Onstabliliteit AK33 systeem, need help :(

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
Onlangs heb ik een tweede "spelletjes pc voor erbij" in elkaar geschroeft. Ik heb hiervoor gebruikt:

- Aopen AK33 mobo, geflasht met nieuwste bios mét Morgan core ondersteuning
- Amd Duron 1,3Ghz
- 3com 3c905b TX nic
- Soundblaster Live! 1024 (met nieuwste Liveware/drivers)
- Asus v7100 GeForce 2MX
- 384Mb (3x128Mb) pc133 cl3 geheugen
- Nieuwste VIA 4-in-1 driver
- Detonator 30.82 (ook al diverse andere versies geprobeerd)
- Windows 98se met alle mogelijke updates

Welnu, wanneer ik een spel speel (bijvoorbeeld NFS3) kan ik na 5 minuten een vastloper verwachten. Het beeld bevriest dan en het geluid blijft zichzelf continue herhalen. Ook gebeurt dit met 3dMark 2001se, waar ie dan ongeveer bij de 3e of 4e bench (meestal Dragothic) blijft hangen. In windows blijft ie zelden hangen, maar toch komt dat ook wel eens voor al laat dat veel langer op zich wachten. Een burn-in test van SiSoft Sandra kan ie dan weer wel met succes doorlopen.... vreemd :?

Het systeem is niet overgeclockt en het koelblok op de cpu voelt niet heet aan (handwarm), hetzelfde geldt voor de gpu van de GF2. Temperatuur weet ik niet wegens gebrek aan heatsensor op het mobo. Koelpasta is juist aangebracht, dun flimpje op de core (en niet ernaast ;)).

Alledrie SD-rams heb ik afzonderlijk van elkaar getest en elke keer weer die hangers. Ook zonder geluidskaart en nic geen verandering. Tevens heb ik de GF2 nog even vervangen door een Viper 770 (TNT2) en ook dan weer die hangers...

Ik zit nu echt met de handen in het haar, want ik zou echt niet weten wat ik verder nog kan proberen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je RAM, VGA en sound kunt uitsluiten en temperatuur niet aan de orde schijnt te zijn, wijst het toch aardig in de richting van mobo(drivers).

Probeer evt een ander OS, Win2K ofzo, om te zien of dat wat uitmaakt...

Oslik blyat! Oslik!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb hetzelfde gehad op mijn ouder systeem (ook AK33) bij MoH:AA. Het had dacht ik te maken met je 4-in-1 drivers en die van nVidia. Ik heb het probleem zelf nooit kunnen oplossen. Uiteindelijk was het probleem weg toen ik van XP terug ging naar 98, maar daar zit jij nu al op. Heb je ook de 'nieuwe' detonator 40.41/40.42 al geprobeerd? En ik zou ook de 3.38 drivers van VIA even proberen, misschien dat dat iets opleverd.

Iig succes, ik weet hoe frustrerend dit kan zijn.

• Eindbaas
De nieuwste detonators, de 40.xx heb ik ook al geprobeerd... dat maakt allemaal geen verschil. De wat oude via drivers moet ik nog even proberen. Zijn er verder eigenlijk nog mobo drivers?

Ik ga morgen even win2k prof installeren, hopelijk helpt dat iets.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Het installeren van de officiele Aopen drivers helpt ook nog wel eens. Ik heb op een gegeven moment alleen nog maar officiele drivers gebruikt.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24

Maximus

PhD i.o.

heb je een Orb koeler? Want ik had bijna dezelfde problemen en toen heb ik echt een HeatSink + fan gekocht en toen was het probleem over

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Nieuw -> Nieuwer -> Nieuwste driver wil nog niet zeggen dat alles perfect werkt.
Heb hier ook verschillende hardware liggen dat erg dwars ligt met de nieuwste drivers.
En bij de orginele 'oude' drivers die meegeleverd werden op cdtje werk de boel perfect.
Ook nieuwe bios updates kunnen de boel goed verstieren.
bijv. Ik kan onmogelijk mijn K7T Turbo (MS-6330 v3.0) met een nieuwere bios dan 2.9 flashen omdat alles en dan ook echt alles in het honderd loopt, zelfs met een fresh install...
Flash je dan terug, zijn alle problemen ineens verdwenen...

Dus met andere woorden probeer eens een 'oude' bios te flashen, 'oude' Via 4.1 drivers, die 'antieke' detonator drivers, of windows ZONDER updates, etc etc...

