[Director] Parent/child scripts?

Pagina: 1
Acties:

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik ben roulette aan het maken in Macromedia Director en ik vroeg me af of iemand misschien wist hoe je 'instances' kunt maken van cast-members. Mijn probleem is namelijk dat ik voor alle fiches in het spel een sprite aan moet maken in de score. Dit zijn er nu al 775 en ik heb nog niet eens alle inzetmogelijkheden gehad.

Ik denk dat dit moet met parent/child scripts maar ik kan er niet echt veel duidelijkheid over vinden. Wat ik begrijp uit de weinige documentatie die ik gevonden heb kun je alleen childs maken van scripts en niet van sprites.

Wie weet er een goede site over of kan mij wat meer vertellen hier over?

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
je hoeft die hele score en cast niet te gebruiken voor het aanmaken van sprites en members:

member maken en aan sprite hangen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cMember = new(#bitmap)
cMember.filename= "relatief/pad/naar/plaatje.jpg"
sprite(iChannel).puppet = true
sprite(iChannel).member = cMember
sprite(iChannel).width = sprite(iChannel).member.width
sprite(iChannel).height = sprite(iChannel).member.height
sprite(iChannel.loc = point(schermX, schermY)
sprite(p_iChannel).visible = true

met bovenstaande properties die je zet moet het denk ik wel lukken, maar je kunt er bijvoorbeeld ook dynamisch behaviours aan hangen met sprite(c).scriptInstanceList, de ink zetten met sprite(c).ink, scale zetten, rotation etc etc

parent/child scripting is heel cool maar heeft hier op zich niets mee te maken.

edit:

dit is half uit het hoofd (ik heb Lingo al jaren afgezworen) en niet getest, kijk ff of het werkt, als het niet werkt vraag ik het ff aan onze Lingo guru

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, ik ga nu kijken of het werkt en dan laat ik het nog wel weten.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

P&W -> W&G

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Webdesign & graphics??

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

ja daar hoort dit

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Aha! het werkt (vielen dank), maar hoe zit dat nu als ik één van de instances weer wil verwijderen?

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Onderbouwing?

Asjeblieft? Ik vind dat dit meer in de P&W thuis hoort, aangezien het gewoon over programmeren gaat en niet bij webdesign noch graphics hoort.

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Barracuda_82 schreef op 18 November 2002 @ 14:40:
[...]

Onderbouwing?

Asjeblieft? Ik vind dat dit meer in de P&W thuis hoort, aangezien het gewoon over programmeren gaat en niet bij webdesign noch graphics hoort.
Misschien omdat Flash (en ActionScript) ook in W&G horen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
OzBoz schreef op 18 november 2002 @ 15:15:
[...]

Misschien omdat Flash (en ActionScript) ook in W&G horen.
Maar misschien is dit helemaal geen flash en helemaal geen ActionScript maar gewoon Director en Lingo. Ik denk dat de meeste mensen hier in de W&G niks weten van Director en dat er meer kans is dat ik antwoord krijg op mijn vragen in de P&W en aangezien ik toch graag antwoord heb op mijn vraag zou ik dit topic graag terugverhuisd zien naar de P&W.

Verwijderd

Op deze site staat een heel uitgebreide tutorial over Parentscripts.
http://www.furrypants.com/loope/index.htm

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:40
Als je er vanuit gaat dat Director meer door grafische mensen wordt gebruikt dan door de die-hard developpers vind ik het topic niet misplaatst in /13 :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Genoil
Barracuda_82 schreef op 18 November 2002 @ 15:38:
[...]

..aangezien ik toch graag antwoord heb op mijn vraag zou ik dit topic graag terugverhuisd zien naar de P&W.
Gheheh ik was het topic idd al kwijt.
Sprite uitzetten:

sprite(channel).puppet = FALSE

tip van de guru die hier tegenover me zit: als je er dynamisch scripts aan hebt gehangen moet je die eerst opruimen voordat je hem "unpuppet", want als je dat niet doet en dat kanaal dan ineens gaat gebruiken voor een andere sprite, hangen ineens alle oude scripts aan je nieuwe sprite.

