Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan een voeding zonder FAN?

Pagina: 1
Acties:

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik krijg (hopelijk) maandag eindelijk mijn nieuwe Chieftect kast (excl PSU). Daarbij heb ik ook 2 stille casefans genomen (18db minimaal)

Maar nu is mijn vraag of een voeding het overleeft zonder actieve koeling? Dus de fan in de voeding "disablen". Dit zal al heel veel db'tjes schelen.
Had natuurlijk ook een chieftec voeding kunnen nemen maar dan was de prijs gelijk een stuk hoger geworden :)

Maar kan een voeding dus zonder actieve koeling draaien? De lucht die er nu uitkomt is koud/lauw.

offtopic:
Heb al in de search gezocht maar kwam zo gauw niks tegen

Default blanke hetero

• Kolonel_E
  • Laatst online: 07-09 18:14
In pricipe kan een voeding dat niet...vooral als het een wat zwaardere is, want waarom zouden er anders al die koelblokjes inzitten+nog een fan?
Je zou de fan wel op een lager voltage kunnen laten draaien, of een stil papst fannetje erin zetten....maar zonder fan redt hij het niet....

• Ebayzo
Hmm dan zal ik hem maandag maar een openschroeven wel eerst stekker eruit :P

Maar hoe laat je dat ding dan op 7v draaien?

Already searching

Default blanke hetero

• Havocnl
  • Laatst online: 28-11 21:19
Als ik het goed heb dan heeft dell in sommige van hun pc's voedingen zonder fan zitten. Maar deze voedingen hebben dan ook maar een redelijk laag aantal Watt. Er zit dan wel een enorme heatsink in dat ding zelf.

Wèh zedde gij??

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

dat is de welbekende voltmod: +5 als negatieve en +12 als positieve pool gebruiken
UTFS :+ :P ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Kolonel_E
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/images/712_7v.gif :)

• Ebayzo
Spider.007 schreef op 17 November 2002 @ 09:47:
dat is de welbekende voltmod: +5 als negatieve en +12 als positieve pool gebruiken
UTFS :+ :P ;)
Owwww:
Dat bedoel je gewoon! Hmm k!

Default blanke hetero

• Ebayzo
Ja dat snap ik :) maar gebruik je dan gewoon een molex stekker en niet de interne fan aansluiting van de voeding?

(Zie hier bij mijn oude ATX voeding zo'n 2pins voeding aanlsluting zitten)

Default blanke hetero

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

het is nog vroeg he! ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Kolonel_E
MisteryMan schreef op 17 november 2002 @ 09:52:
[...]

Ja dat snap ik :) maar gebruik je dan gewoon een molex stekker en niet de interne fan aansluiting van de voeding?

(Zie hier bij mijn oude ATX voeding zo'n 2pins voeding aanlsluting zitten)
Dan gebruik je dus een molex om hem aan te sluiten jah....moet je maar zelf even wat moois bedenken om 'm daar te krijgen.... :)

• Ebayzo
Kolonel_E schreef op 17 november 2002 @ 09:54:
[...]

Dan gebruik je dus een molex om hem aan te sluiten jah....moet je maar zelf even wat moois bedenken om 'm daar te krijgen.... :)
Da's geen probleem dan :)

Tnx voor de info allebei :)

Default blanke hetero

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

jah, je zit in de voeding; dus dat's niet zo moeilijk.... je kunt natuurlijk ook opzoek gaan naar een speedcontroled fan :9

---

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Kolonel_E schreef op 17 november 2002 @ 09:32:
In pricipe kan een voeding dat niet...vooral als het een wat zwaardere is, want waarom zouden er anders al die koelblokjes inzitten+nog een fan?
Je zou de fan wel op een lager voltage kunnen laten draaien, of een stil papst fannetje erin zetten....maar zonder fan redt hij het niet....
In principe kan een voeding dat wel, als je maar aan een paar voorwaarden voldoet.

Trek niet het maximale uit je voeding, doe dit het liefst niet met een overgeklokde athlon, en zet je pc niet naast een verwarming. Dan wil het best lukken, want de meeste onderdelen kunnen zo rond de 80 graden nog prima werken.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 10:08

Frenkpie

"Crocs Rule !"

de fan in mijn voeding was eerst kapot gegaan... zonder dat ik t merkte.. rook een vreemde aangebrande geur.. toen na 10-20 min ging me comp uit > voeding doorgebrand. en toen ik eraan voelde wassie SUPER heet.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Ik zou het niet riskeren als ik jou was, als het fout gaat heb je misschien een nog groter probleem.
Ik heb wel vaker het idee dat bij een hele hoop mensen de voeding altijd de sluitpost is van het systeem terwijl deze juist heel erg belangrijk is.
Koop gewoon lekker een stille stabiele voeding.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
hij draaid natuurlijk niet voor nix op 12v.. anders liet de fabriekant hem maybe ook wel op 7v lopen ( gele stekker + rode combineren.. )

sommige voedings fannen passen zich aan de temp aan das ook wel kwel die coolers zijn ook los verkrijgbaar maybe ook een optie >:)

