Toon posts:

[redhat 8.0] adsl zonder additionele tools?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien rh8.0 van die alleraardigste wizards heeft waarmee je een adsl verbinding tot stand kan brengen, lijkt het mij (maarja, wie ben ik) voor de hand liggend dat ik zonder gebruik van tools als adsl4linux, gewoon gezellig met die wizard een connectie moet kunnen maken met mn xs4all fast mxstream geneuzel.

De vraag is echter, HOE? Na 2 uur kloten met als enig resultaat wat knipperende modemlampjes, weet ik het echt niet meer... (Is dan ook niet iets wat ik dagelijks doe).

Dus als iemand me op weg kan helpen, would be appreciated :)

Verwijderd

ook handig om te vermelden is wat voor adsl je hebt kpn zuigt bv meer dan cistron gezien qua config kpn zijn eigen aparte totaal wereld vreemdw instellingen heeft.

cistron werkt bijna gelijk al

• Trema
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 04:20:
cistron werkt bijna gelijk al
Hetzelfde geldt voor Demon; daar heb ikzelf erg goede ervaringen mee. Geen PPPoE of hoe het allemaal heten mag. Gewoon stekkers erin en met DHCP een (overigens vast) IP-nummer krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
KPN natuurlijk :)

Verwijderd

Trema schreef op 15 november 2002 @ 09:42:
[...]

Hetzelfde geldt voor Demon; daar heb ikzelf erg goede ervaringen mee. Geen PPPoE of hoe het allemaal heten mag. Gewoon stekkers erin en met DHCP een (overigens vast) IP-nummer krijgen.
klopt dude die hebben ook bbeyond

als je dit gewend bent snapje die kpn zooi echt niet wat een bagger is dat mxstream

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik probeer ook het ADSL via MXStream bij een vriend van mij aan de praat te krijgen op een Debian bak, die ik voor hem gebouwd heb. Nu heb ik al best wat *kugh* ervaring met Debian, maar niet met Debian i.c.m ADSL. Ik heb het ADSL4Linux script pakketje gedownload. De ADSL verbinding wordt probleemloos gemaakt, maar zodra ik de firewall opstart die er bij zit (ipchains of iptables) wordt de verbinding verbroken. Nu heb ik het ook geprobeerd met PMFirewall, zelfde probleem. Het blijkt dat de firewall het IP van de router blockt (10.0.0.138). Nou, dit in de firewall uitgezet, firewall gestopt en weer gestart. Maar nog steeds blockt ie het ADSL modem! :? Wie weet hier raad mee?

Verwijderd

The story in short.
KPN (XS4All, Planet) verkoopt je standaard een Alcatel speed touch home bij je ADSL aanlsluiting. Dat is op zich een goed modem (mag ook wel voor die prijs!) maar het is geen router.

Het heeft dus geen eigen ip-adres, je gebruikt het apparaat alleen om een tunnel op te zetten met een ingewikkelde vpn-constructie. Zelfs onder Windows (waar alle documentatie/helpdesk op gericht is,) is dit al niet makkelijk. Onder Unix is het een ramp om op te zetten. Je kunt niet lekker makkelijk het ip-adres van je modem als gateway opgeven, want hij heeft geen ip-adres, het is geen node, alleen een dom randapparaat.

Wat de meest gebruikelijke oplossing is hiervoor: Tweak je modem. Je kunt op internet zat sites vinden waarop je een methode kunt vinden om je modem op te waarderen van een speed touch home naar een speed touch pro. Je moet dan via een telnet sessie een challenge string opvragen bij je modem, en het antwoord daarop kun je weer vinden op internet, via een response string generator.
Dit is een handig bruggetje dat Alcatel ingenieurs in het modem hebben ingebouwd en dat uitlekte. Voor een echte speedtouch pro moet namelijk fors meer betaald worden.

Maar op deze manier maak je van je modem een router (en dhcp server, en dns server enz.) Het enige is, je garantie vervalt uiteraard, en als het mislukt ben je dus aangewezen op forums om je verder te helpen.. (maar ik heb nog nooit gehoord dat het mislukt is.)

Bij mij ging het prima en ik ben er heel tevreden over. Ik heb nu een stoere Alcatel speed touch pro router en die prik ik in de uplink van m'n hub!

zie bijvoorbeeld www.bruring.com
Pagina: 1