Toon posts:

Buitenlucht koeling;

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn pc in een kast in de muur staat gebouwd, schuin onder het dak, zie ik messchien de mogelijkheid om een klein gat te boren en zo een slang vandaaruit naar mijn voor-intake van me kast te leiden.

Sinds de temp in NL 3/4de van het jaar flink koud is dacht ik dat het best is nut zo kunnen hebben?

Iemand opmerkingen hierover, zoals condensatie of iets dergelijks?

Verwijderd

zorgt dat er geen vocht naar binnen kan komen als het waait/regent.. kortom maak hem zo dat er nooit wind in je pc kan waaien.

Verwijderd

lijkt me niet zo lekker met de luchtvochtigheidsgraad in het kleine kikkerland .
zeker niet met al die mist .

en geloof me ik had ook een klein gaatje in het dak en daar wordt je niet blij van ,want dat gaat altijd lekken .

mijn advies is dan ook houd dat dak dicht ;)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Had ap.pversteeg niet ooit zoiets :?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Galaxis schreef op 16 november 2002 @ 11:27:
Dat dacht ik ook

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 22:55
Hmm ik zou het niet doen, het is ook heel erg vochtig buiten. Ik zou het niet doen.

Verwijderd

Zit al jaren met dat idee, maar dan met waterkoeling.

De radiator buiten aan de muur hangen met 2 fannetjes en de pomp, allemaal in een mooie onopvallende behuizing.
Dat werkt denk ik perfect, 2 slangetjes naar buiten en een powersupply, van binnenuit af te regelen.

Wil je het met lucht doen, dan moet je met luchtdrogers gaan werken, en goeie ben duur!

• Underground75
Het kan wel, als je er maar voor zorgt dat het vocht uit de lucht wordt gefiltert.

Verwijderd

Topicstarter
The undertaker, ben jij bekend op het gebied lucht filters, zijn dat grote dure apparaten, of alleen een dikke soort stof die lucht doorlaat, en het vocht in een (reservoir) opvangt?

• Underground75
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 11:51:
The undertaker, ben jij bekend op het gebied lucht filters, zijn dat grote dure apparaten, of alleen een dikke soort stof die lucht doorlaat, en het vocht in een (reservoir) opvangt?
Dat laatste, net zoals je vetfilters hebt voor afzuigkappen heb je die ook tegen vocht, kijk eens bij een huishoud winkel, marskramer, blokker ofzo

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 14:38
Zou ik niet doen als ik jou was, de buitenlucht bevat ALTIJD vocht. Omdat deze lucht bijna altijd kouder dan de temp van je PC zal er snel condensatie optreden.
Je kunt inderdaad de lucht die je binnenhaalt filteren, maar als sommige delen van je case te veel afkoelen zal er nog steeds condensatie optreden omdat de lucht in de case ook al vocht bevat. Het gaat allemaal om de grote stap in de temperatuur je heb hier bijv. bij Peltier elementen ook last van.

Verwijderd

Galaxis schreef op 16 november 2002 @ 11:27:
Klopt en dit gebruik ik al jaren naar volle tevedenheid.
Ik woon aan het weiland dus er is genoeg vocht en mist buiten, maar ik heb nog nooit, ik zeg nooit last van condens gehad.
Het werkt heel simpel als een onderdeel kouder is dan de buitenlucht krijg je condens, denk maar aan de koude spiegel in de badkamer als je in bad gaat. Je krijgt dus eerder condens aan de buitenkant van je case als deze te koud is, dan aan de binnenkant.
Prometeia bezitters hebben een onderdeel in hun kast wat kouder is dan de lucht, dus dan heb je kans op condens.
Scheppie schreef op 16 November 2002 @ 14:26:
Zou ik niet doen als ik jou was, de buitenlucht bevat ALTIJD vocht. Omdat deze lucht bijna altijd kouder dan de temp van je PC zal er snel condensatie optreden.
Je kunt inderdaad de lucht die je binnenhaalt filteren, maar als sommige delen van je case te veel afkoelen zal er nog steeds condensatie optreden omdat de lucht in de case ook al vocht bevat. Het gaat allemaal om de grote stap in de temperatuur je heb hier bijv. bij Peltier elementen ook last van.
reageer nou gewoon niet als je niet weet waar je het over hebt.
Een peltier is altijd kouder dan de lucht,......... dus heb je kans op condens, van de onderdelen die niet bevriezen maar wel kouder zijn dan de lucht.
Dus zolang het peltier zelf bevroren is zal je van de Peltier geen vocht krijgen, dit gebeurd pas als het ijs wat zich gevormt heeft(gebeurd niet bij goede isolatie) smelt

• Underground75
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 14:33:
[...]

