in htmlpagina's een gebruiker volgen

Pagina: 1
Acties:

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08 14:34
Ik heb het volgende probleem, ik heb de opdracht gekregen een PHP script te schrijven om een bezoeker te volgen op zijn weg door de site. De site is echter in HTML, en word iedere keer automatisch gegenereerd vanuit het programma 4sale http://www.dimension4.nl , daarom wil ik alle links omleiden via een php-script:
<a href="link.php?page=/html/home.hml">link</a>
De overzichts pagina's waarop sokken van één licentie(tekenfilm etc.) staan heten allemaal groupXXX.html, XXX staat voor een nummer, ik weet echter niet welk nummer bij welke licentie hoort. Dit staat ook niet zichtbaar in de database, hoe zou ik dit kunnen achterhalen?

Ook willen we weten waar de gebruiker vandaan komt, net zoals bij nedstat, waar kan ik die gegevens ophalen?
De opzet is ongeveer hetzelfde als http://www.comic-socks.nl . Dit wil ik gaan doen doormiddel van een sessie die op de volgende manier in elkaar zit, klopt dit of heb je een beter idee zeg het dan:

Je slaat het ip-adres op met de huige tijd-datum en de session-id.
Iedere link word omgeleid, en het PHP script gaat zoeken in de DB naar de bijbehorende session-id, is deze er dan word er in een kolom de waarde die de link heeft gekregen opgeslagen. Dan zal ik echter wel heel veel kolommen moeten maken, of zou ik een andere opzet moeten maken waarbij je voor ieder hit op een apgin een nieuwe rij aanmaakt?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Samengevat, je moet je eigen Nedstat teller maken? Voeg deze vervolgens als plaatje toe aan de template en je bent een heel eind?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• djluc
Nop, met de nedstat teller staan de gegevens op internet en dat mag niet. En we willen ook de route weten door de site heen. We willen het verder zelf maken om zo alles naar onze wensen aan willen passen, zoals zelf bepaalde overzichten maken enzoort.

Wat ik met net bedenk... Kan je je wel <a href="link.php?page=123"> doen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

djluc schreef op 16 november 2002 @ 10:48:
Nop, met de nedstat teller staan de gegevens op internet en dat mag niet.
Zei ook: je eigen nedstatteller maken.. Als je bij Nedstat een zwaarder pakket neemt, kan je ook 'private' toegang tot de resultaten maken. Zo ziet niemand anders de gegevens.
En we willen ook de route weten door de site heen.
Kan Nedstat ook.. :P
We willen het verder zelf maken om zo alles naar onze wensen aan willen passen, zoals zelf bepaalde overzichten maken enzoort.
Dat kan, maar het principe blijft hetzelfde. .Creer een script, welke je als een plaatje op een pagina toevoegd.
Wat ik met net bedenk... Kan je je wel <a href="link.php?page=123"> doen?
In principe wel, alleen vraag ik me dan hoe je dat voor elkaar gaat krijgen als iedere pagina automatisch gegenereerd wordt vanuit dat programma.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• djluc
In principe wel, alleen vraag ik me dan hoe je dat voor elkaar gaat krijgen als iedere pagina automatisch gegenereerd wordt vanuit dat programma.
Ik ben er achter gekomen dat iedere pagina steeds dezelfde naam krijgt, het is dus niet zo dat dit geheel random is. Ik zal even een stukje source geven zodat iedereen een idee heeft van de bedoelingen:
http://www.comic-socks.nl.../eng/internet/Group1.html
<span class="product">
HIER staat de naam van het product
<b><a href="Group145.html">men</a></b><br>
<b><a href="Group145.html">women</a></b><br>
</span>
Die text men en women en de naam van het product zijn variabel en worden door de parser geplaatst, die kan ik dus ook in de URL plaatsen. En in mijn statistieken database zetten. Er zijn 4 mogelijkheden men women children en adults.

Verwijderd

En het idee om je server dusdanig te configureren om ook HTML pagina's te parsen voor PHP code? Maakt het laden van HTML pagina's wel ietsje trager, maar het zou wellicht tijd schelen en daarom opwegen tegen de nadelen? Moet je natuurlijk wel complete controle hebben over de server.

Dan neem je in elke HTML pagina hetzelfde stukje PHP code op (wellicht ook te genereren uiteindelijk), bijv een include. En die include drukt dan steeds een regeltje af in een bestand/database aan de hand van de parameters in $_SERVER of $HTTP_SERVER_VARS, afhankelijk van met welke PHP versie je werkt.

• djluc
Dat idee had ik ook, het probleem is echter dat ik vast zit aan die HTML pagina's omdat die door dat programma gegenereerd worden, en ik daar verder geen wijziging in aan kan brengen.

Ik denk dat ik nu wel een aardig idee heb om dit te doen zonder dat er verder enig onderhoud aan is:
Ik verander de template zo dat ik met die link ga werken en plaats in de link de variablen:
pagina, men/women, naam van het product, dat is goed te doen.
Die gegevens zet ik in de db samen met de session id, of ik vul de rij verder aan.
Ik wil tot 200 stappen gaan opslaan, misschien dat ik um daarna uitbreid met de mogelijkheid om dan verder te gaan met de volgende rij.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Is het niet een idee om bijv. de Apache logs van de site te analyseren achteraf? Als je een gebruiker even als iemand met een uniek IP-adres ziet dan geven de standaard logs je al voldoende informatie om een gebruiker te kunnen volgen.

Ik neem aan de je sowieso een twee delig stuk software schrijft waarbij je aan de ene kant zoveel mogelijk gegevens opslaat / logt en aan de andere kant die logs gaat analyseren. Zolang je netjes programmeert ben je flexibel genoeg om een andere log-bron te gebruiken en dus moeten de webserver logs eenvoudig in je programma op te nemen zijn.

Er zijn op SourceForge wel projecten te vinden die ongeveer doen wat jij wilt wat betreft informatie van de gebruiker. Zoek maar naar web statistics en PHP.

|_____vakje______|

• djluc
Ik heb helaas geen toegang tot de Apache logs muv error.log, maja daar kunnen we niet zoveel mee. Houd ie apache log trouwens ook bij welke session-id welke pagina's bezoekt?

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

djluc schreef op 16 november 2002 @ 13:36:
Ik heb helaas geen toegang tot de Apache logs muv error.log, maja daar kunnen we niet zoveel mee. Houd ie apache log trouwens ook bij welke session-id welke pagina's bezoekt?
Je kunt het logformaat configureren en dus praktisch alles laten opslaan wat je maar wilt. Als de session-id in de URL zit wordt hij inderdaad al mee opgeslagen, maar dat zal niet het geval zijn.

Een alternatieve oplossing die ik me nog bedenk:
Zet de daadwerkelijke gegenereerde html files in een andere directory en configureer je webserver-software zodanig dat elke URL bij jou PHP-script uitkomt. Naast het loggen van de hit moet je PHP-script (met bijv passthru()) de inhoud nog doorpasen.
Het grote voordeel hierbij is dat je de gegenereerde files onaangetast kunt laten.

Het is wat werk i.v.m. andere delen van de site (zoals plaatjes), maar met behulp van de RewriteEngine van Apache (mocht de server Apache draaien) is het in een paar minuten te fixen!

|_____vakje______|

Pagina: 1