Toon posts:

[Digitale camera] bedrijfstemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag die ik hier vreemd genoeg nog niet ben tegengekomen:

Is het mogelijk om met een digitale camera foto's te nemen bij temperaturen onder 0ºC :? (winterfoto's)

Ik zit er namelijk aan te denken om een Canon Powershot A40 te kopen, maar bij de specificaties staat, dat de bedrijfstemperatuur van deze camera tussen 0ºC en 40ºC ligt. :/

Verwijderd

ach dat zal wel los lopen er lopen hier een hoop tweakers rond die vorig jaar winter met -5 buiten foto's hebben gemaakt

Verwijderd

Zolang je 'em gewoon gebruikt kan het geen kwaad, maar je moet 'em natuurlijk niet voor langere tijd in die temperaturen gewoon laten liggen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:41

YellowCube

Wait...what?

Ondergetekende zat in april dit jaar op Spitsbergen met temperaturen van -12°C. Weinig problemen, met uitzondering van het feit dat alles wat langzamer wordt door de kou.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Johnny
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Batterijen gaan ook sneller leeg in de kou, voor de rest niet veel problemen gehad.

Alleen als je de camera vanuit een warme omgeving opeens naar een koude omgeving doet onstaat er condensvorming in je camera wat niet al te goed is, maar vaak niet funest is. Het ebste is om een camera in een plastictas te steken als je hem naar een koude omgeving neemt en hem daarin op temperatuur laat komen, dan is condensvorming geen probleem.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Kou heeft ook een groot voordeel: thermische ruis in je plaatjes wordt minder. In de camera's die ik voor mijn onderzoek gebruik wordt de CCD gekoeld met vloeibaar stikstof.
Al blijft het een beetje jammer als andere delen van je camera het begeven terwijl je lekker low-noise plaatjes staat te schieten :'(

Denk aan mogelijke problemen met batterij en mechanica (lichte smeermiddeltjes in bv. zoomlens die bij min zoveel plots een stuk minder soepel worden, plastics (bv. nylon) die bij lage temperaturen bros worden ipv flexibel)

Ik zou me zeker bij Nederlandse temperaturen echter niet druk maken.
Alleen als je de camera vanuit een warme omgeving opeens naar een koude omgeving doet onstaat er condensvorming in je camera wat niet al te goed is, maar vaak niet funest is. Het ebste is om een camera in een plastictas te steken als je hem naar een koude omgeving neemt en hem daarin op temperatuur laat komen, dan is condensvorming geen probleem.
Condensvorming treedt op bij koude voorwerpen in een warme vochtige omgeving (loop maar eens met je brilletje op een tropisch zwemparadijs in). Warme voorwerpen in een koude omgeving hebben geen last van condens.

Zoef

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Johnny64 schreef op 16 november 2002 @ 13:26:
Batterijen gaan ook sneller leeg in de kou, voor de rest niet veel problemen gehad.
Batterijen gaan NIET sneller leeg; ook al lijkt dat wel zo. Het chemische proces verloopt gewoon slechter. Maar je hebt minder aan je batterijen bij een lage temperatuur dan bij een hoge temperatuur; dat is neem ik aan wat je bedoelt, en je hebt gelijk.
Wat dit betreft:
PHYSICAL SPECIFICATIONS

Operating Temperature 32-104 ºF (0-40 ºC)
Operating Humidity 10-90%
Dit zijn dus de specificaties van Canon voor de S30 en de S40: http://www.powershot.com/powershot2/s40-30/specs.html

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Heb laatst nog in valkenswaard in de skihal fotos gemaakt het enige nadeel wat ik heb ondervonden bij 1 uur fotos maken bij -8 ofzo was dat het metaal van me s30 zowat aan me handen bleef plakken en dat het lcd vrij traag was (maar je kan ook goede fotos maken zonder lcd) verder geen problemen gehad dus ik zou me er niet door laten tegenhouden

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vorig jaar m'n fuji 6900 regelmatig bij onder-nul temperaturen gebruikt, dat leverde geen problemen op. M'n accu's verwarmde ik voor in m'n broekzak :P

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Zpottr schreef op 16 november 2002 @ 16:29:
Kou heeft ook een groot voordeel: thermische ruis in je plaatjes wordt minder. In de camera's die ik voor mijn onderzoek gebruik wordt de CCD gekoeld met vloeibaar stikstof.
Al blijft het een beetje jammer als andere delen van je camera het begeven terwijl je lekker low-noise plaatjes staat te schieten :'(
Interessant, maar wat versta je precies onder thermische ruis ? Houdt dat in dat je juist in een warme omgeving slechtere foto's krijgt (bijv in een woestijn) ?

En verder ben ik benieuwd naar die stikstof; de materialen van de CCD chip hebben zogenaamde uitzettingcoefficienten. Bij kou "krimpt" de chip dus, zodat naar mijn mening je beeld beinvloed wordt.
Of zie ik dat verkeerd ?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

YellowCube schreef op 16 november 2002 @ 17:39:
[...]
Interessant, maar wat versta je precies onder thermische ruis ? Houdt dat in dat je juist in een warme omgeving slechtere foto's krijgt (bijv in een woestijn) ?
Inderdaad. Veel van de ruis die je ziet in digitale camera-foto's is thermische ruis, en die is als ik het me goed herinner kwadratisch evenredig met de (absolute) temperatuur. De theorie zit wat ver weggezakt, maar het komt er op neer [versimpelde uitleg alert!] dat je CCD bestaat uit een verzameling condensatoren. Voor je een foto neemt worden deze opgeladen tot een bep. spanning; door fotoemissie (licht op CCD tijdens opname) losgemaakte elektronen zorgen ervoor dat de spanning afneemt. Meet spanning, weet hoeveel licht er op het CCD viel. Voeg kleurfilters toe, ziedaar: een kleurenplaatje.

