Minimale CAI signaalniveau op AOP.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 15:50
Wat is het minimale signaalniveau dat je binnen moet krijgen op het abbonee overname punt?

Bij mij is het vrijwel zeker te weinig, want me Hirschmann multitap geeft al teveel demping (ruis), maar als ik m'n hobbybob versterkertje er tussen hang en half open draai is het beeld kraakhelder, (versteking MAx +6dB).

Ik wil graag een discrete waarde vernemen, zodat ik kan gaan meten met m'n oscilloscoop.

(Was aan het verherverbouwen aan m'n CAI-installatie en dan kom je dit soort gekke dingen dus tegen! 8)7 Dus UPC monteurs die nog 's op Goeree-Overflakkee komen, schroef dat signaalniveau in Dirksland 's héél snel op met zo'n 30dB, want dat kan makkelijk!!!!! }) )

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Adm.Spock schreef op 17 november 2002 @ 03:13:
Wat is het minimale signaalniveau dat je binnen moet krijgen op het abbonee overname punt?

Bij mij is het vrijwel zeker te weinig, want me Hirschmann multitap geeft al teveel demping (ruis), maar als ik m'n hobbybob versterkertje er tussen hang en half open draai is het beeld kraakhelder, (versteking MAx +6dB).
Ik snap al half niet waar je het over hebt maar gezien het dik gedrukte ben ik bang dat je op het verkeerde forum zit?

I'm not as think as you stoned I am

• Adm.Spock
Het is eigenlijk heel simpel, op het AOP moet je een bepaald niveau binnen krijgen, hier in nederland genormeerd op ~77dB(uV). Bij dit niveau is het geen probleem als er nog zo'n 15dB afgaat door demping (Multitap, aansluitdoos, etc.).

Het probleem doet zich dus voor dat UPC op mijn AOP dit niveau niet haalt. Dus moet ik aan de slag met een versterker, en O-Irritant die met een actief retour signaal kosten over de €80,- , maw. een héle smak met geld.

Btw. op http://www.hirschmann.nl staat een heleboel info, en bij http://www.ez.nl is na enig zoeken bij de ICN ook dat signaalniveauverhaal te vinden in een PDFje.

Maar aangezien ik 77dB(uV) niet kan meten met een normale scoop moet ik dus de discrete waarde in millivolt weten, want dát kan weer wel meten.

( Ik heb overigens al contact gehad met UPC hierover, want als ik een hamer laat vallen hoef ik 'm niet te zien om te weten dat-ie gevallen is ;) )

Ik zal m'n boeken er nog eens op naslaan hoe die waarde terug te rekenen, maar dat duurt natuurlijk weer te lang O-)

Verwijderd

daar hoef jij toch niks voor uit te geven, als UPC te weinig levert, dan is het aan hun om de wettelijke grens te halen.

• Adm.Spock
Dat dacht ik ook! Maar peuter jij het aan hun verstand?

(ok, dit is downright schoppen naar UPC, kan beter nog even hun reactie afwachten)

[ Voor 0% gewijzigd door Adm.Spock op 17-11-2002 14:50 . Reden: Dat schoppen moet je iets genuanceerder opvatten dan dat het hier overkomt. :+ ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12 21:31
Die grens is echt niet wettelijk :) Maar er zijn wel afspraken over natuurlijk. Heb hier ook een tijdje te weinig signaalsterkte gehad, toen was er iets kapot aan het grijze kastje in de straat, het is dus goed mogelijk dat UPC problemen heeft.

Verwijderd

Jij bent echt wel slim, dat je al die afkortingen kent enzo. Dat je met die moeilijke woorden komt. Wilde je dit laten weten?

I'm impressed....

Verwijderd

Er is idd geen wettelijke vaststelling van het signaal sterkte zoals Pc123 al aangeeft. Wel is er een minimale signaal sterkte nodig om een fatsoenlijk product af te leveren aan de klant, goed beeld dus in dit geval. De minimale sterkte om een redelijk tot goed beeld te verkrijgen is 55 db. Dit is niet zo maar even na te meten met je oscilliscoop of je multimetertje, daar is speciale meet apparatuur voor in de handel (welke overigens natuurlijk niet bepaald goedkoop zijn).

