[Draytek] Geen DHCP gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhm ... hoe kan ik die Vigor Draytek 2200E zo instellen dat ik geen gebruik maak van de DHCP functie in de router. Ik wil nl. gewoon statische ip-adressen gebruiken ivm firewall settings ed.
Ik heb die DHCP optie in de router config gewoon op No gezet, dat werkt allemaal wel, maar moet ik nu ook een DNS Server toewijzen aan mun NIC's in al mun pc's ?

De manual maakt alleen maar gebruik van de DHCP functie, maar over statische ip-adressen wordt niet gelult, daar hadden ze wat mij betreft wat meer aandacht aan mogen vestigen.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
wat wil je precies. Je kunt bijvoorbeeld je statische adressen op de 2200E configureren, dan hoeft je client pc geen DHCP te doen, maar je 2200E weet welke host waar zit.

Je kunt ook een DNS functie op een van je clients draaien.
[edit]
Je kunt ook statische adressen in DHCP configureren en toch je clients op DHCP zetten, zodat je geen dns informatie hoeft te configureren op je pc's

• Enforcer
  • Niet online
Waar kan je die statische IP-Adressen invullen dan ?
En ik vroeg me alleen af zodra ik dus NIET de DHCP functie gebruik of ik dan nog de DNS (192.168.1.1) moet invullen in mun netwerkinstellingen van mun nic...
Dan heb ik dus ingevult, een IP-Adres, een SubnetMask, een Gateway, en mijn vraag is of ik dan nog een DNS (192.168.1.1) nummer moet invullen.

• Broer
moet met de commandline optie blijkbaar, via telnet te bereiken, en dan
bijvoorbeeld:
code:
1
srv dhcp fixip add 192.168.1.10 00-03-93-63-B3-B6 broersg4

dus srv dhcp fixip add is het commando om
192.168.1.10
met macadres
00-03-93-63-B3-B6
toe te voegen met naam
broersg4

[edit]
met
srv dhcp status
kun je de lijst met adressen zien en met
srv dhcp fixip clr
kun je de hele tabel schoonmaken

• Enforcer
  • Niet online
Thanx, ik had ut via telnet nog niet geprobeerd, was alleen nog maar via de web browser bezig...

• Broer
Ja, sommige dingen kunnen alleen via het web interface, andere alleen via de command line (stom apparaat ;) )
en ook nog:
srv dhcp fixip ?
geeft de mogelijke commando's

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ja die DNS gewoon invullen (192.168.1.1) . Overigens commandline en telnet features hebben veel goedkope routertjes niet. Dit is echter "bijna net een echte router" :)

• Broer
Klopt, ik ben ook wel blij met mijn routertje hoor.

Nog een tip voor Enforcer:
Maak een bestandje met je DHCP tabel, dan kun je die knippen en plakken in je telnet schermpje als je bent aangelogd aan de router.
Als je dan de commando's
code:
1
srv dhcp fixip clr

en
code:
1
srv dhcp status

als eerste en laatste commando opneemt, dan zie start je steeds met een lege tabel en je ziet daarna de gegevens zoals je ze hebt ingesteld.

• Enforcer
  • Niet online
Worden die Ip-Adressen dan PERMANENT gekoppelt aan de MAC-Adressen ?!
Ik las nl. ergens (weet niet meer waar) dat na 3dagen inactiviteit autom. het ip-adres wordt weggehaald en je een ander ip-adres krijgt toegewezen... Of blijft dit er gewoon permanent instaan (ongeacht inactiviteit of reboot/firmware upgrade)?

Niet dat ik 3dagen mun pc uit heb staan hoor :) Hoogstens als ik met vakantie ben :)

• Broer
Ik heb mijn statische DHCP adressen al heel lang (=maanden) in de router staan. Soms haal ik een adres weg, en soms zet ik er een bij, of verander er een. Dus alleen als ik zelf de boel aanpas, dan verandert het.
Bij een reboot blijft alles in ieder geval staan, bij een firmware upgrade geloof ik van wel.

Waar jij het over hebt is misschien op de client. Een DHCP client krijgt een "leasetijd" Als hij binnen de leasetijd zijn adres weer ophaalt, dan houdt hij het zelfde adres. Als hij na de leasetijd ophaalt, dan krijgt hij een nieuwe adres.
Dat kun je voorkomen, door op de DHCP server een IPadres te koppelen aan een MACadres, dat doen we hier dus.

