P4 niet los te krijgen van de heatsink

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oberon
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 10:21

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Topicstarter
Voor de eerste keer in m'n leven een thermal pad gebruikt in plaats van thermal paste (was op :crap: ) en'k heb er direct spijt van: CPU zit vast op de heatsink en geraakt niet meer los:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/webhdd/CPUHS1.jpg Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/webhdd/CPUHS2.jpg

Bon, 'k heb er al aan getrokken en gesleurd, zelfs voorzichtig een schroevendraaier gebruikt als hefboom to no avail. Gisterennacht in de diepvriezer gestoken in de hoop van het eraf te kunnen breken: helaas geen resultaat; vanmorgen opgestaan, eruit gehaald en het zat er nog zo vast op als gisteren.

Al dit bovenste heeft tot gevolg dat de heatspreader van de P4 er nog eerder gaat afkomen dan de heatsink :crap:

Any ideas? :teeth:

TOGAF, ArchiMate, DEMO, ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Een dunne en sterke nylon draad of zo als draadzaag gebruiken? Be creative :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:24
past dit uberhaupt wel op een mobo :? Allemachtig wat een blok? Hoe krijg je je proc. vast op je mobo?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 07:28
Voorzichtig een plamuurmes of lang standymes langs je koelblok steken/snijden

Verwijderd

dat blok is de standaart heatsink van de P4 hoor >:)

Verwijderd

idd , ik denk dat Abbadon de beste oplossing heeft (tot nu toe)
Met een nylondraadje kan er niets gebeuren waarvan je cpu kapot kan gaan......
...ik vind schroevendraaiers toch best eng

succes ermee.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Kan je niet het koelblok verwarmen tot 50 graden of zo, dan wordt de thermal pad zachter en gaat hij misschien wel los?

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik zou hem inderdaad op me mobo zette, bak aanzette en de cpu stresse tot een lekkere temperatuur.
Dan het koelblok met draaibewegingen los proberen te krijgen.
Je proc kan wel eventjes zonder koeler..

Actions speak louder than words

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Wat ik me afvraag: ik neem aan dat je de proc in de socket had gepropt en daarna dat hendeltje hebt overgehaald om hem vast te zetten. Hoe krijg je die proc dan los met koelblok erop en zonder dat hendeltje over te halen?

• Oberon

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Topicstarter
bolluserectus schreef op 17 November 2002 @ 11:47:
Ik zou hem inderdaad op me mobo zette, bak aanzette en de cpu stresse tot een lekkere temperatuur.
Dan het koelblok met draaibewegingen los proberen te krijgen.
Je proc kan wel eventjes zonder koeler..
De CPU raakt niet in de socket, omdat je de socket eerst open moet zetten eer de CPU erin schuift (en doordat die heatsink op de P4 zit krijg ik hem er niet in uiteraard)...

De kracht tussen de P4 en de heatsink is blijkbaar groter dan de kracht van de socket en de pinnetjes, want de P4 ging er mee af toen ik de heatsink eraf nam (socket was dus nog toe, al een geluk dat er geen pinnetjes afgebroken zijn)

BTW: draaibewegingen, losrukken (zelfs met een schroevendraaier) lukt allemaal niet -> de heatspreader van P4 komt nog eerder los dan de heatsink zelf, verder krijg ik er niet eens een speld tussen, en zo'n nylondraadje is niet sterk genoeg om de gestolde thermal paste voorbij te kunnen gaan (wtf voor een thermal pad moet dit in godsnaam zijn?)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Misschien echte thermal adhesive? Brr... dan heb je wel een probleem... heb je al geprobeerd om hem eerst flink warm te maken en dan pas losrukken?