Als jouw beeld van de tv inderdaad slecht is als je tv direct is aangesloten op de cai aansluiting en niet via splitters e.d. mag je UPC gaan schoppen. Zij sturen iemand langs om het na te meten met de apparatuur. De signaalsterkte moet dus voldoende zijn wanneer je maar één tv aan de cai aansluiting hangt. Wil jij meer dat mag, maar verwacht niet dat het signaal zo sterk moet zijn dat je dit red zonder een extra versterker te gebruiken.

Dus ga je zelf nog eens na .. en heb jij wel het recht om UPC te gaan schoppen ???

• Adm.Spock
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 14:00:
Jij bent echt wel slim, dat je al die afkortingen kent enzo. Dat je met die moeilijke woorden komt. Wilde je dit laten weten?

I'm impressed....
Nee, ik heb een serieus probleem met de signaalsterkte. En dan ontkom je er op een zeker punt niet aan om aan te geven waar de schoen knelt, en dit geval gaat dat niet zonder heel erg technisch te worden, volg je me nog?

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik heb toevallig een week of 3 geleden een monteur over de vloer gehad. Die vertelde mij (na enig gezeur :P ) dat het signaal ergens tussen de 60 en de 80 dB moet liggen, het liefst rond de 70. Dus ik denk dat als je meer dan 70 heb dat het wel ok zit, als je er onder zit ff gaan zeiken bij je CAI.

[ Voor 0% gewijzigd door DrJamez op 17-11-2002 14:18 . Reden: Typo ]

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Verwijderd

DrJamez schreef op 17 November 2002 @ 14:14:
Ik heb toevallig een week of 3 geleden een monteur over de vloer gehad. Die vertelde mij (na enig gezeur :P ) dat het signaal ergens tussen de 60 en de 80 dB moet liggen, het liefst rond de 70. Dus ik denk dat als je meer dan 70 heb dat het wel ok zit, als je er onder zit ff gaan zeiken bij je CAI.
70 dB is idd de mooie waarde, maar te sterk is ook niet goed (80db) aangezien dat bij sommige apparatuur nog wel eens hetzelfde effect kan hebben als te weinig signaal. (ja dat kan, niet over zeuren, ik heb het al diverse keren gezien)

Bovendien is 80 dB een enkele uitzondering, dat komt alleen voor als je vrijwel een directe aansluiting heb aan de hoofdleiding :)

• Adm.Spock
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 14:03:
Er is idd geen wettelijke vaststelling van het signaal sterkte zoals Pc123 al aangeeft. Wel is er een minimale signaal sterkte nodig om een fatsoenlijk product af te leveren aan de klant, goed beeld dus in dit geval. De minimale sterkte om een redelijk tot goed beeld te verkrijgen is 55 db. Dit is niet zo maar even na te meten met je oscilliscoop of je multimetertje, daar is speciale meet apparatuur voor in de handel (welke overigens natuurlijk niet bepaald goedkoop zijn).

Als jouw beeld van de tv inderdaad slecht is als je tv direct is aangesloten op de cai aansluiting en niet via splitters e.d. mag je UPC gaan schoppen. Zij sturen iemand langs om het na te meten met de apparatuur. De signaalsterkte moet dus voldoende zijn wanneer je maar één tv aan de cai aansluiting hangt. Wil jij meer dat mag, maar verwacht niet dat het signaal zo sterk moet zijn dat je dit red zonder een extra versterker te gebruiken.

Dus ga je zelf nog eens na .. en heb jij wel het recht om UPC te gaan schoppen ???
Spectrum analyzers doen inderdaad nog rond de €10.000,- .
Het gaat mij ook niet om een exacte meting, maar meer om een ongeveertje.

Als maximum op het AOP wordt een waarde van 77dB(uV) aangegeven, op een oscilloscoop moet ik toch op z'n mist kunnen zien of dit gehaald wordt ? Omrekenen naar een discrete waarde is dan wel noodzakelijk.

Maar aangezien de Vecai dit ook als pseudo minimum norm hanteerd, wil ik wel eens meten of dat UPC dit op mijn AOP haalt, ik weet iig zeker dat als ik sneeuw heb vanaf 6dB demping. Gooi ik er een versterkertje tussen met A=3dB dan is het beeld wel weer goed (zelfs met 30dB demping). Dit alles leidt bij mij tot de conclusie dat het signaal van UPC aan de lage kant is, en dít -dames en heren- wil ik nu meten.

