Toon posts:

IDE raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
ik heb momenteel 1 harddisk en dat is te merken wanneer ik een cd brand op veel-speed... iets tijdens 't fikken opstarten resulteert in een enorm geratel (om over de snelheid nog maar te zwijgen) omdat die kop steeds heen & weer moet..

als ik nu 2 hdd's neem in een raid (raid-0 I guess), is dat probleem dan opgelost ? of bewegen die koppen in raid0 nooit 'afzonderlijk van elkaar' en heb ik dus precies hetzelfde probleem ?

Alvast bedankt...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je striping gaat toepassen, zullen de koppen allebei gaan ratelen, alleen misschien iets minder. Bij RAID-0 liggen de bestanden op beide schijven op dezelfde plaats, alleen per groep van blokjes alternerend op de ene en op de andere, dus als er snel tussen 2 bestanden moet worden geschakeld, dan moet op beide schijven enthousiast kopwerk worden verricht.
Als je goed wil branden, kun je veel beter een oude 1 GByter kopen (meer is niet nodig, hoeft ook niet snel te zijn, en die als apart schijf formatteren. Kopieer alles wat je wil branden daarnaartoe (maakt het ook lekker overzichtelijk), en brandt dan daar vanaf. Zo heeft elke schijf zijn eigen taak, de ene operating system en software, de andere data.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Losse schijf is OK voor branden, maar mijn RAID-0 is echt verschrikkelijk stil. Maar het zijn dan ook wel IBM DTLA (75GXP) schijven. Ongeveer de snelste (en stilste) op dit moment...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zijn dat precies de schijven die ik wil gaan kopen. alleen vervelend dat die fasttrak100 niet zo makkelijk te krijgen is

nouja, oplossing voor dat branden zou kunnen zijn wat mvdejong zegt... m'n huidige 40gb verpats ik aan mn pa en ik koop zijn 17gb, komt op die schijf dus de zooi die niet 'snel hoeft te gaan' .. oa. brandbaar materiaal dus :P

ik mag aannemen dat IBM een reputatie heeft waar het duurzaamheid betreft ? waar ik RAID zie zie ik IBM ...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
IBM schijven zijn idd een van de meest betrouwbare schijven.
Volgens mij zijn ze 500.000 uur MTBF, terwijl de meeste schijven 100.000 uur zijn. (Maar dit kan ik ook verkeerd hebben... Ze zijn in ieder geval betrouwbaar)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
ik las trouwens dat je met wat soldeerwerk zo'n goedkope promise (en niet te vergeten beter verkrijgbare) 100 ultra kunt upgraden naar een fasttrak100 ... gaaf, maar dan lees ik weer zo'n reactie 'dat het niet meer altijd lukt' :(
dus zal wel weer diep in de buidel tasten + goed zoeken worden (350,- ) ....
Pagina: 1