Toon posts:

[OpenBSD] Install ziet mijn harddisk niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een OpenBSD 3.2 bootflop gemaakt. Steek hem in mijn Pentium 1/100 met 16 mb geheugen en 250 mb ide disk. Hij start keurig met de bootdisk.

Maar als het install-script op de bootdisk vraagt of ik echt door wil gaan met de installatie, en ik ja enter, zegt hij dat hij geen disk kan vinden.

Terwijl hij dan volgens de manual moet zeggen dat wd0 (de eerste ide-disk) beschikbaar is, en of ik die helemaal wil gebruiken als OpenBSD-disk.

Als ik in mijn bios kijk, zie ik netjes een 250 mb ide disk staan als primary master. Hij heeft type 0 en de cylinders, heads en sectors staan goed ingesteld (1001/15/34). Als ik boot ZONDER floppy (zodat hij op de harddisk gaat zoeken,) start het systeem keurig wintentdows 98 op vanaf de harddisk.

Als ik boot van floppy en naar /dev ga, zie ik netjes wd0a staan (de eerste ide harddisk) en nog een heel aantal andere wd* devices.

Ik heb fdisk geprobeerd, maar als ik over /dev/wda0 begin, zegt hij dat die disk niet goed geconfigureerd is. Wat ik ook probeer met cylinder/head/sector-instellingen.

Maar hoe configureer ik die disk dan? Wat doe ik verkeerd?

Het moederbord waar de disk op is aangesloten is niet heel erg oud (1999) en heeft gewoon pci/e-ide. Dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Weet iemand wat het kan zijn?

Verwijderd

Heb je het al geprobeerd met een andere HDD? Op een 250 MB disk kun je sowieso niet zoveel kwijt...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nog niet met andere hdd geprobeerd. Heb geen andere ide-disks rondslingeren namelijk, alleen een paar SCSI disks, maar daar heb ik weer geen controller voor op deze pc..

Op 250 mb hoor ik toch wel de basisinstallatie te kunnen doen?
Hoef alleen maar pf/bind/sshd/ntpd te draaien.. (zie mijn topic van gisteren)

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Als je minimaal installeert kom je uit op zo'n 100MB, en dan moet je via pkg_add de package toevoegen. Wat betreft je schijf, die wordt wel degelijk herkent. Je moet in fdisk ingegeven
code:
1
2
3
4
d a
d b
a a (en bij size opgeven 210M in jouw geval)
a b (en dan maakt ie een swap aan)

en dan schrijven met 'w' en afsluiten met 'q'.

P.S. Staat ook in de handleiding op OpenBSD.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:38

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 18:23:
Op 250 mb hoor ik toch wel de basisinstallatie te kunnen doen?
Hoef alleen maar pf/bind/sshd/ntpd te draaien.. (zie mijn topic van gisteren)

Ja dat zal wel lukken.
Je moet natuurlijk van die 250MB nog je swapspace aftrekken.
Als je ook nog een kernel op die machine wilt hercompilen zal het wel crap worden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
miniBSD schreef op 15 november 2002 @ 20:48:
... Wat betreft je schijf, die wordt wel degelijk herkent. Je moet in fdisk ingegeven
code:
1
2
3
4
d a
d b
a a (en bij size opgeven 210M in jouw geval)
a b (en dan maakt ie een swap aan)

en dan schrijven met 'w' en afsluiten met 'q'.
Ik heb zitten zoeken en uitproberen maar hoe kan ik die gegevens invullen bij fdisk?
Ik kan alleen maar -i, -u , -chs en nog iets invullen, gevolgd door de disk.
Zoals gezegd, als ik dan /dev/wda0 opgeeft, zegt hij: device not configured. Tabee sukkel!

Verwijderd

Topicstarter
O, nu zie ik het, met -e hoor je in de interactieve mode van fdisk te komen.
Nou, dat werkt dus niet. Als ik het bij m'n floppy probeer (fdisk -e /dev/fd0a) werkt het prima, maar als ik fdisk -e /dev/wd0a doe, zegt hij: device not configured.

Ik kan dus geen gegevens over mijn harddisk invullen. Terwijl hij er echt in zit!

Als ik zonder floppy boot, boot hij windows 98 van de harddisk.
Het bios detecteert mijn harddisk automatisch als primary master.

Weet iemand wat ik nog kan doen?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:38

Predator

Suffers from split brain

Doe eens:
code:
1
fdisk -e wd0

ipv /dev/wd0

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je misschien een hele vage IDE controller op dat bordje zitten? Eentje die OpenBSD niet herkent?