Verwijderd

Adm.Spock schreef op 17 november 2002 @ 14:32:
[...]

Spectrum analyzers doen inderdaad nog rond de €10.000,- .
Het gaat mij ook niet om een exacte meting, maar meer om een ongeveertje.

Als maximum op het AOP wordt een waarde van 77dB(uV) aangegeven, op een oscilloscoop moet ik toch op z'n mist kunnen zien of dit gehaald wordt ? Omrekenen naar een discrete waarde is dan wel noodzakelijk.

Maar aangezien de Vecai dit ook als pseudo minimum norm hanteerd, wil ik wel eens meten of dat UPC dit op mijn AOP haalt, ik weet iig zeker dat als ik sneeuw heb vanaf 6dB demping. Gooi ik er een versterkertje tussen met A=3dB dan is het beeld wel weer goed (zelfs met 15dB demping). Dit alles leidt bij mij tot de conclusie dat het signaal van UPC aan de lage kant is, en dít -dames en heren- wil ik nu meten.
Het is iig wel omslachtig ... ik zou zeggen 'doe je best'. Iig goedkoper als dat de upc een monteur er voor moet sturen. Als ze meten dat het signaal goed is en de storing wordt veroorzaakt door je eigen apparatuur is die monteur niet het enige wat ze je sturen. Krijg je er ook nog een mooie rekening bij ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2002 14:40 . Reden: typo ]

• Adm.Spock
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 14:24:
[...]

70 dB is idd de mooie waarde, maar te sterk is ook niet goed (80db) aangezien dat bij sommige apparatuur nog wel eens hetzelfde effect kan hebben als te weinig signaal. (ja dat kan, niet over zeuren, ik heb het al diverse keren gezien)

Bovendien is 80 dB een enkele uitzondering, dat komt alleen voor als je vrijwel een directe aansluiting heb aan de hoofdleiding :)
Gelukkig dat Hirschmann in hun schema's ook de dB(uV) waarde erbij zetten bij hun huisinstallatie-principe-ontwerpen.

Na de Amp. heb je 105~120dB(uV) dan door naar de 4-weg multitap(met doorlus), demping 12~15dB, vandaar naar een aansluitdoos, demping 10,15 of 20 dB. (ik heb Gedu-15's dus 15dB demping). Kabel is verwaarloosbaar, in mijn geval nl. max. 20m coax-12, ruim binnen de specs. volgens Hirschmann. in dit geval zou je dus worst case nog altijd de 75dB(uV) moeten halen. Nu weet ik dan in kleine flats UPC standaard een hoger signaal geeft omdat de bouwer standaard gebruik maakt van een multitap icm. met coax-12 en dozen met een demping van 10 tot 20 dB. Punt is dan ook dat in dat soort installaties er geen extra versterker nodig is omdat het aangeboden signaal hoog genoeg ligt. ( boven de 57dB(uV) op de doos in de huiskamer )

[ Voor 0% gewijzigd door Adm.Spock op 17-11-2002 14:52 . Reden: typo's, typo's, typo's.... ]

• Adm.Spock
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 14:38:
[...]

Het is iig wel omslachtig ... ik zou zeggen 'doe je best'. Iig goedkoper als dat de upc een monteur er voor moet sturen. Als ze meten dat het signaal goed is en de storing wordt veroorzaakt door je eigen apparatuur is die monteur niet het enige wat ze je sturen. Krijg je er ook nog een mooie rekening bij ;)
Exact de reden dat ik wil meten voor ik ze langs laat komen.

Verwijderd

Adm.Spock schreef op 17 November 2002 @ 14:45:
[...]

Gelukkig dat Hirschmann in hun schema's ook de dB(uV) waarde erbij zetten bij hun huisinstallatie-principe-ontwerpen.