Omdat je verder alles al hebt geprobeerd kun je dit proberen.
Niet geschoten is altijd mis zeggen ze toch?

*Tis laat, kan niet meer typen :( *

Verwijderd

Kijk in je bios of "Fast Write" op enabled staat.
Is dit het geval probeer het eens op disabled.

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-08 23:31
Heb je wel genoeg ruimte op je HD? Het kan zijn dat na 10 min. gamen je HD overloopt door een temp file van de game.

• Eindbaas
ruimte op hdd kan het probleem niet zijn, 1,5Gb vrij..... :)

Ik ben op dit moment win2k aan het installen en ben zeeeeer benieuwd wat het resultaat zo zal zijn :)

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 23:50:
Kijk in je bios of "Fast Write" op enabled staat.
Is dit het geval probeer het eens op disabled.
deze had ik al geprobeerd, maar hielp niets.

• Eindbaas
Goed, ik heb dus Win2K erop gezet. Bios instellingen veranderd om te kijken of dat nog iets uitmaakte. Oudere drivers van Via en Nvidia zowat allemaal geprobeerd en nog steeds hetzelfde resultaat.

Ik heb nu sterk idee dat het mobo gewoon gaar is :( Maar een ander cheap ass mobotje op de kop tikken voor de Duron 1,3.........

• Eindbaas
En inderdaad het was het Aopen mobo wat brak was :( Ik heb vanmiddag maar even een goedkoop DFI AK75-EC rev.E bordje gehaald en de handel draait nu als een zonnetje :)

Leuk bijkomend voordeel van dit bordje is dat het best wel veel goede OC mogelijkheden biedt, zo kun je bijv. het vcore voltage gewoon in de bios instellen :9

Al met al, eind goed al goed :)

Verwijderd

ik had datzelfde brakke bord ben blij ervanaf te zijn en wat jij beschrijft klinkt me bekend in de oren bij mij ging het over door winXP te installeren met de nieuwste drivers enz. probeer het eens veel succes

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 20:10:
ik had datzelfde brakke bord ben blij ervanaf te zijn en wat jij beschrijft klinkt me bekend in de oren bij mij ging het over door winXP te installeren met de nieuwste drivers enz. probeer het eens veel succes
Misschien doe ik dat nog eens als ik me verveel :) Heb nog wel een TB 800 liggen en wat losse reepjes geheugen :) Vooralsnog ben ik zeer tevreden met het DFI bordje wat ik gisteren opgehaald heb :)

Verwijderd

dat is natuurlijk ook een oplossing, maar of het de goeie is:S???
veel succes ermee

Verwijderd

Het is mij bij de AK33 bekend dat het bord bij CPU's vanaf 1Ghz vaak niet stabiel wil draaien hoewel het officieel wel ondersteund wordt.

Vooral de "gemodificeerde" versie met 2 extra grote diodes op de spanningsregulators gesoldeerd hebben dat probleem. Heb je die uitvoering?

Weinig kans dat je hem stabiel krijgt. Overigens draait het bordje meestal perfect met een lager geklokte cpu.

Verwijderd

Instabiliteit is het.

Ik denk dat je Northbridge te warm wordt, je hebt dan meestal freezes ipv blue screens. Doe een pasta onder dat koelertje, een fannetje erop en/of meer airflow in je kast.

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 23:34:
Het is mij bij de AK33 bekend dat het bord bij CPU's vanaf 1Ghz vaak niet stabiel wil draaien hoewel het officieel wel ondersteund wordt.

Vooral de "gemodificeerde" versie met 2 extra grote diodes op de spanningsregulators gesoldeerd hebben dat probleem. Heb je die uitvoering?

Weinig kans dat je hem stabiel krijgt. Overigens draait het bordje meestal perfect met een lager geklokte cpu.
met een TB800 heeft ie exact hetzelfde, ik ben er na een dikke week van proberen (drivers, hardware combo's en os-en) mee gekapt en heb een ander low budget bordje gehaald.

• Eindbaas
Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 00:00:
Instabiliteit is het.

Ik denk dat je Northbridge te warm wordt, je hebt dan meestal freezes ipv blue screens. Doe een pasta onder dat koelertje, een fannetje erop en/of meer airflow in je kast.
Er zit al pasta op en zo heet wordt de northbridge niet (handwarm)....
Pagina: 1