hub en netwerk

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:58
wij gaan in ons studentenhuisje unimaas (universiteit van maastricht) internet nemen
volgens de site kun je om dat te delen gebruik maken van een hub als je meerdere ipadressen aanvraagt (kan gratis).
Mijn vraag: wat is nou slimmer om te doen; een router kopen (die meteen een ingebouwde firewall heeft en het internet goed deeld) of een hub (waarvan ik niet weet hoe dat precies gaat)

van een router heb ik wel gehoord dat je dan soms problemen hebt met sommige poorten, maar ik vraag me af of een hub de installatie niet moeilijker/makkelijker maakt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

router is tegenwordig niet duur meer, en idd als het ingestelt staat werkt het een stuk makkelijker/beter dan een router....hier komen nog de extra opties bij die een router meestal heeft.

dus ik zou gaan voor de router :)

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 15:13
maar op zich is het ook wel leuk om allemaal je eigen ip adres te hebben (bv. voor als je een webserver wil draaien) en een firewall kan iedereen zelf ook wel installeren

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 20:49
Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 23:23:
router is tegenwordig niet duur meer, en idd als het ingestelt staat werkt het een stuk makkelijker/beter dan een router....hier komen nog de extra opties bij die een router meestal heeft.

dus ik zou gaan voor de router :)
router werkt dus beter als router,

maar ik zou er een hub neer zetten, heeft ieder zijn eigen ip-adres en dat is zeker veel handiger als samen een ipadres en het is toch gratis (meerdere ip-adressen).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb ook minder gezeik met: msn,poorten mappen,nat,proxy's etc
een router (thuis) is handig als je maar 1 ip adres hebt

je zal waarchijnlijk wel even een "arp -a iets" als die ipadressen in een ander subnet liggen om direct te kunnen communiceren (niet via je gateway van de provider)

Iperf

Verwijderd

Als je een router neemt heb je dus nog steeds een hub of een switch nodig om het signaal te verdelen.

Of je kun een router nemen met ingebouwde switch die je tegenwoordig overal ziet, echter deze dingen zijn niet echt een router, het heeft maar beperkte router mogelijkheden en ook de firewall is aanzielijk beperkter als de "echte" router.
Meerdere IP's is wel handig, zo heeft iedereen haar eigen IP, handiger met icq, msn enz maar zeker ook met irc, sommige irc servers mag je maar tot een 5 aantal clonen inloggen, bij de grootste irc server Quakenet is dat bv maar max 5 logins per IP. Alles daarboven moet je al aanvragen.
Denk ook aan online banking, of diensten die per IP adres werken. (bij mij is het bv E-mail server en ftp servers die op IP checken) Zo kunnen andere bewoners dus met JOU ip inloggen enz enz.....

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

anderen die kunnen inloggen op met internet bankieren op jouw account??
ik weet niet welke bank je hebt, maar bij mijn banken is alles goed beveiligd.
en ik heb ervaring met zowel abn, rabo en postbank.

en anderen die op jouw email kunnen komen? wat is dat voor onzin.
je pop3 mail is gewoon beveiligd met een paswoord. en diensten zoals hotmail werken met vaak met cookies, maar zolang er niemand achter jouw pc zit is er niets aan de hand.

wat betreft de problemen met msn met het versturen van bestanden, niet alle routers hebben daar problemen mee. de e-tech router bijvoorbeeld niet. ik kan zonder iets in te stellen gebruik maken van de file transfer optie van msn. kan zonder instellingen online gamen. iets wat bij andere routers alleen kan door een aantal dingen in te stellen.

het andere voordeel van een router met firewall is, dat je veilig zit achter de firewall er komt niemand zomaar op je pc.

Verwijderd

ik zou gewoon ADSL lijntje nemen.. hoppa krijg je modem tweak je ff naar een router koop je een Switch voor 3 euro meer dan een hub en toch wel wat beter ( geen collisions )

ik heb het sinds een week draaien en weinig probs gehad alleen netmeeitng doet het niet...

Verwijderd

damster schreef op 17 November 2002 @ 02:04:
anderen die kunnen inloggen op met internet bankieren op jouw account??
ik weet niet welke bank je hebt, maar bij mijn banken is alles goed beveiligd.
en ik heb ervaring met zowel abn, rabo en postbank.

en anderen die op jouw email kunnen komen? wat is dat voor onzin.
je pop3 mail is gewoon beveiligd met een paswoord. en diensten zoals hotmail werken met vaak met cookies, maar zolang er niemand achter jouw pc zit is er niets aan de hand.
Dit is helemaal geen onzin, veel beveiligde diensten zijn IP gebonden, mijn mail server kun je alleen maar benaderen vanaf een bepaald IP adres(je moet natuurlijk ook nog de login gegevens hebben maar het versturen van mail bv kan dan ook ZONDER login gegevens(dit is als je dus bv via het werk een mail adres gebruikt enz niet de mail server van je isp), als je bv allemaal hetzelfde IP adres hebt kun je bv nooit een dienst nemen waar bv een uniek IP adres belangrijk is voor veiligheid.
Ook secure networking kan soms via IP gaan, dus dat alleen DAT IP adres toegang heeft (denk aan internet servers voor beheer), dan zou iedereen die hetzelfde IP adres heeft hiervan gebruik kunnen maken MITS je de login gegevens hebt. Echter soms kiest men voor dit soort beveiligingen en is dat zo.

Als ik de keuze had nam ik meerdere IP's, ieder apart geen gezeik, veiligheid is ieders EIGEN zaak, dus iedere pc moet ZELF zorgen dat zijn systeem veilig is

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 02:28:
Dit is helemaal geen onzin, veel beveiligde diensten zijn IP gebonden, mijn mail server kun je alleen maar benaderen vanaf een bepaald IP adres(je moet natuurlijk ook nog de login gegevens hebben maar het versturen van mail bv kan dan ook ZONDER login gegevens(dit is als je dus bv via het werk een mail adres gebruikt enz niet de mail server van je isp), als je bv allemaal hetzelfde IP adres hebt kun je bv nooit een dienst nemen waar bv een uniek IP adres belangrijk is voor veiligheid.
Tuurlijk wel, het is alleen iets minder veilig. Maar waarom zou je IP-based beveiliging willen hebben?
Wat als iemand anders jouw IP gebruikt?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pietje63 schreef op 16 november 2002 @ 23:18:
wij gaan in ons studentenhuisje unimaas (universiteit van maastricht) internet nemen
volgens de site kun je om dat te delen gebruik maken van een hub als je meerdere ipadressen aanvraagt (kan gratis).
Mijn vraag: wat is nou slimmer om te doen; een router kopen (die meteen een ingebouwde firewall heeft en het internet goed deeld) of een hub (waarvan ik niet weet hoe dat precies gaat)

van een router heb ik wel gehoord dat je dan soms problemen hebt met sommige poorten, maar ik vraag me af of een hub de installatie niet moeilijker/makkelijker maakt
Ik denk dat je beter minimaal een switch kunt nemen. Anders gaat al je lokale verkeer ook richting internet. Aan een hub is trouwens niks in te stellen, dus dat is eenvoudiger. Aan een switch hoef je ook niets in te stellen.

Verwijderd

Ik zou de switch nemen. Als het kan, waarom niet??? Ik zou ook graag 3 IP's willen hebben hier thuis... Het is misschien wel zo dat het dan iets minder veilig kan zijn, maar dat weet ik niet zeker. Misschien kunnen dan anderen jouw computer zien aan de andere kant. Dan zou ik wel een router nemen.
Pagina: 1