Na de Amp. heb je 105~120dB(uV) dan door naar de 4-weg multitap(met doorlus), demping 12~15dB, vandaar naar een aansluitdoos, demping 10,15 of 20 dB. (ik heb Gedu-15's dus 15dB demping). Kabel is verwaarloosbaar, in mijn geval nl. max. 20m coax-12, ruim binnen de specs. volgens Hirschmann. in dit geval zou je dus worst case nog altijd de 75dB(uV) moeten halen. Nu weet ik dan er in kleine flats UPC standaard een hoger signaal geeft omdat de bouwer standaard gebruik maakt van een multitap icm. met coax-12 en dozen met een demping van 10 to 20 dB. Punt is dan ook dat in dat soort installaties er geen extra versterker nodig is omdat het aangeboden signaal hoog genoeg ligt. ( boven de 57dB(uV) op de doos in de huiskamer )
Als je hier met de theoretische waarden werkt klopt dat idd als een bus. Maar pratijk valt altijd net iets anders.

Maar als je het simpel wilt houden .. hang een tv direct aan de cai doos geeft die beeld dat onder de maat is .. dan is het tijd om de upc aan de jas te trekken.
Overigens .. leuke zenders zijn de duitse die komen over het algemeen vermindert door betreft signaal sterkte tov andere zenders. Die geven het eerste storing bij te weinig signaal.

• Adm.Spock
Dat is best interesant om te weten, ik ga direct even wat testen uitvoeren!

• Adm.Spock
Realistische test:

1)Met 18,5dB (demping) , alle zenders matige ruis, (niet overdreven maar duidelijk zichtbaar) (SBS6 is het slechtst).

2)Met 30dB; SBS6 is zo goed als helemaal weg (zwart/wit beeld, zware ruis, alleen nog schimmen waar te nemen), andere zenders allemaal veel ruis maar nog wel met kleur.

3)Met 30db + versterker op minimum; SBS6 is nog erg slecht met veel ruis, maar de andere zender hebben nu slechts matige ruis (NL 1,2&3 alsmede UPC infokanaal zijn het best)

4)Met 30dB + versterjer half open; Alle zenders goed.

5)Met 30dB + versterker geheel open; Alle zender nog steeds goed.

Bij de eerste test zou er nog niets waar te nemen moeten zijn. Pas bij 30dB mag er (lichte) ruis optreden.(IMHO)

• snars281
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2020
Ik heb niet alle replays gezien dus maybee dubbel, maar:
op AOP is (UHF) 62.5dBuV de minimaal en 80dBuV het maxinmum. Dit verschilt echte per zender! Het onderlinge verschil mag niet groter zijn dan 8dBuV.
Dit is idd niet meetbaar zonder speciale apparatuur.

normering technische voorschriften voor c.a.i. en g.a.i. uitgave februari 1991, is het nivo aangeboden op de aansluitdoos :
VHF >60.0 en <76.0 dBuV
UHF >62.5 en <80.0 dBuV
Onderling verschil tussen 2 willekeurige signalen < 8dBuV

• Pc123
Je moet zonder problemen 2 t'vs met 5-10 meter coax met een splitter op de hoofdaansluiting kunnen aansluiten als de signaalsterkte voldoende is. Als dit niet het geval is gewoon UPC bellen, dan klopt er echt iets niet. Heb ik ook gedaan, niks gemeten ofzo, ik zag gewoon dat als ik verschillende tv's met verschillende kabels van 10 meter (die vroeger allemaal goed werkten) aansloot er veel ruis te zien was. Er is toen een monteur komen meten en die heeft in de straat het probleem opgelost.

• klaas33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je hebt "recht" op > 63 db

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Adm.Spock schreef op 17 november 2002 @ 14:48:
[...]
Exact de reden dat ik wil meten voor ik ze langs laat komen.
Met een scoop? Je bent niet goed bij je hoofd.

Denk er gerust even wat langer over na. Gesteld dat je een scoop hebt die 0-1200MHz netjes op het scherm zet, hoe denk je de energie-inhoud van (1) een tv-station vast te stellen uit de spanning die resulteert uit de optelsom van alle kabelmodems, telefoonaansluitingen, radio- en tv-stations en andere gebruikers die je op je kabel hebt?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:29
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 14:00:

I'm impressed....

Doe eens ff normaal man.
Wat kan de topicstarter eraan doen dat jij over sommige dingen gewoon geen zak afweet :?

Verwijderd

nu moet ik toch wel even vermelden dat SBS zowiezo de slechtse zender is.
Ned 1 bv zit ergens rond de 60 Hz en SBS helemaal achteraan rond de 860 Hz, vanuit dat oogpunt gezien zouden de duitse zenders het veel beter moeten doen dan SBS.