Verwijderd

DJD20 schreef op 17 november 2002 @ 11:17:
Voor de eerste keer in m'n leven een thermal pad gebruikt in plaats van thermal paste (was op :crap: ) en'k heb er direct spijt van: CPU zit vast op de heatsink en geraakt niet meer los:

[afbeelding] [afbeelding]

Bon, 'k heb er al aan getrokken en gesleurd, zelfs voorzichtig een schroevendraaier gebruikt als hefboom to no avail. Gisterennacht in de diepvriezer gestoken in de hoop van het eraf te kunnen breken: helaas geen resultaat; vanmorgen opgestaan, eruit gehaald en het zat er nog zo vast op als gisteren.

Al dit bovenste heeft tot gevolg dat de heatspreader van de P4 er nog eerder gaat afkomen dan de heatsink :crap:

Any ideas? :teeth:
Zeg, gaat er ook nog lucht langs deze heatsink of heb je je P4 passief gekoeld?

• Oberon

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Topicstarter
Mnemonic schreef op 17 november 2002 @ 12:00:
Misschien echte thermal adhesive? Brr... dan heb je wel een probleem... heb je al geprobeerd om hem eerst flink warm te maken en dan pas losrukken?
Als ik zou weten hoe...in de oven leggen zie ik niet direct zitten, en in de microgolf is uitgesloten...

@Silence18m: Er zit nog een fan bovenop hoor

Verwijderd

Ik heb wel eens van een winkelier de tip gekregen om het met een fohn te doen. Gewoon rustig verwarmen, en dan met draaibeweging losmaken..

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Heel makkelijk:
1. Zet een pannetje water op (dus waar je ook een eitje in kookt) met het waterniveau niet hoger dan het heatsink.
2. Leg er een thermometer in (of wacht tot er damp vanaf gaat komen) totdat het water ong. 60-70 graden is, zet gas uit (of stroom).
3. Leg het heatsink met de ribbetjes naar beneden in het water, met dus de p4 naar het plafond.
4. Trek handschoenen aan, en begin, als je voelt dat het heatsink aan de kant van de p4 ook warm begint te worden, zachtjes heen en weer aan te draaien, alsof je het geluid harden en zachter probeert te zetten op je stereo. Voilá!

• Oberon

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp alleszins: heb er een haardroger opgezet tot het goed warm was en daarna ging het er gemakkelijk af :)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Gewoon met de Fohn een beetje op het koelblok blazen, gaat perfekt en er raakt niets beschadigd. Een minuutje ofzo (geduld dus) en dan kan je ze zo van elkaar halen.

Heb ik zelf ook een keer gedaan

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

Jaja, je proc losfohnen, daar zullen ze bij Intel waarschijnlijk raar van opkijken ;). Toch leuk dat het weer goedgekomen is. Gelijk die thermal pad de vuilnisbak ingekieperd zeker?

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

DJD20 schreef op 17 november 2002 @ 12:23:
Bedankt voor alle hulp alleszins: heb er een haardroger opgezet tot het goed warm was en daarna ging het er gemakkelijk af :)
Ik ben benieuwd naar iets dat hierboven ook al is gevraagd.

Je moet je proc in de socket zetten, dan de hendel naar beneden doen, en dan de heatsink erop. Hoe heb je in allegodsnaam die proc uit je socet gekregen *met de hendel naar beneden* ?

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 19:09
Dat heb ik ook wel eens gehad maar dan met Arctic Silver. De verbinding tussen P4, Arctic Silver en heatsink was zo goed dat ik in een keer de heatsink met processor uit de socket trok. Gelukkig ook geen pinnetjes beschadigd. Alleen door de CPU naar de zijkant van de heatsink te schuiven, kreeg ik hem eraf.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb dit eens gehad met een Celeron 466. Termal shit was ook sterker dan de (toch ff een stuk grotere) socket.

