Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Optical werkt niet op blauw oppervlak

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28
Ik heb net een supergeil donkerblauw gel-muismatje gekocht (12 euro :9 ) maar m'n optical muisje doet het niet op die mat. Is dit te verhelpen door er een superfelle blauwe led in te doen? (aangezien het rode licht geabsorbeerd word en blauw licht niet)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

lijkt me niet, het is ook niet "gewoon een led" die in die optische muizen zit.

Ik ben even aan het schroeven geweest en je hebt idd gelijk :)

/me heeft een foutje gemaakt 8)7

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 21:39:
Er zit toch echt een led in, hetzij een felle, maar die blauwe is veel feller 8-)
Zie ook alle andere optical muis-mod topics, ze hebben het allemaal over leds, en als ik m openschroef dan zie ik toch echt een led. :P

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

ik denk niet dat dat veel uit zal halen, het ligt denk ik aan het oppervlak van de mat zelf, niet aan de kleur.
mijn optical werkt wel prima op een donkeblauwe muismat, maar felle blauwe led inbouwen ziet er zowiezo toch al :9~ uit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 21:39:
Wat zit er dan in volgens jou? 8)7

• Mad_Demon
Nog een 2e vraagje tussendoor, kan ik die led gewoon erin zetten en het voorschakelweerstandje dat voor de rode led gebruikt werd vervangen? Of moet ik gewoon van de 5V+ aftappen. Omdat het ledje in "rust" minder fel gaat branden vind ik het beter omdat het dan minder stoort in films enzo.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 10:24

Eraser127

Nijkerk

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 21:46:
[...]
Wat zit er dan in volgens jou? 8)7
idd, zit een gewone led in, met een optische sensor erboven, er had ook een fietslampje in gekund, zolang die maar genoeg licht geeft :P

My Discogs

Verwijderd

Is dit te verhelpen door er een superfelle blauwe led in te doen? (aangezien het rode licht geabsorbeerd word en blauw licht niet)
Op een blauwe muismat word juist jou blauwe licht geabsorbeert. al het andere licht word teruggekaatst, maar het probleem is dat die muismat van stof is, wat het licht dus heel erg diffuus teruggooit, daarom doetie t niet, leg er eens een blauw a4-tje op de tafel, en hij doet t wel.

(dit heb ik dus geleerd in 4 mavo)

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Ik heb hier (jaja nu komt et) een wehkamp muismat, die werkt supergoed! (is ook blauw)

Verwijderd

ik heb ook een blauwe gel/water muismat en mijn optich knaagdier doet ut perfect op deze mat.

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 22:04:
[...]

Op een blauwe muismat word juist jou blauwe licht geabsorbeert. al het andere licht word teruggekaatst, maar het probleem is dat die muismat van stof is, wat het licht dus heel erg diffuus teruggooit, daarom doetie t niet, leg er eens een blauw a4-tje op de tafel, en hij doet t wel.

Ik heb hier een grijze stoffen mat en die doet het perfect, maar de gladde/rubber/gel donkerblauwe mat niet ;(
Als ik met het blauwe ledje van binnen uit door het "lichtbruggetje" schijn, dan reageert de muis, maar niet soepel, waarschijnlijk zal ie het beter doen als ik het ledje in het houdertje zet.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 22:04:
[...]

Op een blauwe muismat word juist jou blauwe licht geabsorbeert. al het andere licht word teruggekaatst.
Lekkere school heb je dan
Het is precies andersom, als al het blauwle licht zou absorberen, dan zou je het nooit als een blauw object kunnen zien

Verwijderd

als dit zo is heb ik idd een lekkere school gehad

• Webgnome
  • Laatst online: 09:54
alle kleuren worden geabsorbeerd BEHALVE de kleur die je ziet. in dit geval dus blauw. En je kunt gewoon het ledje vervangen.. rode lossolderen en de blauwe er in plaatsen heb ik hier ook gedaan bij mijn logitich muisje maar hij werkt nu voor geen kant meer behalve op een wit blaadje. (a4 tje dus :P) Het ziet er dan wel leuk uit maar het werkt voor geen meter.

