Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Simpel zelfgemaakte fancontroller doet raar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een simpel fancontrollertje met adapter aansluiting gemaakt. Hij doet het goed opna dat als ik paar fans uitzet volcano 7+ sneller gaat. Dat maakt niet zoveel uit. Maar ik zie aantal rpms niet meer. En dat is wel vervelend. Ik heb wel het rode kabeltje van schakelaar naar schakelaar gesoldeers maar met 12v maakt dat toch niet uit?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

een fan heeft drie draadjes, een +, een - en een datadraadje oid, die zorgt voor de rpm weergave, die moet je dus op je mobo aansluiten

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

post anders eens een schemaatje

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 15 November 2002 @ 21:25:
een fan heeft drie draadjes, een +, een - en een datadraadje oid, die zorgt voor de rpm weergave, die moet je dus op je mobo aansluiten
grapjas, ja zit ook op mb andere zitten via h/l/m schakelaar op adapter

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 15 November 2002 @ 21:26:
post anders eens een schemaatje
Ik ben very slecht in tekenen
Dus ik zeg wel ff.
Is heel eenvoudig gedaan: switchje voor 12 volt een van de adapter ander van de pc(nog niet aangesloten) de rode draad gaat naar de 1 schakelaar en van de 1e naar de 2e etc. De zwarte zit in een koppelblokje en daar zitten alle zwarte draadjes in.

Verwijderd

Dan bent gij dus alles in serie aan het schakelen.....

Doe eens draadje van adapter, rode naar alle schakelaartjes, of lus ze allemaal door, dus niet via schakelaar.....

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 21:32:
[...]

Ik ben very slecht in tekenen
Dus ik zeg wel ff.
Is heel eenvoudig gedaan: switchje voor 12 volt een van de adapter ander van de pc(nog niet aangesloten) de rode draad gaat naar de 1 schakelaar en van de 1e naar de 2e etc. De zwarte zit in een koppelblokje en daar zitten alle zwarte draadjes in.
Ik heb al je posts 3 keer doorgelezen maar kan er geen wijs uit worden. Is de schakelaar aan/uit/aan met een 7volt mod? of is het een een aan/uit schakelaartje :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 15 november 2002 @ 21:47:
[...]

Ik heb al je posts 3 keer doorgelezen maar kan er geen wijs uit worden. Is de schakelaar aan/uit/aan met een 7volt mod? of is het een een aan/uit schakelaartje :?
Zijn vier aanuit schakelaartjes maar ik ga ff proberen wat keesjes zei. En dat h/l/m ding is dat wat standaard in kast zit en bij volcano 7+,ik wil wel erbij zeggen dat op 1 schakelaar 3 fans zitten (intake) en op 2 (outtake) 2 fans

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 21:45:
Dan bent gij dus alles in serie aan het schakelen.....

Doe eens draadje van adapter, rode naar alle schakelaartjes, of lus ze allemaal door, dus niet via schakelaar.....
Klinkt wazig ik heb het ff anders gedaan.
Nu gaan zwart en rood naar schakelaar (logisch) en vandaar gaan ze naar een blokje en aan andere uiteinde van blokje zitten alle draadjes (4x zwart 4x rood)

Aan uiteinde blokjes komt er 11,67 volt dat is toch wel goed lijkt me
En als ik alleen cpu aanzet is het 13 volt

Dit wil niet verhinderen dat mijn rpm het nogsteeds NIET doet

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2002 23:08 . Reden: Voltage erbij zetten ]

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
:? Zonder schema'tje is het een beetje onduidelijk :|

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
ff zien waar ik mijn geweldig mooi paint schema neer kan zetten

Verwijderd

Hij heeft het idd nu juist opgelost.....

Maareh, je cpu-fan niet uitschakelen hoor, die lekker verbonden laten!!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 22:57:
Hij heeft het idd nu juist opgelost.....

Maareh, je cpu-fan niet uitschakelen hoor, die lekker verbonden laten!!!
Hehe, is wel lachen. Ik zet pc uit ik denk kreng hij sluit niet af och adapter ik zet uit. Zet pc aan. Ben laden. Ho stille pc? cpu bijne verbrand })

Verwijderd

Topicstarter
/HEEL ERG OFFTOPIC
Dat vervloekte wanadoo homepage zuigt van alle kanten ik vat niet hoe ik er bestanden opkrijg, dadelijk als ik het vat kan ik eindelijk mijn mooie (lees lelijk) schema laten zien

Verwijderd

Topicstarter
Je hoeft niet te zeggen dat dit mooi is >:) (psp moet ik nog ff downloaden....
Afbeeldingslocatie: http://www1.freewebs.com/sid_6_8/lelijk.JPG

Verwijderd

ZO issie goed, alleen zou ik absoluut je cpu fan er vanaf halen..... Voor het geval je per ongeluk het knopje opgooit.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 23:35:
ZO issie goed, alleen zou ik absoluut je cpu fan er vanaf halen..... Voor het geval je per ongeluk het knopje opgooit.....
idd maar dan is doel van adapter weg, btw ik heb wel vertrouwen in mijn overburn spul van moederbord staat op 70 graden

Verwijderd

Topicstarter
En iemand nou enig idee waarom mijn memory en cpu geen rpm aangeven?
Als ik in en outake fans uitzet staat er bij progje steeds 670 0 670 0 0 0 670 en als ik alles aanzet alleen maar 0 in bios staat dus gewoon n/a

Verwijderd

Zover ik dus weet is het derde draadje op je fan voor je toerenteller, die zal je dus wel moeten aansluiten, anders geeft hij geen toeren aan....

correct me if I'm wrong...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 23:47:
Zover ik dus weet is het derde draadje op je fan voor je toerenteller, die zal je dus wel moeten aansluiten, anders geeft hij geen toeren aan....

correct me if I'm wrong...
Klopt, maar volcano 7+ heeft splitsertje eentje naar moederbord (geel) rest naar fanspeed regelaar en fancontroller.

