[html] <table>cel-hoogte

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik ben bezig met een pagina die bestaat uit 1 tabel, welke 4 cellen heeft.
_______
| |__2_|
|1|_3__|
|_|__4_|

De tabel is beeldvullend. Nu is het zo dat ik heb opgegeven dat cellen 2 en 4 maar 30 pixels hoog mogen zijn. Op de 1 of andere vage wijze zijn deze cellen niet 30 pix, maar afhankelijk van het aantal plaatjes wat ik in kolom 1 laadt.

Hoe kan ik deze cellen toch op een vast hoogte zetten? Noresize? :?

Pagina en bron is te zien op members.home.nl/remcoz/test
't Zal weer een nOOb vraag zijn, maar antwoord ligt mij niet zo voor handen... :9

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Voor de duidelijkheid: jouw code.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%" height="100%">
  <tr>
    <td width="145" rowspan="4" bgcolor="#000040" valign="top">
    </td>
    <td height="30" bgcolor="#0000FF" noresize></td>
  </tr> 
  <tr>
    <td bgcolor="#FFFFFF" background="img/bg_main.gif">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="30" bgcolor="#0000FF"></td>
  </tr>
</table>

Hier "koppel" je de kolom links aan de bovenste cel rechts. Komt links meer spul, dan wordt de rechter cel ook groter.

Kortom, probeer de table als volgt te organiseren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<table>
<tr>
   <td>LINKERKOLOM</td>

<td>
      <table>
          <tr><td>CEL 1</td></tr>
          <tr><td>CEL 2</td></tr>
          <tr><td>CEL 3</td></tr>
      </table>
   </td>
</tr>
</table>

That should work. Iemand iets korters? <tr ROWSPAN="3"> of zo?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Rataplan schreef op 17 November 2002 @ 02:03:
That should work. Iemand iets korters? <tr ROWSPAN="3"> of zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<div id="linkerkolom">
  LINKERKOLOM
</div>
<div id="rechterkolom">
  <div id="bla1">BLA 1</div>
  <div id="bla2">BLA 2</div>
  <div id="bla3">BLA 3</div>
</div>
:P
(moet je alleen nog ff de stylesheet goed maken ;))

[ Voor 0% gewijzigd door marcusk op 17-11-2002 02:30 . Reden: oeps, </td> -> </div> ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

marcusk schreef op 17 november 2002 @ 02:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<div id="linkerkolom">
  LINKERKOLOM
</div>
<div id="rechterkolom">
  <div id="bla1">BLA 1</td>
  <div id="bla2">BLA 2</td>
  <div id="bla3">BLA 3</td>
</div>
...met als belangrijkste nadeel dat een verkleind scherm de divjes onder elkaar zet ipv naast elkaar. Dus dat zou ik niet doen, al is het idd kort :)

Hoewel je er natuurlijk altijd nobr-tags aan toe kan voegen. Waren die ondertussen nog niet deprecated?

[ Voor 0% gewijzigd door Rataplan op 17-11-2002 02:18 . Reden: typo, nobr ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• marcusk
Rataplan schreef op 17 November 2002 @ 02:17:
...met als belangrijkste nadeel dat een verkleind scherm de divjes onder elkaar zet ipv naast elkaar. Dus dat zou ik niet doen, al is het idd kort :)
Ligt er maar net aan hoe je de stylesheet maakt :)

[edit]
ik kan trouwens niet bedenken hoe je het voor mekaar zou moeten krijgen om dat gedrag wat jij beschrijft te krijgen :?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

marcusk schreef op 17 November 2002 @ 02:27:
[...]
Ligt er maar net aan hoe je de stylesheet maakt :)

[edit]
ik kan trouwens niet bedenken hoe je het voor mekaar zou moeten krijgen om dat gedrag wat jij beschrijft te krijgen :?
Window verkleinen? Je weet wel, muis op de rand zetten, links klikken en dan in de richting van de tegenovergestelde rand bewegen?

• RemcoZ
Thnx rataplan. Werkt feilloos!
En dat window verkleinen was wel even zoeken, maar ook dat werkt.... :9

• marcusk
Rataplan schreef op 17 November 2002 @ 09:09:
Window verkleinen? Je weet wel, muis op de rand zetten, links klikken en dan in de richting van de tegenovergestelde rand bewegen?
Hehe LOL :+ Dat bedoel ik natuurlijk niet :)

Wat ik wel bedoel is hoe je de style's van de div's in zou moeten stellen om te krijgen dat ze onder elkaar komen als de pagina te klein is.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

marcusk schreef op 17 November 2002 @ 13:05:
[...]
Wat ik wel bedoel is hoe je de style's van de div's in zou moeten stellen om te krijgen dat ze onder elkaar komen als de pagina te klein is.
met float werken.

Today's subliminal thought is:

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik snap eik bij got niet waar dit over gaat. Zet die divcode maar eens in een html-bestand, <html> en <body> eromheen, en alles komt onder elkaar te staan. Daar heb je zeker geen float voor nodig. Ze naast elkaar zetten, dat is het probleem.

Hebben jullie het voorbeeld van topicstarter bekeken, marcusk en Annie?

