[GRUB] - 2 schijven, de een wel, de ander niet

Pagina: 1
Acties:

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 16:53
Ik met momenteel met GRUB aan het stoeien en heb het inmiddels wel redelijk door denk ik. Ik heb twee schijven en OS'es:

(hd0) 40GB, WinXP
(hd1) 3GB, Debian.

Partities:
(hd1,0) ext3 /boot
(hd1,1) SWAP
(hd1,2) ext3 /

Het is me gelukt om het te installeren op een floppy en dan kan ik handmatig zowel WinXP als Debian booten. Ook is het me gelukt om GRUB te installeren op (hd0). Wat echter maar niet wil lukken is om GRUB te installen op (hd1). Het probleem is dat indien ik via (hd1) boot, dat ik dan "GRUB" te zien krijg, maar dan blijft hij hangen en gaat stage2 niet loaden.

Ik heb hetvolgende gedaan:
1) booten met floppy, ik krijg een grub> prompt
2)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
grub> root (hd1,0)
 Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83

grub> find /boot/grub/stage1
 (hd1,0)

grub> setup (hd1)
 Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
 Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1)"... 
  16 sectors are embedded. succeeded
 Running "install /boot/grub/stage1 d (hd1) (hd1)1+16 p
 (hd1,0)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done.

grub> reboot

... en ik haal het floppy eruit. Bios staat zodaning ingesteld dat er vanaf 3GB schijf wordt geboot. Helaas, hij blijft hangen op "GRUB "

Inhoud van /boot/grub/menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
default=0
timeout=10

title Debian
root (hd1,0)
kernel /vmlinuz-2.2.18pre21 root=/dev/hdb3

title WinXP
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
makeactive
boot

De rede dat ik dat wil is dat de 3 GB schijf een "speelschijf" is en dat ik vanaf deze schijf wil booten. De 40GB schijf wil ik onveranderd laten, maar mocht ik de 3 GB verneuken, dan kan ik altijd nog in de BIOS instellen dat ik vanaf de 40GB schijf wil booten.

Ik heb het antwoord (nog) niet kunnen vinden in de GRUB Manual
Iemand enig idee waarom hij stage2 niet gaat loaden indien ik het op deze manier installeer?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

heb je in grub> ook het commando "setup (hd1)" gegeven :?

• dirkpostma
Ja, zie stap 2 :?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

oke ff niet gezien

naar ik aanneem heb je ook de /boot bootable gemaakt via fdisk daar kan grub ook over vallen

• dirkpostma
Ja, /boot is bootable, dus dat is het ook niet :'(

• deadinspace
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Als je in de BIOS instelt dat hij van die 3GB schijf moet booten, dan zou het kunnen zijn dat de BIOS die 3 GB schijf aan GRUB presenteert als "de eerste harddisk", oftewel (hd0), maar je hebt tegen grub gezegd dat zijn zooi op (hd1) staat. Dat zou de oorzaak van het probleem kunnen zijn (tis maar een gok).

Je zou op de 40GB HD een andere bootloader (NTLDR, XOSL, LILO) kunnen installen, en dan die 3GB HD chainloaden. Of je installeert GRUB gewoon op die 40GB HD, en houdt een GRUB bootflop achter de hand, zodat je daarmee Windows kunt booten mocht je die 3GB schijf opblazen.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

mhh deathinspace dat klinkt niet eens zo gek nog niet weet je ;)

• dirkpostma
Mmm... interessant. Maar hoe kan je zo'n "BIOS-wissel" omzeilen? Ik zou het wel raar vinden als dit niet kan...

Verder heb ik ook nog eens geprobeerd om het te installen op de 40GB schijf. Hij laadt dan stage2 wel en ik kan handmatig booten, maar ik krijg geen menu... Precies dezelfde handelingen uitgevoerd, alleen dan voor hd0 ipv hd1. Dit zou toch wel moeten, niet?
Pagina: 1