Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Sunbeam Fan Mod's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist eigenlijk niet een andere titel maar wilde dit toch even kwijt aan de mede tweakers en misschien op deze manier/thread leuke andere ideen mods op te doen.

Ik heb net zitte klooie met mn B-B-B Sunbeam transparante glow cool ding fan van PuroOptical's IA. Eerst baalde ik ervan dat er geen RPM sensor op dat ding zat omdat ik dat toch wel beetje cool vind om af te lezen op hoeveel rpm's mn fan draait. Echter wat blijkt nou, op dat mini printje in de fan zit een 3 de aansluiting (zoals tegenwoordig alle fans die eigenlijk al wel hebben zonder dat ze de draad hebben voor de RPM meter).
Blijkt nou, de RPM sensor word gebruikt om de LED's te voeden. Probeer het maar, zet hem aan en laat dat ding is heel langsaam rond draaien, je ziet dat ie aan aan ff uit aan aan ff uit doet. laat je hem iets sneller gaan zie je hem toch duidelijk knipperen.

Ofwel zit ik hier zo te denken, je kan dus de RPM sensor gewoon aansluiten. Verder heb ik gemerkt dat als je hem op 7V laat draaien de enige reden is dat ie 'ongeveer' even vel blijft branden is omdat de spanning van de sensor ongeveer hetzeflde blijkt (hij zakt ietjes inelkaar maar niet al te veel blijkbaar. Weet iemand misschien even uit zn hoofd wat voor spanning die sensor geeft? Ik zou zeggen toch gewoon 5V en 0V voor de RPM puls.

Op deze manier zou je iig leuke modjes kunne verzinnen ...iets heel simpels zou zijn je hdd led op je fan leds te sluite OID ...

wat denke jullie?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
de rpm geeft geen puls, wat de rpm draad doet is aarde verbinden, op het moment dat ie een puls geeft is aarde verbonden, daarna is de rpm draad afgesloten van de aarde, en dan weer wel, dan weer niet

oftewel, rpm =/= puls, maar is een verbinding tussen rpm en aarde

Verwijderd

Topicstarter
ja maar is dat dan niet gewoon een negative puls? ik bedoel je hebt toch gewoon 5V per 'puls' ff omlaag gehaald (naar de aarde gelegd zoals je zelf zegt)

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

hmmm dan had ik ook gelijk ff mod id'tje voor die fans-->

want ik heb er een stuk of 4 in m'n kast hangen maar als ik bijvoorbeeld een verslag ofzo uit moet typen dan hoef ik niet zo'n disco naast me te hebben...

nou ben ik zelf geen in held in electronica dus heb ik nog niks geprobeerd (houd m'n spullen liever heel totdat ik zeker weet dat ik iets verstandigs doe 8) )

weet iemand de makkelijkste manier om een schakelaartje aan die dingen te bouwen zodat je alleen de leds uitzet maar dat de fans wel blijven draaien????

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 15:40:
ja maar is dat dan niet gewoon een negative puls? ik bedoel je hebt toch gewoon 5V per 'puls' ff omlaag gehaald (naar de aarde gelegd zoals je zelf zegt)
dat bedoel ik niet, ik bedoel dat op het ene moment de rpm draad is afgesloten (geen electrisch contact) en op het andere moment de rpm draad aan de aarde zit geknoopt.

Je kunt dus geen stroom af tappen van de RPM draad, omdat hier simpelweg geen voltage opstaat! Oftewel, het is geen negatieve puls, maar een soort relais tussen aarde en rpm.

Schema:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
___
|||

eerste pin is aarde
tweede pin is 12 volt
derde pin is rpm

bij een rpm puls wordt de eerste en derde pin doorverbonden

Dit is ook de reden waarom RPM metingen niet werken bij 7 volt, omdat er dan geen aarde is! (Bij connectors die je op het mobo steekt kan dit ook nog eens gevaarlijk zijn, omdat je dan 5 volt naar je rpm meting stuurt, waar dit eigenlijk niet mag!)

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
een schakelaartje bouwen is heel simpel, gewoon willekeurig ergens de draad die naar je ledjes gaat of er vanaf komt onderbreken, verlengen en er een schakelaar aanhangen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ... iig de Sunbeam fans, de leds worden gevoed door de RPM output en 12V. Dr zitten wat smd voorschakel weerstanden bij de ledjes om ervoor te zorgen dat die de goede spannign krijgen. Maar dan snap ik dus nog steeds niet waarom de - van de leds aan de rpm hangen, die kan je dan toch ook gewoon op de - van de 12V hange?

• Chainsaw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 16:41
zou dat dan betekenen dat ik op 5V de ledjes constant kan laten branden zonder die herrie? na een beetje solderen

zou wl toppie wezen

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Oppassen met die sunbeam dingen, die kunnen breken vanuit het midden en spatten dan uit elkaar. Daar heb ik er al twee van gezien.
Pagina: 1