Inderdaad. Veel van de ruis die je ziet in digitale camera-foto's is thermische ruis, en die is als ik het me goed herinner kwadratisch evenredig met de (absolute) temperatuur. De theorie zit wat ver weggezakt, maar het komt er op neer [versimpelde uitleg alert!] dat je CCD bestaat uit een verzameling condensatoren. Voor je een foto neemt worden deze opgeladen tot een bep. spanning; door fotoemissie (licht op CCD tijdens opname) losgemaakte elektronen zorgen ervoor dat de spanning afneemt. Meet spanning, weet hoeveel licht er op het CCD viel. Voeg kleurfilters toe, ziedaar: een kleurenplaatje.
De ziekte is echter dat er ook spontane elektronemissie plaats kan vinden; dit neemt toe met de temperatuur (die dingen bewegen sneller door het materiaal en vallen er dus ook makkelijker uit).
Google "thermal noise" I-feel-lucky informatief linkje:
http://www.ph.tn.tudelft....noframes/fip-Thermal.htmlEn verder ben ik benieuwd naar die stikstof; de materialen van de CCD chip hebben zogenaamde uitzettingcoefficienten. Bij kou "krimpt" de chip dus, zodat naar mijn mening je beeld beinvloed wordt.
Of zie ik dat verkeerd ?
Nee, dat zie je goed. Er hangt dan ook een redelijk prijskaartje (denk aan het equivalent van een leuke auto) aan een CCD'tje waarin de thermische uitzettingscoefficienten netjes gematcht zijn binnen het temperatuurbereik van een graad of 200 [1]

Overigens gaat het om een grijswaardencamera, dus er is geen kleurenfilter dat ook nog eens netjes mee moet krimpen...
Je digicam in stikstof dumpen raad ik dan ook af
ad [1]: het precieze temperatuurbereik weet ik niet, maar we gaan niet helemaal naar -196 grad C.