K7S5A + intern modem => slechte connects

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi,

Ik heb hier een ECS K7S5A met een Athlon XP 1800+, net twee weken oud, dus zal wel de laatste versie zijn. In dat ding zit een GeForce 2 MX400 en ik heb er laatst een intern PCI modem in gepropt. Maar wat ik ook doe: ik krijg slechte connects met het modem.

Ik heb inmiddels twee verschillende interne modems gebruikt, een E-Tech Bullet 56K met on-board compressie (dus geen winmodem) en een Trust 56K modem die volgens mij wel een winmodem is. Met die E-Tech had ik de grootste problemen, connects van 38000, terwijl die bij mij thuis in mijn compu (Epox 8KTA3+) altijd connects van 52000 en zelfs 53333 had. Die Trust doet het ietsje beter, maar komt niet boven de 44000 uit. In ieder geval met beide modems retrains en random disconnects.

Ik heb de computer zelfs in een geaard stopcontact gedaan, maar dat helpt echt geen ene zier.

Nou zag ik dat het board het modem lekker IRQ 11 had zitten toewijzen, terwijl die ook door de VGA kaart gebruikt wordt. Een IRQ conflict lijkt me dus het probleem. Alleen in de BIOS van die K7S5A kan ik geen IRQ's aan PCI slots toewijzen.

Dus wat nu? Als ik in Windows (98se) een andere IRQ aan het modem toewijs, wordt dat dan door het moederbord overgenomen? ACPI heb ik al uit staan, dat gaf alleen nog maar mer problemen.

P.S. Op de HCC dagen ga ik rondkijken voor een externe 56K modem, want dat zal waarschijnlijk _wel_ prima werken.

Macbook Pro

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Je zegt "Bij mij thuis met m'n eigen computer", staat die andere computer met problemen ook "bij mij thuis" dan?

Storingen met modems hebben zoveel te maken met slechte telefoonlijnen. Eerst haalde ik met willekeurige modems connects van 40000bps waarbij ik vaak ook niet eens data kon versturen of vervangen, terwijl ik later gewoon 50000bps haalde toen ik nieuwe lijnen had geplaatst.
ECS K7S5A met AMR modem in nieuw huis: 53333bps
ECS K7S5A met AMR modem in oud huis: 33K6 max

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Ehm, yep, de ECS K7S5A compu staat idd. bij een vriend van mij, had ik wel even kunnen melden :).

Het verschil tussen jouw oude huis en je nieuwe huis zou wel eens heel goed kunnen zijn dat het stopcontact in je oude huis niet geaard was en dat in je nieuwe huis wel. Bij mij thuis heb ik dezelfde problemen gehad, totdat ik mijn compu in een geaard stopcontact stopte. Toen was het over en kreeg ik connects van 52000 a 53333bps, zonder retrains en disconnects.

Maar ik heb de computer bij die vriend van mij ook in een geaard stopcontact gedaan (m.b.v. een verlengkabel vanuit de keuken) en dat gaf geen verschil.

De telefoonlijn klinkt op het oor goed.

Ik heb zelf op dit moment ISDN en connect nog wel eens met een 56K modem via de duovox (PSTN->ISDN centrale voor 2 analoge telefoons), en haal daar nog steeds 50000bps a 51000bps overheen. En bij mijn analoge telefoon hoor ik heel duidelijk dat die duovox het signaal flink verpest, spraak klinkt bij mij aardig dof.

Maar goed, ik ben geen modem, dus misschien dat het modem toch problemen heeft met zijn telefoonlijn. Daarom heb ik een externe modem geleend en ga ik zaterdag even kijken of dat iets uithaalt. Met een externe modem zouden connects altijd goed moeten gaan en heb ik ook geen last van een IRQ conflict. Als het dan nog niet goed gaat is het de telefoonlijn.

De vraag hoe ik op dat ECS boardje dat IRQ conflict oplos blijft echter nog steeds staan... Wie heeft het antwoord? Moet ik een andere BIOS flashen? Is er een tooltje voor om vanuit DOS of Windows de IRQ's om te gooien?

Macbook Pro