Toon posts:

[98/XP] Dualboot bootmenu problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een nieuwe HDD eerst Windows XP geïnstalleerd, daarna Windows 98SE, en wil een dualboot configuratie. c: FAT32 d: NTFS

Nee, ik weet wat je nu denkt! Maar dat na Windows 98 installeren m'n bootmenu weg is weet ik natuurlijk. Heel simpel, even Windows XP CD erin, recovery console, fixboot C: fixmbr C: en bootmenu is weer terug. Yipee... not :(

Bootmenu is er idd, Windows XP start perfect op, maar als ik Windows 98 wil booten krijg ik de melding:
I/O Error accessing boot sector file
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\BOOTSECT.DOS

Vreemd, dat heb ik nog nooit gehad. Dus in Microsoft Knowledge Base gekeken en ik vond: Error Accessing Boot Sector File \\BOOTSS.

Precies mijn probleem, als ik in een ander document lees hoe ik het moet oplossen, staat daar dat ik een nieuwe BOOTSECT.DOS bestand aan moet maken, met b.v. SYS C:

Dit heb ik gedaan: win98 bootdisk, SYS C:, rebooten en win98 start weer, maar nu weer fixboot en fixmbr draaien van winxp cd om het bootmenu weer te krijgen, en dan kan krijg ik bij win98 booten weer precies dezelfde error. :'(

Weet iemand wat ik nu kan proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet me net te bedenken, ik kan proberen na SYS C: te doen de BOOTSECT.DOS kopiëren en na fixboot en fixmbr weer terug te zetten.. ga ik even proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Net geprobeerd, SYS c: gedaan.. maar ik zie geen BOOTSECT.DOS :(

Ook niet als hidden of system file, en ook in DOS met attrib gekeken, maar zo'n bestand staat niet in c:\
Wel NTLDR en boot.ini enzo.

Iemand die me kan helpen?

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
uh, je kan kijken of bootmagic, van partition magic wel werkt. Dat is een wat geavanceerder programma dan die standaar boot schermpjes van microsoft :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
comvidnet schreef op 16 November 2002 @ 11:18:
uh, je kan kijken of bootmagic, van partition magic wel werkt. Dat is een wat geavanceerder programma dan die standaar boot schermpjes van microsoft :)
Maar dat programma heb ik niet :(

Voorheen lukte dit altijd wel, daarom vind ik het zo vreemd! En de OSen booten wel gewoon, dus ligt puur aan bootdingus. :'(

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
p.s. waar haal jij dat programma fixboot en fixmbr vandaan?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tomaat schreef op 16 November 2002 @ 11:55:
Boot eens van je XP cdrom, kun je iets van recovery ofzo doen...

Verwijderd

Topicstarter
Tomaat schreef op 16 november 2002 @ 11:55:
Boot met je Windows XP CD, eerste wat je kan doen is:
- Recovery Console (R)
- Setup Windows now (ENTER)
- Exit (F3)

Kies dan voor Recovery Console, dus R drukken, dan moet je administrator password van je Windows XP invullen en dan heb je een soort DOS. daar kun je FIXBOOT en FIXMBR vinden (type HELP voor alle commando's).

:)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
http://www.xosl.org

Niet echt een oplossing voor je probleem, maar wel een heel erg vette bootmanager. Die bovendien gratis is.

Verwijderd

Topicstarter
pjlgt schreef op 16 november 2002 @ 14:02:
http://www.xosl.org

Niet echt een oplossing voor je probleem, maar wel een heel erg vette bootmanager. Die bovendien gratis is.
Die heb ik nu geinstalleerd.. en hij doet het. hij boot nu Windows 98, maar Windows XP booten wil 'ie niet echt :(

Ik heb zowel de extended partition geprobeerd te booten, als de logical NTFS partition van Windows XP zelf, maar als ik dat doe dan krijg ik weer het zwarte BIOS scherm (waar ik Starting XOSL ofzoiets zag) en verder gebeurt er niks. :(

Wel stom dat in de documentatie nergens gesproken wordt over Windows XP. :(

Ga nu proberen alle partities te hiden, daarna windows xp boot dingus weer installeren, en daarna kijken of XOSL XP nu wel wilt booten.

Iemand nog suggesties? Wat een gedoe zeg :/

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 06:44
heb je dit nog kunnen oplossen? ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem :(

Verwijderd

Topicstarter
Byte_Me schreef op 12 February 2003 @ 13:17:
heb je dit nog kunnen oplossen? ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem :(
Nee, helaas. :(

Ik heb alles overnieuw gedaan en alleen Windows XP geïnstalleerd, was het zat. Jammer. ;(

Verwijderd

En booten met win98 bootdisk, en dan ff fdisk /mbr?
En anders zou ik alles van me schijf af pleuren, Win98 installen, en daarna pas Windows XP. Is dat niet makkelijker? Om met een bootdisk een NTFS partitie aan te maken, moet je dan wel effe de Custom Windows XP Bootdisk van bootdisk.com op http://server.times.lv/Hakers/xpboot.exe downloaden. Is een vet handige bootdisk.

[edit]
Sja. Had effe beter moeten lezen, had ik kunnen zien dat het knaapje het reeds opgegeven heeft...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 09:05 ]

• Cisk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04-2024
Eerst win98 installeren en daarna pas xp, is de betere volgorde!
Pagina: 1