• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, ik heb onlangs wat foto's gemaakt van de poesjes van een goede vriendin (het was avond) en heb dus de flits gebruikt. Nu ben ik ze van mijn SM aan het afhalen en zie dat op bijna alle foto's de poesjes er met groene ogen opstaan.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~ejf.heeres/gangsterlee.gif
gemaakt met gewone flits

Alleen wat is de beste manier om poezen te fotograferen, bij honden kan je wel het ARO (anti rode ogen) gebruiken maar bij katten dus ook niet want ik krijg precies het zelfde effect als met een normale flits.

Hoe kan een huisdier (poesjes) het beste gefotografeerd worden, met of zonder flits en ARO ??

bovendien zoek ik dus nu een manier om die foto's te bewerken, maar dat post ik wel in SA of W&G

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

de enige manier om echt goede foto's van katten te maken is zonder flits.
is het donker? dan moet je je diafragma of sluitertijd aanpassen.
of een foto maken terwijl ze je niet recht aankijken. (maarja dat is dus minder leuk)

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 22:07
Of gebruik een externe flitser om de afstand tussen lens en flits te vergroten. Hiermee ben je ook van het probleem af. (ogen zijn een soort reflectors, wanneer de hoek tussen lens en flits onder een bepaald niveau komt, gaan ze reflecteren in je lens). Dichterbij is soms ook een oplossing, hoewel ik denk dat dat niet gaat lukken....

Verwijderd

Indirect flitsen wil nog wel eens helpen maar meestal lukt dat niet met een digicam.

Zet je diafragma wat groter en dim je flits / zet hem uit.
Sluitertijd kan je ook nog wat aanpassen maar niet te veel want dan kan je hem niet meer stil houden.

dimmen van je flitser kan makkelijk met een beetje plakband of een klein stukje papier. Meestal kan je in de instellingen nog instellen dat je de foto onder wilt belichten waardoor de flitser minder fel word.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit soort ogen is inherent aan het "direct" flitsen. Je ziet het dus al bij mensen, maar al helemaal bij "night-vision" beestjes.

Achteraf wegpoetsen of indirect gaan flitsen; zodra je er voor zorgt dat er een hoek komt tussen flitser en lens.

Of een paar halogeen lampjes op de beestjes richten en, zoals al gezegd door damster, geen flits gebruiken..

succes!

Wise enough to play the fool

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Volgens mij kan je hier niets tegen doen, katten hebben nou eenmaal meestal groene ogen die reflecteren in licht. Dus je moet ze fotograferen zonderflits en zorgen dat ze niet in een lichtbron kijken. :P

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11-2025

Tenesmia

First Sergeant

DoRRoN schreef op 15 november 2002 @ 16:53:
... ik heb onlangs wat foto's gemaakt van de poesjes van een goede vriendin ... [/sub]
:P

Ad Astra Per Aspera

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 09:18

Verwijderd

hmmm yum, i luv poesjes :)

Verwijderd

Duurde aardig lang voordat iemand zo replyde :| (bijna goed topic)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Ik zou denk ik, aangezien het er niet veel zijn, gewoon in photoshop (of iets verrgelijkbaars) proberen de ogen goed te krijgen. Je hebt nu toch al die ogen en zoveel aanpas werk is het niet denk ik :) beetje spielen en klaar is kees.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 20:12:
[...]

Duurde aardig lang voordat iemand zo replyde :|
Of er zijn hier gewoon weinig mensen die zo kinderachtig zijn om zo te antwoorden ?

Verwijderd

Een goede camera heeft toch wel VOOR-flits?

Gebruik die dan ook eens zoals hij bedoelt is, volgens mij ben je dan al 80% van je alien-eyes kwijt.. (en anders ff stiften op je negatief of photoshoppen met je digi)...

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Voorflitsen helpt bij mensen om de pupil te verkleinen en daarmee het rode-ogen gebied minder zichtbaar te maken.
Katten hebben zulke grote pupillen, daar helpt dat niet veel bij.

Je zou een losse flits kunnen gebruiken als je fototoestel daar de mogelijkheid voor heeft, die niet voor een rechte lichtinval zorgt.
Anders gewoon meer licht aandoen of zonder flits met een langere sluitertijd/groter diafragma foto's maken.
OF zorgen dat poessielief niet recht in de lens kijkt

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• MenaceD
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 17:04:
Indirect flitsen wil nog wel eens helpen maar meestal lukt dat niet met een digicam.