Verwijderd

En ja hoor ook ik heb het een keer gehad. Mijn conclusie toen ik het niet meer wist: De oven in. Check de max temp van de pasta (circa 65grC). Met de oven open op de max pasta temp instellen (alleen geprobeerd bij hetelucht). Even zes min afkoelen buiten de oven, rustig wachten en klaar is monsigneur processeur...
[ Alles op eigen risico ondernemen - Niet vastgesteld op zekerheid....]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 14:39:..........Hoe heb je in allegodsnaam die proc uit je socet gekregen *met de hendel naar beneden* ?
Als je alles gelezen had had je het al geweten:
DJD20 schreef op 17 November 2002 @ 11:54:
[...]De kracht tussen de P4 en de heatsink is blijkbaar groter dan de kracht van de socket en de pinnetjes, want de P4 ging er mee af toen ik de heatsink eraf nam (socket was dus nog toe, al een geluk dat er geen pinnetjes afgebroken zijn)

Systeem Specs

• flipmans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09-2022
Tja ik ken et probleem helaas!

Ik heb een dag terug ook een topic gezet met de vraag en kreeg de tip een
haardroger te gebruiken en dat werkt super,

daarna schoongemaakt met een beetje achol en nieuwe heatsink erop en klaar. ;)

• flipmans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09-2022
NA lees net ff veder en zie dat ik een dubbel post doen

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 23:27
Ik zit sinds gisteravond met het zelfde probleem als de topic starter. :(
Zelf ook alles geprobeerd: voorzichtig duwen, draaien, trekken. Harder duwen draaien en trekken. In het begin zohard als ik er op durfde te prutsen. Later zelfs tot de pijn grens!! :X

Geen resultaat

Dus dan ga je maar eens zoeken op het GOT
* grolle gaat de fohn z'n zusje jatten })

edit:
AAAUUUUWWW!!
Nee hoor geintje. 2 min. de fohn er op en hij komt er inderdaad heel makkelijk af

[ Voor 14% gewijzigd door grolle op 11-03-2003 12:53 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Ik heb dit probleem ook gehad |:( en heb op advies van Bob de Bouwer (een of andere Gamma meneer O-) ) PRIMOR SPRAY gekocht (Remmenreiniger verkrijgbaar bij o.a. Automat werkt ook) Dit zijn beide zeer sterke ontvetters en lossen zowat alle thermal paste op. FF sprayen...laten inwerken..sprayen en langzaam maar zeker komt het los en is het nog mooi schoon op de koop toe :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 11-03-2003 15:46 . Reden: taal=error ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 23:27
Dan lijkt me de fohn een goedkopere en veiligere oplossing

Wel vreemd hoor om je proc en heatsinkt te verwarmen inplaats van zo koud mogelik te maken :D

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 14:08
Ik heb dit probleem ook gehad, trok hem zo uit de socket met standaard cooler...

Ik heb hem losgekregen door toch met mn nagels die proc beet te pakken aan de zijkant en dan 1 kant optrekken, toen kreeg ik hem er in principe moeiteloos af :)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Eigenlijk moet je dus je Fan uitzetten, je proc overclocken, ff iets zwaars laten lopen, dan als de proc goed heet is snel de pc uit en koeler eraf halen (als je de stock koeler met thermal pad gebruikt)? Dan lijkt me dat het koelblok er op de normale manier ook wel afgaat :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

ik had precies het zelfde, ik trok mijn proc zo uit de socket terwijl die gewoon gesloten was.
ik heb hem met een schroevedraaier losgeramt.
hij werkt nog steeds ;)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Killer schreef op 11 maart 2003 @ 15:45:
Ik heb dit probleem ook gehad |:( en heb op advies van Bob de Bouwer (een of andere Gamma meneer O-) ) PRIMOR SPRAY gekocht (Remmenreiniger verkrijgbaar bij o.a. Automat werkt ook) Dit zijn beide zeer sterke ontvetters en lossen zowat alle thermal paste op. FF sprayen...laten inwerken..sprayen en langzaam maar zeker komt het los en is het nog mooi schoon op de koop toe :*)
remmen reiniger? kan de processor daar wel tegen?
ik heb er nog een grote spuitbus van staan.
Pagina: 1