Tapestreamer dood? Wat doen we eraan?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
Kwam ik gisteren bij een bedrijf om ff wat nieuwe tapes te brengen, want de oude zouden niet goed zijn. Tape erin, backup draaien:
KGGGG KGGGG KGGGGG, net zoals die andere tapes die niet goed zouden zijn, event logger vol met 4mmdat bad sectormeldingen :(
Zal nog ff een cleaning tape kopen en die proberen, misschien dat dat beter gaat (die oude cleaning tapes vertrouw ik niet meer, zeker niet omdat ie na de cleaning met een nieuwe tape alweer om cleaning gaat zeuren)
Tis een HP 24GB DDS3 50p SCSI streamer van iets meer dan 1000 euro. Zou er na 2 jaar nog garantie opzitten?

Mocht ie niet meer te fixen zijn en geen garantie, is een Onstream 30GB dan een goede optie? Die kosten iig iets minder dan die 1000 euros, zelfs al neem je een 50GB SCSI variant (en lijken me toch iets betrouwbaarder als ik de advertenties van Onstream mag geloven)

Verwijderd

Ik wweet inderdaad niet hoe het bij jullie geregeld is met service van hp,maar ik had na 1 telefoontje aan hp een korier met een nieuwe op de stoep staan en die was ook 2 jaar oud.
Gewoon oude mee geven en klaar was kees.

• _JGC_
Ding hebben ze in een HP Netserver E800 gekocht (je weet wel, zo'n Asus CUR-DLS bord met daarop alles wat je wilt in een server en dan maar 128MB PC133 ECC Registered RAM en slechts 1 P3-733 :P). Zal wel goed komen met de garantie lijkt me dan.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

qua betrouwbaarheid haald zo'n onstream het imho niet bij een HP streamer...

cleaningtapes moet je echter vaak vernieuwen... want als ze vuil geworden zijn door wat voor een fout dan ook... zijn ze erger dan de kwaal...

Als je een nieuwe streamer haalt zou ik vooral opletten dat hij een grote mtbf heeft en een zeer kleine kans op lees en schrijffouten...
Dit in combinatie met een goede service/garantie. In bedrijfsmatige omgeving telt dit in combinatie met de onderhoudskosten veel zwaarder dan de 'goedkope' aanschafkosten van een onstream (dat wil niet zeggen dat die dingen slecht zijn, maar mijn vertrouwen daarin is minder)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

OH --> OM

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• delorean7
  • Laatst online: 28-03 21:18

delorean7

Let's take the Aston toni

OnStream is een voorbeeld van LVT en dus absoluut niet geschikt voor een bedrijf, verdiep je eens in VXA tape technologie van Exabyte, een nieuw product met bewezen technologie. IBM OEM'ed dat ding als opvolger van haar gehele DDS lijn, daarbij is media betrouwbaarder, sneller en goedkoper dan OnStream. 160 GB per tape met mogelijkheid tot automation tegen prijzen waarbij je nog geen losse DLT/LTO drives kan kopen!

Ik begrijp dus werkelijk niet waarom mensen nog DDS of OnStream overwegen! DDS is dood en zeker niet zo betrouwbaar als velen ons willen laten geloven en OnStream is helemaal een ramp. Terwijl VXA zich inmiddels meer dan bewezen heeft en het een goede toekomst tegemoet gaat met VXA-3 dat eraan komt en een roadmap tot VXA-5!!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik zou ff kijken of die tapes het op andere drives doen. En anders wordt het een nieuwe tapestreamer! :P

• delorean7

delorean7

Plofkotje schreef op 16 november 2002 @ 15:27:
Ik zou ff kijken of die tapes het op andere drives doen. En anders wordt het een nieuwe tapestreamer! :P
Zou inderdaad logisch zijn ware het niet dat in veel gevallen dit niet mogelijk blijkt bij DDS, was het een interne drive? Dan heb je een zekere kans dat dit niet kan.

En daarbij voor de prijs van een DDS4 drive heb je een VXA-2 met vier keer de capaciteit en een meer dan dubbele snelheid met media prijzen die hetzelfde zijn als DDS-4 (voor de kleine tapes dan). Backups zijn meestal toch van een week en een enkele van een maand, dan is het zinniger om over te stappen naar een van de nieuwe technologieen en nieuwe backups te maken.

