Toon posts:

Mac adres van een switch

Pagina: 1
Acties:
  • 1.263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb een probleem,

Ik wil een kabel verbinding delen met tien computers. Ik heb geen zin om een server te bouwen of onderhouden, dus ga ik een 16 poort switch aanschaven om de kabel te delen. Deze 16 poort switch is een krachtige, high-performance Fast Ethernet Switch, waarbij alle 16 poorten geschikt zijn voor 10/100Mbps full duplex. Verder kan ik maximaal 8 ip's krijgen. Ik weet dat de internet verbinding slow as hell zal zijn als alle pc's online gaan, maar ja dat is niet zo van belang. De vraag is nu hoe leest je in gods naam de MAC adres van een switch uit. Ik moet namelijk een MAC adres opgeven zodat ik een ip nummer kan krijgen. Als ik dus de MAC adres van de switch opgeef is het probleem opgelost. Dan hoef ik ook niet alle MAC adressen van die andere computers op te geven.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
ehmmm...Volgens mij heb je, voor wat jij wil, een router nodig met ingebouwde switch... Het gaat erom dat je het macadres van de netwerkkaart weet die het laatst gefunctioneerd heeft op de kabel. (dat lees je uit onder 2000/XP met ipconfig /all en onder win9x/Winme met winipcfg). ik hoop voor je dat je switch mac adres cloning ondersteund... Dan ben je nl. klaar...

Humor moet je serieus nemen

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:07

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT
Je moet de mac adres van de pc's doorgeven :z

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Je ziet inderdaad de functie van een switch een beetje verkeerd in.
Een switch doet niets anders dan ip packetjes door switchen naar andere poorten op de switch. Een hub doet ongeveer hetzelfde, maar doet dit op een andere manier waardoor de verbinding niet full-duplex kan blijven en de beschikbare bandbreedte wordt verdeelt over alle aangesloten poorten. Een switch heeft zelf GEEN bruikbaar mac adres waar een IP adres aan gekoppeld kan worden. Wel heeft een switch een geheugen waar MAC adressen in worden opgeslagen. De switch onthoud op welke poort een bepaald mac adres heeft gereageerd en slaat dit op. Komt er later een verzoek naar dit MAC adres dan hoeft de switch niet op alle poorten een verzoek te doen, maar stuurd de packetten op volle snelheid rechtstreeks door.
Om jou switch te gebruiken moet er inderdaar een router tussen je kabelmodem en je switch plaatsen. Het mooist is om er een proxy en firewall server tussen te hangen. Deze cached en beveiligd de verbinding. Een mooi product is Microsoft ISA Server 2000. Vooral de proxy mogelijkheden zijn erg fijn om het internetten te versnellen. Een voorbeeld: Een pc in het netwerk wordt geupdate met Internet Explorer 6 sp1. De download is ongeveer 18MB en duurt ongeveer 5 minuten. De volgende dag wordt er nog een pc voorzien van Internet Explorer 6 sp1. Zonder proxy zou er weer 18MB gedownload moeten worden en dus weer 5minuten wachten en een extra 18MB welke bij je maand budget wordt opgeteld. Moet je 10 pc's updaten dan wordt er dus 180MB gedownload. Nu staat er een proxy server tussen en wordt alleen de eerste keer 18MB gedownload. Deze wordt op een hardeschijf in de proxyserver gecached en blijft daar een week of twee tot drie staan afhankelijke van hoe groot de cache is en hoe de TimeToLive ingesteld is. De volgende download gaat met de volle snelheid tussen de server en de aangesloten pc. De installatie duurt nu een seconde of 30 tot 60. En er hoeft maar één keer een download plaats te vinden. Dit zorgt voor een efficiëntere benutting van de kabelverbinding en het versneld je snelheid. Je hebt overigens geen router oid. nodig alleen een overige pc van ongeveer 400MHz. met 256MB. Win2K server. en een beetje tijd. Een routertje kost echter veel minder en is eenvoudig te installeren.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:07

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 10:14:
Verder kan ik maximaal 8 ip's krijgen.

Iedereen leest hier blijkbaar over

Hij zegt zelf dat hij van z'n ISP 8 ip's krijgt, dan heeft ie geen router nodig als ie maar met 8 pc's op internet gaat.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Je moet dus de mac adressen van je 8 pc's doorgeven, die moeten immers een Ip adress krijgen, niet je switch. Trouwens, niet alle switches hebben uberhaupt een mac.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een switch heeft alleen een MAC-adres indien de switch manageable is en dat management "inband" kan plaatsvinden, d.w.z. over het netwerk zelf. Dat laatste is wel gebruikelijk bij managed switches, maar is niet strikt noodzakelijk, het kan ook alleen via een seriele poort ("outband") gebeuren.

Het komt ook voor dat switches voor de wat exotischer netwerk-soorten (ATM, FC), niet via het geswitchede netwerk zelf kunnen worden gemanaged, maar dat daarvoor wel een aparte Ethernet-poort is ingebouwd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 23:44
Wat je wil kan dus niet. dat was al duidelijk. ook al zou je een switch hebben die het wel ondersteund omdat die layer 3 routing of management ondersteund, dan is de vraag of het nuttig is. volgensmij zitten er alleen maar nadelen aan. Je bent een van je ips kwijt, en je hebt er al te weinig. En de switch is van buitenaf te bereiken, lijkt me alleen maar nadelig en gevaarlijk.

Mocht je toch een router op gaan zetten moet die wel DHCP relaying ondersteunen, anders krijg je geen ips :)

mvdejong : Een simpele huis tuin en keuken switch heeft dus geen MAC adres ? Het is toch een layer 2 apparaat ? dat een hub er geen een heeft snapt ik, maar een switch ?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een switch heeft voor de eigenlijke functionaliteit geen MAC-adres nodig. Een adres (MAC of IP) is alleen zinnig als het als er daadwerkelijk pakketjes voor de switch zelf bedoeld zijn, en een simpele switch heeft niets te communiceren met de buitenwereld, daar is-ie te dom voor.

Je hebt trouwens volkomen gelijk, als de switch aan layer-3-switching doet, dan moet het arme ding daarvoor een IP-adres krijgen, en dus ook een MAC-adres hebben. Die mogelijkheid was ik vergeten.

Trouwens, ook een hub kan wel een MAC-adres hebben, indien de hub inband gemanaged wordt. O.a. mijn 3Com SSII hubstack, 3Com FDDI hub en Cabletron hub's hebben een MAC-adres, of liever, de management-modules hebben dat; sterker nog, mijn Cabletron MMAC-8FNB kan zelfs 2 of meer MAC-adressen hebben, want naast de normale management-module die er in moet (IRM, IRM-2, IRM-3, IRBM), kan ik er nog router-modules inschuiven die ook een eigen management-functionaliteit bevatten, en apart adresseerbaar zijn.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

En wat dacht je dan van spanning tree ? daar heb je ook een bridge id voor nodig.
Pagina: 1