[backup oplossing] levensduur tape e.a.

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03 23:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb via via gratis een HP colorado 5 gb ide tapedrive in handen gekregen.
Nu lees ik op een site dat deze backup-tapes slecht's zo'n 30 x te gebruiken zijn. Hoe zit dat precies? Ik heb een flinke mp3 collectie (8 gb) en daarnaast ook nog vele gb's die ik wil veiligstellen. Als die tapes zo kort mee gaan dan wordt dat een dure grap.

Als de slijtage van tapes inderdaad zo vlot gaat, geldt dat ook voor tapestreamers van bijvoorbeeld onstream? Ik overweeg de aanschaf van een onstream drive ivm de grotere capaciteit en snelheid.

Iemand suggesties?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het geldt ook voor Onstream tapes.

Waarschijnlijk gaan ze in de praktijk veel langer mee, maar als je als bedrijf moet vertrouwen op je backups is 30-50x het maximum. Daarna kunnen ze kuren gaan vertonen. Tenminste, dat is wat ik ervan weet c.q. als conclusie trek...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 23:43

McFizban

Hackito ergo sum.

Een tapestreaer wordt normaal gesproken gebruikt voor back-up doeleinden. Dus een keer schrijven en dan de kast in voor noodgevallen of archivering.
Als je er je dagelijkse back-up mee maakt, heb je (als je het goed doet) al snel 10 tapes liggen (voor 2 weken). Je moet je set dan dus nu ongeveer 1 jaar vervangen.
Als je een tape gebruikt als luxe bandrecorder ben je verkeerd bezig. Je kunt ze dan veel beter op HD laten staan of op een zooi CD branden.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Q

Q

Topicstarter
Ik kom daarom tot de conclusie dat zo'n tapedrive alleen voor ' op de plank bewaren' is en dat voor frequente backups, puur om data ergens anders te hebben staan je beter een 2e pc (zoals ik nu al doe) of een firewire/usb2 externe hd kan gebruiken.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-03 21:18

delorean7

Let's take the Aston toni

Allereerst is OnStream een verouderderende technologie met geen of weinig toekomst: VXA is de toekomst in de low end tape markt (media is veel betrouwbaarder en nog goedkoper ook).
Daarnaast lijkt me de 30 keer beschrijven van tape niet zo'n probleem, je gaat toch niet je MP3's elke keer wissen en opnieuw schrijven?

• Q

Q

Topicstarter
Nou, je kunt met incrementals werken (of diff) maar dat zijn kleine beetjes die je toch veilig wil zetten. (hoop download werk dat mp3 ;) ). Maar als archivering is het wel prima. Een grote hd in een externe pc (zoals ik nu heb, met linux/samba) is prima voor primaire backup.
VXA is de toekomst in de low end tape markt (media is veel betrouwbaarder en nog goedkoper ook).
Kun je daar iets meer over vertellen: linkje, of drives + prijzen? (drive en tape)

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 15:42

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik heb al jaaaaaaaaaren lang een externe DAT streamer. 2 GB, dus dan kun je wel nagaan hoe oud 'ie is ;)
DAT tapes worden door de fabrikant voor 3 maanden gegarandeerd. Ik heb ze al jaaaaaaaaaaaren en heb nog NOOIT ook maar ÉÉN probleem met schrijven / lezen gehad...

En ja, ze zijn best wel eens vaak opnieuw beschreven en ja, ik heb er ook die bijna van het stof vergaan omdat ze hele oude backups bevatten. Maar allemaal doen ze het nog.

Mocht je _dus_ een of ander medium willen hebben dat (naar mijn ervaring) behoorlijk betrouwbaard is, dan kan ik je aanraden om naar DAT te gaan. En de huidige standaarden ondersteunen wel "iets" meer dan de 2 GB van die van mij.