• _JGC_
Tja, tapes in andere drives proberen heeft niet zoveel zin, tis echt die tapedrive. Ik ga nu nog ff wat tapes bestellen om zo'n ding schoon te maken, misschien dat dat nog helpt. Anders garantie aanspreken.
Ik vraag me af of ze nog wel tape willen:
Hiervoor hadden ze een iomega ditto die na 2 jaar tapes lekker vond, hij vrat ze gewoon op. Nu dit ding weer, dan bedenk je toch dat tape een onbetrouwbaar medium is. Tis ideaal voor streaming, 1x gebruiken en in de kast gooien, maar voor een dagelijkse backup rotatie is het niet geschikt (wel voor elke dag een bandje trouwens). Wat betreft brand en weet ik het wat: die tapes liggen op de server, dus dat voordeel heb je ook niet. Volgens mij kunnen ze net zo goed RAID-1 gaan draaien en zo nu en dan alle data archiveren op een andere machine.

• delorean7

delorean7

Ja het verlies in vertrouwen kan ik me engizins voorstellen in dit geval, maar vergeet niet dat je ze tot nu toe eigelijk erg low end spullen hebt verkocht, Iomega is geen fabrikant van professioneel backup apparatuur. DDS dat is stukken beter (getuige de 1,4 miljoen stuks in 2001 die zijn verkocht) maar is allesbehalve feillloos.

Ik zou inderdaad proberen garantie aan te spreken bij HP, en dan vervolgens de DDS in te ruilen bij Exabyte voor een VXA-2 drive, dan heb je tenminste een 8mm rechnologie met een toekomst en een betere betrouwbaarheid omdat het product ontwikkeld is met een achtergrond in het high-end segment.

Een alternatief zou LTO zijn, dit is alleen gigantisch duur maar is qua betrouwbaarheid zeker on-par met VXA.

• _JGC_
Tja, ik heb ze niets verkocht aan backup drives. Hun historie zo'n beetje:
- Start bedrijf 2000, in zee gegaan met automatiseerder hier in het dorp
- Automatiseerder kraakt tegenover mij altijd target af, maar levert hun een heleboel target zooi en weet niet eens dat je een computer die je aan een bedrijf aflevert minstens inelkaar moet zetten met schroefjes (toen ik zo'n ding van z'n plaats haalde viel ie gewoon uitelkaar). Gast heeft meerdere mensen, en ook mensen die later mijn "klant" werden besodemieterd. Uiteindelijk had ie zo'n leuke reputatie dat ie naar het buitenland is vertrokken.

- Tweede automatiseerder was een bedrijf wat vaak dingen beloofde maar nooit waarmaakte. Moesten vele kilometers rijden van de ene kant van friesland naar de andere en dan was het wel vaak lullig dat ze een CD'tje of een kabeltje vergeten waren. Bij dit bedrijf hebben ze ook MS Open license aangeschaft voor Office 2000, maar CDs kan ik nergens vinden, alleen een PlusPack. Faxen en bellen naar dit bedrijf leverde niets op. Die HP Netserver is er ook op hun aanraden neergezet met die tapestreamer.

Tja, en dan kom je eens binnen bij die mensen om de computer voor hun zoontje te fixen, zeggen ze uiteindelijk: Hey, dit werkt veel beter dan dat kutbedrijf en die ervoor, je mag onze bedrijfsautomatisering ook wel in handen nemen.

Tja, en dan mag je alle rommel die die andere 2 prutsers gemaakt hebben opruimen.

• Redje
  • Laatst online: 08-03 23:07
FYI:
Een cleaning tape gaat maar een X aantal keer mee, daarna is hij op, en blokkeerd het mechanisme in de cleaning tape.
Een cleaning tape kan niet terug worden gespoeld.

M.a.w. hij cleaned dus niet meer... en de tape drive spuugt hem direct uit.

Kans is dus groot dat je de drive cleaned met lucht :)

btw. Een DDS tape drive moet toch wel 5-10 jaar mee kunnen gaan.
M'n DDS-2 drive uit '96 werkt iig nog perfect :)

[ Voor 0% gewijzigd door Redje op 16-11-2002 23:33 . Reden: extra ]

Pagina: 1