Als ik btw overige fans uitzet krijg ik nou soms 1 van de 100 keer de actuele waarde. Komt mischien toch door voltage maaar is niet logisch.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die 7 volt mod is een goedkoop truukje (werkt wel natuurlijk)

maar in priecipe hang je hem tussne de plus 5 en +12 volt

mischien wil die detector op je MB dat de spanning ook onder de 5 volt komt om het goed waar te kunnen nemen ......

(proeer even of het goed werkt op 12V zo ja dan is er niks mmis met je MB of FAN
maar komt het door het trrukje

edit: voltage er maar bij gezet "onder de 5 volt komt "

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 16 November 2002 @ 00:25:
die 7 volt mod is een goedkoop truukje (werkt wel natuurlijk)

maar in priecipe hang je hem tussne de plus 5 en +12 volt

mischien wil die detector op je MB dat de spanning ook onder de volt komt om het goed waar te kunnen nemen ......

(proeer even of het goed werkt op 12V zo ja dan is er niks mmis met je MB of FAN
maar komt het door het trrukje
Hij deed het perfect tot adapter. Die switch heb ik ook altijd al gebruikt (zit standaard in xaser 2 kast)

• Sine
  • Laatst online: 30-11 21:22
Dat komt ok idd door je adapter, die heeft een zwevende spanning tov de psu op je mobo
Om het toerental goed te meten heeft je mobo een gemeenschappelijke massa nodig.

je kunt het vergelijken met een lampje op de plus van de ene batterij aansluiten en de min op de - van een andere batterij, en je dan gaan afvragen waarom het niet werkt ;)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Precies, je fan genereert die pulsjes tov zijn massa.
Je mobo wil die pulsjes ook graag tov haar massa.
Dus die massa's aan elkaar knopen.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 16 November 2002 @ 00:40:
Dat komt ok idd door je adapter, die heeft een zwevende spanning tov de psu op je mobo
Om het toerental goed te meten heeft je mobo een gemeenschappelijke massa nodig.

je kunt het vergelijken met een lampje op de plus van de ene batterij aansluiten en de min op de - van een andere batterij, en je dan gaan afvragen waarom het niet werkt ;)
Ah kijk, duidelijk. Maar als pc uit staat en staat op adapter maakt toch niet veel uit. Maar als ik een stabiliserende adapter gebruik doet ie het dan. En kan dit kwaad voor mijn cpu fan als ie 13 volt krijgt?

• Sine
nope of het ding nou gestabiliseerd is of niet dat maakt geen fluit uit

je bent in princiepe dit aan't doen :

code:
1
2
3
4
 +  -       +  -
  |          |
--||----X----||--
  |   lamp   |

en je daarbij zwaar aan't afvragen waarom het lampje niet brand

de massa's van de voedingen MOETEN gelijk en anders zal het simpelweg niet werken

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
8)7 8)7 |:( |:( |:( 8)7 8)7
schema klopt niet helemaal
Nu wel

Krijg zo kabeltje dat ook op voeding, dit is leip net viel alles uit.

• Sine
hmm ...

als ik je schema bekijk ga je omschakelen tussen de interne en externe voeding

waarom gebruik je uberhaupt een externe voeding :?

mgoed als je toch wilt omschakelen laat dan de beide massa's gewoon aan elkaar zitten en schakel enkel de +

ik zie het nut niet, maar je zult er vast wel een reden voor bedacht hebben

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 16 November 2002 @ 15:09:
hmm ...

als ik je schema bekijk ga je omschakelen tussen de interne en externe voeding

waarom gebruik je uberhaupt een externe voeding :?

mgoed als je toch wilt omschakelen laat dan de beide massa's gewoon aan elkaar zitten en schakel enkel de +

ik zie het nut niet, maar je zult er vast wel een reden voor bedacht hebben
Ik had ooit ergens raar verhaal gezien over schade aan pc als uitstaat. Simpelweg omdat juist dan de temperatuur stijgt. Mijn sensors geven dat ook aan. Of het echt uitmaakt geloof ik niet maar toch. Het gaat voornamelijk om het aanuitzetten van de fans.

Maar even waar het over ging. Als ik het zo schakel maakt het dan uit of ik het zo doe als je ziet of ik schakel enkel de +. Maareh nu heb ik +- keuze voeding, adapter en daarna schakel ik enkel de +. Wel vraag ik me af of 11,13 volt niet uitmaakt voor de cpufan. Ik wil niet mijn cpufan omzeep helpen
Pagina: 1