Toon posts:

[VB] Vraag over lezen van tekstbestand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een programma. Een onderdeel daarvan is het lezen van gegevens uit een tekstbestand en die gegevens in een database stoppen.

De gegevens in het tekstbestand staan zo in het bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
kop
tekst1
#####
tekst2
tekst1
#####
tekst2
tekst1
#####
tekst2
enz...

De kop is 1 regel, 'tekst1' ongeveer 25 (varieerd steeds) en 'tekst2' 3 regels.
Het is de bedoeling dat de info in de kop en in 'tekst1' in een database gezet wordt.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik de tekst kan inlezen. Vooral omdat ik niet alle info nodig heb (zoals 'tekst2').

Iemand die een oplossing weet?

(als ik het vaag uit heb gelegd moet je het zeggen, dan zal ik het beter proberen :))

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat maakr de kop verschillend van de rest? Hoe kan je dit de computer laten herkennen, denk daar maar eens over na terwijl je topic (waarschijnlijk) dichtgaat :P

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik juist niet :), ik wil graag weten hoe ik juist die stukken kan inlezen.

Wat is er mis met mijn topic? Anders kan ik het misschien veranderen ofzo (?)
Ik heb best lang geprobeerd of ik het zelf op kon lossen, maar dat is niet gelukt. (ik weet niet zo heel veel van vb)

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Alle regels afzonderlijk belangs (Line Input #) ?

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Het is mij niet helemaal duidelijk waar je probleem ligt.
Is het een taal technisch probleem voor Visual Basic?
In dat geval doe je er goed aan de help functie te gebruiken en dat te combineren met boeken. Er zijn talloze manieren om karakter voor karakter of regel voor regel (net wat je wenst) uit te lezen. De klassieke Basic manier werkt met de statements
Open en Input, maar bijvoorbeeld het Windows Scripting object bied meer comfort.

Weet je niet hoe je je algoritme in elkaar moet zetten?
Probeer misschien een beetje meer in de trant van een state-machine te denken. Hier mee bedoel ik zoiets van:
Je leest karakter voor karakter in en afhankelijk van in welke toestand je je bevind verwerk je het. Nadat je het verwerkt hebt kun je eventueel weer van toestand wisselen. Iets concreter voor jouw geval:
1) Initieel kies je je toestand Kop inlezen
2) Lees een regel
3) Bestaat de regel uit "*****" dan wissel ik naar toestand Tekst1 inlezen
4) Bestaat de regel uit "#####" dan wissel ik naar toestand Tekst2 inlezen
5) Is de regel iets anders (dus gewoon een stukje tekst), dan onthoud ik die regel daar waar ik hem volgens mijn huidige toestand graag wil hebben.

Ookal lijkt mijn stukje op het eerste gezicht wat ingewikkeld, bekijk het eens goed.. het is een manier van denken die je probleempje hele makkelijk maakt. Als je vaker van dit soort problemen hebt probeer ze dan eerst met een dergelijk stappenplannetje te beschrijven.

41.6C.6D.61.72: Alsjeblieft, probeer mensen te helpen in plaats van je eigen kennis met een belabberd kort zinnetje in een topic te mikken. P&W is toe aan een beetje meer kwaliteit van de posts, dat geldt niet alleen voor topicstarters. [/moraalridder]

|_____vakje______|

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

CyberSnooP schreef op 16 November 2002 @ 23:19:

41.6C.6D.61.72: Alsjeblieft, probeer mensen te helpen in plaats van je eigen kennis met een belabberd kort zinnetje in een topic te mikken. P&W is toe aan een beetje meer kwaliteit van de posts, dat geldt niet alleen voor topicstarters. [/moraalridder]
imo was dat voldoende hulp al in de juiste richting, en nog ff voor de duidelijkheid ik ben hier geregistreerd bijna alleen maar voor P&W, en zoals je ziet is het enige wat ik op GoT doe helpen (in P&W). Alleen zo nu en dan heb ik weinig tijd over dus kan ik niet uitgebreide replies maken, vooral niet als de TS nogal 'vaag' is. En met zulke moraal ridder replies als dit krijg ik steeds minder interesse om mensen te helpen.

Over Line Input: (Line Input # Statement.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

offtopic:
Het was sowieso niet zozeer persoonlijk bedoeld, ik heb je eerder zien posten en verbaasde me ook over deze post. Je geeft zelf aan dat de TS onduidelijk is, wat ik prettiger vind is dat je dan aangeeft wat er onduidelijk is aan zijn vraag zodat wij hem kunnen helpen. Natuurlijk is elke hulp / hint welkom, maar een zinnetje als "Weet je niet hoe het in VB moet of hoe je het aan moet pakken?" had ik er graag bij gezien.. Eind-goed-al-goed.. Vriendjes? :)

|_____vakje______|

Pagina: 1