Computer wil niet booten van SCSI :(

Pagina: 1
Acties:

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 12:46
Ik heb drie schijven in mijn computer,
1* 10 gig IDE
2* 20 gig 14krpm SCSI schijven

De SCSI-schijven zitten met een Qlogic QLA-1040 aan mijn moederbordje. Ik liet voorheen altijd mijn Windows XP-pro booten vanaf een van de SCSI schijven (met mijn IDE-schijfje en boot.ini erop) Dit werkte altijd perfect!

Nu wil ik graag van die IDE-schijf af. Heb hem losgetrokken, uit bios verwijderd, Windows XP opnieuw geïnstalleerd op de SCSI (na formatteren...)
Zodra de compu dan opnieuw opstart krijg ik zo'n fijne melding dat er geen systeemschijf in de computer zit...

Loop ik flink van te balen8)7, heb alles al geprobeerd|:( (volgens mij...) Ook in bios al aangegeven dat ie vanaf SCSI moet booten, niks lijkt te werken!!!

Wie weet hoe ik dit op kan lossen?!??!?!!?!?!?!?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 18:06

Tim Schuhmacher

abasios

Wil je perse dat je pc van scsi kan booten? Anders kun je vanaf de microsoft site wel xp boot diskettes downloaden.

Ik heb namelijk precies het zelfde probleem wat jij beschrijft. Heb je al op de site van je moederbord gekeken en/of de bios geupdate?

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Off topic: 2* 20 gig 14k rpm schijven ?? Mag jij me vertellen welke dat zijn :)

Allereerst moet je in je bios van je pc aangeven dat ie van scsi moet booten ipv ide, dit heb je al gedaan. Daarna kan het zijn dat je de bootvolgorde moet aanpassen, kan bjiv iets van een int13 device zijn. Verder kan je, indien aanwezig, ken die scsi kaart niet, in de bios van de scsi kaart ook nog aangeven welke scsi schijf de boot schijf is.

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 28-03 18:06

Tim Schuhmacher

abasios

Rudie_V schreef op 16 November 2002 @ 14:52:
Verder kan je, indien aanwezig, ken die scsi kaart niet, in de bios van de scsi kaart ook nog aangeven welke scsi schijf de boot schijf is.
Zou je dit wat duidelijker kunnen uitleggen?

• Rudie_V
Mijn systeem is helemaal scsi, met in mijn geval ook meerdere scsi schijven aan de controler. Net zoals je pc een bios heeft, kan je scsi controler ook een bios hebben. In de bios van de scsi controler kan je dan aangeven welke scsi schijf de boot schijf is.
Ik heb zelf een adaptec 29160N scsi controler. Na de bios van mijn pc komt mijn scsi controler voorbij, hij gaat dan de scsi id's afscannen op apparaten, hier kan ik op ctrl-a drukken om de bios van de scsi controler in te komen en dit allemaal in te stellen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

1) Dat SCSI-kaartje, heeft die een eigen BIOS? Zo nee: dan kan je er dus niet vanaf booten.
2) Indien ja: meestal moet de SCSI-bootdisk ID 0 of 1 hebben, om ervan te kunnen booten. Zit jouw bootdisk op één van die twee ID's?

Virussen? Scan ze hier!

• Frankster
Wildhagen: Yep! Dat kaartje heeft een eigen BIOS! Het ID=0 en in de bios van het kaartje heb ik aangegeven dat ie bootable is...

Rudie_V: Ik heb in mijn systeembios aangegeven dat ik van SCSI wil booten (mijn systeem heeft dus geen on-board SCSI-poorten. Die twee schijven komen uit een gigantische universiteitsserver, ik zoek het typenummer wel op als ik dit probleem heb verholpen...