Verwijderd

Topicstarter
De harddisk is aangesloten op een onboard-ide controller. Het moederbord is een Abit AB-PT5. Ik heb er al naar gezocht met google, maar ik vind geen vreemde opmerkingen over dit bord.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even verder gezocht:

- Als ik fdisk -e wd0 doe:
"fdisk: wd0: Device not configured"

- Als ik het systeem start, krijg ik een tabelletje van het bios waarin ondermeer staat:
Primary master disk: CHS, mode 0, 261Mb

- Als het systeem begint te booten van floppy, krijg ik als een van de eerste regels op het scherm:
disk: fd0 fd1 hd0*
(die eerste twee floppy disks klopt, er zit een 3,5" en een 5,25" kleitabletten drive in)

- Er zit geen ander ide-slot op het moederbord dan waar de harddisk in zit

- dmesg | grep ide:
pciide0 at pci0 dev 7 function 1 "Intel 82371FB IDE" rev 0x02: DMA, channel 0 wired to compatibility, channel 1 wired to compatibility

Iemand??

Verwijderd

Wat heeft er voorheen op die bak allemaal succesvol gedraaid?

Jammer dat je geen andere IDE HDD hebt. Ook niet in de bak waarmee je momenteel post? Kun je er niet ff 1 lenen van een makker? Of 1 goedkoop op de kop tikken bij de locale 2dehands boer? Gewoon om te kijken of-ie 'm herkent daarmee kun je debuggen en het probleem beter localiseren. Er kan echt niks fout gaan je kunt gewoon met een floppy even booten en kijken of-ie 'm herkent (behalve zaken als statische electriciteit maar dat moge duidelijk zijn).

Wat je ook kunt doen is die HDD in je huidige bak pleuren ipv. je huidige HDD en dan OpenBSD installeren. Dat is ook een manier van debuggen. En daarmee heb je nog minder kans dat 't fout gaat.

Kan me herinneren dat ik zelf ooit een probleem had met een oude HDD op OpenBSD. Een lower-level format had 't probleem toen opgelost.

Andere suggestie voor je is dat typenummer opschrijven van die HDD en de OpenBSD mailinglists af te struinen op zoek naar info. Mocht je er echt niet uitkomen, kun je daar je vraag stellen. Eerst zelf proberen heh ;) ik gaf al enkele suggesties waarmee je het probleem beter kunt localiseren.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Probeer eens:

fdisk -e /dev/wd0

(de a erachter is een partitienummer, terwijl je met fdisk juist partities moet aanmaken).

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

miniBSD schreef op 17 november 2002 @ 10:03:
Probeer eens:

fdisk -e /dev/wd0

(de a erachter is een partitienummer, terwijl je met fdisk juist partities moet aanmaken).
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 12:03:
Nog even verder gezocht:

- Als ik fdisk -e wd0 doe:
"fdisk: wd0: Device not configured"
Juist ja..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 08:02:
Wat je ook kunt doen is die HDD in je huidige bak pleuren ipv. je huidige HDD en dan OpenBSD installeren. Dat is ook een manier van debuggen. En daarmee heb je nog minder kans dat 't fout gaat.
Nah, wat ik dus gedaan heb:
De harddisk in mijn 'werkcomputer' vervangen door die weigerachtige uit die pentium 1, waar ik openbsd op wil zetten.

Ik booten van harddisk, en jawel hoor, netjes windows 98. Maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. Dus ik boot mijn werkcomputer van de openbsd-bootflop, MET de weigerachtige harddisk erin: vindt ie em nog niet!

De installatie sloot gewoon af met geen disks gevonden, ik kap ermee.

Als ik fdisk -e wd0 deed (of fdisk -e /dev/wd0a), zei hij als vanouds: Device not configured.

Toen ik de oorspronkelijke harddisk er weer in deed, vond de openbsd bootflop hem wel, en kon ik zo gaan fdisken.

Ligt het dan toch aan die harddisk? (een gewone, ouwe, trouwe Seagate ST3290A)

Weet iemand nog wat?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, nu heb ik heel erg mijn best gedaan.
Gezocht op openbsd+seagate st3290a
En jawel hoor, deze harddisk heeft al eerder problemen opgeleverd bij een openbsd installatie.

De harddisk ondersteunt namelijk geen DMA (beetje oud ja) en de oplossing is:

Men boote van 1 floppy,

boot> boot-c
blah blah yadda yadda de gebruikelijke teksten bij het booten
UKC> disable pciide*
pciide* disabled
UKC>
quit
Verder booten bla blah etc.

En tot zover ging het allemaal inderdaad goed, het disablen van pciide lukte, maar wat kreeg ik daarna? Jawel..

