Pentium 4 2,4Ghz Smartstep probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Topicstarter
Heb nu sinds twee weken een Fujitsu-Siemens Amilo-D, welke ook onder de naam Dell Smartstep 250N word verkocht. Tot nu toe geen problemen gehad, maar ik vond hem soms wel wat traag voor een Pentium 4 2,4ghz. Vandaag heb ik de laatste nieuwe versie van Sisoft Sandra 2003 geinstalleerd en eens wat tests uit gevoert. Wat blijkt nu? De processor presteert precies de helft van een normale P4 2,4ghz. Na enig speurwerk blijkt dus de processor een smartstep versie te zijn die kan terugschakelen naar 1,2 ghz als de laptop op de accu loopt. Maar ik heb hem meestal aan de netvoeding hangen!

Ik heb al in de manual en op internet gezocht, maar nergens staat hier over iets beschreven. Op Tom's Hardware Guide las ik een artikel over een dezelfde laptop (maar dan die van Dell) die die Smartstep ook had met precies dezelfde prestatie verschillen.

Mijn vraag is dus nu, waarom ziet mijn laptop niet dat hij aan de stroom hangt? Of moet ik dit ergens instellen?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• mythos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 11:50

mythos

attack of the gummieberen!!

Er zijn geloof ik utils te downloaden (ook vast bij dell/fujitsu-siemens) die smartstep enablen.
vreemde is alleen dat het zonder die utils geloof ik op disabled staat, maar bij jou niet? :S

ik zou zeggen zoek even @ www.fujitsu-siemens.com voor smartstep en kijk wat je er mee aan kan (niks te vinden? > bios update proberen :))

ook bananen zijn rond, maar dan hoekig <blegh>

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Hetzelfde heeft mijn broer met zijn Duron 1200 (met power-now) in zijn laptop. Ook als de netvoeding erin zit gaat hij alsnog snelheid terugkoppelen...
Het zou toch een vuistregel moeten zijn dat wanneer een laptop aan de netvoeding hangt dat deze op volle kracht draait :?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dat hij het niet altijd doet. Soms doet hij na een restart wel de volle 2,4Ghz en soms niet. Wanneer ik de volle 2,4 heb en ik trek de stekker uit dan schakelt hij terug naar de helft. Maar plug ik hem er weer in dan schakelt hij niet terug naar vol :? .
Hetzelfde heb ik bij een spel spelen (UT 2003), ik ga der "vol" in en wanneer ik het spel afsluit staat hij weer op de helft :? .
In de bios heb ik twe settings voor CPU management:
- Auto
- Smart Throttle

Bij Smart Throttle krijg ik hem helemaal niet op de volle 2,4 ghz (naar mijn inziens) en met Auto soms.

Der staat werkelijk niks in de manual over dit gedoe. Mijn volgende stap is om toch dat programaatje te vinden die die smartstep shit uitzet.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Gabriel-LG schreef op 15 november 2002 @ 14:04:
Hetzelfde heeft mijn broer met zijn Duron 1200 (met power-now) in zijn laptop. Ook als de netvoeding erin zit gaat hij alsnog snelheid terugkoppelen...
Het zou toch een vuistregel moeten zijn dat wanneer een laptop aan de netvoeding hangt dat deze op volle kracht draait :?
Euhm, iNtel gebruikt speedstep, zodra de laptop op accu loopt draait ie op 50%,
AMD gebruikt zoals je zei PowerNow. Dwz, de "snelheid" wordt traploos aangepast
op basis van de hoeveelheid CPU load. Dus zodra je iets CPU-kracht vereisends
doet staat ie gewoon per direct op z'n max ;) Het is dus niet zo dat die op een
vaste "lagere" snelheid kan blijven staan...