Strava | AP | IP | AW

• Mad_Demon
Da Monkey schreef op 16 november 2002 @ 22:38:
alle kleuren worden geabsorbeerd BEHALVE de kleur die je ziet. in dit geval dus blauw. En je kunt gewoon het ledje vervangen.. rode lossolderen en de blauwe er in plaatsen heb ik hier ook gedaan bij mijn logitich muisje maar hij werkt nu voor geen kant meer behalve op een wit blaadje. (a4 tje dus :P) Het ziet er dan wel leuk uit maar het werkt voor geen meter.
Lijkt me niet, een rode werkt op 2.1V, de blauwe op 4.5V. Het voorschakelweerstandje moet ook een andere waarde krijgen ;)

Verwijderd

Da Monkey schreef op 16 November 2002 @ 22:38:
En je kunt gewoon het ledje vervangen.. rode lossolderen en de blauwe er in plaatsen heb ik hier ook gedaan bij mijn logitich muisje maar hij werkt nu voor geen kant meer behalve op een wit blaadje. (a4 tje dus :P) Het ziet er dan wel leuk uit maar het werkt voor geen meter.
Eraser127 schreef op 16 November 2002 @ 21:49:
[...]

idd, zit een gewone led in, met een optische sensor erboven, er had ook een fietslampje in gekund, zolang die maar genoeg licht geeft :P
wat moet ik nu geloven...kan je het ledje gewoon vervangen en dan nog gewoon counter-striken (jaaa jaa :p) bijv. of werkt je muis dan voor geen f*ck meer??

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 22:54:
[...]

[...]

wat moet ik nu geloven...kan je het ledje gewoon vervangen en dan nog gewoon counter-striken (jaaa jaa :p) bijv. of werkt je muis dan voor geen f*ck meer??
Al duizenden zijn je voor geweest. En ja, het kan

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Karp schreef op 16 November 2002 @ 22:32:
[...]

Lekkere school heb je dan
Het is precies andersom, als al het blauwle licht zou absorberen, dan zou je het nooit als een blauw object kunnen zien
IDD blauw licht word terug gekaast op een blauwe ondergrond, aangezien hij de rest van de kleuren absorbeerd.

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 22:33:
als dit zo is heb ik idd een lekkere school gehad
Of je hebt het lekker onthouden. Je deed toch mavo he? ;)

Anywayz, je hebt een gel matje, doorzichtig neem ik aan?
Dan heeft het licht een grotere afstand tot het weerkaatspunt.
Dit betekent dus dat ten eerste het zwakker in de optische sensor terug komt,
Maar ten tweede waarschijnlijk ook onder een verkeerde hoek.

Dat leer je nou in 3vwo :P

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

tis al laat....

• Mad_Demon
Paitor schreef op 17 november 2002 @ 00:38:
[...]

Of je hebt het lekker onthouden. Je deed toch mavo he? ;)

Anywayz, je hebt een gel matje, doorzichtig neem ik aan?
Dan heeft het licht een grotere afstand tot het weerkaatspunt.
Dit betekent dus dat ten eerste het zwakker in de optische sensor terug komt,
Maar ten tweede waarschijnlijk ook onder een verkeerde hoek.

Dat leer je nou in 3vwo :P
Nee, niet doorzichtig. er zit een gladde blauwe rubber/gelachtige laag op. Ik zal zometeen wel even een scan maken ;)
Het licht weerkaatst meteen op het oppervlak hoor (het gaat niet door tig laagjes beschermspul heen ofzo) Maar het word dus geabsorbeerd. Zelfs een lazerstraaltje reflecteerd bijna niet. Een blauwe led daarentegen :)

Maar wat ik nog wel wil weten of ik de "rust-stand" van de muis kan gebruiken of dat ik altijd met een fel-verlichte muis zit.

