Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Kleurensensor

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10-2024
Het volgende..
Voor een robotprojectje dat ik heb, wil ik graag een kleurensensor gebruiken..
de robot rijdt over de vloer..
en de sensor moet aan de onderkant zitten, er komt dus relatief weinig(praktisch geen) licht bij..

Nu wil ik dat de robot kan registreren of de kleur onderhem zeg maar rood, zwart, groen , blauw of wit is.. Andere kleuren komen niet voor..

NU weet ik niet veel van electronica, maar ik dacht mischien een witte led te plaatsen en dan verschillende "lichtafhankelijke weerstanden??" te plaatsen, met voor elke weerstand een apart gekleurd filter..
Zodat deze weerstanden dus afhankelijk zijn van de licht-reflectie van de grond, en ze dus alleen reageren op de kleur licht die hun filter heeft..

Is dit een goed idee of heeft iemand anders een goed idee?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hee, das wel een cool idee.

Ik weet dat er robots zijn die over een witte lijn kunnen rijden. DIe zaten bij de lego pakketen.

Ik denk dat je via google ook wel wat leuks vindt.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
er zijn keurens sensors ja

voor het hele regenboog spectrum

maar vraag niet naar wat ze kosten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

je wilt dus LDR's (Light Dependend Resistor) gaan gebruiken met filters ervoor. ik denk dat dat wel werkt ja.

Verwijderd

Vergeet niet dat de respons van LDR's erg traag is.

Ik heb jaren geleden ooit precies zo'n sensor gebouwd, destijds om knikkers op kleur te sorteren :P

Ik heb toen een lichtgevoelige transistor gebruikt die lichtgevoelig is door een redelijk breed spectrum (zie conrad). Daarbij zaten 3 LEDs, een blauwe, een groene en een rode (tegenwoordig zou ik een RGB led nemen). De LEDs liet ik één voor één flitsen op en frequentie van 1KHz. De licht sensor had een hoogdoorlaatfilter op ongeveer 500Hz, waardoor je alle invloeden van TL en daglicht wegvaagt >:)

Daarna is het alleen nog een kwestie van callibreren en kun je behoorlijk nauwkeurig kleur bepalen.

Je kunt inderdaad alles ook omkeren en een witte LED nemen, en dan drie sensoren elk met een "snoeppapiertje" ervoor, zodat de ene blauw, de andere rood en de derde groen ziet. Voordeel is dat je in 1 slag de kleur bepaald in plaats van 3, nadeel is dat je meer electronica nodig hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 18:51:
je wilt dus LDR's (Light Dependend Resistor) gaan gebruiken met filters ervoor. ik denk dat dat wel werkt ja.
Ik zou nooit LDRs nemen, dan zitr je altijd met afhankelijkheid van daglicht en tl licht. Beter fototransitoren nemen, met een knipperende lichtbron ver boven de 100Hz (waar een TL op knippert)
Pagina: 1