Toon posts:

Stukje 'top'-systeem voor f 1500,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag jullie advies!!

Ik ben van plan om over een maandje of wat een nieuwe PC te kopen. Ga er mee officen, internetten en een beetje spelen. Het hoeft dus niet top-of-the-bill te zijn, maar ik wil ook niet voor verrassingen komen te staan wanneer ik iets nieuws uitprobeer. Budget plm. f 5000,-.

Nu komt het: alleen nog dit jaar draagt mijn baas (PC-privé weet je wel...) f 1500,- bij in een nieuw te kopen compleet systeem. Niet gebruikt voor 1 jan. 2001 = weg! Die 1500 ballen wil ik dus wel besteden, maar voorlopig ook niet meer, zodat het me nu nog niets kost. Ergens volgend jaar heb ik nog eens plm. f 3500,- te besteden. Ik ben dus op zoek naar een uit losse delen samen te stellen comp voor plm. 1500,- die ik over niet al te lange tijd kan uitbreiden. Te denken valt aan: Duron 700/800, 64 Mb (133), 10 Gb HD (7200), mobo met sound on board, simpele videokaart, CDROM en natuurlijk een kast met voeding en koeling. Ik heb al een kleine monitor, keyboard en muis. In de toekomst komt daar dan bij: goeie videokaart (Geforce II), kekke soundcard+boxen, 17/19" monitor, andere muis/keyboard, grotere HD, CDwriter, ... voor zo'n f 3500,-.

Het komt dus neer op een werkend systeem zonder monitor voor f 1500,- dat makkelijk is uit te breiden naar een 'top'-systeem. Om even die f 1500,- te besteden...

Wie weet hoe en wat???

Verwijderd

Ik zou het als volgt doen: Koop je hele systeem en declareer maar 1500 piek bij je baas. Aanschaf Onderdelen of zo. Of trapt ie daar niet in?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar dat is niet de oplossing: 1. het moet een werkend systeem zijn of een upgrading van een bestaand, maar die heb ik niet. 2. Ik wil voor het eind van het jaar niet meer besteden dan 1500,-, dus zelf niets bijleggen. Snappu? ;)

Verwijderd

1500,- is wel errug weinig.
Duron 600/700 ,300,- piek ofzo
Goedkoop Socket A mobotje met al dan niet onboard sound, 350,-
goedkope videokaart, 100,-
15"monitor, 500,-
en en 15 Gb HD ofzo, 300,-

misschien lukt t dan.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

tja, je kunt dan het beste nu de dingen kopen die niet zo snel verouderen (kast, monitor, hd e.d.). Maar je zult toch tijdelijk andere spullen moeten kopen, tenzij je nu onderdelen los klaar legt en dan volgend jaar als je de rest erbij koopt alles in 1 keer in mekaar zetten. Maar aangezien je nu al een pctje wil en hem dan verder wil upgraden volgend jaar zou ik nou gewoon de minimale dingen kopen, met evt een blub vid kaartje, nog geen geluidskaart/floppy en dat soort dingen. Niet handig, maar geen andere praktische oplossing. Hardware veroudert nou eenmaal snel.
Aanrader: als je voor die amd proc gaat neem dan een bord met die nieuw AMD 760 chipset.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor 1500 zet je een pc in elkaar van goedkope componenten , die je dan weer moet vervangen als je gaat upgraden. Dan heb je dubbele kosten.
Leg er wat geld bij en koop alleen merkcomponeneten die zijn hun geld dubbel en dwars waard.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-08 18:20

johnwoo

3S-GTE

De grens ligt dus op 1 januari. Kun je dan niet 27 december ofzo een deel van de onderdelen kopen voor 1500,- en dan 3 januari de andere onderdelen voor 3500,- ?? Dan zit je maar een weekje met die losse onderdelen.
Of wil je per se daarvoor al een werkende machine hebben? Als ik jou was zou ik gewoon ff tot eind december wachten (nog zes of zeven weken), dan heb je ook nog kans dat een aantal onderdelen weer goedkoper zijn...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Waarom leg je er nu niet zelf 3500,- bij, _desnoods_ met een lening ofzo (als je het niet kan dokken momenteel) dan kun je met terugwerkende kracht die 3500,- later incasseren.

Dan ben je zeker beter uit dan als je eerst voor 1500,- prut koopt...

Verwijderd

Ik ben het met obi eens.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nou dit koop: is dat prut of is er even mee te werken en up te graden?

Duron 700: 240,-
64 Mb 133: 140,-
Gigabyte GA-7ZX VIA KT133 mobo: 400,-
52x CDROM: 120,-
flop: 30,-
Maxtor Diamondmax 10Gb: 310,-
videokaart nVidea TNT2: 250,-
Kast: 150,-

Monitor, toets en muis: al.

Beetje ruim gerekend: 1640,- OK iets meer dan 1500, maar toch redelijke spullen, of vergis ik me?

