Toon posts:

Netwerkvraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het idee een netwerk aan te leggen. Ik heb nog wat vraagjes:

1. wat is de maximale lengte die een UTP kabel mag hebben (van kabelmodem tot netwerkkaart)?

2. kun je verschillende merken/typen netwerkkaarten (alle dezelfde snelheid) mengen? dus 3com, ne2000, realtel, l1 doorelkaar zonder probs?

3. als je UTP kabels over langere afstanden gaat trekken (+10m) moet je dan kabel van hogere kwaliteit hebben?

ZO dit was het ff...

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

1)UTP kan tot 99 meter lengte en dan versterking

2)je kan verschillende kaarten gebruiken als je maar de daarvoor geschikte hub/switch heb, ook moetten de instellingen gelijk zijn

3)nee je hebt dan geen betere kabel nodig

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 14:27 schreef Dee-ehn het volgende:

1. wat is de maximale lengte die een UTP kabel mag hebben (van kabelmodem tot netwerkkaart)? Ik dacht een honderd meter of zo, dus dat moet wel lukken

2. kun je verschillende merken/typen netwerkkaarten (alle dezelfde snelheid) mengen? dus 3com, ne2000, realtel, l1 doorelkaar zonder probs? ja, zolang ze allemaal dezelfde snelheid hebben ie. 10/100Mb dan is dat geen enkel probleem

3. als je UTP kabels over langere afstanden gaat trekken (+10m) moet je dan kabel van hogere kwaliteit hebben? UTP staat voor Unshielded Twisted Pair, dit betekent dat door een draaiing in de aders het signaal goed doorkomt, je hebt dus GEEN hoge kwaliteit nodig[/quote]

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 14:27 schreef Dee-ehn het volgende:
Ik ben bezig met het idee een netwerk aan te leggen. Ik heb nog wat vraagjes:

1. wat is de maximale lengte die een UTP kabel mag hebben (van kabelmodem tot netwerkkaart)?[/quote]Momenteel staat een maximale lengte van 155 meter, maar voor een gecertificeerd LAN mag het niet langer dan 100 meter zijn. Maar dat is allemaal denk ik langer, dan wat jij nodig hebt...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>2. kun je verschillende merken/typen netwerkkaarten (alle dezelfde snelheid) mengen? dus 3com, ne2000, realtel, l1 doorelkaar zonder probs?[/quote]Dat hangt van je netwerk hub af. Een switch hub kan 10 en 100 Mbit kaarten combineren zonder performance verlies van de 100Mbit (onderling).
In principe is kun je verschillende merken zonder problemen met elkaar laten 'praten', maar er zullen heus wel weer uitzonderingen zijn...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>3. als je UTP kabels over langere afstanden gaat trekken (+10m) moet je dan kabel van hogere kwaliteit hebben?[/quote]Voor een 100Mbit LAN wordt geadviseerd om Cat5 kabel te gebruiken. Eigenlijk adviseer ik je om dat sowieso te nemen. Echter voor 10Mbit netwerkjes kun je met Cat3 kabel genoegen nemen (als je dat nog kunt krijgen)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ZO dit was het ff...[/quote]Zo en voor mij ook... ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Wat kost een switch hub? Eentje met een poortje of 4 a 5.......
Of al mijn kaarten samenwerken is dus maar de vraag..... kan dooien kan vriezen? Euh ja dat wordt dus een kwestie van uitproberen he....

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 14:52 schreef Dee-ehn het volgende:
Wat kost een switch hub? Eentje met een poortje of 4 a 5.......
Of al mijn kaarten samenwerken is dus maar de vraag..... kan dooien kan vriezen? Euh ja dat wordt dus een kwestie van uitproberen he....[/quote]die kaartjes werken altijd met elkaar samen zolang ze zich maar aan de officiele specificaties houden die gelden voor Ethernet. Wat ook lachen is is als je de dezelfde macwaardes (IP adres maar dan m eer basic) op je kaartje hebt dit is eigenlijk onmogelijk maar een achteijke taiwanees had ooit een nummer van 3com gejat en dat op al zijn kaartjes geprikt

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan een kaart zich dan niet aan die specs houden?
En wat doen die macwaardes? Heeft dat wat te zeggen of hoef ik daar in principe nix van te weten?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een MAC-adres is een uniek adres van 6 bytes dat de kaart identificeert. Switches gebruiken dit om het netwerk-verkeer te regelen. De eerste 3 bytes van dat adres worden door een officiele instantie uitgegeven aan fabrikanten (kleine clubjes hebben 1 triplet, 3Com heeft 10-tallen triplets voor verschillende soorten hardware), de fabrikant kan dan de andere 3 gebruiken om te zorgen dat elk stukje hardware een uniek adres heeft. Heb je toevallig (door zo'n jatmoos) 2 devices met hetzelfde MAC-adres, dan raakt je switch in de war en zullen de beide systemen niet bruikbaar op het netwerk kunnen communiceren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig heb ik echte 3coms :) (en dat weet ik heel zeker)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens mag ik ff mededelen dat ik succesvol een UTP crosscable heb gemaakt. En dat van 3 oude UTP kabels.... wat soldeerwerk en wat plakband doet wonderen....... en nu lekker NFS multiplayeren...
Pagina: 1