• Adm.Spock
Burne schreef op 17 november 2002 @ 17:22:
[...]

Met een scoop? Je bent niet goed bij je hoofd.

Denk er gerust even wat langer over na. Gesteld dat je een scoop hebt die 0-1200MHz netjes op het scherm zet, hoe denk je de energie-inhoud van (1) een tv-station vast te stellen uit de spanning die resulteert uit de optelsom van alle kabelmodems, telefoonaansluitingen, radio- en tv-stations en andere gebruikers die je op je kabel hebt?
Ik ben echt niet van plan om er één zender uit te pikken. Het gaat mij om het algehele signaal niveau. Het zgn. "level". Ik weet dus inmiddels dat dat méér moet zijn dan zo'n 63dB(uV), mijn probleem is alleen nog, hoeveel millivolt is dat :?
Ik heb m'n calculaties erop losgelaten, maar er komt niks logisch uit. Dus als iemand een Vtt voor me heeft: Yes Please!

PS. Als ik ga meten Burne, Dan meet ik het zuivere niveau, dus alleen de scoop aan het AOP met 75 Ohm afsluiting. Ik kan dan wel niet rekenen, maar meten gaat gelukkig een stuk beter. ;)

• Adm.Spock
Cutebritney schreef op 17 november 2002 @ 21:14:

[...]

Doe eens ff normaal man.
Wat kan de topicstarter eraan doen dat jij over sommige dingen gewoon geen zak afweet :?
Gelukkig was de reactie van die knul zover beneden niveau dat ik er alleen maar om kon lachen :z

• makkie
  • Laatst online: 24-08 13:58
Ik zie alleen maar reakties over al die db waarde enzo, maar in je eerste bericht schreef je zelf al dat die "goedkope" versterker meer beeld gaf dan die Hirschmann multitap .
Heb je niet toevallig een klein foutje gemaakt met het monteren van je male connector op je coaxkabel.(een heel klein afschermingsdraadje tegen de koperen kern ofzo)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

multitap is ook geen versterker, dat is een splitter.

hij zegt dus, als ik er een splitter van hirschmann tussen zet (en die dingen zijn goed en zorgen nauwelijks voor demping) dan is me beeld al slecht.

en je hebt vast nog nooit een f-connector gezien, daarbij is het bijna onmogelijk om de contact te krijgen tussen de kern en de afscherming. dat werkt ook een stuk beter dan die slechte male en female connectoren

denk ook wel dat hij het meerdere malen heeft getest.

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 04:20
Ik moet, als ik het signaal meet, altijd even m'n tuner... Heb zo'n sony ST-SE300, daar kan je in het menuutje de signaalsterkte in dB aflezen... :) weet niet of het officieel ook voor TV-signaal werkt, maar ik weet wel dat je het er in ieder mee kan zien of het genoeg is of niet...

Ik heb ooit kabeltjes getrokken voor m'n tvtje op m'n slaapkamer, slecht beeld... M'n tunertje gaf toen een 30dB ongeveer, later met versterkertje kreeg ik al gauw zo'n 15dB meer... :) en het beeld was ook meteen aanvaardbaar...

• makkie
  • Laatst online: 24-08 13:58
Ik heb vaak zat een male/female connector aan een coaxkabel geperst, en als je een ruis signaal als ingang hebt dan wordt deze ook versterkt naar een ruis signaal op de uitgang.
Dus als hij na versterking een goed beeld heeft moet het ingangsignaal ook goed zijn lijkt mij.
Of ik ben ff de weg kwijt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

male/female connectoren zijn geen f-connectoren.
zoek bij http://www.hirschmann.de maar eens naar een f-connector.

over het tweede deel van je post. idd als er ruis ingaat komt er ook ruis uit.
maar daar heeft Adm.Spock het niet over.
het beeld is na de versterking beter dan voor de versterking. (hij zegt niet voor de versterking met ruis na de versterking zonder ruis) als je ruis hebt versterk je dat idd. maar hij heeft het nooit over ruis gehad, alleen een zwak signaal.

een zwak signaal is wat anders dan een signaal met ruis.
maar de ruis wordt niet veroorzaakt door een zwak signaal.

