Harddisk op ieder moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Hoi,

Ik heb een beetje een newbie vraagje maar ik weet zeker dat het niet in de FAQ staat.

Ik wil een HDD gaan kopen van 60 of 80 GB. Nu vroeg ik me af of je nog ergens op moet letten wat betreft het moedebord dat in mijn PC zit.

Bij geheugen is het zo dta je moet kijken welke Busspeed je moederbord aan kan en ook welke maximale modules.

Ik vroeg me af of je bij HDD ook nog ergens op moet letten of dat alle HDD gewoon op elke MB passen?

Verwijderd

oudere moederbords gaan niet boven een aantal GB. Die herkennen ze niet. Een BIOS-update is meestal voldoende dan...

Verwijderd

En even opletten of het een IDE of SCSI harddisk is.

IDE kan je altijd zo op je moederbord prikken, Voor SCSI is meestal een aparte kaart nodig

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 14:09:

IDE kan je altijd zo op je moederbord prikken, Voor SCSI is meestal een aparte kaart nodig
...of serial ata

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:33
Je moet ff op het soort ATA letten, als je ATA 100 heb, kan je (dacht ik) 123 gb max. erop gooien, en ATA 133 kan 200+ ofzo?

IIG als je ATA 66 heb zou ik er niet aan beginnen, maar wat zijn je speccies dan ? :)

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:18
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 14:07:
oudere moederbords gaan niet boven een aantal GB. Die herkennen ze niet. Een BIOS-update is meestal voldoende dan...
.. of je gebruikt het tooltje wat je vrijwel altijd kan downloaden op de site van de HD-fabrikant.

Verwijderd

Verde moet je rekening houden met: IDE of SCSI. Meeste standaard MoBo's hebben IDE. Slechts enkelen hebben SCSI.

Verder maakt het qua bandbreedte alleen maar uit of je HD en MoBo ATA - 33, 66 of 100.

Damn... Jullei zijn te snel zeg! :D

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:33
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 14:09:

Nou denk niet dat je een 80 gb SCSI voor 150 euro oid hebt hoor :) daar ben je wel 300 + voor kwijt, en dan ook nog een kaartje, dat snapt die denk ook nog net wel :P

• Bernaar
Ok bedankt allemaal voor jullie reactie's.

Ik was toch al niet van plan om zo'n dure harde schijf te kopen.

Ik heb nu de Maxtor 60 GB (DiamondMax plus9, 7200rpmm ATA133) besteld.

Moet wel lukken denk ik.

• Bernaar
Hoi,

Ik heb mijn HD nu binnen.

Ik vroeg me af of ik een cooler nodig heb. Mijn 'oude' HD was namelijk 5200rpm, en deze is 7200rpm.

Ik ben echt leek op dit gebied; Er zit een soort ventilator op de HD zelf. Is dit de cooler?

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2025

Wietse

¯¯¯¯¯

Bernaar schreef op 21 november 2002 @ 19:38:
Hoi,

Ik heb mijn HD nu binnen.

Ik vroeg me af of ik een cooler nodig heb. Mijn 'oude' HD was namelijk 5200rpm, en deze is 7200rpm.

Ik ben echt leek op dit gebied; Er zit een soort ventilator op de HD zelf. Is dit de cooler?
Er hoeft geen cooler op om de hardeschijf normaal te laten functioneren. Het is alleen wel beter voor de levensduur van de schijf om er een harddisk cooler op te doen. Ik moet zelf alleen toegeven dat ik dit nog nooit heb gedaan

• Bernaar
ZeTt schreef op 21 november 2002 @ 19:49:
[...]

Er hoeft geen cooler op om de hardeschijf normaal te laten functioneren. Het is alleen wel beter voor de levensduur van de schijf om er een harddisk cooler op te doen. Ik moet zelf alleen toegeven dat ik dit nog nooit heb gedaan
En dat was ook een 7200rpm?

Het is dus niet noodzakelijk dus...

Verwijderd

Bernaar schreef op 21 november 2002 @ 20:54:
[...]

En dat was ook een 7200rpm?

Het is dus niet noodzakelijk dus...
k heb al mun 7200 rpm schijven onder een koelertje zitten,

1 80 gig maxtor had het niet en die was ook (mischien ist toeval) na 2 weken stuk,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de fabrikant niet expliciet opgeeft dat koeling noodzakelijk is (zoals CPU fabrikanten dat wel doen), dan kun je toch wel concluderen dat het niet noodzakelijk is ;)

Maar goede koeling is inderdaad bevorderlijk voor de gezondheid van de HDD.

• Bernaar
BalusC schreef op 21 november 2002 @ 21:13:
Als de fabrikant niet expliciet opgeeft dat koeling noodzakelijk is (zoals CPU fabrikanten dat wel doen), dan kun je toch wel concluderen dat het niet noodzakelijk is ;)

Maar goede koeling is inderdaad bevorderlijk voor de gezondheid van de HDD.
Ik heb nu de Maxtor 60 GB (DiamondMax plus9, 7200rpmm ATA133).

Staat niets expliciet bij.

Maar ik zal een koeler wel zoiezo even overwegen... :)

Valt er nog een bepaalde HD-cooler aan te raden?

[ Voor 5% gewijzigd door Bernaar op 21-11-2002 22:32 ]

Pagina: 1