Klopt en dit gebruik ik al jaren naar volle tevedenheid.
Ik woon aan het weiland dus er is genoeg vocht en mist buiten, maar ik heb nog nooit, ik zeg nooit last van condens gehad.
Het werkt heel simpel als een onderdeel kouder is dan de buitenlucht krijg je condens, denk maar aan de koude spiegel in de badkamer als je in bad gaat. Je krijgt dus eerder condens aan de buitenkant van je case als deze te koud is, dan aan de binnenkant.
Prometeia bezitters hebben een onderdeel in hun kast wat kouder is dan de lucht, dus dan heb je kans op condens.
Filter jij je lucht of niet??

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 14:22
Scheppie schreef op 16 November 2002 @ 14:26:
Juist niet :) Zolang je zorgt dat je hardware warmer is dan de buitenlucht zal er niks condenseren. Denk maar aan de spiegels in de badkamer als je doucht: die spiegels zijn koud en de lucht wordt vochtig en warm omdat je doucht. In dat geval condenseert er vocht op de spiegels. Als de spiegels warmer zouden zijn dan de lucht zou er niks condenseren.

Het lijkt mij dus een goed idee, al moet je inderdaad goed nadenken hoe je ervoor gaat zorgen dat er geen regen naar binnen komt.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

The Undertaker schreef op 16 november 2002 @ 14:35:
[...]

Filter jij je lucht of niet??
nee, gewoon een grote slang recht uit het raam naar de zijkant van de PC, hier wordt het dan door fan`s de kast ingeblazen. Vol op alle WARME delen, dus geen condens.

Verwijderd

Ik neem aan dat de kast in een andere kamer staat.

Of draai ff wat benchmarkings als het koud is ;)

Verwijderd

Topicstarter
versteeg, wat voor slang gebruik jij? Ik dacht aan zon slang die ook wel is aan droogtrommels zit om de luchr naar buiten te transporten?

Heb je in de slang nog een extra vent? Ik dacht aan een 120mm fan er ergens in te zetten.

En voor de duidelijkheid: Als een onderdeel IN je kast kouder is dan de lucht die je van buitenaf toevoert krijg je condens?

Dat lijkt me geen probleem, me kast is meestal toch echtwel graadje of 20 a 22 ofzo?
De buitenlucht is nu 10 C graden ofzo.

Ik ga dit is verder uitwerken ... :)

• David
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 16:15:
En voor de duidelijkheid: Als een onderdeel IN je kast kouder is dan de lucht die je van buitenaf toevoert krijg je condens?
Check :)

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

moet het niet gaan vriezen he ;)

Verwijderd

Is het niet slimmer om de lucht uit de kruipruimte te halen?
Dat is 's zomers het koudste plekje.
En juist 's zomers is de koeling een probleem.

Dus zo'n harmonicaslang van 12cm doorsnee in de kruipruimte hangen, en door de meterkast naar boven leiden naar de computerkamer.

Ik zou er een rooster en filter voorhangen.
Anders krijg je misschien muizen-gehakt in je PC. ;)

Ik woon bovenin een flat.
's Zomers bloedheet.
De benedenwoningen zijn dan lekker koel.

Ik heb er al aan gedacht om zo'n slang aan een leidingschacht, die tot in kruipruimte loopt, te koppelen.
Alleen zal de verhuurder dat niet waarderen - vrees ik: ik moet dan 12cm gaten in tussenmuren zagen.

• Underground75
Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 17:04:
Is het niet slimmer om de lucht uit de kruipruimte te halen?
Dat is 's zomers het koudste plekje.
En juist 's zomers is de koeling een probleem.

Dus zo'n harmonicaslang van 12cm doorsnee in de kruipruimte hangen, en door de meterkast naar boven leiden naar de computerkamer.

Ik zou er een rooster en filter voorhangen.
Anders krijg je misschien muizen-gehakt in je PC. ;)

Ik woon bovenin een flat.
's Zomers bloedheet.
De benedenwoningen zijn dan lekker koel.

Ik heb er al aan gedacht om zo'n slang aan een leidingschacht, die tot in kruipruimte loopt, te koppelen.
Alleen zal de verhuurder dat niet waarderen - vrees ik: ik moet dan 12cm gaten in tussenmuren zagen.
Zou ik niet doen als ik jouw was, dan zit je in de zomer radon gas naar binnen te zuigen, radioactief en wel.