De ziekte is echter dat er ook spontane elektronemissie plaats kan vinden; dit neemt toe met de temperatuur (die dingen bewegen sneller door het materiaal en vallen er dus ook makkelijker uit).

Google "thermal noise" I-feel-lucky informatief linkje: http://www.ph.tn.tudelft....noframes/fip-Thermal.html
En verder ben ik benieuwd naar die stikstof; de materialen van de CCD chip hebben zogenaamde uitzettingcoefficienten. Bij kou "krimpt" de chip dus, zodat naar mijn mening je beeld beinvloed wordt.
Of zie ik dat verkeerd ?
Nee, dat zie je goed. Er hangt dan ook een redelijk prijskaartje (denk aan het equivalent van een leuke auto) aan een CCD'tje waarin de thermische uitzettingscoefficienten netjes gematcht zijn binnen het temperatuurbereik van een graad of 200 [1] :) Overigens gaat het om een grijswaardencamera, dus er is geen kleurenfilter dat ook nog eens netjes mee moet krimpen...

Je digicam in stikstof dumpen raad ik dan ook af :+

ad [1]: het precieze temperatuurbereik weet ik niet, maar we gaan niet helemaal naar -196 grad C.

Zoef

• Johnny
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zpottr schreef op 16 november 2002 @ 16:29:
[...]

Condensvorming treedt op bij koude voorwerpen in een warme vochtige omgeving (loop maar eens met je brilletje op een tropisch zwemparadijs in). Warme voorwerpen in een koude omgeving hebben geen last van condens.
Uit de handleiding:
OPERATING TEMPERATURES AND CONDITIONS
- This camera has been designed for use in temperatures from 0°C to 40°C (32°F to 104°F).
- Never leave the camera exposed to extreme high temperatures, such as in a car parked in the sun, or to extreme humidity.
- When taking the camera from a cold to a warm environment, place it in a sealed plastic bag to prevent condensation from forming. Allow the camera to come to room temperature before removing it from the bag.

CARE AND STORAGE BATTERIES
- Battery performance decreases with temperature. In cold environments, we recommend keeping spare batteries in a warm place, such as the inside of a coat. Batteries can recover their power when they warm up. As the performance of Ni-MH batteries are less affected by temperature, their use is recommended when shooting in cold environments.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Johnny64 schreef op 16 November 2002 @ 13:26:
Alleen als je de camera vanuit een warme omgeving opeens naar een koude omgeving doet onstaat er condensvorming in je camera wat niet al te goed is, maar vaak niet funest is.
Zpottr schreef op 16 November 2002 @ 16:29:
Condensvorming treedt op bij koude voorwerpen in een warme vochtige omgeving
Johnny64 schreef op 16 november 2002 @ 20:04:
[...]

Uit de handleiding:

- When taking the camera from a cold to a warm environment, place it in a sealed plastic bag to prevent condensation from forming. Allow the camera to come to room temperature before removing it from the bag.
Oftewel: dat zeg ik! ;) Je moet de handleiding nog maar een keertje lezen.

Zoef

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Zpottr schreef op 16 November 2002 @ 17:55:
[...]

Inderdaad. Veel van de ruis die je ziet in digitale camera-foto's is thermische ruis, en die is als ik het me goed herinner kwadratisch evenredig met de (absolute) temperatuur. De theorie zit wat ver weggezakt, maar het komt er op neer [versimpelde uitleg alert!] dat je CCD bestaat uit een verzameling condensatoren. Voor je een foto neemt worden deze opgeladen tot een bep. spanning; door fotoemissie (licht op CCD tijdens opname) losgemaakte elektronen zorgen ervoor dat de spanning afneemt. Meet spanning, weet hoeveel licht er op het CCD viel. Voeg kleurfilters toe, ziedaar: een kleurenplaatje.

De ziekte is echter dat er ook spontane elektronemissie plaats kan vinden; dit neemt toe met de temperatuur (die dingen bewegen sneller door het materiaal en vallen er dus ook makkelijker uit).

Google "thermal noise" I-feel-lucky informatief linkje: http://www.ph.tn.tudelft....noframes/fip-Thermal.html

[...]

Nee, dat zie je goed. Er hangt dan ook een redelijk prijskaartje (denk aan het equivalent van een leuke auto) aan een CCD'tje waarin de thermische uitzettingscoefficienten netjes gematcht zijn binnen het temperatuurbereik van een graad of 200 [1] :) Overigens gaat het om een grijswaardencamera, dus er is geen kleurenfilter dat ook nog eens netjes mee moet krimpen...

Je digicam in stikstof dumpen raad ik dan ook af :+

ad [1]: het precieze temperatuurbereik weet ik niet, maar we gaan niet helemaal naar -196 grad C.
prima uitleg...ik heb het ooit in een grijs verleden (6 jaar terug om precies te zijn) wel allemaal gehad, maar aangezien ik er nu niet meer mee bezig ben (behalve met het uitzetten van sensoren) is het een beetje weg-gezakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan Canon Nederland en kreeg het volgende antwoord:

Geachte lezer,

De kans dat delen bevriezen of niet meer volgens specificatie werken is groot.
Daarbij functioneert een koude batterij slecht.
Camera kan gebruikt worden indien de camera goed wordt beschermd tegen de kou.

Met vriendelijke groet,

Canon CCI Hoofddorp
Pagina: 1