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

dan kan je beter een duron 600 (178,-)
en een abit kt7 (400,-)
dan krijg je die duron op 800/900 en klaar.
en voor 310 heb je ook al een 20 gig Maxtor hd..

If there's Oldskool i'm there

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een goede monitor voor dat geld. Zo te merken aan je verhaaltje maakt het niet of je een compleet systeem of spare parts koopt.

Je kunt in ieder geval een knappe kijkbuis halen voor ƒ1500,-

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:18
Jongens, lees dan ook goed!! Hij kan niet alleen een monitor kopen!! of een paar onderdelen!1.. Hij moet voor de 1500,- een COMPLEET werkende systeemkast hebben!!

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
Juist, Skinhead. Dat is goed samengevat: een werkende systeemkast, maar wel makkelijk uitbreidbaar. Spullen zoals een monitor, goeie videokaart, geluidskaart en extra geheugen koop ik later. Het gaat er om dat ik een werkende PC heb, met een minimaal aantal componenten, waaraan ik bij uitbreiding zo weinig mogelijk hoef 'weg te gooien' ;)

• Obi

Obi

Veel comp-zaken vinden het niet zo erg om een beetje met de rekening te 'spelen', zo koop je alleen een monitor, en staat er op de bon dat je een werkend systeem hebt gekocht. :)

Verwijderd

Zoals obi zegt...zoek een pjoeterzaakje met goeie service en vogel daar wat mee uit om zo een leuk 19", desnoods 21" monitortje te kopen. Of heb je nu echt een pc nodig???
Wat ik zou doen: Iiyama a901HT + mooi Aopen Kastje.

Mzzls

Gerlo

Verwijderd

Topicstarter
Ja zeg, zo ken ik er nog een paar :D Ik wil het wel graag volgens de regeltjes spelen, dat ben ik wel verplicht gezien het bedrijf waar ik werk. Dus nogmaals: is het systeempje wat ik hierboven ergens omschreef met ipv een abit KT7 iets of is het nix ;) of moet ik aan nog iets anders denken. En wat voor kast is het beste in dit geval?

• Obi

Obi

Ja, je moet niet bovenaan vragen: "Graag jullie advies" als je er toch niets van aanneemt. Alle (maar dan ook álle) adviezen hier gegeven zijn beter dan jouw plan... (mijns inziens)

Als je daar niets mee wilt doen is dat jouw zaak, maar zoals Henk Spaan altijd zo geniaal zei:

:) !!! VRAAG HET MIJ DAN NIET !!! :)

• Obi

Obi

Natuurlijk moet je doen wat je denkt dat het beste is voor jezelf, ik ben de laatste van wie jij iets aan zou moeten nemen.

Verwijderd

Nou ok dan maar.
Allereerst: bij een standaard pc-prive project betaalt de werkgever niets........ Het is namelijk een fiscale regeling. Je mag van de fiscus eens per 3 jaar voor maximaal 5.000,- hardware/software (geen gamerelated stuff)kopen. Van de fiscus mag je werkgever dit bedrag aan salaris uitkeren zonder loonheffing in te houden.
Als je onder modaal verdient betekent dit dat je zo'n 37% voordeel hebt (1.850,-). Voorwaarde is dat je de originele facturen overhandigt aan je werkgever. Die dient ze 5 jaar te bewaren.

Wil je dus 1.850,- aan voordeel behalen, moet je 5.000,- investeren!

Nu kan het natuurlijk toch zo zijn dat je een ontzettend meedenkende werkgever hebt, die een of andere exotische regeling bedacht heeft. In dat geval zou ik het volgende nemen:

Kast met 300W voeding: 84,-
Abit Kt7-raid: 459,-
Duron 600: 160,-
TnT2: 199,-
128 MB pc-133: 199,-
IBM 15GB 7.200: 330,-
SB 128 PCI: 55,-
CD Aopen 40x: 95,-
Chrome Orb: 67,-

Totaal 1.648,-
Iets eroverheen, maar wel goede upgrademogelijkheden. Over een tijdje haal je nog een (of meer)van die harde schijven en zet ze op raid-0. Als de duron niet ver genoeg gaat, is die 160,- ook niet te veel om in een half jaartje af te schrijven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan. Gut, sorry hoor Obi, maar ik vraag gewoon advies over een samen te stellen basissysteem, waarvoor ik 1500 te besteden heb, en blijkbaar is dat heel goed mogelijk, zoals hierboven staat. Dat soort advies sla ik dus niet in de wind.;)

Enneh Remedy: het gaat hier inderdaad om een of andere riante regeling en niet om dat belastingvoordeel 8-).

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

tja,. maar die tnt2 kun je dan over een half jaar wel "wegggooien"

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Nou doe dan qua PC niks ipv halve bak van 1500 piek. Gezeik!!!

[/quote]

Als je daar niets mee wilt doen is dat jouw zaak, maar zoals Henk Spaan altijd zo geniaal zei:

!!! VRAAG HET MIJ DAN NIET !!!

[quote]

Obi: LOL :)
Pagina: 1