[MB726] Clear CMOS niet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb het geheugen van een PC iets te hoog geclocked. Nu start het dus niet meer op. Ik denken, dan maar clear cmos. Maarre, waar is de jumper :?

Batterij heb ik er al uit gehaald, maar dat haalt niets uit. De enige mogelijkheid lijkt me een clear cmos zodat ik zeker weet dat het bios opgeruimd is.

Het gaat om een PCChips MB726 mobo. Kan iemand mij een link naar een handleiding geven? Ik kon het zelf niet vinden op google.

thanks

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Batterij eruit is de DIEhard hardwarematige CMOS-reset.. IMHO als hij dit niet doet, moet je dus naar andere oplossing zoeken. (Nieuw MOBO :( )

Actions speak louder than words

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

(jarig!)
Drie mogelijkheden om een bios te resseten:
1. Softwarematig (is niet van toepsaasing)
2. Met de jumper op het mobo.
3. Met de batterij en een schroevendraaier.

De derde optie lijkt mij het handisgte.
Batterij eruit en de plus en de min van de battarijhouder dmv een schroevendraaier (of iets anders) kortsluiten.

Disclaimer:
Bovenstaande methodes geschieden op eigen risico.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• LollieStick
Ik heb gehoord dat het lang kan duren voordat het bios daadwerkelijk gereset wordt. Doordat condensatoren nog stroom vasthouden. Ik heb de batterij er 1 á 2 minuten uit gehad en toen herplaatst.

edit:

hmmz... als ik de batterijhouder kortsluit, blaas ik dan niet het bios chippie op :? ;)

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Sommige mobo's hebben kleine contactjes die je zelf moet verbinden. Hier is dus geen jumper opgesoldeerd. Maar er moet wel CLR CMOS bijstaan o.i.d.

Actions speak louder than words

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

The Third Man

The Third Jellyfish

Zucht... dit had je ook zelf kunnen vinden maar goed...
Surf naar de ftp site van pcchips: ftp://ftp.pcchips.com.tw/Manual/M726/
Ziedaar de handleiding! En wat staat erin:
Afbeeldingslocatie: http://baz.lekkerekwal.com/726.PNG
Nota bene naast de batterij! Maar goed, zo erg is het niet, volgende keer beter! Succes!

• LollieStick
Dat staat niet op het mobo, daar staat alleen jp6,7,8,8,9,etc. Op de site van pcchips stond ie niet, en op de ftp wel :'(

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat staat niet op het mobo, daar staat alleen jp6,7,8,8,9,etc.
Nee, ok, maar meestal is de CMOS CLR jumper diegene die het dichtst bij de batterij zit, voor de volgende keer dan maar.

• LollieStick
Thanks dude :)

weer wat geleerd ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noot voor alle toekomstige PC Chips vragen:

Gebruik de PC Chips Lottery :9

PC Chips' eigen documentatie over de periode tot 1999 is volkomen onder de maat en een aantal gefrustreerde Duitsers hebben een opmerkelijke poging gedaan het zelf te verbeteren. Ideaal om onbekende PC Chips mobos te herkennen en documentatie of BIOSsen voor bekende maar on(der)gesupporte mobos te vinden :)

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overigens: wanneer je het batterijtje eruithaalt om de BIOS te resetten, dan had je ook de 230W voedingkabel moeten eruittrekken en daarna éénmaal op de powerknop moeten drukken (de PSU/fans etc slaan dan heel kort aan, niet schirkken dus). Zo ben je ervan verzekerd dat de mobo niet meer onder spanning staat :)

Verwijderd

Doe ik ook altijd....kan ook schade voorkomen aan je componenten

• LollieStick
Het bios is al gereset. netspanning was er al af, ga nooit kloten in een systeem als netstekker er nog in zit. Heb het nu gedaan met de jumper op het plaatje.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LinuxUser schreef op 17 November 2002 @ 19:27:
Het bios is al gereset. netspanning was er al af, ga nooit kloten in een systeem als netstekker er nog in zit.
Bij ATX niet nee, terwijl het bij AT juist wel zo veilig is voor de electronica (dan is de boel namelijk constant geaard)
Heb het nu gedaan met de jumper op het plaatje.
En gelukt?

Oslik blyat! Oslik!

• LollieStick
yep.. thanks a lot :)
Pagina: 1