Dus dit zal zeker niet je laatste probleem zijn :)
MDI wordt toch nog veel gebruikt? Ik vind het iig fijn werken.

• Creepy

Creepy

Aan panel, button e.d. kan je een aligment meegeven, zodat ze altijd op een bepaalde plek op jet form staan, of automatisch meeresizen.

Simpel voorbeeld:

zet een Panel op een leeg form, en zet de aligment van het panel op left. Maak het panel zo breedt dat er een knop op kan. Zet op dit panel een knop met aligment top, en een knop met alignment bottom.
Zet NAAST het panel een memo o.i.d neer en zet hiervan de aligment op client.

Als je nu je form gaat resizen, dan blijft het panel altijd helemaal links op het forum met de ingestelde breedte met altijd 1 knop helemaal boven in, en 1 knop helemaal onderin. Het memo veld zal altijd de rest van het form gebruiken en automatisch meeschalen. (en dat zonder anchors en constraints)

Verwijderd

Creepy schreef op 18 November 2002 @ 22:21:
Aan panel, button e.d. kan je een aligment meegeven, zodat ze altijd op een bepaalde plek op jet form staan, of automatisch meeresizen.

Simpel voorbeeld:

zet een Panel op een leeg form, en zet de aligment van het panel op left. Maak het panel zo breedt dat er een knop op kan. Zet op dit panel een knop met aligment top, en een knop met alignment bottom.
Zet NAAST het panel een memo o.i.d neer en zet hiervan de aligment op client.

Als je nu je form gaat resizen, dan blijft het panel altijd helemaal links op het forum met de ingestelde breedte met altijd 1 knop helemaal boven in, en 1 knop helemaal onderin. Het memo veld zal altijd de rest van het form gebruiken en automatisch meeschalen. (en dat zonder anchors en constraints)
Het nadeel van align vind ik dat het ding waar je een alignment op zet ook helemaal tegen die kant van de component gedouwd wordt waar het in staat. Dit is voor buttons niet erg mooi. Buttons hebben bij mij (Delphi 5) zelfs geen align property, dus daar moet je wel met anchors werken.
Je kunt die align wel goed gebruiken om een vlak in 2 panels op te delen met een splitter er tussen, zodat je de grens ook nog kunt verplaatsen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 21:31:
Ik heb alleen nog 1 probleempje wat ik niet opgelost krijg.

Het gaat om een MDIChild form. Als ik in de Create event niet de hoogte en breedte van het form instel, dan werkt het resizen van alle componenten gewoon goed en zijn ze ook allemaal zichtbaar. Alleen het form is uiteraard te groot. Aan de onderkant en aan de rechterkant is er veel lege ruimte over.
Je kunt proberen dit in te stellen in een event die later komt in de reeks van events die je krijgt bij het openen van een form, waarbij OnShow mij het beste lijkt, omdat OnActivate en OnPaint veel vaker dan 1 keer in het leven van een form gebruikt worden.

1. OnCreate
2. OnShow
3. OnActivate
4. OnPaint

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de height en width instel bij de OnShow event dan krijg ik nog steeds aan de rechter kant en aan de onder kant een lege ruimte te zien.

Maar is dit nu een windows probleem of een delphi probleem?

En is het niet met een andere mogelijkheid op te lossen?

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 23:02:
[...]

Het nadeel van align vind ik dat het ding waar je een alignment op zet ook helemaal tegen die kant van de component gedouwd wordt waar het in staat. Dit is voor buttons niet erg mooi. Buttons hebben bij mij (Delphi 5) zelfs geen align property, dus daar moet je wel met anchors werken.
Je kunt die align wel goed gebruiken om een vlak in 2 panels op te delen met een splitter er tussen, zodat je de grens ook nog kunt verplaatsen.
Hmm... my mistake.
Ik maak dan ook altijd gebruik van een extra panel waar ik de knoppen opzet, zodat de knoppen niet tegen de rand staan, maar toch netjers aligmen d.m.v. het extra panel.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het nadeel van align vind ik dat het ding waar je een alignment op zet ook helemaal tegen die kant van de component gedouwd wordt waar het in staat.
Als je een ruimte er tussen wilt houden kan je een leeg pannel tussen beide delen zetten.
Dit is voor buttons niet erg mooi. Buttons hebben bij mij (Delphi 5) zelfs geen align property, dus daar moet je wel met anchors werken.
Buttons hebben inderdaad geen align, maar ik kan me ook geen situatie voorstellen dat ik zou willen dat buttons van grote veranderen. Je buttons gooi je op een panel en dat panel align je.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om dit form.