(oude tv's geven idd een beeld met sneeuw als ze een zwak signaal hebben, maar daar hebben we het niet over.)

• Adm.Spock
damster schreef op 19 november 2002 @ 00:50:
male/female connectoren zijn geen f-connectoren.
zoek bij http://www.hirschmann.de maar eens naar een f-connector.

over het tweede deel van je post. idd als er ruis ingaat komt er ook ruis uit.
maar daar heeft Adm.Spock het niet over.
het beeld is na de versterking beter dan voor de versterking. (hij zegt niet voor de versterking met ruis na de versterking zonder ruis) als je ruis hebt versterk je dat idd. maar hij heeft het nooit over ruis gehad, alleen een zwak signaal.

een zwak signaal is wat anders dan een signaal met ruis.
maar de ruis wordt niet veroorzaakt door een zwak signaal.

(oude tv's geven idd een beeld met sneeuw als ze een zwak signaal hebben, maar daar hebben we het niet over.)
Dat laatste is nu juist het probleem wat ik heb, m'n TV, een vrij nieuwe Philips 100Hz breedbeeld, moet dusdanig versterken dat daardoor de ruis gaat overheersen, maw de signaal/ruisverhouding is te klein, oftewel het signaal verzuipt in de ruis. De miltitap verzwakt met 15dB en de aansluitdoos verzwakt óók met 15dB, überigens heel normaal dit voorkomt nl storing aan de andere aansluitingen, maar als ik direct uit m'n AOP het signaal boost met een amp dan heb je heel wat minder last van de ruis, aangezien deze bij het versterken klein is blijft deze ook klein, want met een tegenkoppeling wordt de versterking van de ruis bestreden.

Maar als UPC een voldoende groot signaal leverd, heb ik in theorie géén versterker nodig, zelfs niet als ik een multitap etc. gebruik.

En een F-type, BNC, of IEC-plug, daar draait een beetje techneut z'n hand niet eens voor om, plus 't is voor thuis dus zeeën van tijd om het in één keer goed te doen. ( Meten, passen, nog 's meten, weer passen, opnieuw is niet goed genoeg, meten, passen, etc. ;) )

• Adm.Spock
liosnel schreef op 18 November 2002 @ 23:45:
Ik moet, als ik het signaal meet, altijd even m'n tuner... Heb zo'n sony ST-SE300, daar kan je in het menuutje de signaalsterkte in dB aflezen... :) weet niet of het officieel ook voor TV-signaal werkt, maar ik weet wel dat je het er in ieder mee kan zien of het genoeg is of niet...

Ik heb ooit kabeltjes getrokken voor m'n tvtje op m'n slaapkamer, slecht beeld... M'n tunertje gaf toen een 30dB ongeveer, later met versterkertje kreeg ik al gauw zo'n 15dB meer... :) en het beeld was ook meteen aanvaardbaar...
Heb je ook een oscilloscoop? En wat is jouw Vtt/dB(uV) verhouding als je direct op je AOP meet? Woon je ergens in de regio Rotterdam, hoeksche waard, Goeree-Overflakkee, Zeeland? Mag ik 's komen meten als je geen scoop hebt? _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Adm.Spock op 19-11-2002 20:59 . Reden: Uhh, Nevermind the thing about me measuring at your place...... ]

• Adm.Spock
makkie schreef op 18 November 2002 @ 23:34:
Ik zie alleen maar reakties over al die db waarde enzo, maar in je eerste bericht schreef je zelf al dat die "goedkope" versterker meer beeld gaf dan die Hirschmann multitap .
Heb je niet toevallig een klein foutje gemaakt met het monteren van je male connector op je coaxkabel.(een heel klein afschermingsdraadje tegen de koperen kern ofzo)
Multitap is passief hé, ennuh dat versterkertje zit tussen het AOP en de multitap, is trouwens een 4-voudige met doorlus. Is zelfs geaard ( Nee, heb ook losgemaakt, geen verschil. )

En bij Hirschmann IEC-pluggen kan je het eigenlijk niet fout doen, net zomin als bij F-types. ( Yes, i did check those connectors. Twice ;) )

[ Voor 0% gewijzigd door Adm.Spock op 19-11-2002 21:03 . Reden: Typo's van het niveau waarvan ik hoop dat niemand ze gezien heeft. ;) ]

• Adm.Spock
Hé een Tabel: http://www.blake-aerials.co.uk/dbconversion.htm

Ik ga morgen meten, is nu te laat. Ben moe ga slaaaapen........ :Z

:+

Verwijderd

ligt het nu aan mij, of kun je dit gewoon uitrekenen?