Zet je diafragma wat groter en dim je flits / zet hem uit.
Sluitertijd kan je ook nog wat aanpassen maar niet te veel want dan kan je hem niet meer stil houden.

dimmen van je flitser kan makkelijk met een beetje plakband of een klein stukje papier. Meestal kan je in de instellingen nog instellen dat je de foto onder wilt belichten waardoor de flitser minder fel word.
Kan heel dom klinken, heb nie zoveel verstand van fototoestellen, maar ik dacht dat je diafragma je sluitertijd was???
Bedoel je dan iso-waarde?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MenaceD schreef op 16 november 2002 @ 15:40:
[...]

Kan heel dom klinken, heb nie zoveel verstand van fototoestellen, maar ik dacht dat je diafragma je sluitertijd was???
Bedoel je dan iso-waarde?
Veel plezier: http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis3/basis3.htm

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MenaceD
  • Niet online
Oke ga ik ff lezen...
Je leert hier nog eens wat he

(BTW: was een vraag, geen verbetering)

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:26

SiGNe

Ook hoi!

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://signe.d2g.com/gangsterlee.gif

In Paintshop Pro zit een anti rode ogen tool :)

Niet?
[Specs]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

SiGNe schreef op 16 November 2002 @ 16:06:
Zoiets?
[afbeelding]

In Paintshop Pro zit een anti rode ogen tool :)
Heel leuk, maar hij loenst en heeft lenzen :P

Zonder flitser doen en dus veel lampen aan zetten in de HK.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

Verwijderd

Ik denk dat een costante lichtbron bij katten de enige mogenlijkheid is dan worden die oogjes vanzelf kleiner(wat ARO dus ook dient te doen maar te snel of te langzaam is voor katten)

Verwijderd

nigelator schreef op 16 November 2002 @ 16:07:
[...]

Ik vond hem best aardig gelukt.. Met iets meer moeite zie je er nix meer van... Is een iets elegantere oplossing als je hele woonkamer volzetten met lampen en dan proberen een spontane foto van een kat te maken...

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:26

SiGNe

Ook hoi!

nigelator schreef op 16 november 2002 @ 16:07:
[...]

't was dan ook maar 2 seconden werk :)
Als het voor mezelf zou zijn zou ik er meer m;n best op doen, vind het al met al toch niet eens zo slecht.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

/me had ranzige gedachte bij het lezen van topic >:) :P :+

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ik kijk naar de foto van die poes, moet je sowiezo indirect flitsen. Daarnaast mag de flits wel iets minder licht geven; hij lijkt mij iets overbelicht.

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2025
Hangt af van je kat, is er veel licht dan zijn pupillen kleiner.
Zoniet staan ze open en dan absorbeert de tapetum laag (geel, groen, blauw, rood) van de kat al het licht (het laat het licht meerdere malen op netvlies vallen) vandaar dat katten zo goed zien in donker.

Het licht moet indirect zijn zoals eerder gezegd in replies, en bewerken met photoshop lijkt me het beste.

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 22:53:
Een goede camera heeft toch wel VOOR-flits?

Gebruik die dan ook eens zoals hij bedoelt is, volgens mij ben je dan al 80% van je alien-eyes kwijt.. (en anders ff stiften op je negatief of photoshoppen met je digi)...
Dit hebben wij wel eens geprobeerd.. het probleem is dat een kat zo snelle reflexen heeft dat hij erin slaagt z'n ogen dicht te doen tussen de voorflits en de echte flits... mensen zijn daar niet snel genoeg voor maar katen dus wel.. en het resultaat: mooie kattenfoto's maar allemaal met gesloten oogjes :|

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 09:54
maca schreef op 18 November 2002 @ 08:38:
[...]

Dit hebben wij wel eens geprobeerd.. het probleem is dat een kat zo snelle reflexen heeft dat hij erin slaagt z'n ogen dicht te doen tussen de voorflits en de echte flits... mensen zijn daar niet snel genoeg voor maar katen dus wel.. en het resultaat: mooie kattenfoto's maar allemaal met gesloten oogjes :|
Bij mijn digicam zit er nog tijd zat tussen de voorflits en de "echte" flits, in die tijd heeft een kat zijn ogen toch al wel weer open lijkt me :? :?
Pagina: 1