En het werkt nog steeds niet!!!!!!
Hoe zit het precies met die MBR ed. Moet ik daar nog wat aan veranderen??? Als ik nu mijn systeem boot zonder die IDE-schijf (van SCSI booten dus...) dan zegt ie: 'Schijffout druk op ctrl+alt+del om opnieuw te starten'

Mod-break:

AUB niet zo schreeuwen. Zie Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #not-done waarom niet.

[ Voor 0% gewijzigd door SH007 op 16-11-2002 16:25 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Rudie_V
Hehe...je hoef niet perse voor mij het type van de schijven te posten hoor...waar ik op doelde is 20 gig en 14k toeren...dat moet dus zijn 18 gig en 15k toeren :) ...Zullen hoogwaarschijnlijk wel cheetahs zijn...
Aan de MBR zal je niets hoeven te veranderen, je heb je OS al opnieuw geinstalleerd( zonder de ide schijf erbij, dan de installatie),met de installatie is je MBR al opnieuw geschreven.
Je kan alles nog eens opnieuw doen; loop alles nog een na. Dus je bios settings, boot ide/scsi, je bootvolgorde, dan in de bios van de scsi kaart, id0 boot, doe dan een low level format vanuit je scsi bios op beide schijven.
Daarna nog eens een nieuwe install van je OS...

• Frankster
Hmmm.... Ga dat dan maar proberen... Dit werkt weer niet! Heb nou om de een of andere vage reden nu ook de hele tijd piepjes uit de pc-speaker als windoze start... Dat klinkt als een geheugenprobleem... :((

P.S. Je hebt idd gelijk met die SCSI-schijfjes! Zijn ook Cheetah's...

&Creative

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> OM

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Heeft je opstartschijf wel een actieve partitie? (even controleren met FDISK)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Bij het (opnieuw) installeren wel op F6 gedrukt om de scsi te installeren ?

• Frankster
Goed, heb nu 4 keer Windows XP opnieuw geprobeerd te installeren... Alle keren alle schijven behalve SCSI met id0 losgetrokken... Dit is het resultaat:

Keer 1: 4 gig Fat partitie gemaakt, resultaat: BOOTEN!!!
Keer 2: 18 gig NTFS partitie gemaakt, resultaat: bij booten schijffout!
Keer 3: 4 gig NTFS partitie gemaakt, resultaat: bij booten schijffout!
Keer 4: 18 gig Fat partitie gemaakt, resultaat: BOOTEN!!!

Vermoedelijke conclusie: SCSI-BIOS accepteerd NTFS niet... Oplossing: BIOS updaten (geen zin in...) Oplossing 2: gewoon lekker SCSI met id0 op FAT laten en de rest op NTFS zetten...

&Creative

• Rudie_V
Dit is opzich wel vreemd, een scsi kaart maakt verder geen onderscheid tussen bestandsystemen, daar houd het zich niet mee bezig. BIOS update zou je dan toch eens kunnen doen, misschien probleempje icm xp en ntfs, kan ook kijken wat w2k eens doet op ntfs. Of eens de nieuwste drivers downloaden en bij de installatie van xp op f6 drukken en deze drivers gebruiken...
Wat je ook nog eens kan doen is een low level format(of heb je dit al gedaan?) op de schijf of anders de scsi schijven eens omwisselen, en kijken wat die andere doet. Of XP op fat installeren en daarna omzetten naar ntfs(met het commandprompt commando convert).

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 17:16

ThaHandy

Discovery Channel

is de partitie van de SCSI HD wel geactiveerd?

• afterburn
  • Laatst online: 25-03 14:03

afterburn

No more...

Heb je INT13 translatie aan staan in de SCSI BIOS? Dit is om grote schijven te kunnen benaderen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
Echt leuk, als ik een topic open met een probleem over scsi reageert er geen hond op |:(

Maar ok, je kan nu dus Booten van je schijven, zolang ze maar FAT32 zijn ? :? je kan ook converteren naar NTFS met Partition Magic, als je in windows zit via die IDE schijf. Dit is je enige probleempje dan nog..
Pagina: 1