U = I X R of hoe zat het?

Ik zal er wel weer te makkelijk over nadenken

• Adm.Spock
Goed, ik heb dus 5mVtt op het AOP gemeten bij een timebase van 50us/Div. Zoals verwacht geeft de scoop aleen een balk weer, maar voor een simpele overall level meting moet dit voldoende zijn. Nu alleen nog terugrekenen naar dB(uV).
Formule, iemand?

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Heb je niets aan die tabel die gepost is ? (ik heb er verder weinig verstand van, sorry)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Adm.Spock
Ik heb die tabel zelf gepost, maar heb er (nog) niets aan omdat ik nog niet weet in welke eenheid het voltage is weergegeven ( Vtt, Veff of Vrms ).

Ik weet nu in ieder geval zeker dat er uit mijn AOP minder signaal dan gemiddeld (voor UPC dan) komt.

Waarschijnlijk voldoet UPC echter wel aan de "minimum" signnaalniveau eis.
Want met 3 tot 5 mVtt zit ik, zelfs als ik dit omreken naar Vrms, niet onder de 60dB(uV). Gemeten met een scoop op 50us/div en 5mV/div. Helaas beschik ik niet over een echt goede (digitale) scoop, ik gebruik dus het hobby-bob apparaat van m'n werkgever. ( hoewel ie meestal wel de juiste waarden aangeeft )

Van UPC echter, ook uit de technische hoek, niets dan doodse stilte.... zegt ook wel het een en ander over UPC. (Helaas, wederom, alweer :( )

• Pc123
Als je geen 2 tv's met een splitter en 5-10 meter goeie kwaliteit kabel kunt aansluiten voeldoet UPC niet aan de gewone kabeltv standaard dus dat lossen ze dan ook wel op, je moet een monteursafspraak zien te krijgen.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:53
Adm.Spock schreef op 21 November 2002 @ 22:41:
Ik heb die tabel zelf gepost, maar heb er (nog) niets aan omdat ik nog niet weet in welke eenheid het voltage is weergegeven ( Vtt, Veff of Vrms ).

Ik weet nu in ieder geval zeker dat er uit mijn AOP minder signaal dan gemiddeld (voor UPC dan) komt.

Waarschijnlijk voldoet UPC echter wel aan de "minimum" signnaalniveau eis.
Want met 3 tot 5 mVtt zit ik, zelfs als ik dit omreken naar Vrms, niet onder de 60dB(uV). Gemeten met een scoop op 50us/div en 5mV/div. Helaas beschik ik niet over een echt goede (digitale) scoop, ik gebruik dus het hobby-bob apparaat van m'n werkgever. ( hoewel ie meestal wel de juiste waarden aangeeft )

Van UPC echter, ook uit de technische hoek, niets dan doodse stilte.... zegt ook wel het een en ander over UPC. (Helaas, wederom, alweer :( )
pech voor jou staat niet in je profiel waar je woont, anders had ik nog wel een afspraak voor je kunnen plannen.. hmmz.. maandag ofzo? :)

maar die ff niet zo moeilijk en sluit gewoon 1 TV direct op je AOP aan. Goed beeld? Ja. Niet zeiken, slecht beeld? huppakee en bellen, afspraakje regelen en na wat geschroef op de eindversterker .. tada.. goed beeld.

Oh, en teveel signaal is ook niet goed, Chello terayon modems werken beter met een signaal onder gemiddeld dan boven gemiddeld, om maar een voorbeeld te geven...

I want to live forever, so far.. so good.

• Adm.Spock
De waarde in de omrekentabel is inderdaad Vrms. Dus zit UPC 3dB boven het minimum, en dat is volgens de regels hoog genoeg.

Dus heb ik maar een Hischmann versteker gekocht met 20dB versterking en een passief retourkanaal tot 65Mhz.\
Dit werkt perfect.