• Ebayzo
_MaLa_ schreef op 17 November 2002 @ 10:05:
hij draaid natuurlijk niet voor nix op 12v.. anders liet de fabriekant hem maybe ook wel op 7v lopen ( gele stekker + rode combineren.. )

sommige voedings fannen passen zich aan de temp aan das ook wel kwel die coolers zijn ook los verkrijgbaar maybe ook een optie >:)
En waarom draait de gemiddelde casefan niet standaard op 7v :? Want daar is het ook niet nodig!

De fabrikant zorgt gewoon dat het 200% zeker goed gaat!

Default blanke hetero

• _MaLa_
MisteryMan schreef op 17 November 2002 @ 10:08:
[...]

En waarom draait de gemiddelde casefan niet standaard op 7v :? Want daar is het ook niet nodig!

De fabrikant zorgt gewoon dat het 200% zeker goed gaat!
met die temp geregelde weet je nooit echt waar die op draaid maar moet je nameten ...

had nou maar gewoon een voeding er bij genomen die standaard voedingen die in die kast worden geleverd zijn geil stil btw..

• Ebayzo
_MaLa_ schreef op 17 november 2002 @ 10:10:
[...]

met die temp geregelde weet je nooit echt waar die op draaid maar moet je nameten ...

had nou maar gewoon een voeding er bij genomen die standaard voedingen die in die kast worden geleverd zijn geil stil btw..
Ja maar dan betaal ik gelijk weer 40€ meer....misschien dat ik later gewoon een lekkere stille koeling koop maar daar was nu ff geen budget voor!

Default blanke hetero

• _MaLa_
MisteryMan schreef op 17 November 2002 @ 10:12:
[...]

Ja maar dan betaal ik gelijk weer 40€ meer....misschien dat ik later gewoon een lekkere stille koeling koop maar daar was nu ff geen budget voor!
maar je kan die losse temp gerichte fans gewoon los halen ... die build je zo los in je voeding... 80x80 ofcourse dan....

Verwijderd

MisteryMan schreef op 17 November 2002 @ 10:12:
[...]

dan ben je meestal toch wel weer goed koper uit..tenzij je een knommel voor onder de 40€ koopt, en hoef je je voeding niet te slopen..

• Ebayzo
_MaLa_ schreef op 17 november 2002 @ 10:13:
[...]

maar je kan die losse temp gerichte fans gewoon los halen ... die build je zo los in je voeding... 80x80 ofcourse dan....
Jep doe ik denk ik ook wel! Ga wel ff naar de vobis :P

Neej...denk dat ik wel ff ga rondkijken of ze nog ergens een leuk stil 80x80 fannetje hebben die temp gestuurd is (of gewoon met potmeter)

Default blanke hetero

• Kolonel_E
MisteryMan schreef op 17 November 2002 @ 10:24:
[...]

Jep doe ik denk ik ook wel! Ga wel ff naar de vobis :P

Neej...denk dat ik wel ff ga rondkijken of ze nog ergens een leuk stil 80x80 fannetje hebben die temp gestuurd is (of gewoon met potmeter)
Potmeter is een zeer goed idee, kan je de fan gewoon met de zelfde aansluitingen doen, alleen dan een potmetertje ertussen....
Daarna kan je gewoon testen wat de beste geluid/warmte verhouding is...(gewoon thermometer voor de voeding fan, elke 10 min. temp op schrijven, dan fan wat langzamer zetten etc....)En uiteraard het pormetertje mooi in je kast/voeding modden :) ....

• Webgnome
  • Laatst online: 09:54
Je kunt hem ook aansluiten aan een tuimelschakelaartje met 3 standen. Zo kun je hem dan aan/uit/7 volt laten draaien. Ik heb hier een AMD Athlon 750mhz waarvan ik de voeding zo geschakelt heb samen met 3 andere fans in mijn koffermod en nog nooit probs mee gehad.

Strava | AP | IP | AW

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Hmmmz, grappig, ik wou net vandaag de FAN uit mijn 486 printerserver slopen. Die fan draaid nu al op 5V en dat ding wordt amper warm, dus hij kan ook makkelijk zonder lijkt me :)

Maargoed, het is ook niet verwonderlijk dat hij niet zo warm word, want het is enkel de 486 proc, het moederboardje en de netwerk kaart die wat energie verbruiken, en verder zit er niks in :) Hij boot vanaf flop :)
Pagina: 1