Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Groot lcd scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb een grote (230x105 mm) grafische LCD gekregen, zonder documentatie of wat dan ook, maar geen flauw idee hoe hem aan te sluiten.

Op het internet heb ik al gezocht naar de gegevens ervan, maar daar heb ik niets op gevonden, ook op de chips gezocht, en niets gevonden.

Heeft iemand een idee (behalve toshiba schrijven) hoe ik aan het aansluitschema hiervan kan komen?

Het scherm:
Toshiba TLX-561 (en in zwarte inkt staat er onder G3G)

ZQ8056-121C

/\TW-2294V-0

Er zitten 8x Toshiba T7778A met ondertitel 8943H op (genaamd XD1 t/m XD8 op de plaat)

Er zitten 3x Toshiba T7900 met ondertitel 8940HC op (genaamd YD1 t/m YD3 op de plaat)

9 weerstandjes, 7 condensatoren

IC1: 40H163F (ondertitel 8942H)
IC2: 40H163F (ondertitel 8942H)
IC3: LA5316 (ondertitel 9J3)
IC4: 40H244F

De plaat heeft zo te zien 15 aansluitpunten.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 12:10
met een dvi aansluiting? zit op somige ati kaarten volgens mij

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Er zit geen stekker op of iets dergelijks hoor. Het schijnt uit een of ander apparaat te komen, maar ik weet niet of er dus al een controller-chip op zit of niet... Ik heb al uitgevonden wat de stoom e.d. regelt, maar van het geheel word ik gewoon niet wijs... :?

[ Voor 0% gewijzigd door EMP op 15-11-2002 15:04 . Reden: stomme typo ]

My anime addiction.

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

zelfs op Toshiba zelf kennen ze dit ding niet, ik heb ze gemaild, maar in hun database staattie zelfs niet.....
Maf :P :9

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

Verwijderd

Das wel raar dat Toshiba zelf hem niet kan ik ook al gezocht met google mar daar wordt je ook niet wijzer van....

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
hehehe... precies mijn probleem :)

Ik heb al gezien dat de LA5316 een "Adjustable Divided Voltage Generator" is, dus die is niet voor de aansturing...

Ik heb ook een standaard 2x40 display met HD44780 controller er op, maar de enige IC's op de Toshiba die even groot zijn als die HD44780 zijn de XD's en YD's...

[ Voor 0% gewijzigd door EMP op 15-11-2002 15:16 . Reden: iets duidelijker neergezet ]

My anime addiction.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
(klein schopje :o)

Heeft iemand een idee hoe dat zit met die grafische displays?

Is er een standaard soort (15-pins) aansluiting voor die dingen welke ik zou kunnen proberen? Of zijn er controllers die de T7900 en/of 7778A ic's aansturen?

My anime addiction.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

sja.. als er geen controller op zit kan je het denk ik wel vergeten :/
hier heb ik ook nog een 640*200 liggen...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je écht mazzel hebt zijn die 15 pennen gewoon een VGA aansluiting.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

sebastius schreef op 17 november 2002 @ 12:23:
Als je écht mazzel hebt zijn die 15 pennen gewoon een VGA aansluiting.
dat zou wel heeel erg toeval zijn :D
je weet ook niet waar het uit komt?

Gregor van Egdom Krekr

• arjandijk162
  • Laatst online: 23:18
zou het niet kunnen dat je hier zo'n extreem dure lcdcontroller voor nodig hebt? Zoiets staat in FAQ van Grafische kaarten en beeldkanonnen

Verwijderd

pic's

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
heb geen digitale shooter :(

My anime addiction.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik geef dit topic toch nog een laatste schopje :o

Ik zou het echt :( vinden als ik dit display niet zou kunnen gebruiken.

Heeft iemand een idee hoe je zo'n groot grafisch display kan aansturen, hij heeft 15 aansluitpunten en de chips zoals beschreven in post 1.

Als echt niemand het weet zal ik het laten rusten en pruts ik verder met mijn 2x40 display, maarja... deze is echt veel gaver (8>

My anime addiction.

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Hier heeft iemand anders hetzelfde probleem: www.eio.com...adresadres misschien kun je hem emailen en heeft ie wat meer info over het schermpje :?

Ook gevonden (hier):
Hello,
I am too looking for information about a LCD display from Toshiba : TLX-561-121. I've took it from an old T1000 portable computer. It has a 15 pins connector and a resolution of 640x200 (from the T1000 manual).

I need at least the pinout of this connector and some timing information about signals on this connector (it seems that there is a 8 bit data bus, some clock lines and some power supplies (5V and ~20V)).

Thanks in advance for any information, links or points to information source.

