[winXP] Hoe het beste backuppen?

Pagina: 1
Acties:

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:31
Hallo, ik heb net een AMD XP1800+ processor gekocht ter vervanging voor mijn Duron 800, die ga ik dus inbouwen vanavond.
Uit voorzorg wil ik de belangrijke bestanden op mijn C:\ schijf (waar windows op staat, mijn docs en wat progjes, de rest staat op andere partities) backuppen, voor het geval dat een format nodig is.

Wat is de beste/makkelijkste manier? ik wil niet een hele image maken, want mijn XP install is nogal oud, dus veel rotzooi in de reg. enz.

Als ik het zelf zo bekijk denk ik dat als ik de map: C:\Documents and Settings backup ik dan alles eigenlijk wel houd zoals het is :) behalve dat ik opnieuw drivers moet instaleren, maar dat is geen probleem.

Wat ik absoluut wil bewaren:
Cookies
Mijn favoriten
Mijn documenten
Bureoblad
Outlook mail! alle verstuurde berichten en adressen etc.
M'n ICQ lijst (moet waarschijnlijk het ICQ 2000b mapje even appart backuppen)

Dat is het ongeveer denk ik... of zie ik iets over het hoofd? :)

Maargoed stel dat ik de C:\Documents and Settings map gewoon kopieer en op een andere partitie zet, en dan windows XP opnieuw installeer, kan ik die map dan gewoon terugzetten en werkt alles dan weer? (op een paar progjes na)

Zoniet hoe kan ik dit het beste aanpakken? alvast bedankt :)

Verwijderd

Ghost image!

• Xtuv
lees mijn post ook even aub :O
dat heb ik dus liever niet, m'n winXP install is al oud dus mag opzich wel eens vernieuwd worden, en met een ghostimage moet ik meteen weer 6GB backuppen, daar heb ik nie eens harddiskruimte voor.

Verwijderd

Xtuv schreef op 16 november 2002 @ 17:18:
[...]

lees mijn post ook even aub :O
dat heb ik dus liever niet, m'n winXP install is al oud dus mag opzich wel eens vernieuwd worden, en met een ghostimage moet ik meteen weer 6GB backuppen, daar heb ik nie eens harddiskruimte voor.
Waarom niet gewoon mijn documenten etc. op een nieuwe partitie en dan een clean install en dan een ghost image maken? :?

• Xtuv
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 17:21:
[...]

Waarom niet gewoon mijn documenten etc. op een nieuwe partitie en dan een clean install en dan een ghost image maken? :?
Wil eerst even weten of die manier die ik beschrijf in mijn éérste post wel de goede is en of dat niet beter kan..

Stel dat ik mooi m'n C:\Documents and Settings gebackupped heb maar het niet werkt als ik 'm weer terugkopieer, ja dan zit ik daar..

Verwijderd

Ik denk dat je genoeg gedaan hebt. Het gaat echt niet mis hoor bij het vervangen van je CPU. En anders kun je altijd nog wel bij je documenten. Suc6!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
Heb je verschillende users? Heb je een NTFS-partitie? Als dat zo is, zijn de verschillende mappen in de Documents & Settings van verschillende mensen (de verschillende UID's). Bij een nieuwe install krijgen de users die je had ook een nieuwe UID. Om dan de Documents & Settings weer toegankelijk te maken voor die users moet je natuurlijk de rechten daarvoor weer goed instellen.

Het is sowiezo geen slecht idee een ghost te maken van je huidige installatie. Mis je iets in je nieuwe installatie en heb je niet gebackupped? Dan baal je. Dan heb ik het óók over de favorietenlijst van FlashFXP bijvoorbeeld. Die wordt namelijk NIET in de Documents & Settings opgeslagen, maar gewoon in de Program Files. Al dat soort zaken ben je keihard kwijt bij een nieuwe install.

Je kunt je Documents & Settings gewoon op een andere partitie kopiëren, en dan bij de cleane install alles gewoon weer op de goeie plek terugzetten. Waar ik altijd op let bij die Documents & Settings (oftewel, alle dingen die normaliter daarin staan maar ik op een ándere partitie heb gezet), zijn de My Documents, My Images, My Music, mail-folder, Desktop-folder en de Favorites. Programma's zoals FlashFXP die hun favorieten opslaan in de install-dir (bijv ook Palm Desktop die standaard de usergegevens in de installdir opslaat), zijn bij mij ook gewoon compleet op een andere partitie geinstalleerd. ICQ, FlashFXP, mIRC, Pulse, het koetje.. Noem maar op!

Het hardst adviseer ik écht een backup te maken!

edit:
Dit hele verhaal dus als je gewoon een clean install van XP wilt doen. Dat is echter bij een nieuwe CPU toch niet nodig?!?

Verwijderd

Xtuv schreef op 16 november 2002 @ 17:27:
[...]

Wil eerst even weten of die manier die ik beschrijf in mijn éérste post wel de goede is en of dat niet beter kan..

Stel dat ik mooi m'n C:\Documents and Settings gebackupped heb maar het niet werkt als ik 'm weer terugkopieer, ja dan zit ik daar..
Maar dat werkt wel hoor. Ik heb zelf gewoon een batch geschreven en in de task scheduler gegooid. Bij iedere boot, worden mijn documents en settings gewoon netjes naar een logische partitie geschreven. Ik heb ook een progje (outlook express backup) en dit ook zo gescheduled dat bij iedere boot OE6 gebackupped wordt. Als ik mijn doc's en settings bij een nieuwe image of install terugzet, werkt dit altijd goed bij mij.

• Xtuv
Okee bedankt :) ik ga het proberen op de manier zoals ik zelf bedacht had.
elviver: Pulse! daar was ik nog vergeten aan te denken :) die flashFXP favo's boeien niet zoveel, zijn toch al down ;)
elviver schreef op 16 november 2002 @ 18:10:
edit:
Dit hele verhaal dus als je gewoon een clean install van XP wilt doen. Dat is echter bij een nieuwe CPU toch niet nodig?!?
Hoop ik niet :) maar ik wil het toch ff zeker hebben... je leest wel eens dat windows raar gaat doen b.v. Ook heb ik gelezen dat als je niet formateerd de SSE functies niet goed werken, maargoed ik merk het wel als ie niet presteerd..
Pagina: 1