[Linux]Goede geluidseditors, bestaan die wel?

Pagina: 1
Acties:

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik was vandaag met een kennis bezig over GNU/Linux (wat ik van hieraf tot Linux afkort :)), en ik vroeg hem of hij dat niet eens wilde proberen. Hij vertelde wel geïnteresseerd te zijn, maar hij doet in zijn vrije tijd wat met geluid, en dacht dat er geen goede geluidsprogramma's bestonden voor Linux die ongeveer dezelfde functionaliteit als CoolEdit hadden. Ik wilde dit niet direct geloven, en beloofde hem er eens naar te zoeken. Wel, hier zit ik nu, en de moed is me in de schoenen gezakt.
Na wat gezoek ben ik wel geluidsprogramma's tegengekomen, maar ofwel zijn die te simpel, ofwel werkten ze niet, ofwel waren ze te specifiek (ik ben zelfs een programma voor analyse van sonargeluid tegengekomen :o), maar niets dat zelfs in de buurt komt van Cool Edit.
Een kort overzicht van wat ik geprobeerd heb:
Audacity: Dit lijkt me het meestbelovende van alle programma's. Helaas ontbreekt teveel functionaliteit.
glame: Ook dit leek me fijn, best wel functioneel, wat filters, meerdere sporen. Helaas weigerde dit programma elk geluid af te spelen. Dus vrees ik dat ook dit niet echt geschikt is.
snd: Lijkt me nogal karig qua functionaliteit en hoewel ik er van overtuigd ben dat het vrij degelijk is, kreeg ik een 'outdated' beeld van het programma. Ikzelf vind dat niet erg, maar voor mensen die met Linux willen beginnen lijkt het me niet zo fijn.
En dan nog heel wat andere die ik niet eens heb gedownload, puur omdat het alleen maar audio kon opnemen of alleen kon denoisen, etc.

Ben ik nu gewoon blind voor de goede programma's? Kijk ik er gewoon over? Of bestaan die geoonweg niet. En als ze niet bestaan: waarom? Zoiets moet met een paar mensen die er wat verstand van hebben (en ik denk dat er wel genoeg zo'n Linuxgebruikers zijn) niet ál te veel tijd/moeite in beslag nemen om een ietwat deftige editor te maken?

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:04
Er is ook nog sweep, al heb ik daar geen ervaring mee. Ziet er wel leuk uit.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
http://sourceforge.net/so...ove_list.php?form_cat=120

Wat springt meteen in m'n oog ?

GNU/Linux Audio Mechanics - GLAME is targeted to be the GIMP for audio processing. Klasse 4 & 5
Ardour - A "professional" multitrack, multichannel audio recorder and DAW for Linux, Klasse 4
ReZound - ReZound aims to be a stable, open source, and graphical audio file editor Klasse 4
. Sweep - Sweep is a sound wave editor Klasse 4
Marlin - Marlin aims to be a sound editor/processing package for the GNOME2 desktop. Klasse 3

Zo gaat het nog zeven paginas door. Het enige rottige is dat je er idd veel zal moeten testen voor je de 'goeie' vindt ;)

- De OpperBelf ;)

Verwijderd

Ik heb glame gebruikt om eea te editen, werkte prima.
Toen heb ik ook maar gespeeld met de editing mogelijkheden, lijkt nogal op Labview (als je dat kent), functieboxen tekenen en verbinden, in die boxen kan je bv een echo of filter definieren, en uiteindelijk het geheel afluisteren en/of naar disk streamen.

Ik vond het in elk geval een leuk programma, en het werkte prima, niet gecrasht of zo.

Nou heb ik cooledit nooit gezien (wel van gehoord), en ik heb glame ook niet echt lang gebruikt, gewoon een .wav in stukken geknipt en fade in/fade out gedaan enzo, niet veel meer; maar goed, anderen die cooledit kennen hebben gezegd dat glame zich er absoluut niet mee kan meten.

Ik weet niet of die zo in de materie zitten als diegenen die vinden dat The GIMP niet vergelijkbaar is met Photoshop (wat ik dus absoluut wel vind, maar ik ben geen profi)....

Ik zou in elk geval zeggen, fiks je installatie van glame, want het kan het prima doen, beloof niet teveel aan je kennis, maar kijk of hij toch niet linux wil bekijken...

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik nog altijd ecawave, dat is een redelijk beperkt programma. Goed voor knippen, plakken, fade in/out en is rechttoerechtaan.

Daarbij vraag ik me ook af wat een goede geluidseditor is voor Linux, kon zelf echt moeilijk een betere vinden. De eerder genoemde sweep, crasht bij mij bij het toepassen van een Expander/limiter..

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Ik ben enorm fan van Audacity. Het kan inderdaad niet tippen aan de professionele programma's voor Windows (alhoewel ik niet automatisch kan zeggen dat het niet aan CoolEdit kan tippen). Audacity werkt gewoon ontzettend simpel en lekker, zoals een geluidseditor hoort te werken.

Functionaliteit zal het ongetwijfeld missen, maar met het gegeven dat het functionaliteit mist kunnen we natuurlijk weinig. Ik kan er alles mee wat ik moet (en dat is niet erg veel :P), dus kun je wat specifieker zijn in wat je mist?

Verwijderd

ecawave is wel aardig, en kan ingebouwd kanalen multiplexen. Maar het programma heeft niet eens een undo-knop. Tja. :'(

Verwijderd

Ik zag een (hele) poos geleden een artikel over geluid onder Linux op FM. Helaas bijna een jaar oud maar ik denk toch dat er veel info in staat die nuttig kan zijn. Linkje: http://freshmeat.net/articles/view/354/
Pagina: 1