Toon posts:

PC valt zomaar uit na 5 seconden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werd vanmiddag geroepen of ik bij iemand thuis bij de computer kon kijken. Ik dus daarna toe, wat bleek er nou fout te zijn: Je zet de computer aan, hij doet het 5 sec. daarna valt hij gewoon UIT. Echt heeel raar. De cd-rom gaat toeren maken hij piept een keer en daarna valt de comp. weer helemaal weg....
Ik heb hem vervolgens helemaal opengehaald, uitgezogen (ja was nodig ;) ). Toen de voeding uit elkaar gehad, nagekeken en weer in elkaar gezet.
Nou alles klaar, wat denk je.. hij doet het nog niet....

Ik weet nie precies wat voor configuratie maar wel ongeveer:

AMD Athlon XP 1400+
DIMM 256MB SDRAM pc-133
Moederbord geen idee
60 GB Harddisk
Nvidia Geforce 2 MX 440 64 MB RAM (d8 ik)
ow jah en in iedergeval op het moederbord een via chipset,

Maarre goed weet mabye iemand wat hiet het probleem is ? En misschien hoe het verholpen kan worden :S

///\\\///\\\zzls,

ThE uNrEaL

Modbreak:
Welkom @ GoT :) Maar check dit ff Begroeting onder posts & replies

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 17-11-2002 01:04 . Reden: Modbreak ]

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PC sluit na 5 seconden af. (deel 4)

Ik zou dit eens even lezen.

Dat is een topic van mij precies hetzelfde probleem. Er staan HEEL VEEL dingen in die je kan proberen.

• Ocelot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08-2011

Ocelot

What The Frag?

Ik had ook zoiets, uiteindelijk bleek dat de processor kapot was. FF terug gestuurd en een nieuwe gekregen.......

System Specs

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
beetje rare topic titel maar goed.
http://62.163.169.2:8003/GOT/hangen.html check deze link eens bij de FAQ. Daar staat van alles in. Er zijn altijd standaard troubleshootingwerkwijzes. Troubleshooting is niet random een hardware onderdeel eruit slopen, ernaar kijken en dan opnieuw proberen.

Troubleshooting is oorzaken elimineren. Bij kleine problemen waar je vermoedleijk weet waar het aan kan liggen ga je voor de vermoedelijk oorzaak maar bij dit soort wazige problemen is het veel werk. Je zal alles moeten testen. In het mobo boekje staat wel wat al die piepjes betekenen. Kijk in ieder geval na iedere stap of de pc aanblijft. Op het moment dat je een stap verder gaat en de pc uitvalt na een paar seconden heb je de oorzaak gevonden. (neem een marge van 10 sec. als de pc normaal uitvalt na 5 en hij draait na 10 nog dan kun je met zekerheid zeggen dat dat niet de oorzaak was.)

1. kaal mobo + voeding (alles eraf, pci kaarten, agp, cpu, ram, ide, floppy alles eraf)
2. mobo+voeding+cpu
3. mobo+voeding+cpu+ram
4. mobo+voeding+cpu+ram+agp
5. mobo+voeding+cpu+ram+agp+floppy
6. mobo+voeding+cpu+ram+agp+ide
7. mobo+voeding+cpu+ram+agp+ide+pci (een voor een pci kaarten plaatsten en na iedere nieuwe kaart weer testen)
8. mobo+voeding+cpu+ram+agp+ide+pci+cdrom (een voor een)

Na deze stappen weet je echt wel waar het probleem zit.

Als de pc piept bij een van deze stappen is dat heel normaal...jij piept ook als jouw hart, longen, armen en benen van je lichaam gescheiden worden :+

het gaat hier puur om de oorzaak te achterhalen waarom je pc uitvalt na 5 sec.

Persoonlijke mening:
1. voeding te zwak (maar ja als er niets is bijgekomen is dat niet het probleem)
2. cpu cooler niet goed vast (cpu wordt te warm en mobo kan ervoor zorgen dat syteem uitvalt)...een cpu zonder cooler leeft namelijk maximaal 5 a 10 sec waarna hij doorbrandt.
3. ergens wordt er kortsluiting gemaakt. Dit kan gebeuren door een defect onderdeel. Om te achterhalen moet je dus de bovenstaande handelswijze volgen.

suc6!

[ Voor 0% gewijzigd door shardphoenix op 16-11-2002 11:14 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Misschien heeft de fan stilgestaan en is de cpu uitgefikt...

Verwijderd

Wat voor processor is het nou echt, want een 1400+ bestaat toch niet? Of lig ik nou te slapen?

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 13:27:
Wat voor processor is het nou echt, want een 1400+ bestaat toch niet? Of lig ik nou te slapen?
1600+ @ 1401mhz ;) denk ik....

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
zal wel een tb 1400 zijn idd. xp 1400+ bestaat niet. :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Wat heeft die zowiezo gedaan waardoor die niet meer opstarte ? xtra reepje er in gezet ?

• Joppie4ever
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Blijft de aanknop misschien hangen? Ik heb een poosje geleden ook een dergelijk probleem gehad. Computer startte kort op en viel daarna weer uit. Na controle of alle onderdelen goed zaten bleek de aanknop te blijven hangen :(

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Joppie4ever schreef op 16 November 2002 @ 13:34:
Blijft de aanknop misschien hangen? Ik heb een poosje geleden ook een dergelijk probleem gehad. Computer startte kort op en viel daarna weer uit. Na controle of alle onderdelen goed zaten bleek de aanknop te blijven hangen :(
dat is inderdaad de meest logische -> de aan/uit knop die blijft hangen

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:47
Ik denk dat het je geheugen of cpu is, met een voorkeur voor je geheugen.
Dat piepen is dan normaal, en dat uitgaan ook. Komt bij Asus borden ook wel eens voor..

Verwijderd

heb je de voeding al vervangen?

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

Goku33

Ownage!

Ik denk dat de oorzaak een gebakken processor is, maja hoe test je dat... hoe kom je aan een vervangende proc. ?

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik denk toch eerder aan de voeding of mobo dan aan de CPU... Die dingen gaan bijna nooit stuk (behalve door verkeerd gebruik)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:47
Als jullie denken aan de voeding, hoe verklaren jullie dan het piepen :?

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Piep betekent dat hij klaar is met de post, dat zegt nix... Als de voeding brak is kan hij daarna uitvallen...

Heb je alle spullen er al uitgetrokken trouwens? Alleen videokaart, CPU en geheugen erin laten en kijken wat hij dan doet

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

tweakduke schreef op 16 November 2002 @ 13:29:
zal wel een tb 1400 zijn idd. xp 1400+ bestaat niet. :)
hmm misschien niet een gewone cpu.. maar in mijn laptop zit toch echt een 1400+ (1.2ghz)..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel minder gaar gemaakt.. "Huh? Nou heb ik toch iets raars... " kan zoveel betekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou dr vandaag nog even gaan kijken maar ze hebben 'm al weggebracht naar een de winkel waar ze hem hebben gekocht....
Daar zouden ze wel lekker duur uit zijn maar goed, ik zal het laten weten hier, als de oorzaak bekent is

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:04
ik w8 in spanning af... :P

Even niets...

Pagina: 1