Ja wat de discussie mbt director en /13 of /14 betreft: hoewel ik onderhand een hekel heb gekregen aan Lingo (en een collega heb die er vet veel beter in is), denk ik dat Director/Lingo zwaar onderschat wordt.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het gebruikt. Wij gebruiken Director alleen als programmeeromgeving, alle design doen we met andere paketten, de ingebouwde design en animatie tools gebruiken we nooit. In die zin heeft het geen reet met Webdesign en Graphics te maken.

Het is echter wel zo dat veel mensen vanuit een grafische achtergrond met director in aanraking komen en daarom "naturally" hun vragen in /13 posten. Dat kan voldoen, maar als je met Lingo een stapje verder gaat (en kan IMHO een stuk complexer worden dan P&W topics mbt PHP en/of ASP) dan mis je mooi de boot wanneer je topic omlaag zakt in /13. Want daar komen ex-Lingo-guru's niet zo vaak ;)

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Genoil schreef op 19 november 2002 @ 13:42:
[...]

Gheheh ik was het topic idd al kwijt.
Sprite uitzetten:

sprite(channel).puppet = FALSE

tip van de guru die hier tegenover me zit: als je er dynamisch scripts aan hebt gehangen moet je die eerst opruimen voordat je hem "unpuppet", want als je dat niet doet en dat kanaal dan ineens gaat gebruiken voor een andere sprite, hangen ineens alle oude scripts aan je nieuwe sprite.
Ok, dat probleem zit ik nu ook tegenaan te hikken. Maar hoe moet je dan die scipts ook verwijderen? Mijn programma flipt hem nu helemaal als er een sprite in een kanaal komt dat al een keer gebruikt is.
Ja wat de discussie mbt director en /13 of /14 betreft: hoewel ik onderhand een hekel heb gekregen aan Lingo (en een collega heb die er vet veel beter in is), denk ik dat Director/Lingo zwaar onderschat wordt.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het gebruikt. Wij gebruiken Director alleen als programmeeromgeving, alle design doen we met andere paketten, de ingebouwde design en animatie tools gebruiken we nooit. In die zin heeft het geen reet met Webdesign en Graphics te maken.

Het is echter wel zo dat veel mensen vanuit een grafische achtergrond met director in aanraking komen en daarom "naturally" hun vragen in /13 posten. Dat kan voldoen, maar als je met Lingo een stapje verder gaat (en kan IMHO een stuk complexer worden dan P&W topics mbt PHP en/of ASP) dan mis je mooi de boot wanneer je topic omlaag zakt in /13. Want daar komen ex-Lingo-guru's niet zo vaak ;)
Ik vind dat vragen over director door de poster in /13 geplaatst moeten worden als ze grafisch gerelateerd zijn en in /14 als ze met programmeren te maken hebben. De mods kunnen dan natuurlijk wel ingrijpen als het toch verkeerd geplaatst is. Maar goed, daar ga ik niet over.

Director/lingo word inderdaad erg onderschat. Het is niet een super-programmeertaal, maar je kunt er erg veel mee.

• Genoil
Barracuda_82 schreef op 20 november 2002 @ 11:44:
[...]

Ok, dat probleem zit ik nu ook tegenaan te hikken. Maar hoe moet je dan die scipts ook verwijderen? Mijn programma flipt hem nu helemaal als er een sprite in een kanaal komt dat al een keer gebruikt is.
sprite(x).scriptInstanceList = []

helpt dat?

edit:

Ach ja /13 /14 discussie leg ik me maar bij neer. Laat 'ze' maar denken dat Lingo inferieur is, blijft altijd leuk om te horen: "Whaat is dat in Director gemaakt, nee dat kan niet!?" :P
Pagina: 1