Het is aleen jammer dat zo'n Ampje €90,- kost. (over de fl.200,-).

Dank aan u allen voor de moeite maar helaas.

(Het zal UPC wel zo'n 2,5 eurocent per jaar schelen per wijkversterker. Dus Heren van UPC als je dáár nou rijk van wil worden.....)

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:48

Mark_640

In my memory

Adm.Spock schreef op 08 december 2002 @ 20:27:
De waarde in de omrekentabel is inderdaad Vrms. Dus zit UPC 3dB boven het minimum, en dat is volgens de regels hoog genoeg.

[..]

(Het zal UPC wel zo'n 2,5 eurocent per jaar schelen per wijkversterker. Dus Heren van UPC als je dáár nou rijk van wil worden.....)
Daar hoeven ze niet rijk van te worden hoor... Maar waarom nog zo'n opmerking als je daarboven zelf verteld dat ze aan het minimale niveau voldoen?

Dat jij te veel met te weinig signaal wilt doen, kan UPC natuurlijk niks aan doen toch?? ;)

• Adm.Spock
Het punt is dat 75 dB(uV) wenselijk is als minimaal niveau op het AOP i.v.m. het digitale TV gebeuren dat zeer binnenkort operationeel wordt in grote delen van Nederland. Overspraak is namelijk dodelijk voor je signaal! Als ik het namelijk goed heb begrepen is het straks meer geluk dan wijsheid als je geen storing ondervindt van Digitenne.

Verwijderd

63 DbuV=20 log (U/1 uV)

63/20=log (U/1)

10 tot de macht 63/20 = 1412,53 blablablablablala

(U/1) = 1412,53 jajaja met blablabla meer erachter uV

1412,53 / 1000 = 1,412537545

20 log (1,412537545) = 3 DbmV

En bij een 75 ohm impedantie gaat altijd op: dBuV=60 + dBmV

Voor de eventuele wijsneuzen, nee ik probeer niet interresant te doen. De topicstarter vroeg hiernaar.

En dit is standaard middelbare school elektriciteitsleer.

Oh en ik heb het nog gegoogled voor wie het ook maar interreseert.

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/808

Tenminste Spock,

Ik denk dat je die berekening bedoeld?

Die conversie staat wel in dat lijstje van je.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 22:52 ]

Verwijderd

Adm.Spock schreef op 15 januari 2003 @ 21:21:
Het punt is dat 75 dB(uV) wenselijk is als minimaal niveau op het AOP i.v.m. het digitale TV gebeuren dat zeer binnenkort operationeel wordt in grote delen van Nederland. Overspraak is namelijk dodelijk voor je signaal! Als ik het namelijk goed heb begrepen is het straks meer geluk dan wijsheid als je geen storing ondervindt van Digitenne.
Yep, als je binnen een bepaalde straal woont van de broadcaster kun je interferentie verwachten. Dat heeft UPC een tijd geleden ook ies gemeld toen ze er mee aan het testen waren.

Helaas weet ik zo niet meer om welke straal het ging.

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:48

Mark_640

In my memory

Adm.Spock schreef op 15 January 2003 @ 21:21:
Mwah, dan ga je wel erg hoog zitten... Dat is met de nu toegepaste versterkers waarschijnlijk niet eens haalbaar...

De problemen met Digitenne hebben we hier ook gehad tijdens de proefperiode's, dat stoorde idd gigantisch op Net5 (784,00 Mhz)...
Dat bleek met een goed stuk fatsoenlijk afgeschermde coax en fatsoenlijke stekkers opgelost... Het is niet zozeer de instraling op apparatuur van UPC, meer instraling op je eigen binnenhuisinstallatie, en dat zou je op kunnen lossen idd met meer signaal, maar dat is volgens mij niet de juiste manier...

Bijkomend probleem is dat de meeste televisie's een ingangssignaal van +80 dBuV niet meer leuk vinden... Een beetje binnenhuisversterker krikt er al gauw 10 dBuV bovenop...

Nu zal dat voor jou niet zo'n probleem zijn, maar als je ziet wat mensen af en toe aan elkaar prutsen in hun installatie, sta ik er eigenlijk van te kijken dat er niet veel meer klachten zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Mark_640 op 16-01-2003 17:19 ]

Pagina: 1