Installeren ging nog steeds niet.
# fdisk -e wd0
Device not configured bareuh..

Verwijderd

Post op de OpenBSD mailing list dat 't niet werkt of post 't op Deadly.org. Pleur er dan gewoon een andere (oude) HDD in. Als je toevallig naar de HCC komt mag je van mij wel een oude 234 MB HDD hebben. Ik weet alleen niet wat 't precies verder voor een dingetje is dat zal ik moeten nakijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 21:55:
Post op de OpenBSD mailing list dat 't niet werkt of post 't op Deadly.org.
Ik ga eerst maar een oude ide harddisk zien te versieren om te kijken of dat werkt, ik denk dat dat sneller is.
Heb al een 880MB Quantum geprobeerd (geruild met een andere pc), daarmee komt de pc niet eens voorbij de geheugentest. Waarom? Geen idee, ik heb geen verstand van dit soort dingen, zou me er ook niet mee moeten bemoeien :)

Verder heb ik nog 2 ouwe disks, in gebruik in sparc classics, maar die zijn allebei scsi..
Pleur er dan gewoon een andere (oude) HDD in. Als je toevallig naar de HCC komt mag je van mij wel een oude 234 MB HDD hebben. Ik weet alleen niet wat 't precies verder voor een dingetje is dat zal ik moeten nakijken.
Daar zou je me een groot plezier mee doen, ik wil hem anders wel ruilen voor die 250mb van mij. Ik kom niet naar de hcc, maar reis wel vaak langs Utrecht, en langs Amsterdam. En ik woon in Rotterdam. Kunnen we iets afspreken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 16:46:

Ik ga eerst maar een oude ide harddisk zien te versieren om te kijken of dat werkt, ik denk dat dat sneller is.
Heb al een 880MB Quantum geprobeerd (geruild met een andere pc), daarmee komt de pc niet eens voorbij de geheugentest. Waarom? Geen idee, ik heb geen verstand van dit soort dingen, zou me er ook niet mee moeten bemoeien :)

Verder heb ik nog 2 ouwe disks, in gebruik in sparc classics, maar die zijn allebei scsi..
Heb je de mailinglists afgezocht naar problemen met die Quantum? Dat is nl. een mooi dingetje om nog extra software op te zetten en te compileren ook. Anders een SCSI kaartje erin zetten misschien..
Daar zou je me een groot plezier mee doen, ik wil hem anders wel ruilen voor die 250mb van mij. Ik kom niet naar de hcc, maar reis wel vaak langs Utrecht, en langs Amsterdam. En ik woon in Rotterdam. Kunnen we iets afspreken?
Ik woon in Landgraaf en kom niet zo vaak in 't noorden. Met de toevallig HCC wel, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de zaak toch maar gepost in alt.os.openbsd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
Hi,

Could someone please help me with my unsuccesful 3.2 install?

I have a pentium 1/100 with two nics, that I would like to turn into a 
router/firewall for my home network, using openbsd.

I have reasonable linux experience, but little to no openbsd experience.

Below is all the info I've got and what I've already tried.

- The system is a Pentium 1/100, 16 mb ram, 261 mb harddisk with two nics in 
pci slots.
Motherboard: Abit AB-PT5 with integrated e-ide (from 1999)
Harddisk: Seagate ST3290A (this may be the cause of the problem, see later)

- I have an openbsd 3.2 bootdisk

- When I boot with the boot flop, install starts, but at the point where I 
type "y" to continue with the install, the script quits with "no available 
disks found."

- The bios automatically and correctly recognises a 261 mb ide harddisk as a 
primary master. It says the drive is of type 0, and it correctly recognises 
the geometry parameters:
1001 cylinders/15 heads/34 sectors

- if I boot WITHOUT the boot flop, the system starts Windows 98, which is 
installed on the harddisk.

- If I connect the system to a 880Mb Quantum disk, it fails to boot at all, 
it just passes the memory test and then does nothing.

- If I run the bootdisk on another system, a K6-2/400 with a 6.4Gb Quantum 
disk, it works as it should. The install script continues past the point 
where it hangs on the system on which I intend to run it: it asks if the 
whole harddrive is to be used for openbsd, and fdisk starts in interactive 
mode.

- If I boot the system with the boot flop and go to /dev, I see /dev/wd0a to 
wd0p, /dev/wd1a to wd1p and /dev/wd2a to wd2p.

