Toon posts:

Welke DTS geluidskaart voor thuisbios?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dvd's afspelen via de pc.
Het geluid loopt dan via een geluidskaart naar een dolby digital/DTS versterker.

Ik heb wat verpakkingen van geluidskaarten in mijn handen gehad maar deze zwijgen allemaal over DTS.
Slechts 1 kaart beweerde dat DTS & AC3 signaal in 'data mode' naar buiten gestuurd kan worden.

Is 'data mode' de bedoeling als je het geluid (optisch) naar de versterker wilt sturen? en welke kaart is dan de beste keuze? ik zoek minimaal een 5.1 kaart.

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
volgens mij kan je elke willekeurige 5.1 geluidskaart met optical out gebruiken voor dts icm een dts versterker. Moet je wel PowerDVD XP gebruiken.

edit:

Typo

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 23:43
oke...dit heb ik dus ook....ik ben ook op zoek naar een geluidskaartje met nieuwe eigneschappen (liefst eax2.0 ) en die ook nog is goede pluggen heeft zeg maar.....en die moet dus dts signaal versturen via coax/optical (liever coax) naar mijn dts versterker......

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik er inmiddels van begrijp zou het inderdaad zo kunnen zijn dat je de dvd software verteld DTS-passtrough te gebruiken. Als de software dit snapt wordt het signaal ongecodeerd verstuurd naar de versterker. De versterker decodeerd het DTS signaal dan.

Dus een willekeurig 5.1 geluidskaartje met optische uitgang voldoet?

Een expert die het hiermee eens is?

• mad_dog
hmmmm, wat ik me dan afvraag als t zo zou werken...of je dan wel een 5.1geluidskaart nodig hebt.....

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 16:59

jasjenl

Liab A Tymo

In principe zou 't inderdaad met elke kaart met digitale output (hoeft niet optisch te zijn) moeten kunnen. Ik heb het ooit met mijn 'oude' SB Live Player voor elkaar gekregen onder Windows 98 met als dvd software een programma wat bij Matrox kaarten werd geleverd (die was gebaseerd op de Cinemaster player), onder Windows XP heb ik de digitale output echter nog nooit zover gekregen dat ie naar iets anders dan pcm wilde overschakelen. Maar 't zou wel gewoon moeten kunnen, waarom 't me onder XP nooit meer is gelukt, weet ik niet, ik gebruik nu een standalone dvd speler dus heb me er verder nooit meer in verdiept. Persoonlijk vind ik een standalone speler sowieso veel handiger dan een pc, qua bedieningsgemak en zo. Maar als je een beamer gaat gebruiken, kan ik wel de voordelen van een pc inzien.

• mad_dog
ja bij zit t zow, ik heb versterker met daaraan tv en dvdspeler, en ook nog een pc.......
en dvd zit nu optisch en pc coax....maar mijn dts doet ut op 1 of andere manier niet (tis een sblive1024) dus ik wil een nieuwe soundcard (met goude pluggen als t ff kan) die dit wel kan.....

to the point : als ik t goed begrijp zou mijn bestaande kaart ook al dts moeten kunnen versturen

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 16:59

jasjenl

Liab A Tymo

Herinner me trouwens net iets: volgens mij zat er wel een beperking aan de maximale bitrate die een SB Live kaart via z'n digitale output kan uitspugen en kon je daarom niet alle DTS signalen eruit krijgen, omdat DTS met maximale kwaliteit over die maximale bitrate heen ging. Precieze details weet ik niet meer, maar er staat me iets van bij dat daar wel wat beperkingen aan zaten.

Misschien interessantje linkje over dit onderwerp:
http://alive.singnet.com.sg/tech/passthrough.htm

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 06:49

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Het is niet per-sé noodzakelijk een 5.1 geluidskaart te hebben om digitale signalen (zoals DTS) uit te sturen. Dit kan ook al met een simpele value-kaart. Ik heb zelf de SBLive! Value Digital (CT4830) en gebruik hem tot volle tevredenheid voor mijn Home Cinema. PowerDVD stuurt alle formaten (PCM, Dolby Surround, Dolby Digital, DTS) uit en ze worden ook goed door mijn Sony STR-DE845e receiver ontvangen. De verbinding is S/PDif COAX (mini-jack -> cinch). Als je nog meer info wilt dan moet je me maar mailen...
Het maakt trouwens wel uit welke drivers je gebruikt. Onder WinXP werken de nieuwe driver-packs niet goed. De oude Live!Ware 3.0 voor XP kan wel alle signalen aan...

Verwijderd

ik heb zelf een SB Live 5.1 Platinum aangesloten op mn Pioneer versterker via een optisch draadje, maar ook ik krijg geen goed 5.1 geluid...
Ik weet niet of het kan, maar als ik nu bij creative mixer instel dat ie 5.1 en alleen digitaal moet doorgeven, dan staat t toch goed ?
Als ik nu op testen druk, dan krijg ik wel links voor en rechts voor, maar midden en de achterste 2 laat ie niet horen ? Moet ik hiervoor extra software installeren ? (heb XP SP1).

Nu even over de topic starter:

Terratec komt met die Aurion kaartjes, zoals je hebt kunnen lezen... Misschien is dat iets voor je ? Of eventueel een Creative Audigy 2 Plat. maar die zal zeer waarschijnlijk duurder zijn dan die terratec kaarten...

Verwijderd

Topicstarter
OK, voorlopige conlusie: hoeveel speakeraansluitingen op de kaart zelf zitten maakt niet uit want het kaartje fungeert als doorgeefluik van het ongecodeerde signaal. Met de digitale/optische uitgang creeërt dan de eindversterker gewoon 5.1, 6.1 of whatever de versterker ook maar ondersteund.

Zaken als OS, geluidskaart performance, drivers en DVD playback-software beinvloeden uiteraard het uiteindelijke resultaat.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 06:49

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 13:18:
OK, voorlopige conlusie: hoeveel speakeraansluitingen op de kaart zelf zitten maakt niet uit want het kaartje fungeert als doorgeefluik van het ongecodeerde signaal. Met de digitale/optische uitgang creeërt dan de eindversterker gewoon 5.1, 6.1 of whatever de versterker ook maar ondersteund.

Zaken als OS, geluidskaart performance, drivers en DVD playback-software beinvloeden uiteraard het uiteindelijke resultaat.
Helemaal juist! Bij dat laatste vooral drivers en DVD playback-software.
Pagina: 1