Neemt niet weg dat het handig is om je configuratie in een tekstfiletje te zetten, of in ieder geval op papier te zetten.

Ik heb mijn router in het begin een paar keer opnieuw geconfigureerd, omdat ik een aantal instellingen verklooid had, waardoor ik hem moest initialiseren, dus dan leer je om de instellingen op een handige manier bij te houden, ik doe dat in tekst files, waarin ik de gebruikte commando's zet. o.a. voor DHCP en NAT.

• 1-0-Ed
  • Laatst online: 12-07 01:03
Ik gebruik sinds een half jaar ook de fixed IP oplossing op de Vigor, werkt geweldig. Voorheen had ik geregeld IP conflicten, op mijn netwerk hangen 4 vaste pc's en drie laptops. De laptops worden zowel draadloos als (soms) vast aangesloten maar ook vaak (elke dag) meegenomen naar werk/studie waar ze andere IP adressen toegewezen krijgen. Dit leverde heel vaak conflicten op, het liep dan gewoon niet goed met de DHCP tabel van de router. Met fixed IP's voorkom je dit probleem geheel, zeer relaxed...

Gravity sucks...

• Enforcer
  • Niet online
Toch vind ik het vreemd dat in de draytek manual er totaal geen woord wordt gerept over de instellingen als je de DHCP functie in de router NIET gaat gebruiken.
Tis allemaal wel leuk en aardig die DHCP functie, maar zodra je dus maar iets wijzigt in je IP-Adressen wordt er weer een ander ip-adres aan gekoppelt en dan is het lastig in je firewall bij te houden welke pakketjes naar welke pc gestuurt moeten worden.

Ik zet de DHCP functie op de router uit, moet ik dan nog de START IP opgeven in de router ?
Of geldt dit dan alleen maar voor wanneer de DHCP staat ingeschakeld?

En wat moet ik dan allemaal invullen in mun netwerkinstellingen van al mun pc's ?!
Ip-Adres (bv. 192.168.1.10) = start ip wat bij DHCP config staat ingevult in de router, of maakt dit niet uit ?
SubnetMask (255.255.255.0)
Gateway (192.168.1.1) = router ip
DNS (192.168.1.1) = ik zit te twijfelen, moet ik deze nou WEL of NIET invullen in mun netwerkconfiguratie van al mun pc's ... ?

• Broer
Je moet op de router DHCP wel activeren.

Start IP is niet belangrijk (is eerste adres wat DHCP uitgeeft bij Dynamisch uitgeven, maar dat heb je uitgezet met je FIXED IP tabel)

DNS server: hier vul je de DNS servers in die je wilt gebruiken (ik neem aan die van je ISP).

Als je PC nu opstart met DHCP geconfigureerd, dan haalt hij de gegevens van je router op. Dan wordt dus de gateway en de DNS servers die je hebt ingesteld in je PC geconfigureerd.

• Enforcer
  • Niet online
DHCP activeren staat UIT op de router.

Ik heb inmiddels gewoon dit ingevult in al mun pc's
IP-Adres - 192.168.1.10 ... 192.168.1.15
SubnetMask - 255.255.255.0
Gateway - 192.168.1.1 (router)
DNS - 192.168.1.1 (router)

En dat werkt overigens perfect, geen gezeur met DHCP activeren en ook geen gezeur om in zo'n telnet sessie je ip te koppelen aan een mac-adres.
Maar bedankt voor alle reacties.

• Enforcer
  • Niet online
Uhm .. even een ander vraagje, zodra ik het ADSL pakket binnenkrijg moet ik dan eerst die ADSL modem apart configureren zonder die Draytek Router ertussen of kan ik dit modem gewoon direct op de Router aansluiten en dan via ipnr 10.x.x.x (wat dus in de handleiding staat neem ik aan) het modem configureren?!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Kun je voor de lol proberen maar lijkt me makkelijker gewoon eerst de router ertussenuit te halen.

• Enforcer
  • Niet online
Dus dat houdt in dat ik gewoon zowiezo niet meer bij mun modem kan zodra ik die draytek router ertussen heb staan... ?
Of zijn daar nog truukjes voor dmv iets te forwarden ofzo ?

Je maakt tog via de router de VPN verbinding met dat modem .. dus zou je (lijkt mij) in principe toch gewoon het 10.x.x.x adres kunnen benaderen ?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja hoor als je liever wilt kun je hem er rustig tussen laten zitten.
Pagina: 1