Verwijderd

Radongas

Weer wat geleerd.

Alleen lijkt mij dit wel een beetje 'angstaanjagen'.
...hoewel je met zo'n aanzuigslang natuurlijk ook meteen alle radongas je computerkamer inzuigt: toch maar buitenlucht nemen, dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 16:32:
moet het niet gaan vriezen he ;)
Juist wel , dan begint pas echt de lol.
Ik had zelfs een keer met mijn Aopen case met waterkoeling een water temp toen ik starte van 2*C >:) , en omdat ik de lucht van buiten opzoog waar het toen
-17*C was werd mijn water ook niet erg warm. Was met die Aopen toen mijn hoogste oc en 3Dmark die ik ooit met die case gehaald heb. >:)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je moet er wel rekening mee houden dat als je koudere lucht gebruikt om je computer te koelen dat het ook geen 20C als het uit de computercase de kamer in stroomt.

Vooral niet als het vriest. Koude voeten als de case onder je buro staat.

Eigenlijk zou je 2 slangen moeten hebben: 1 aanvoer, en 1 afvoer van lucht.
Zo komt er geen koude lucht de kamer binnen. En ook geen radon(gas).

Beter zou zijn een radiator op een koudere plaats, een koele computer en de kachel in de kamer staat niet voor de buitenwereld te stoken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• David
En voor een persoon als ik die op z'n kamer geen verwarming heeft maar wel twee AthlonXP's is dat dus nie handig :Y)

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

wat wel een idee is is een koele droge plaats (kelder oid)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een soort van kast in de muur onder een schuin dak, daarboven zitten wat isolatie materiaal en een stel dakpannen, voor de rest staat mijn kast van me kamer geisoleerd door middel van 2 grote schuifdeuren in die kast, plus nog een dikke donzen dekbed die om mijn PC gewikkeld zit (behalve de intakes natuurlijk).

Lijkt me ideaal om het te luchtkoelen zo, nu alleen nog ff een gat in het dak boren :)
Hmmmmmmmm, denk dat ik toch maar eerst ff permissie hiervoor vraag.

Ik dacht aan een slang die gesplitst word, een grote die de PCI kaarten koelt, en een iets kleinere die bovenop mijn CPUblok komt.

Mocht het ooit zo ver komen zal ik wel wat pics tevoorschijn toveren.

PS. Heeft iemand wel is mini airconditioners ergens gezien? messchien kan ik daar ook iets leuks mee.

Verwijderd

AP versteeg, heb jij geen pics van hoe je het gedaan hebt?

ik het zelf ook al lopen denken aan dit plan, mijn kamer zit op begane grond :) en achter mij ligt de tuin, + VIJVER :9 daar heb ik al vaak aan zitten denken, voor lucht koeling of waterkoeling heb ik genoeg opties buiten mn kamer dus....

Een keer mijn comp in mn deuropening naar de tuin gezet (paar weken geleden) toen draaide mn xp1600 stabiel op 172 fsb (dus xp 2100/2200 spiet) >:) , ik denk dat de temp buiten toen rond de 5 a 8 graden was....

Vooral dat waterkoeling laat mij niet los, als ik een pomp in mn vijver leg (grootte: 2 bij 6 en diepte is 1,5 meter aflopend op deze manier \/ ) hoef ik geen radiator ertussen te hangen, voordat ik het reservoir (de vijver dus) eens een paar graden warmer krijg hehehe ben k lang bezig... (zo d8 k), maar ik weet niet hoe ik het met fliters enzo moet doen.... (en vissen die dan door mn buisjes heen zwemmen. wel leuk idee voor de die hards onder ons, vissen door koelblok :+ >:) :P )

maar voor de koeling naar de buitenlucht heeft condens dus geen problemen, toen mijn case buiten stond deed alles het goed en nergens iets van condens te bekennen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2002 12:36 . Reden: spellingvauten ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 12:35:
...