- If I try to fdisk the disk manually with
fdisk -e wd0
or
fdisk -e wd0a
the system responds:
Device not configured.
The same if I try with /dev/wd0a or any /dev/wd* device for that matter

- fdisk -e /dev/wd0 produces
No such device

- If I start the system, I see a table from the bios with (among other 
things)

- If the systems starts to boot from the openbsd bootflop, one of the first 
lines on the screen is:
(those two floppy drives are a 3.5" and a 5.25" clay tablet drive)

- There is only one ide-slot on the motherboard: the one that the 
problematic hard drive is connected to.

- dmesg | grep ide:
 pciide0 at pci0 dev 7 function 1 "Intel 82371FB IDE" rev 0x02: DMA, channel 
0 wired to compatibility, channel 1 wired to compatibility

- If I connect the problematic hard drive to another system (the K6-2/400), 
and fire it up with the openbsd-boot flop, it has the same problem: when I 
confirm that I want to continue with the installation, the install script 
quits with "No available disks found". If I boot the K6 with the 
problematic hard drive, WITHOUT the boot flop, it starts Windows 98 from 
the hard drive.

- I searched with Google to see if the Seageate ST3290A was the problem, and 
yes, other people have had problems with installing openbsd > 2.8 with this 
drive: apparently it doesn't support DMA which confuses openbsd.
So I disabled dma during the floppy-boot process as follows:
boot> boot-c
yadda, yadda
UKC> disable pciide*
pciide* disabled
UKC> quit
yadda, yadda
But then, when I came to the point where I had to confirm I wanted to 
continue with the install, install still said: No available disks found.
fdisk -e wd0 still produced:
Device not configured.
With all the other /dev/wd* devices, it said the same.
With /dev/wdc0 (as I saw someone do on a mailing list), it said "No such 
device"

Can anyone please help?

Kind regards,

Verwijderd

Hey je ziet ook een wd1a en een wd2a? Hoe bedoel je dat?

Verwijderd

Topicstarter
Die staan in mijn lijst met devices
code:
1
2
cd /dev
ls

Ik neem aan dat die (niet bestaande) devices er zijn voor systemen met meerdere ide-disks?

Zoals ik het begrijp zijn
wda0
wdb0
wdc0 etc. partities van de eerste ide-drive en zijn

wda1
wdb1 etc. partities van de tweede ide-drive

toch?

Verwijderd

Klopt helemaal. Zelfde princiepe als met Linux alleen iets andere namen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 21:55:
Post op de OpenBSD mailing list dat 't niet werkt
Daar zal ik even het adres van gaan opzoeken.
of post 't op Deadly.org.
Ik zie niet waar je iets kan posten op deadly.org. Is er zoiets als een forum of een mailinglist? Kun je een linkje posten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 00:38:

Ik zie niet waar je iets kan posten op deadly.org. Is er zoiets als een forum of een mailinglist? Kun je een linkje posten?
http://www.deadly.org/submit.php3
probeer 't zo duidelijk mogelijk aan te geven, doch niet te lang. Post er ook bij wat je al hebt geprobeerd. Dan heb je de meeste kans dat 't geplaatst wordt. Beetje de GoT richtlijnen dus. Naast nieuws, staan er ook regelmatig lastige problemen op.. dus je maakt best een kans :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 12:03:

- Als ik het systeem start, krijg ik een tabelletje van het bios waarin ondermeer staat:

- Als het systeem begint te booten van floppy, krijg ik als een van de eerste regels op het scherm:
(die eerste twee floppy disks klopt, er zit een 3,5" en een 5,25" kleitabletten drive in)
Zoals je zelf aangeeft geeft de boot aan: "fd0 fd1 hd0*".
Misschien moet je het met hd0 proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zou ik wel willen.
Maar hd0 ziet hij dus niet..

Verwijderd

Topicstarter
Nou, weer iets verder.
Met wegstrepen dan, niet met een oplossing helaas..

- De reden dat het systeem niet boot met de Quantum 880Mb drive, is dat het moederbord een bios uit (waarschijnlijk) 1996 heeft, wat alleen drives van <540Mb ondersteunt

- Ik kan harddisk DMA niet disablen in het bios (de disk kan geen DMA en daar heeft OpenBSD >2.8 moeite mee)

- Low-level format (pre-format) gerund vanuit het bios op de Seagate drive: als ik nu openbsd boot van de bootflop zegt hij
disk: fd0 fd1
(1 minuut pauze, en dan komt erachteraan:)
hd0
Dat lijkt me geen goed teken. Eerst stond dat er meteen.
Maar het low-level formatteren heeft er in elk geval voor gezorgd dat de disk helemaal schoon is, ook de boot sector.

Maar al met al levert het niks op: als ik OpenBSD probeer te installeren, haakt hij nog steeds af op hetzelfde punt, met:
no available disks found.

Iemand nog een tip?
Pagina: 1