Make music, not war

Verwijderd

DVD recorder ? ook wel een berg opslag,

• Q

Q

Topicstarter
Voordeel van dat-recorder is dat de tapes asociaal goedkoop zijn. Drives zijn echter erg duur (voor 20/40 of groter) en dat is wat minder.

DVD recorder = 4 gb = eigenlijk te weinig (jaja)

Als je wil backuppen dan zou idealiter alle data (makkelijk) op 1 tape/medium moeten passen. Dat is wat ik ook wil. Met die gratis colorado 5 gb moet ik verschillende troep op verschillende tapes zetten. Niet zo heel handig. Gewoon 1 tapestreamer met voor thuisgebruik stuk of 3 - 4 tapes zodat je een maandcyclus ofzo draaid. (1x per week).

Verwijderd

[quote][b][message=15996391,noline]
schreef op 16 november 2002 @ 23:28[/message]:[/b]
Voordeel van dat-recorder is dat de tapes asociaal goedkoop zijn. Drives zijn echter erg duur (voor 20/40 of groter) en dat is wat minder.

DVD recorder = 4 gb = eigenlijk te weinig (jaja)

Als je wil backuppen dan zou idealiter alle data (makkelijk) op 1 tape/medium moeten passen. Dat is wat ik ook wil. Met die gratis colorado 5 gb moet ik verschillende troep op verschillende tapes zetten. Niet zo heel handig. Gewoon 1 tapestreamer met voor thuisgebruik stuk of 3 - 4 tapes zodat je een maandcyclus ofzo draaid. (1x per week).
ja als je een paar gig wil opslaan wel ja,

wat mischien ook een ideetje is is een 80 gb hdd kopen, in een bracket oid stoppen, en daar een image van je windows en backups op dumpen :?

• Q

Q

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 23:40:
[b][message=15996391,noline]
[...]

ja als je een paar gig wil opslaan wel ja,

wat mischien ook een ideetje is is een 80 gb hdd kopen, in een bracket oid stoppen, en daar een image van je windows en backups op dumpen :?
Dat is wat ik aan het begin van deze thread al als optie heb gepost: gewoon inderdaad een externe (firewire ofzo) hd aan je pc hangen met flink wat storage ruimte. Dus eigenlijk voortzetting van wat ik nu al heb: oude pII 300 met 32 gig schijf waar al mijn important stuff staat gedumpt. Syncronisatie met SecondCopy 2000 -> werkt perfect. externe hd = alleen compacter en wat energy zuiniger. Maar dat komt in de toekomst nog wel.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-03 21:18

delorean7

Let's take the Aston toni

[quote][b][message=15994416,noline]
schreef op 16 November 2002 @ 19:36[/message]:[/b]

[...]

Kun je daar iets meer over vertellen: linkje, of drives + prijzen? (drive en tape)
Exabyte VXA-2. 160 GB per tape voor een drive die extreem goed getest is en rond de 1000 euro kost.

Daarbij kan je autoaders aanschaffen al vanaf 3000 euro voor een 1.12 TB apparaat!

Wordt geOEMed door o.a. IBM, Apple, compaq, Toshiba en een paar anderen.(http://www.exabyte.com/co...s/ibm_dds_replacement.PDF)

12 MB/s, media van 40 GB kost ongeveer 26 euro.

Betrouwbaarheid zit wel snor: AME tapes ala Sony AIT, Exabyte Mammoth-2 en allerlei andere 8 mm tape technologieen.

En wat wel uniek is voor deze drive is dat data in letterlijk alle gevallen nog gerestored kan worden, koffie over je tapes? Go check http://www.vxa.com/extreme/overview.cfm

Verder variabele schrijfsnelheid afhankelijk van je server (ook langzamere snelheden houden de drive in streaming mode wat extreem belangrijk is voor een tape drive)

En ja ik ben bevooroordeeld maar nee dat wil niet zeggen dat dit product niet echt revolutionair is in tape land! Getuige IBM en nog veel meer 1st tier OEMS.
Pagina: 1