Best regards,

Jean-Marie Bussat Princeton University, Dept. of physics CERN, Geneva, Switzerland

P.S. Without this information, I will have to do some kind of reverse engineering on the T1000. It may take some time but I think I may post the results here
Nu weten we dus dat het schermpje waarschijnlijk ook uit zo'n T1000 computer komt! :) Ik zal nog ff verder kijken... Ik laat nog wel weten als ik nog wat vind ;)
* Swop1200 vind www.metacrawler.com af en toe ook wel handig :)

• Swop1200
Kan dit 'm geweest zijn?
Afbeeldingslocatie: http://osaki.cool.ne.jp/hc/computer/t1000/t1000.jpg
Link (alleen plaatjes :( )

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Zo te zien is mijn scherm wat hoger, maar dat kan ook komen doordat het plaatje iets vertekent. Volgens mij komt mijn scherm uit een oud philips apparaat (ik werk bij philips, en wanneer oude philips apparaten weg gaan (testfase / prototypes e.d.) worden de displays er vaak uitgehaald (ook al ligt ie in de prullenbak, er is altijd wel een gek :P)

Ik heb beide posters op www.eio.com een mail gestuurd, dat ook eens afwachen...

iig bedankt voor je tips tot nu toe :)

My anime addiction.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Empie schreef op 19 November 2002 @ 09:51:
Zo te zien is mijn scherm wat hoger, maar dat kan ook komen doordat het plaatje iets vertekent. Volgens mij komt mijn scherm uit een oud philips apparaat (ik werk bij philips, en wanneer oude philips apparaten weg gaan (testfase / prototypes e.d.) worden de displays er vaak uitgehaald (ook al ligt ie in de prullenbak, er is altijd wel een gek :P)

Ik heb beide posters op www.eio.com een mail gestuurd, dat ook eens afwachen...

iig bedankt voor je tips tot nu toe :)
Keep us informed :Y)

Ben wel benieuwd wat het nu is enzo.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb ff een plaatje gepakt en ge-edit, want ik kan echt geen plaatje vinden dat er op lijkt. Iig het ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.picturehosting.net/image.php?user=Empie&image=Empie-1037696999.gif

en dan een lap van 230x105 mm.

edit: niet dat het nuttig is, maar ik moet een presentatie schrijven en daar heb ik geen zin in 8)7

My anime addiction.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Al op 1 van de 2 mails reactie gehad: Geen info... hem is het ook niet gelukt, en toen ging hij met iets anders bezig en is dit blijven liggen :(

My anime addiction.

• Swop1200
Jammer :(
Ik wilde graag nog even verder zoeken, maar hier op m'n stagebedrijf is internet momenteel niet vooruit te branden ;( Gaat dus nog even niet.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 15:23

Twan V

...en er stralend uitzien

Als het uit bovenstaand computertje komt (De toshiba jornada) dan kan het wel eens zijn dat die 15 pinnen inderdaad de vga-aansluiting zijn.

Daar zit nl. gewoon een vga-schermpje in volgens mij

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Swop1200
Probeer er eens een VGA-kabeltje aan te knutselen. Waarschijnlijk is het idd dat. Het is dan ook wel een heel oud schermpje. :/

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Empie schreef op 19 november 2002 @ 10:11:
Ik heb ff een plaatje gepakt en ge-edit, want ik kan echt geen plaatje vinden dat er op lijkt. Iig het ziet er ongeveer zo uit:

[afbeelding]

en dan een lap van 230x105 mm.

edit: niet dat het nuttig is, maar ik moet een presentatie schrijven en daar heb ik geen zin in 8)7
Dat lijkt verdraaid veel op een schermpje van een Psion.

Komt jouw scherm, toevallig niet uit een Psion?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Swop1200
Heb er een echt plaatje van gevonden! :)
Afbeeldingslocatie: http://www.verkkokirppis.com/kuvat/1029536250_lcd_iso.jpg

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
JAH! Dat issem precies!!!

Een gewoon vga-kabeltje?

Is het dan gewoon een vga-monochrome 640x480 display dan ofzow? Lijkt mij sterk gezien de schermverhouding van 1 : 2,2 (600x280 reso zou kunnen... dat is het dichtste bij 1:2.2 wat ik kan vinden...)

Hoe heb je het plaatje gevonden? Stond het vermeld als scherm uit apparaat............? Of iets anders waaruit ik info zou kunnen afleiden?

Ik ga in ieder geval eens kijken of ik idd zo'n kabel kan maken binnenkort...

kleine update: Ik heb met verschillende lampen naar dat ding gekeken, en er is een gedeelte wat donkerder in het scherm, m.a.w. het gedeelte wat kan kleuren (het is een soort passe-partout) en dat gekleurde gedeelte is 223x97.5 mm)

edit: zou op 640*280 kunnen duiden...

My anime addiction.

• Swop1200
Heb ik met een meta-crawler gevonden vanmiddag. Weet niet meer precies wat voor site, maar het kwam er op neer dat iemand voor 10 US-dollar enkel het schermpje aanbood op een soort veilingsite. Daar heb je verder niks aan.

Resolutie is volgens mij dus: 640x200 (zie eerdere quote)
Probeer er een VGA-kabeltje aan te modden en probeer het dan eens aan de praat te krijgen met een oude computer. Misschien werkt het dan. Daarna kun je verder experimenteren.
Pagina: 1