Drivers voor ATI Radeon 9700 pro

Pagina: 1
Acties:

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:34

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Hoi,

Ik ben sinds een aantal dagen op zoek naar drivers voor mijn video kaart ATI Radeon 9700 pro onder Linux.
Linux system is Suse 8.1

Hoewel ik wel een werkende Xconfiguratie krijg met andere drivers loopt het toch niet lekker.
Iemand die ook suse 8.1 (2.4.8-19) en al een werkende module heeft?
Of tips waar ik de sources kan vinden om zelf een module te maken voor mijn kernel?

Alvast bedankt!

Verwijderd

The_DoubleU schreef op 15 November 2002 @ 18:27:
Hoi,

Ik ben sinds een aantal dagen op zoek naar drivers voor mijn video kaart ATI Radeon 9700 pro onder Linux.
Linux system is Suse 8.1

Hoewel ik wel een werkende Xconfiguratie krijg met andere drivers loopt het toch niet lekker.
Iemand die ook suse 8.1 (2.4.8-19) en al een werkende module heeft?
Of tips waar ik de sources kan vinden om zelf een module te maken voor mijn kernel?

Alvast bedankt!
Ik vrees dat die nog niet bestaan. Die kaart is gloednieuw en ATI is al geen goed maatje met Linux...

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Damm :(

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Van de XFree homepage:

4.2.1:

Accelerated support is provided for Mach64, Rage, Rage 128 and Radeon chips by the "ati" driver, as is unaccelerated support for all of the others except the Mach8 and some early Mach32 chips.
Verder staat op de ATI site te lezen (Daar heb je toch wel gezocht he ? ;) ) dat het volgens hun 12 maanden duurt, voordat een nieuw produkt ondersteund zal worden. Of dat door ATI-drivers gebeurt, of door GPL'ed XFree86 drivers, was niet terug te vinden.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Had inderdaad al gezocht op de ATI site, maar had gehoopt dat ondertussen er al wat was ontworpen.
Op de Xfree86.org site is het me niet duidelijk war ze met de Radeon driver bedoelen, Suse ondersteunt nl wel de 8500 (die ik nu gebruik)
--> van de Suse website
SuSE Linux comes with drivers for common cards, including
ATI: Radeon 7500/8500, FireGl 8700/8800, FireGL 2/4
Matrox: G450/G550
nVidia: GeForce 2/3/4, nForce

Dus de 9700 staat er nog niet tussen :(

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb 't alleen aan de gang gekregen met de VESA-driver, zowel de ati driver als de radeon driver laten de 9700 links liggen. Ook de FireGL-driver die het op oudere kaarten deed (8500 series) laat het hier afweten :(. Voor de linuxsupport hoef je 'm inderdaad niet te kopen. Wrang detail: DRM herkent 'm wel als een radeon, maar zonder goede 2D-drivers die daarop inhaken heb ik er niks aan.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Nou, dan nog maar ff wachten tot er drivers voor zijn.
Heb ik eindelijk een goede kaart om TuxRacer te spelen, doet die het niet :(

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

De Ati drivers worden (volgens mij) ontwikkeld door XFee86 zelf omdat ATI zo vriendelijk is om mee te werken aan de development van de linux drivers.

En ik heb ergens gelezen dat de Radeon 9700 pas geaccelereerde 3D ondersteund in Xfree 4.3 maar ik kan het mis hebben... :)

Eeuwige n00b

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04 15:01

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik ben van plan om deze week Redhat 8.0 te installeren en ik heb zo'n 'gloednieuwe' (ding is al meer dan een maand uit maar ok) Radeon 9700.

Nu ben ik gewend onder XP om dual monitor te draaien met deze kaart, 3D support onder Linux boeit me niet echt.

Wordt dit een gebed zonder einde of is dit redelijk snel aan de praat te krijgen?

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Installatie gaat prima onder RH8, de kaart wordt wel herkend als een Radeon 9700 maar Redhat installeert gewoon de VESA driver.

3D support hoef je idd niet te verwachten en het kan zijn dat je problemen krijgt met bepaalde resoluties omdat je kaart het niet aankan (volgens RH en Suse)

Verwijderd

is er al wel 3d support voor radeon 8500 ???
zoja hoe en waar ?

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

The_DoubleU schreef op 18 November 2002 @ 13:53:
Installatie gaat prima onder RH8, de kaart wordt wel herkend als een Radeon 9700 maar Redhat installeert gewoon de VESA driver.

3D support hoef je idd niet te verwachten en het kan zijn dat je problemen krijgt met bepaalde resoluties omdat je kaart het niet aankan (volgens RH en Suse)
Zou 1600x1200 op 1e en 1280x1024 op 2e monitor teveel gevraagd zijn denk je? Ik heb namelijk wel eens zitten prutsen met dual monitor en een R8500 maar dat was toch een redelijk drama (zelfde resoluties).

Aangezien er qua drivers nog niks veranderd is kan ik er vanuit gaan dat RH8.0 hetzelfde drama wordt op dat gebied? :(

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Omdat je kaart niet goed herkent wordt installeert RH de VESA drivers en volgens mij (not sure) ondersteunt die driver die resoluties niet. Ik heb 1 monitor op 1280x1024. 1600x1200 werkte bij mij niet.

Ik denk trouwens ook niet dat VESA dual monitors ondersteunt.

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

The_DoubleU schreef op 18 November 2002 @ 21:42:
Omdat je kaart niet goed herkent wordt installeert RH de VESA drivers en volgens mij (not sure) ondersteunt die driver die resoluties niet. Ik heb 1 monitor op 1280x1024. 1600x1200 werkte bij mij niet.

Ik denk trouwens ook niet dat VESA dual monitors ondersteunt.
Tot nu toe valt het me alles mee. Kaart wordt zo te zien ondersteund (kwam in het lijstje voor tijdens install) en heb nu beeld op 2 monitoren.

Wel 2 keer hetzelfde beeld op 1280x1024@60hz maar het lijkt me dat dat nog wel ergens in te stellen is.

* Ace gaat weer verder spitten

Na wat spitten komt het dus idd erop neer dat je alleen met VESA drivers uberhaupt beeld krijgt. Is de refreshrate dan nog te verhogen want 60hz is zeer irritant wanneer je 100hz gewend bent :(

Ik wil RH8.0 er liever op laten staan, bevalt me prima alleen afgezien van de display dan op het moment.
Pagina: 1