Vooral dat waterkoeling laat mij niet los, als ik een pomp in mn vijver leg (grootte: 2 bij 6 en diepte is 1,5 meter aflopend op deze manier \/ ) hoef ik geen radiator ertussen te hangen, voordat ik het reservoir (de vijver dus) eens een paar graden warmer krijg hehehe ben k lang bezig... (zo d8 k), maar ik weet niet hoe ik het met fliters enzo moet doen.... (en vissen die dan door mn buisjes heen zwemmen. wel leuk idee voor de die hards onder ons, vissen door koelblok :+ >:) :P )

...
Je kan beter geen direct vijverwater gebruiken. Wat dacht je van algen in je systeem.
Een radiator in de vijver zou beter zijn (lange koperen buis in de vijver), dan heb je een gescheiden systeem, en je kan dus waterwetter gebruiken zonder dat de vissen dood gaan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
WaaEeZ: pas je wel op voor je peper dure japanse import karpers, ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat ze computerkast geen aangename leef omgeving vinden :P

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 14:38
DiMension schreef op 16 November 2002 @ 14:37:
[...]

Juist niet :) Zolang je zorgt dat je hardware warmer is dan de buitenlucht zal er niks condenseren. Denk maar aan de spiegels in de badkamer als je doucht: die spiegels zijn koud en de lucht wordt vochtig en warm omdat je doucht. In dat geval condenseert er vocht op de spiegels. Als de spiegels warmer zouden zijn dan de lucht zou er niks condenseren.

Het lijkt mij dus een goed idee, al moet je inderdaad goed nadenken hoe je ervoor gaat zorgen dat er geen regen naar binnen komt.
Dat bedoel ik ook, het zal niet op de warme delen in je kast neerslaan. Maar wel waar het je PC binnenkomt.

• David
Scheppie schreef op 18 November 2002 @ 13:20:
[...]

Dat bedoel ik ook, het zal niet op de warme delen in je kast neerslaan. Maar wel waar het je PC binnenkomt.
Misschien begrijp ke me verkeerd, maar je kast zal altijd warmer zijn dan de lucht die je kast binnenkomt. Je kast staat in contact met de warmere onderdelen van de pc en zal dus warmer zijn, ook al is het maar een heel klein beetje. Ook moet de lucht zo vochtig zijn en het temperatuurverschil zo groot moeten zijn dat het daadwerkelijk gaat condenseren. En dat zal niet snel gebeuren bij deze opzet.

Dato DUO synth voor twee

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 12:44
Met een vijver zou je een vat kunnen laten zinken. Zal even duren voor het water in het vat de T-vijver heeft maar snel opwarmen zal het niet doen lijkt me? Denk alleen dat je een zware pomp nodig hebt als je het water vanuit de pomp naar boven (?) wilt halen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 11:33:
Zit al jaren met dat idee, maar dan met waterkoeling.

De radiator buiten aan de muur hangen met 2 fannetjes en de pomp, allemaal in een mooie onopvallende behuizing.
Dat werkt denk ik perfect, 2 slangetjes naar buiten en een powersupply, van binnenuit af te regelen.

Wil je het met lucht doen, dan moet je met luchtdrogers gaan werken, en goeie ben duur!
Net zoiets als de radiator van een airco zeg maar :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

nog even over die straling uit de kruipruimte dit verwoest toch ook je geheugen chips of zie ik dat verkeerd.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb dit idee uitgevoerd maar dan met waterkoeling... het werkt naar volle tevredenheid. Heb in de winter wel leuke CPU temps ;)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

damn, radioactieve straling in je case, misschien wel cool, krijg je oplichtende hardware onderdelen in het donker... 8)7

hehe, of je moet de kast helemaal van lood maken om de straling tegen te houden :X

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 12:27:
damn, radioactieve straling in je case, misschien wel cool, krijg je oplichtende hardware onderdelen in het donker... 8)7

hehe, of je moet de kast helemaal van lood maken om de straling tegen te houden :X
LOL straling in de kruipruimte :D :D

wat heb jij daar liggen mannetje :X ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 19 november 2002 @ 21:10:
[...]

LOL straling in de kruipruimte :D :D

wat heb jij daar liggen mannetje :X ;)
Wat mensen tegen woordig niet in de kruipruimtes hebben liggen he!!

Ja lijkt me wel slim om lucht van buiten te halen.

Ik zit aan de oostkant geloof ik en de zon staat hier nooit op echt altijd de koele kant :*)

Dus eigenlijk zou ik het ook moeten doen!!

Verwijderd

Mijn neef heeft dat gedaan.. zorg dat de buis naar beneden wijst (buiten het raam) dan weet je zeker dat er geen water binnenkomt. Probleem bij hem was dat zijn zijplaat was VAST gevroren aan de PC ! (nou jah vast gevroren) was goed gekrompen door de kou en zat stevig vast ;)
Pagina: 1