Toon posts:

No such file or directory bij ELF 32-bit LSB executable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een aantal prgramma's die allemaal van het type
ELF-32-bit LSB executables, Intel 80386, version 1 (SYSV), dynamically linked
zijn, aldus file *

Als ik een van die programma's wil opstarten zegt bash:
No such file or directory.
Ik heb er ook die zijn statically linked (ook ELF-32) en die starten (deels) wel.
Ik heb dus het vermoeden dat er een bij het laden van de dynamische libraries iets mis gaat.

Moet ik een of ander pad uitbreiden naar de dir met de libraries van dat pakket of zijn er andere provies? ldconfig heb ik na de installatie van het pakket gedraaid, maar dat heeft geen effect.
strace stopt al bij de 1e call (komt niet verder dan de execve. Dus daar ben ik ok niet wijzer van geworden.
Hoe controleeer ik of mijn kernel dynamische libraries van het type ELF-32 ondersteunt?

Iemand enig idee?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Probeer eens een '.' en een '/' voor die filename te zetten, dus bijv.
code:
1
./test

Dit is een beveiliging, waardoor je niet bijv. als root, een verkeerde 'ls' uit kunt voeren, dit zou namelijk kunnen veroorzaken, dat iemand in z'n homdirectory 'ls' neer zou zetten, in de vorm van een shellscript, en daarmee bijv. /etc/shadow (De password database) naar zichzelf zou toesturen, waarna hij ze op zijn gemak zou kunnen kraken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
./ heb ik al geprobeerd, helaas geen effect. Dat gebruik ik altijd als ik het vermoeden heb dat het pad niet klopt.

Het lijkt echt iets met dat statically linked versus dynamically te maken hebben.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Vertel een iets meer over welke distributie het is en welke packages er zoals zijn geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu een standaard install op rh 7.3 en het pakket waarom het gaat is ESPS/XWAVES+ versie 5.3.1
Daarmee kun je geluid analyseren en zo. Maar in wezen is dat niet zo belangrijk denk ik.
Ik stel me zo voor dat het pakket voor een oudere kernelversie is gemaakt en dat daar de schoen ergens knijpt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar let wel, grote delen van het pakket draaien gewoon en er is ook geen sprake van core dumps etc, het zit 'm echt in het niet opstarten van de executables die dynamically linked zijn.
Kan ik op de een of andere manier uitzoeken waarmee ze dynamisch willen linken?

Ik vind wat libraries die eindigen op .a , heeft dat er wat mee van doen?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 13:46:
Kan ik op de een of andere manier uitzoeken waarmee ze dynamisch willen linken?
tik eens in ldd [pad+programmanaam]

Dan geeft 'ie een lijstje..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met 2 progjes geprobeerd: xwaves is statically linked en sgram is dynamically linked:

ldd xwaves
not a dynamic executable
ldd sgram
/usr/bin/ldd: ./sgram: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, ik geloof niet of dit er wat mee te maken heeft maar de executables zijn gestript (bevatten m.i. dus geen symboltable die je met een debugger zou kunnen gebruiken).

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk net dat het op mijn Rh7.1 machine wel draait.
Als ik daar ldd gebruik zie ik:
ldd sgram
libm.so.5 => /usr/i486-linux-libc5/lib/libm.so.5 (0x40017000)
libc.so.5 => /usr/lib/libc.so.5 (0x4001f000)

Op mijn Rh7.3 vind ik libm.so.6 en libc.so.6
Ik zal die eens van de 7.1 naar de 7.3 kopieren en of met wat links gaan spelen, ben benieuwd of dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de lib[cm].so.5 in de zelfde dir gezet als de lic[cm].so.6
Ik heb links gelegd van lib[cm].so.5 naar de eigenlijke naam (bevat wat extra versie info)
en heb ldconfig gedraaid, maar helaas ...

Hmm, dit is niet triviaal. Enig idee waar ik allemaal op moet letten?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik zou juist adviseren om het eens te progberen door de al bestaande lib[cm].so.6 te linken naar lib[cm].so.5 Omdat die dingen meestal wel backwards compatible zijn, en oudere meestal niet werken op nieuwere systemen....

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ik 's proberen. Thx.

Verwijderd

Topicstarter
links gelegd (ldconfig gedraaid), maar helaas, exact dezelfde foutmelding:
file not found:
bash ./sgram: No such file or directory

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Libc5 is een oudere libc versie, van voor glibc.
Waarschijnlijk staat die wel op de redhat cd's of op de mirror, anders zou ik de rpms van een oudere RH distro nemen.
Het is absoluut niet binary compatible met glibc (libc6), dus symlinken heeft geen zin.
Vaak heb je bij libc5 ook de ld.so loader nodig.

https://timelord.nl

Pagina: 1