Toon posts:

Nut speciale stekkerblokken

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Je leest steeds meer dat mensen speciale stekkerblokken uigevoerd met netfilter en overspanningsbeveiliging gebruiken om hun hifi en video aan te sluiten.

In hoeverre heeft dit allemaal nut. Ik ben namelijk niet in het bezit van een geaard stopkontakt in mijn woonkamer.

Tevens zou ik wel willen weten wat je ermee op vooruit gaat...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er willen wel eens vreemde pieken op het net ontstaan door dimmers of bv. het inschakelen van je koelkast maar ook van buitenaf.
Het werkt 2 kanten op, zowel vanuit het net wordt er gefilterd maar de bronnen achter dat filter kunnen geen rare dingen het net op sturen.
Een dergelijk filter zit ook al in je PC en monitor dus heeft het niet zoveel zin.

Tegen blikseminslag zal het zeker niet werken op het moment als bij inslag de vonken uit het stopcontact slaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
De meeste mensen hebben meerdere apparaten (tv, video, stereo, lampen etc.) op één stroomgroep (meterkast). De stroom uit een stopcontact is vaak 'bevuild' met verschillende signalen vooral als je meerdere apparaten op een groep hebt.
Dus zijn er speciale stekkerblokken (van een paar knaken tot honderden euro's) met speciale filters (signaalfilter, piekfilter etc.) die apparatuur beschermen tegen stroompieken en/of de 'bevuilde' stroom filtert voor een schoner signaal.
Het meest ideale wat je ongeveer kan bereiken is alleen de stereoset op één groep gooien in combinatie met een goed filterend stekkerblok (prijzig) ertussen.
Dit is natuurlijk niet interessant voor mensen met een Yokosetje, meer iets voor de echt audiofielen

• Nekje64
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12 17:34
Er wordt naar deze topic gerefereerd dus wil ik nog wat rechtzetten. Ongewenste signalen blijven niet binnen een groep in huis. Voor de zekeringen zit alles in dat verzegelde doosje van de energieleverancier weer lekker aan elkaar geknoopt. Een groepszekering is geen magisch filter. Bespaar je dus het veranderen van de groepsindeling in huis. 10 tegen 1 dat je zelfs veel storingen van de hele straat meekrijgt.

Nekje

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:51

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik heb zelf mijn hele audio keten achter 1 dik EMI filter hangen van 20A en ik heb nu geen last meer van het aanschakelen van lampen of de koelkasten hier. Daarnaast zit in ieder audio apparaat ook weer een EMI filter zodat ze elkaar niet kunnen beïnvloeden. Maar of dat allemaal nu heeft ...

blabla