• marcusk
Rataplan schreef op 18 november 2002 @ 01:16:
Ik snap eik bij got niet waar dit over gaat. Zet die divcode maar eens in een html-bestand, <html> en <body> eromheen, en alles komt onder elkaar te staan. Daar heb je zeker geen float voor nodig. Ze naast elkaar zetten, dat is het probleem.

Hebben jullie het voorbeeld van topicstarter bekeken, marcusk en Annie?
Als je geen stylesheet gebruikt komt alles inderdaad onder elkaar. Het ging erom dat de div's normaalgesproken naast elkaar staan, maar als het scherm te klein is onder elkaar. Dat gebeurt dus als je met het float-attribuut werkt. Maar je kunt bv. ook met position:absolute werken. Dan heb je dat probleem niet.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

marcusk schreef op 18 november 2002 @ 01:52:
[...]
Als je geen stylesheet gebruikt komt alles inderdaad onder elkaar. Het ging erom dat de div's normaalgesproken naast elkaar staan, maar als het scherm te klein is onder elkaar. Dat gebeurt dus als je met het float-attribuut werkt. Maar je kunt bv. ook met position:absolute werken. Dan heb je dat probleem niet.
Divs staan normaal gesproken niet naast, maar onder elkaar. Met stylesheets is dat eventueel op te lossen...

Ik vind het toch het paard achter de wagen spannen, wat voor nut heeft het nou om alles in 1 html-document te gooien? Zolang je niet dynamisch genereert (serverside bedoel ik, en daar ga ik ff vanuit, anders wordt het een heel ander verhaal) krijg je een dupe van je menustructuur op elke pagina (nogmaals: zie het voorbeeld van RemcoZ), en dat wil je echt niet ;)

Zit je nou om het academische te posten of geloof je echt dat je topicstarter hiermee op weg helpt :? Zo ja, hoe :?

• marcusk
Rataplan schreef op 18 November 2002 @ 03:07:
Divs staan normaal gesproken niet naast, maar onder elkaar. Met stylesheets is dat eventueel op te lossen...
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Over mijn code in [rml]marcusk in "[ html] <table>cel-hoogte"[/rml] maakte jij de opmerking dat er problemen ontstaan als je het browser verster verkleint: dan zouden de div-s onder elkaar komen te staan. Ik vroeg me af wanneer dat gebeurt (met welke style-instellingen).
Ik vind het toch het paard achter de wagen spannen, wat voor nut heeft het nou om alles in 1 html-document te gooien? Zolang je niet dynamisch genereert (serverside bedoel ik, en daar ga ik ff vanuit, anders wordt het een heel ander verhaal) krijg je een dupe van je menustructuur op elke pagina (nogmaals: zie het voorbeeld van RemcoZ), en dat wil je echt niet
Nu heb je het ineens over frames ofzo? Wat heeft dat er mee te maken? :?
Zit je nou om het academische te posten of geloof je echt dat je topicstarter hiermee op weg helpt :? Zo ja, hoe :?
Je vraagt nu waarom ik op jouw post reageer ? :?

• RemcoZ
Niet om het 1 of ander, maar op 17-11 tiepte ik al dat het is gelukt. (Nogmaals dank Rataplan _/-\o_ )Ik maak geen gebruik van div. Het enige wat ik doe is de lay-out maken. De site wordt gevuld mbh cgi. Nu niet hierop in gaan, is ook niet mijn keuze. De figuur die mij dit vroeg, ziet maar hoe hij het verder wil invullen.
Maw, probleem opgelost. Punt.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

marcusk schreef op 18 November 2002 @ 13:47:
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt :)
Over mijn code in [rml]marcusk in "[ html] <table>cel-hoogte"[/rml] maakte jij de opmerking dat er problemen ontstaan als je het browser verster verkleint: dan zouden de div-s onder elkaar komen te staan. Ik vroeg me af wanneer dat gebeurt (met welke style-instellingen).
Volgens mij is dat het standaard gedrag, en zal je moeite moeten doen om ze naast elkaar te krijgen.
Nu heb je het ineens over frames ofzo? Wat heeft dat er mee te maken? :?
Tja. Goeie vraag. De overeenkomst tussen frames en table cells is natuurlijk dat ze hun relatieve positie tov andere frames | table cells houden, itt tot divs die van naast- naar onder elkaar kunnen wisselen, en terug. Maar idd, die frames sleepte ik er aan de nekhaartjes bij, terwijl ze niet aan de orde zijn. Wijt het maar aan het tijdstip ;)
Je vraagt nu waarom ik op jouw post reageer ? :?
Uhm, ik geloof het wel :D Shoot me :*)
RemcoZ schreef op 18 november 2002 @ 14:01:
Niet om het 1 of ander, maar op 17-11 tiepte ik al dat het is gelukt. (Nogmaals dank Rataplan _/-\o_ )
Die smiley zie ik natuurlijk graag :P
Ik maak geen gebruik van div. Het enige wat ik doe is de lay-out maken. De site wordt gevuld mbh cgi. Nu niet hierop in gaan, is ook niet mijn keuze. De figuur die mij dit vroeg, ziet maar hoe hij het verder wil invullen.
Maw, probleem opgelost. Punt.
Waarschijnlijk moeten we topicstarter maar gelijk geven: punt erachter en over tot de orde van de dag B)

Pagina: 1