Welke distro voor de beginner ?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Telkens als ik begin aan linux dan haak ik na 2 dagen af omdat ik er dan niks mee kan (geluidskaart werkt niet, video capture werkt niet etc.).

Is er een goeie distro waarbij alles goed werkt, of redelijk makkelijk aan de praat te krijgen is?

Ik heb de nieuwste Mandrake geprobeerd, die herkende mijn Terratec DMX 6 fire 24/96 in de setup wel als Envy 24 chip maar het werkte vervolgens niet, na 2 dagen klooien de moed weer opgegeven :/ .

Eigenlijk wil ik wel met Linux aan de gang want op het werk gebruiken we Unix systemen en wil ik een beetje weten hoe dat allemaal in elkaar zit, maar eerst wil ik dat alles gewoon werkt zodat ik van video- en audioeditten en windows aan de kant kan schuiven maybe, want de hele tijd rebooten vind ik ook niet echt wat.

Ik heb nu ongeveer 8 keer Linux geïnstalleerd maar telkens hield het niet langer dan 2 dagen helaas, ik wil nu gewoon een keer over....

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Voor dergelijke vragen is er een 'het-grote-distro-topic', waarnaar je een link vindt in de FAQ. Je kunt daar je vraag nog een keer stellen, als je wilt inderdaad weten wilt welke distro goed voor je is. Als je een specifiek probleem hebt ('mijn geluidskaart merk X doet het niet en ik heb Y en Z geprobeerd') dan kun je daarvoor een topic openen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
odysseus schreef op 16 november 2002 @ 22:56:
Voor dergelijke vragen is er een 'het-grote-distro-topic', waarnaar je een link vindt in de FAQ. Je kunt daar je vraag nog een keer stellen, als je wilt inderdaad weten wilt welke distro goed voor je is. Als je een specifiek probleem hebt ('mijn geluidskaart merk X doet het niet en ik heb Y en Z geprobeerd') dan kun je daarvoor een topic openen :).
CuteBritney gaf dat ook al aan, maar ik heb al vaak geprobeerd om die kaart aan de gang te krijgen, hier staat op GoT nog een topic over en ik heb veel hulp gehad, maar het is nooit gelukt.

En ik wil zo graag naar Linux :'(

Please help :'( ben© radeloos

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 10:50

Tuinhark

Retro

Even een algemene opmerking: uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat je niet na 2 dagen al moet opgeven. Anders wordt het nooit wat. Soms zijn dingen in Linux net even niet zo vanzelfsprekend als onder Windoos. Dan ga je zoeken bij Google en lezen en proberen etc. en uiteindelijk lukt het je en vind je het zo ongeloveloos knap van je zelf dat je het hebt opgelost. ;) (En ze leefden nog lang en gelukkig.)

BTW, mijn SB Live doet het ook nog niet onder mijn Debian installatie, maar dat komt omdat ik me er nog niet in heb verdiept. Hij gaat het niet uit z'n vanzelf inene doen.

Om even op je vraag terug te komen, stick with Mandrake. Gebruiksvriendelijker dan dat kun je het IMO haast niet krijgen. Als het dan nog niet lukt (exotische hardware), dan heb je 'pech'. :/ Komt voor, ook onder Windoos (oude HW + nieuwe Windoos = onbeschikbaarheid van drivers).

:Y)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Tuinhark schreef op 16 November 2002 @ 23:01:
Even een algemene opmerking: uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat je niet na 2 dagen al moet opgeven. Anders wordt het nooit wat. Soms zijn dingen in Linux net even niet zo vanzelfsprekend als onder Windoos. Dan ga je zoeken bij Google en lezen en proberen etc. en uiteindelijk lukt het je en vind je het zo ongeloveloos knap van je zelf dat je het hebt opgelost. ;) (En ze leefden nog lang en gelukkig.)

BTW, mijn SB Live doet het ook nog niet onder mijn Debian installatie, maar dat komt omdat ik me er nog niet in heb verdiept. Hij gaat het niet uit z'n vanzelf inene doen.

Om even op je vraag terug te komen, stick with Mandrake. Gebruiksvriendelijker dan dat kun je het IMO haast niet krijgen. Als het dan nog niet lukt (exotische hardware), dan heb je 'pech'. :/ Komt voor, ook onder Windoos (oude HW + nieuwe Windoos = onbeschikbaarheid van drivers).

:Y)
Die Terratec kaart is nieuw hoor. En drivers zitten al in de kernel want hij kent hem wel, maar hij doet het niet.... Heel vaag

Ik heb Mandrake 9 gebruikt.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:10
Tuinhark schreef op 16 november 2002 @ 23:01:

[..]
idem

je moet alleen wel op zoek naar een bron waar je info vandaan haalt. (zo zit ik momenteel alleen met een console en probeer ik Blackbox erop te zetten :/
Maar het kan, dus het zal lukken :)

• NightH4wk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Google will never let u down :).

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

NightH4wk schreef op 16 november 2002 @ 23:21:
Google will never let u down :).
wel als je op de verkeerde keywords zoekt >:)
maar dan is het alleen een kwestie van ff anders formuleren :P

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Voor de vraag welke distro (of ander OS) iemand moet nemen is een apart topic in het leven geroepen: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2 .

Je kunt waarschijnlijk het beste je vraag daar stellen. Als je er dan uit bent welke distro je wilt gebruiken en je loopt daarmee weer/nog tegen problemen, dan moet je daar maar (weer) een topic voor openen...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.