Dus ik zou hier dan allerlei lege verborgen pannels neer moeten gaan zetten?

• Creepy

Creepy

Dat zou ik doen ja.. (maar ja.. wie ben ik).
Dan laat je de form afhandeling over aan Delphi.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Wat moet er resizen? Alleen je listview lijkt me.
En je sluiten knop rechts alignen (op een panel)

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Creepy schreef op 18 november 2002 @ 15:57:
[...]

Dat heeft weinig te maken met het knipperen in dit geval. Dat is gewoon (het gebruik van) de VCL hier. Ik heb zelf ook vaak programma's in Windows met Delphi gemaakt (met de VCL), en ook dit soort rezise dingen gemaakt, complete graphics heen en weer versleept (at runtime!) zonder enige flikkering.
zou kunnen dat het typisch vcl prob. is hier, trouwens heb ook vaak zat zulke dingen gemaakt met veel refreshes zonder flikkeringen maar nou om te zeggen dat het niet omslachtig werkt ;)

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 19 november 2002 @ 11:01:
Wat moet er resizen? Alleen je listview lijkt me.
En je sluiten knop rechts alignen (op een panel)
Ja alleen de listview wordt groter.

• Creepy

Creepy

jopiek schreef op 19 November 2002 @ 11:21:
[...]

zou kunnen dat het typisch vcl prob. is hier, trouwens heb ook vaak zat zulke dingen gemaakt met veel refreshes zonder flikkeringen maar nou om te zeggen dat het niet omslachtig werkt ;)
Omslachtig is het af en toe wel ja, zeker als je flink met graphics aan het rotzooien bent.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar het is me nog steeds niet duidelijk hoe ik dit probleem opgelost krijg. (dus met anchors en de juiste grootte in kunnen stellen).

Zouden jullie me concreet ff kunnen aangeven wat ik precies voor extra panels moet neerzetten op dit form.

Uiteraard weet ik dat je een panel links kan uitlijnen en een andere panel op de rest van de ruimte.

Maar ik zie niet het verband met extra lege panels plaatsen, zodat dit probleem opgelost kan worden.

• Creepy

Creepy

Je begint met 2 panels. De ene align bottom, de andere align client.

Om het onderste van de 2 zet je een panel met align right. Hierop zet je je sluit knop.

Op het bovenste panel (die met align client) zet jer een panel met align bottom en een listview met align client.

Ga dan je form eens vergroten en bekijk het effect eens.

Dit had je zelf wel kunnen bedenken toch?

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op 21 November 2002 @ 08:55:Dit had je zelf wel kunnen bedenken toch?
Het blijkt dus dat je bedoelt dat ik overal met panels moet gaan werken en geen anchors moet gebruiken. Dit topic ging op het laatst over anchors. Dus dat is ook de rede dat het voor mij niet duidelijk was. Wat ik dus dacht dat je met extra panels en gewoon anchors het probleem met de extra ruimte aan de rechterkant en aan de onderkant kon oplossen. Maar jij gaf opeens een oplossing waar ik geen anchors meer moest gebruiken maar alleen maar panels (sorry maar dat was voor mij ff niet duidelijk).

Maar ff over de panel manier: Ik vind het eerlijk gezegd wel een zooitje worden. Tevens kan je dus geen extra ruimte tussen de form's aangeven. (Ja kan wel, maar dan moet je weer tig panels extra gaan gebruiken). Of wordt deze methode met panels juist altijd gebruikt?

Kortom is het nu mogelijk om met de anchors methode ook een oplossing voor dat probleem met die extra ruimte te krijgen?? Want de methode met anchors is wel de meest flexibele.

• Creepy

Creepy

Hmm ok.. ik dacht dat je vroeg hoe je het op moest lossen met panels... My mistake.

Ik zelf doe het altijd met panels ja. M.b.v. de object treeview (vanaf Delphi 6) is het geen zooitje , maar kan je zien waar alles zit. Je laat voor de rest ook alles afhandelen door de VCl objecten. Minder werk voor je zelf ;) (ok.. een paar panels plaatsen... maar dat is nou ook niet echt het werk).

En extra borders.. tja.. ik gebruik zelf alleen extra stukken voor knoppen, invoervelden e.d. Bij het form wat je nu hebt zou de rand om de listview heen verdwijnen. Iets waar ik geen probleem mee zou hebben

Pagina: 1