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Mad_Demon schreef op 17 november 2002 @ 10:21:
[...]

Nee, niet doorzichtig. er zit een gladde blauwe rubber/gelachtige laag op. Ik zal zometeen wel even een scan maken ;)
Het licht weerkaatst meteen op het oppervlak hoor (het gaat niet door tig laagjes beschermspul heen ofzo) Maar het word dus geabsorbeerd. Zelfs een lazerstraaltje reflecteerd bijna niet. Een blauwe led daarentegen :)

Maar wat ik nog wel wil weten of ik de "rust-stand" van de muis kan gebruiken of dat ik altijd met een fel-verlichte muis zit.
Tja, een paar milimeter van dat laagje is al genoeg om het licht anders te laten weerkaatsen, wat volgens mij het probleem is.
Al ben ik ook weer geen natuurkundig wonder :P
Maar met een witte led kan je het ook oplossen, misschien heb je die wel thuis liggen?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

ja, dat gaat wel werken, want ik had een optical van logitech, die deed het eerst goed op rood oppervlak... toen heb ik dr een blauwe led in gezet, en nu doet ie t daar niet meer op...
succes ;)

Gregor van Egdom Krekr

• Mad_Demon
Nou, ik heb het ledje vervangen. UV/Blauw heeft de plaats ingenomen van rood. Het rode ledje heb ik naar achteren gebogen zodat het een heel leuk effect geeft.

Maar nu de vraag: werkt het nu op de blauwe muismat. Nee, althans niet goed. De cursor beweegt in grote mate op de juiste manier (in tegenstelling tot het rode ledje) maar niet goed genoeg om er mee te kunnen werken.
Ik ga even kijken of ik het oppevlak iets kan opvetten (vette vingerwerk dus :) ) waardoor het oogje meer kan zien :)

hmm, ik lijk nu alleen maar de "bekijkbaarheid" te verkloten :{
Daar gaan 12 Euro Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/bye.gif :(

Het ging me eigenlijk om de polssteun, zal ik die er maar vanaf snijden en op m'n muismat zetten? :?

What the heck, ik doe het gewoon. De steun heb ik er af gesneden, ik ben het nu aan het overtekenen op m'n oude muismat waardoor het straks 1 mooi geheel word :)

Ok, done. De polssteun is heel mooi in de oude mat verwerkt. Jammer dat ik geen goede camera heb want het ziet er heel mooi uit :)

Om alles kort te sluiten. Ik denk dat de mat niet het opervlak had voor een optical muis. Al met al is heb ik nu toch een nieuwe mat en een mod :)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:26
Dus de rode LED is nog steeds aangesloten naast de blauwe? Tja, geen wonder dat 'ie het dan niet goed doet... Haal die eens weg en haal ook de voorweerstand (als die er zit) eens weg en kijk hoe de muis het dan doet. Vergeet niet dat blauwe en witte LED's een hoger voltage vereisen en minimaal 3.5 volt nodig hebben terwijl de meeste rode LED's het vaak al goed doen op 2.5 volt. Daarom zijn blauwe LED's in een Cordless Optical muis ook niet zo erg geschikt :)

• Mad_Demon
JazzySOB schreef op 17 November 2002 @ 14:58:
Dus de rode LED is nog steeds aangesloten naast de blauwe? Tja, geen wonder dat 'ie het dan niet goed doet... Haal die eens weg en haal ook de voorweerstand (als die er zit) eens weg en kijk hoe de muis het dan doet. Vergeet niet dat blauwe en witte LED's een hoger voltage vereisen en minimaal 3.5 volt nodig hebben terwijl de meeste rode LED's het vaak al goed doen op 2.5 volt. Daarom zijn blauwe LED's in een Cordless Optical muis ook niet zo erg geschikt :)
Ik heb de rode led lekker laten zitten ja, maar de blauwe led tapt z'n stroom rechtstreeks van de 5V+ lijn :)

offtopic:
Ik ga de nieuwe setup even uitproberen in CS :P

Pagina: 1