Via een ruil (OH ruilthread
) heb ik net een Daewoo DSN-300N internet set-top box binnen (hier in NL als inet.box verkocht). Wat het is is eigenlijk een simpel computertje dat in een erg kleine doos op de TV gezet kan worden, een 33k6 modem heeft en via een kleine browser en een IR keyboard en afstandsbediening moddertraag en met minimale HTTP support de internet op kan.
Niet raar dat het nooit aangeslagen is dus
Maar goed, het kan dus ook als VGA->TV (SCART) convertor dienen, wat de eigenlijke reden is dat ik het heb.
Maar gezien het toch veel meer kan heb ik het maar open geschroefd en eea gevonden. Het heeft een enkele 8MB EDO SIMM, een ISA slot met daarin een verdacht standaard uitziende HW modem, twee of drie (niet goed te zien) Flash chips waar het OS op staat, een paar controllers, een Chrontel chip die hoogstwaarschijnlijk de VGA<->RCA conversie doet en een kleine voeding.
Maar veruit de grootste chip is iets van een raadsel. Het lijkt op een geintegreerde 1-chip chipset met embedded CPU, maar ik kan er geen info over vinden, althans hooguit een site met info dat duidelijk niet klopt (het is ook een US model, vandaar de losse poorten ipv SCART en vermoedelijk de PS/2 poorten ipv IR):
Dat komt door wat er op die rare chip (3.5cm x 3.5 cm) staat:
VLSI
9734AS 803861
VY86C7500
27073B
Kortom, ik verdenk dat dit gewoon een VLSI chipset en een 386 op een enkele chip is, een vermoeden dat door de standaard modem redelijk bevestigd wordt.
Kent iemand deze chip en kan die mijn vermoeden bevestigen?
Of is er iemand die wat algemener info over de hardware van deze dingen weet?
(en ja, ergens in m'n achterhoofd vraag ik me af of NetBSD erop te draaien is
)
Niet raar dat het nooit aangeslagen is dus
Maar goed, het kan dus ook als VGA->TV (SCART) convertor dienen, wat de eigenlijke reden is dat ik het heb.
Maar gezien het toch veel meer kan heb ik het maar open geschroefd en eea gevonden. Het heeft een enkele 8MB EDO SIMM, een ISA slot met daarin een verdacht standaard uitziende HW modem, twee of drie (niet goed te zien) Flash chips waar het OS op staat, een paar controllers, een Chrontel chip die hoogstwaarschijnlijk de VGA<->RCA conversie doet en een kleine voeding.
Maar veruit de grootste chip is iets van een raadsel. Het lijkt op een geintegreerde 1-chip chipset met embedded CPU, maar ik kan er geen info over vinden, althans hooguit een site met info dat duidelijk niet klopt (het is ook een US model, vandaar de losse poorten ipv SCART en vermoedelijk de PS/2 poorten ipv IR):
Nou, tenzij je er een ISA kaart insteekt met NIC of ISDN ipv modem is er niets dat in de verste verte op die laatste twee lijkt en ook de Fast ARM 32-bit RISC processor betwijfel ik ten zeerste.[...]
Fast ARM 32-bit RISC processor
[...]
Network Interfaces:
33.6/56 Kbps built-in modem, or
Ethernet 10 Mbps, or
ISDN at 64/128 Kbps
Dat komt door wat er op die rare chip (3.5cm x 3.5 cm) staat:
VLSI
9734AS 803861
VY86C7500
27073B
Kortom, ik verdenk dat dit gewoon een VLSI chipset en een 386 op een enkele chip is, een vermoeden dat door de standaard modem redelijk bevestigd wordt.
Kent iemand deze chip en kan die mijn vermoeden bevestigen?
Of is er iemand die wat algemener info over de hardware van deze dingen weet?
(en ja, ergens in m'n achterhoofd vraag ik me af of NetBSD erop te draaien is
edit:
En ja, ik heb al op al die nummercodes gegoogled en er wordt niets relevants gevonden. Ook www.plasma-online.de heeft tot mijn verbazing niets erover, al is wel duidelijk dat de VY-code duidt op een embedded CPU
En ja, ik heb al op al die nummercodes gegoogled en er wordt niets relevants gevonden. Ook www.plasma-online.de heeft tot mijn verbazing niets erover, al is wel duidelijk dat de VY-code duidt op een embedded CPU
Oslik blyat! Oslik!